دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

مرگ

پنجشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۵، ۰۷:۵۲ ق.ظ

 

مرگ تلخ ترین واقعه و شیرین ترین پدیده زندگی هر بشری است

لحظات  دگردیسی وپوست انداختن و قالب تهی کردن. وبالاخره ناامید شدن از داشته ها... خیلی سخت است.

تحول  وتکامل ، نیاز و شاخصه ی بشری است ومرگ بخش مهمی از پازل تکامل بشریت است

مردن درحقیقت گذر از رحم تنگ  دنیا ووارد شدن به رحم  وسیع برزخ است.

رحم برزخ  کاملتر وتوسعه یافته از رحم های قبلی است که باعث رشد وتکامل انسان می شود.

از کالبد خاک رستن زیبایی ها وراحتی هایی دارد.

راحتی هایی که خیلی هابا تلخکامی از رحم دنیا  آرزوی مرگ پس از ناامیدی از دنیا را دارند

ومرگ را چه باانتحار . چه با شهادت وچه بامرگ طبیعی می خواهند و رستن از سختی ها وفشار وضیق رحم دنیای خاکی را می پسندند

که دراین مقطع  به علت ازدست دادن امید به زندگی دردنیا را بهترین گزینه برای آسودگی خود می پندارند

 در آیه ی ششم  تاهشتم سوره ی جمعه آمده است:

 بگو ای کسانیکه مدعی هدایت شدن هستید وخودرا کامل می پندارید  اگر راست می گویید آرزوی مرگ کنید....

آنها بخاطردستاوردهای پیشین خود هرگز چنین تمنایی نخواهند داشت

 بگو بی تردید آن مرگی که ازآن می گریزید باشماملاقات خواهد کرد/

ترس از دست دادن، وحشتناک ترین  پدیده ی محتوم دنیاست

از دست دادن  عادت ها. دلخوشی ها ودوست داشتنی ها همیشه ترسناک است.

ومرگ یعنی از دست دادن تمام دلبستگی ها وتعلقات.

موانست با تعلقات دنیایی شامل حب جان. سلامتی.فرزندان وعیال و  مال وناموس  باعث همگن شدن واختلاط می گردد  یعنی مخلوط شدن با دنیا.وبرای جدا کردن ازاین اختلاط به  فشار وکمپرس شدید نیاز هست ومرگ این  صعوبات را درخوددارد

البته عبورازاین تونل وپل لذت هایی هم دارد که در لحظه ی جدا شدن روح از بدن رخ میدهد.

اما تلخ ترین واقعه از لحظه متوجه شدن مرگ تا اول جان کندن است که اصلا مدت زمان زیادی ندارد شاید چند ثانیه باشد اما کشش این چند ثانیه به اندازه ی سالهای عمر شخص درک کننده ی مرگ واقع می شود.

مرگ واقعا تغییر لباس است.تغییر شنیدن. تغییر درک کردن همه هستی وآفرینش وپرده برداشتن از واقعیات پنهان ازنگاه بشر است.

 گمان می برم لباسی که کثیف وکهنه وپاره شد را باید درآورد وخلعت نو پوشید واین آغاز فلسفه ی غسل وکفن وتدفین است...

مرگ درکنارماست وردرگلبولهای ما جریان دارد.

به محض رخ داد مرگ وترس منبعث از سکرات مرگ حتی روح نام خود راازیاد می برد

وبنا براین درحین تدفین نامش را به گوش کالبدیش  تلقین می کنند و شهادتین را به او گوشزد میکنند

ویادآوری می شود که ازکجا آمده است وبه کجا خواهد رفت.

یادآوری می کنند که یادمان باشد:

مرگمان واقعیت داشت همچنانی که زندگی کوتاه ما حقیقت داشت.

مرگ حق است

میزان حق است

صراط حق است

وفرشتگان پرسشگر حق هستند

بهشت وجهنم  وروز برانگیختن حق است...

واینگونه بود که:

ازروزازل آئین نامه ی زندگیمان را برایمان خواندند و ازما تعهد گرفتند  وذیل مفاد قرار داد مهرتائید زدیم  وگفتیم :

که همه چیز حقیقت دارد....


وصبح نزدیک است


والی الله المصیر



حمیدرضا ابراهیم زاده

24/1/1395

 



تمامی حقوق مربوط به این اثردرانحصارمولف محفوظ است

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۴)

شنیدن قبل از مردن:
برای شما هم پیش آمده
نمی دانم
ولی گاهی حرفی و سخنی چنان در شما نفوذ می کند که گویی وجودتان کویری است و آن آبی پاک که نهادتان را روشن و احیا می کند
من خیلی وقتها به این می اندیشم چه قبل از مرگ چه می شنوم که مثل همین کویر خود راشالیزار می بینم ؟!
گاهی مرگ را مثل تغییر کرم به پروانه تشبیه می کنند
من پروانه شدن را با عمق جان می پسندم
و فشار های قبل از مردن را به سختی های آن کرم تشبیه می کنند
این سختی هارا در مسیر تکاملم می پسندم
به سخنان همه بادقت گوش میدهم شاید همان تلنگر زندگی ام در زبان یکی مخفی باشد
پس بگویید برایم حرف های قبل از مردن را که من می شنوم!
کاش بشنوم ؛به خاطر بسپارم و در رفتار و عمل اجرا کنم تا وقت باقی است
که من تا به نیمه یا بیشتر در قبر فرو رفته ام !

  • حمیدرضا ابراهیم زاده
  • رسول خدا دو جمله ی مجزا وجالب دارند که قرینه ی هم هستند
    حاسبو قبل ان تحاسبو/ موتوا قبل ان تموتو :
    - به حساب خود برسید قبل ازاینکه به حسابتون برسند./بمیرید قبل از آنکه  شما را بمیرانند
    -الناس نیام اذا ماتو انتبهوا
    مردم مرده اند. هنگامیکه بمیرند متوجهش میشوند
    دنیای پس ازمرگ دنیای رهایی از پیله و کالبد کرم بودن است. کرم ها دلشان میخواهد یک باغ ومزرعه را بخورند امااغلب خوراک باغ وپرندگان باغ هستند.کرم ها وقتی به حد رشد رسیدند دچار دگردیسی یا مرگ کالبدی می شوند وچند روزی را درقبر وپیله ی خود  تراش داده می شوند وبعد قوه وجهاز پرواز به انها داده می شود ووقتی که کامل می شوند پرواز می کنند وزیبایی منحصر بفردی می یابند
    و دیگر کرم بودنشان را دوست ندارند. دلشان هم نمیخاهد به قهقرای کرم بودن وتحجرشان بازگشت کنند...
    این طبیعت یکی از تنبهات ویا بیداری های حکمت آمیز بشری است
    انسان هم با  عبور ازکانال ها ودالان های صعب به رشد و زیبایی وبالندگی می رسد وپس از درک تکامل هرگز دلش نمی خواهد به مرحله ی قبلی برگردد.  تنها زیانکارانند که ناقص الخلقه وکور وکر در برزخ وارد می شوند ودلشان میخواهد برگردند وبرای تناسب وتکاملشان کاری بکنند
    -قال کلا/ مطالعه ی آیه 98 تا100 سوره ی مومنون بسیار جذاب است
    -درک مرگ لذیذ است ودرک شهادت لذیذتر
    ممنون استاد
    فرصت ها همچون ابربهاری می گذرد
    الفرصه تمر مر السحاب .
    امام علی علیه السلام

    مرگ همواره برای آدمی رسم ناخوشایندی ست
    د ر ناخوشاید ترین حالت آن  نوزاد شیر خوار رادر نظر بگیریم که مرگ ، مادر را از او جدا می کند و او را در نهایت ناتوانی و نیازمندی به مادر تنها رها می کند
    نگاه به مرگ در صورتی برای آدم قابل درک و باور می شود که بخواهیم ان را از منظر یک مومن بنگریم  در غیر این صورت همواره از آن بیمناک و در حال هراس و فرار و اضطراب هستیم
    مومن و باور مرگ
    مرگ میدان آزمون مومن است 2 ملک
    مومن همواره به یاد معاد است و مرگ دریچه و دروازه ی معاد است برای او
    نظام افرینش یک نظام احسن هست 7 سجده و 14 مومنون
    همه چیز  بر مبنای حق آفریده شده  3 احقاف
    مرگ  حق است و هدفمند است و این هدفمندی هم  جزیی از  مراحل تکاملی نظام احسن محسوب می شه  و خداوند وعده کرده که پاداش یا مکافات عمل به طور کامل در سرای آخرت داده شود وو این جز سنت الهی ست که با پدیده ی مرگ  به شکل اکمل به فعلیت می رسه
    آیا می پندارید شما رابیهوده افریده ایم و شما به نزد ما بر نمی گردید؟
    مرگ هدفمند است همان هدفی که منکرین معاد  از آن غافل اند.
    آیا انسان می پنداردکه او را به حال خو.د وا گذاشته ایم؟
    ومرگ   زندگی این دنیا رو با عقل به چالش می کشه؟
    و زندگی دنیا چیزی  جز بازیچه و لهو نیست و پر هیز گارا ن را سرای آخرت بهتر است  آیا به عقل در نمی یابید؟
     وهمه ی هستی به سوی غایت کمالی که خدا برایشان معین کرده در حرکت اند 88 نمل
     و خداوند توام با این آفرینش رو به کمال او را هدایت هم می کنه 50 طاها
    و چون حضرت حق مخزن حق و کمال و  عدالت هست  مخلوق میل زاتی به سر منشا این فضایل داره
    و هدف غایی او و پایان راه او  بازگشت  به سوی پروردگار است 8 علق 42 نجم
    واز آنجا که پروردگار منشا عدالت است  و مرگ را افرید تا ما را بیازماید   پس صبر بر مصیبت ما را به عدالت خدا که با رجعت به او اجرا می شود  برای ما میسر می شود  156 بقره زیرا  نوید رجعت   برای ما  پیام اور هدایت و رحمت است 157 بقره
    برای مومن
    از پیامبر هست که   مومنی با کیاست تر است که بیشتر یاد مرگ کند و خود را برای ان اماده
    پیامبر فرمود کسی که روزی 20 بار یاد مرگ کند با شهدا محشور می شود.
    و هر مومن در هر نماز واجب پنج گانه   در سوره ی حمد خدا را مالک یوم الدین می داند و در قنوت  از خدا طلب حسنه در آخرت می کند.  ودر سلا م بر پیامبر درود می فرستد  اینها همه  باور او را به معاد اثبات می کند
     امام علی هم اشاره به اماده شدن برای مرگ داره که از گذرگاهتان توشه ای برای قررگاهتان بردارید
     این یعنی ما مسافریم و مسافر هرگز دلبستگی های پایدار نمی تونه داشته باشه. ا
    مرگ سنت الهی است 185 ال عمران  و 57 عنکبوت
    مومن میل به بازگشت داره چون معتقد است بازگشت همه ی امور به سوی خداست44 زمر و 5 حدید
    مرگ پایان تراژدی د نیاست  و رهایی از محنت کده ی دنیا و  دنیا زندان اوست با مرگ از غم و رنج و اندوه رها می شه و مومن که خواهان رجعت و لقا است
    و شادی این لقا را با غم دنیا عوض می کنه 22 و 23 قیامت
    مرگ واسطه ی وصال است  و رسیدن به بهشت نعیم و دار السلام مومن
    مرگ به مومن عمر جاودان می ده
    مرگ اگر مرد است گو نزد من آی
     تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ
     من از او عمری ستانم جاود ان
    او زمن دلقی ستاند رنگ رنگ
    مولانا
    انسان فطرتا میل به جاودانگی دارد و مومن لقا و بازگشت را پلی برای  جاودانگی می داند 96 نمل 17 اعلی
    مومن معتقد هست  خدا جهان را بیهوده نیافریده  191 ال عمران و 27 ص 115 مومنون پس به معد ایمان داره و مرگ رو دریچه ای رو به هدفمندی زندگی می بینه
    مرگ میدان آزمون مومن است  2 ملک
    مومن منتظر عدالت خدا  وگرفتن پاداش عملش هست 281 بقره و 5 جاثیه و 4 یونس
    مومن مرگ رو راهی برای رسیدن به فضیلت ها و فوز عظیم  ومیدونه 111 توبه 
    مومن زمان مرگش رو  زمان وصال می بینه و گور رو حجاب
    جنازه ام چو ببینی نگو فراق فراق
    مرا وصال و ملاقات آن زمان باشد
     مرا به گور  سپاری  مگو وداع وداع
    که گور پرده ی  جمعیت جنان باشد
    مولانا
     

    مومن مرگ رو پرواز و عروج می دونه
     ما ز بالایییم و بالا می رویم
     خوانده ای انا علیه راجعون
     تا بدانی تا کجاها می رویم
    مولانا
       و مومن مصداق این حدیث پیامبر هست
     موتو قبل ان تموتو
    یعنی از اسارت  تعلق و غرائز و بندها ی نفسانی  رها شوید
    و در تعبیر عرفا چنین مرگ نفسانی مرگ اختیاری ست و بهترین نوع بندگی ست
    و مولانا هم چه زیبا این حدیث رو سرایید
     بمیرید بمیرید  و زین نفس بمیرید
    که این نفس چو بند است و شما هم اسیرید
    بامرگ به تعالی وبالندگی مطلوب خلیف الهی می رسیم
    و پایان راه دیدار حق است 42 نجم
    بمیرید بمیرید از این مرگ نترسید
     کزین خاک برایید د سموات بگیرید

    مولانا  
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی