دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

وقتی همه بیداریم

دوشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۴، ۰۵:۰۶ ب.ظ

وقتی همه بیداریم

همواره بسیاری از رفتارها و عبارات و الفاظ سخیف و فاقد وجاهت و متانت در گرمگاه هنجارهای اجتماعی ما جا خوش می‌کنند که شایسته‌ی حضور در این جرگه اجتماعی نیستند، گویا بهره بردن ازاین الفاظ و عبارات و سلوک و رفتارها، جزئی از نیازهای حیات عرفی و هنجارهای واقعی جامعه ما هستند. 

با اندکی فراست و اندیشیدن درمی‌یابیم که؛ بداخلاقی و سوء‌رفتار و استخدام ناصواب برخی از الفاظ و روشها در جامعه ما، در بسیاری از حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی هنری رسوخ کرده و از آنها ابزاری برای ترقی خویش بهره می‌برد. مهندسان پیدا و پنهان این نوع از روشها حتی خود نیز از آسیب جسارتها و تله‌های خود ساخته در امان نمانده و در زیر شنی هولناک عقده‌ها و شیطنت‌هایشان له شدند... 

هتاکی به بزرگان، علما و اندیشمندان و نخبگان و دانشمندان و قانون و... به صرف داشتن آراء و عقاید متفاوت از آن روزی رسم شد که دیگرانی از این شکستن و هتاکی لذت و بهره می‌بردند. اختلاف بین زعما و علما و سیاسیون و اندیشمندان و.. از آغاز شکل گیری نظام خرد اجتماعی وجود داشت. چون طریقت عقل قدسی و آزاد اندیشی جز این را نمی‌پسندد. 

اما هتاکی و جسارت با خود محوری و تکبرصاحبان ذوق بوجود آمد و در این بین طرفداران افراطی داعیه‌داران حفظ حقوق شدند و نزاعها چون آتش خانمانسوز برافروخته شد. و هزارالبته مهندسان شیطان مسلکی در خارج از زاویه این عملیات را رصد کرده و بر آتش فتنه هیزم می‌ریزند.

امروزه بداخلاقی در استخدام واژه و رفتار و سلوک به هنجاری مبدل میشود که با وجود همه تلخی‌هایش متأسفانه خواهان و طرفدارانی جازم دارد. همه میدانیم که: بی حرمتی به ساحت بزرگان قشنگ نیست و باور داریم که پاسخ آینه سنگ نیست سوگند خوردیم به مرام پرندگان که در عرف ما سزای پریدن تفنگ نیست... واقعییت اینست که اگر خلیفه کشی باب شود، حتی امام هم از گزند هتاکان مصون نخواهد ماند. 

طرفداران احمق همچون متنسکان بی‌بصیرت همیشه آلت دست منافقان زیرک و لجوج هستند. پس زیبنده است که مشعل اتحاد و همدلی برافروخته شده از نهضت قرآن چراغ راهمان باشد. و صلاح بزرگان به تدبیرشان برای رونق عزت و اعتلای کرامت انسانی و حقوق شهروندی بکار گرفته شود. پیروی از بزرگان حفظ حرمت و پاسداشت حقیقت باطنی آنان است. کسی با فحاشی و هوچی گری و بلوا و سیاه بازی واستفاده از ابزار زر و زور و تزویر بزرگوار نشد. امید است که ساحت بزرگان مصون از گزند عقده مدعیان عقیده شود.

متأسفانه باید به مثالی عامیانه برای تبیین حرکت خزنده ناهنجاریها اشاره به تمثیل نمود، که همه ما به آن واقفیم و با اندکی  تأمل و دقت درمی یابیم که حتی واژه خر با همه خرییتش وارد حوزه‌های متعددی از کائنات شد.جناب خر با نفوذ در طیف گیاهان خربزه و خرزهره و... را خر میکند و با نفوذ درعالم اشیاء خرمهره و خرک و.. را به یدک می کشد و وارد طیف جانوران شده و خرگوش و خرچنگ و گورخرو.. را به خود می‌بندد. و حتی پا را از این فراتر گذاشته و وارد حوزه فهم آدمیان شده و او را مفتخر به خرخوان و خرفهم میکند. بنابراین  حتی جناب خر به آسانی بر لایه‌های اجتماعی حوزه انسان رسوخ میکند. 

ما نیاز به مهندسان فرهنگی منزه از جوزدگی داریم که با ایجاد فضای مطبوع و سالم فرهنگی، نگذارند هر واژه و رفتار و مد و مسلکی در فرهنگ ما چه بصورت گذرا و موقت و چه بصورت دائم باب شود. که متأسفانه امروزه بسیاری از واژگان و رفتارها وارد حریم فرهنگ و عرف اجتماعی ما شده که ضمن شکستن و تقبیح حرمت‌ها، اسباب ایجاد فضای حق به جانبی به نفع خود می شود. و در این گذار از هنر بعنوان ابزار تجلی لاطائلات خویش بهره می‌برد.                 

سینما و تلویزیون و رادیو که دانشگاه فرهنگ عمومی میهن ما محسوب می‌شوند گاه با اشاعه و نشر این واژگان و رفتارها مدعی گشایش فضای نشاط و شاداب برای اقشارمردم هستند. و تفاوت و حد و مرزی بین طنز و لودگی و هجو، نقد  و عیبجوئی در غالب آثار منتشره وجود ندارد، چه در پخش فیلم و سریال، چه در گزارش و گفتگو و مصاحبه‌ها و حتی در چینش و پردازش اخبار و رویدادها روش صادقانه و یا خردمحورانه‌ای را در پیش نگرفته است. بدین ترتیب با ابزار رسانه بسیاری از رفتارها و گفتارها همانند جناب خر، ناخودآگاه وارد مقولات و عالم ادب و حضور میشوند و برای خود حقیقتی را در سطح کلان جامعه بویژه در عرصه فرهنگ و سیاست و اقتصاد استدعا دارند. که محمل سینما و تلوزیون و سایر رسانه‌ها نمایشگاه فخر فروشی این نحوه ادبیات سامان یافته شده است. و همچون رگبار باران سیل آسا و سخاوتمندانه و حق به جانب بر روح عفت و ارزشهای ملی و مذهبی  غالب بزرگان و فرهیختگانسیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اهالی ورزش و حتی خردسالان شیرین‌تر از جانمان شلاق جسارتش را می کوبد و می تازد.

بسیاری از فرهیختگان و نخبگان و جامعه شناسان بر این عقیده استوارند که برای مهار همه این بی‌سامانی‌های اخلاقی  تنها راه علاج و درمان واقعی و مؤثر، مهندسی فرهنگی برخاسته از محوریت فرهنگ غنی قرآن  است. که امروزه فقط از آن حرف زده می شود، و حتی برخی از اخلاقیون نیز به آن مبتلا شدند و یا از آن غافلند و یا به استفاده چینشی و ابزاری آن سخت دلبسته و مشغولند.

بازگشت همه خاستگاههای علمی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و هنری و ورزشی به اخلاق اسلامی و جلوگیری از اختلافات و رفع تبعیض و چنگ زدن به ریسمان وحدت الهی و تربیت مدیران متعهد و متخصص و متعبد اولین گام در جهت نیل به اهداف و مقاصد عالیه است.

       « ما بدان مقصدعالی نتوانیم رسید        هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند»   حافظ


« احسب الناس ان یترکواان یقولواآمناوهم لایفتنون؟ »

سوره عنکبوت آیه2               


     25 مهرماه1389

حمیدرضا ابراهیم‌ زاده

 

کلیه حقوق برای مولف محفوظ است.


  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۵)

داشتیم برنامه اقای قرائتی می دیدم
ایشان می گفتند: هرچه هوا سرد تر می شه لباس ضخیم تر میکنیم تا سرما به تو نفوذ نکنه و هرچه جامعه فاسد تر شد تو لباس تقوایت را ضخیم تر کن تا در تو نفوذ نکنه و هرگز نگو:"محیط خرابه ، منم خراب شدم."
بقیه بحث یادم نیست ولی یادمه ی بحث خوبی تو خونه در مورد همین جمله راه افتاد
پدر اول شروع کرد
گفت : مگه تو حدیث نداریم مایه زینت ما باشید نه مایه عیب ما با مردم نیکو سخن بگویید و زیان خود را نگه دارید و آن را از حرف های بیهوده و سخنان زشت بازدارید
مادرم فوری ی مثال قرانی براش شاهد مثال اورد گفت : حاجی سوره احزاب آیه 32اگه خیلی ها مراعات کنند مشکلات جامعه کم می شه
بعد معنی آیه گفت :" به شکل هوس برانگیز سخن نگویید که بیمار دلان در شما طمع کنند و سخن شایسته بگویید ".
من ساکت نشسته بودم و کیف می کردم
تا توپ اومد تو میدون من !
به من رسیدن فلانی تو هم حرفی بزن
منم گفتم : فقط می تونم بگم که نگه داشتم ایمان در این دوره زمونه از همه سخت تره
چون دشمنی شیطان با انواع روش ها بیشتر شده دیگه و اگه ما شاخه محکم اهل بیت نچسبیم هلاک شدنمون حتمی
مثل ی شاخه درخت انگور که اگه به ی تکیه محکم وصل باشه میوه و بار خوب پیدا می کنه و اگر همین جور رها باشه شاید به انواع افت ها مبتلا بشه
ما تو جامعه ی دردی داریم به نام "من بهترم"
جفتشون خندیدن و تایید کردن
من ادامه دادم
این دردی نیست که با به رخ کشیدن و بد زبانی بتوانیم عزیزانمون حفظ کنیم
بابام گفت حالا دادن دان بابا چه کنیم ؟
منم گفتم: تواضع و خودمون جای بقیه گذاشتن
اقا امام باقر این گفته : بهترین سخنی که دوست دارید مردم به شما بگویند به آنها بگویید
چرا خداوند لعنت کند، دشمنام دهنده ، زخم زبان زن به مومنان ، زشت گفتار و به زبان گدایی سمج را دشمن می دارد و با حیا و بردبار و عفیف و پارسا را دوست دارد (فان الله عزوجل یبغض للعان السباب طعان علی المومنین و الفاحش المتحش السائل المحلف و یحب الحی العفیف و المتعفف)"املی ص254
 پدرم تبسم اش بهم هدیه کرد
و ....
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی