دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

بهشت راه آسانی است.1

يكشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۵، ۰۲:۳۴ ق.ظ

راه بهشت آسانی است

چکیده و خلاصه مقاله : تسامح و تساهل 

انسان موجود انتخابگرو مختار است و به همراه راهنمای کامل  و مطمئن، بهترین خواهد بود.

امام موسی صدر: بهتر است بجای گفتگو بگوییم گفت و شنود.

تکرار کلمه قل  و مشتقات آن در قرآن 332 بار است ، یکبار گفتن و دو بار شنیدن.

مشارکت : اساس حرکت اجتماعی و تحول و همزیستی است

حقیقت دین : برای مصلحت بشر است.

تســـامح و تســاهل

جهان امروز و نیاز انسان به روابط اجتماعی .

  توجه قرآن به تکرار کلمه قل نشان دهنده ارتباط اجتماعی و فرهنگ  گفتگونهادینه شده است. یعنی درک و جذب گفتگو شایسته‌تر است.

تسامح : شاید گونه ای از تلورانس غربی باشد.

تسامح و تساهل :  انتظار پیامبر ازامتش است.

دین اسلام بنیان صلح و آرامش را درکرامت انسان می بیند و چنانچه اگر انسانیت نبود دین خواهی وجود نداشت.

برای انسانها تکالیف شرعی طاقت فرسا نیست. و به اندازه توان هر فرد به او تکلیف داده‌اند. هر کسی که استطاعت بدنی و فکری دارد مامور به تکلیف می‌شود.

تحقق و ارزشمندی ادیان تکامل و نزدیکی به فطرت و ظرفیت انسانهاست.

قرآن: در دین برای انسانها تکالیف طاقت فرسا نیست. یعنی آســان‌گیـری دیــن همـان رحـــمـت خــــداسـت. اســلام منشــأ همــه خیــرات برای آدمیــان اســت نه آییــن دســت و پـاگیــر.

 راه دین راحتی و همواری است یک راه هموار که متناسب با دانایی انسان و شرافت اوست. و تمایل به آسانی و راحتی دارد ولی از تجاهل و سستی و خمودی و بی حالی جداست.

یُـسر یعنی شریعت سمحهه سهله است.

آیه روم 30: پـاکـدلانـه روی به دین بیاور، این فطرت الهی است که مردمان بر وفق آن آفریده شده‌اند ، در آفرینش الهی تغییری راه ندارد این دین دستور است ولی بیشتر مردم نمی‌دانند.

دینی حنیــف است که سرچشمه و محــور تعادل باشد. حنف یعنی تمـایل و تعـادل . تمایل هر دو پای انسان در راه رفتن، که باعث می‌شود انسان بتوان با حالت تعادل راه بپیماید.

 

علامه طباطبایی می‌فرماید: جان تو و جان فطرت.

دین سنت حیات است. سنتی که راه سعادت و شقاوت انسانها را نشان میدهد.

اگرافراد مختلف در جوامع مختلف در زمانهای مختلف متغییر نبودند بنابراین هیچ کمالی وجود نداشت و انسانیت از نقص متوجه بسوی کمال نمیشد.

چیزی که میخواهیم اثبات کنیم : جوهره و اساس سنت دینی عبارت است از ساختمان و بنیه انسانیت برای رشد و تکامل.

  فطــرت : دیــن خــدا

گرایش ایمانی انسان همان فطرت اوست.

 آفرینش انسان و ساختمان وجودی آدم متکی بر گرایش ایمانی و معنوی است.

خداوند پیامبر را به کناره‌گیری و عزلت جویی نفرستاده است. بلکه  ایشان را بر آیین حنیف  سهله و سمحه برانگیخت.(انی بعثت بالحنیفیه السمحه و سهله)

امام زین العابدین  : اهل سمحه و سهله را همان ملت ابراهیم معرفی میکند.

شریعت سهله و سمحه آیین زندگی است، این  شریعت حیات طیبه است. کسی که از فطرت الهی خویش دور می‌شود از یاد خدا فاصله می‌گیرد زندگیش در سختی خواهد بود.(طه 124)

 

در اساس اعتقادات تساهل نیست. و اسلام سختگیری و مشقت را بی‌مورد می‌داند.

 

تساهل: همدیگر را آسان گرفتن                      ساهله : آسانی کرد با او

تسامح:با همدیگر آسانی کردن                       مسامحه : آسانی کردن با کسی

 مدارا کردن مورد تأیید اکثر فرهنگها قرار گرفته بویژه در بین ایرانیان.

خداوند از پیامبر می‌خواهد مشقت و غل و زنجیرها را از پای مردم باز کند (یعنی انحرافات، خرافات، اعتقادات خشک و ... را از دل و جان مردم دور کند. )  (اعراف157)

 شیخ طوسی : یسری را بهشت معرفی میکند. که فرجام رفتارهای نیکو منتهی به بهشت می‌شود. (سوره لیل واعلی  واژه یسری)

مراد از آسان کردن، آسانی کردن خود پیامبر است منظور این است که فطرت آن جناب را آنچنان صافی کند که جز طریقه آسان را انتخاب نکند طریقه‌ای که همان طریقه فطرت است از سایر طرق تشخیص دهد.

 طبرسی در مجمع البیان: آسانی کارنیک بدین معنی است که خداوند پیامبر اسلام را بر بشریت آسان که همان حنیفیه است موفق میکند.

 علامه طباطبایی: یسری؛ خصلتی است که در آن آسانی باشد و هیچ دشواری نداشته باشد.

 قرآن: اگر از ایشان در طلب رحمتی که در آن امید بسته ای رویگردان شدی با آنها به خوشی سخن بگو.(آل عمران 159)

 تسامح : به معنی بی غیرتی و تخطی از شریعت نیست.

 خداوند ازپیامبر میخواهد با محبت و ملایمت رفتار کند. با مردم صبور باشد. فروبردن جــرعه‌هایخشم توصـیه اکید خـــدا به فرســتادگانــش است.



 یونس در هنگام مناجات با خدا مالامال از خشم بوده است که خداوند میفرماید: تو اینـگونه بـاش.

در حقیقت  فرموده ذات حق نهی از سبب خشم است و سبب خشم این است که آدمی کم حوصله باشد و در آمدن عذاب برای دشمنانش عجله کند.

فرعون(رامسس دوم) کسی است هم خود را خدا میدانست و هم غیر از خود کسی دیگر را خدا نمی‌دید.(=نهایت طغیان)

شیخ طبرسی و شیخ طوسی: فرعون مرزهای گناه و نافرمانی خدا را شکسته بود.

از عــادات ستمگران: وقتی با خشونت آنها را مورد عتاب قرار دهند، بر سرکشی و ستم می‌افزایند.

خداوند به موسی امر میکند در مواجه با فرعون به نرمی سخن بگوید.(طه 43و44)

اسلام به عنوان نمونه و سرآمد ادیان احکامش را متین قرار می دهد تا انسانها به آرامش برسند.نه بواسطه قوانینش گروهی بر گروه دیگر پادشاهی کنند.

مسلمان در اجرای احکام و اصولیات و دفاع از کیان نظام الهی هرگز مسامحه نمیکند.

 کفار و محاربین باید در شما شدت و قدرت را احساس کنند. (توبه 123وفتح29)

 هم مسامحه و هم شدت عمل  هرکدام در جایگاه خاص خود لازم وملزوم هم هستند، شدت ومقاومت فقط برای کفار ومحاربین اسلام و مجرمین جایز است. البته به اندازه جرم وفسادشان.

 از دیدگاه قرآن، دین و ایمان هیچگاه با اکراه محقق نخواهد شد.

 مهربانی و برخورد پیامبر عامل مهم نشر اسلام و تحقق وپیروزی اسلام بر جاهلیت دوران پیامبر بود.

 منابع :

- سخنرانی های امام موسی صدر

- حکایت همچنان باقیست.  دکتر سعام

- مقاله  جستجوگری و حقیقت پژوهی در داستانهای قرآن (حمیدرضا ابراهیم‌ زاده ) 1378

- مقاله پژوهشی مقایسه آزادی اسلام و غرب (حمیدرضا ابراهیم زاده ) سال 1377 

-  مقاله پژوهشی گفتگوی تمدنها (مولف : حمیدرضا ابراهیم زاده )سال 1380

- مقاله اندیشه‌های تمدن ساز(حمیدرضا ابراهیم زاده )سال 1382 

- پژوهش تعامل بین اندیشه‌ها و تمدن در گفتگوی ادیان(بر اساس مقاله گفتگوی تمدنها - حمیدرضا ابراهیم‌زاده ) مردادسال 1382 

- تسامح و تساهل نگاهی دوباره به اسلام (مولف: حمیدرضا ابراهیم زاده ) سال1382

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۳)

سلام مطلب جالبی بود به ما هم سر بزنید یاعلی
پاسخ:
سلام وسپاس. علی یارتان باد
با سلام و ادب
استاد مطلب ارزشمند شما را در بهشت راه آسانی است را خواندم
با اجازه سوالی را مطرح می کنم
مایل هستید پاسخ دهید
با مطرح شدن جهان به دهکده جهانی آیا مسلمانان وظیفه ندارند که از تعصبات خود دست بردارند و به اصول مشترک جهانی روی بیاورند ؟!
پاسخ:
سلام
خوشبختانه تمام مشکلات جهانی به مهندسی اخلاق  عقاید برمیگردد واین درحالی است که ادیان از منشا واحد وهدف واحدی  ریشه گرفته و میوه می دهند.
طبیعی است که صیانت از کرامت وهویت انسانی مهمترین خاستگاه ادیان باشد
-دین مبارک اسلام درخود باهیچ کدام از حقوق ملتها درتضاد وتعارض نیست این برداشت ها و اجتهادات غلط و ومستبدانه وخودخواهانه ونا کار آمد مفسرین نامنزه وخودکامه وبدسلیقه  اسلامی است که اسلام وملت هارا مخدوش می کند. والبته این تصلبات مختص به اهل اسلام ویا دین خاصی نیست . غالبا در چنته ی فرق ومذاهب داستان خود برتر بینی وجود دارد. وتفسیر به رای فراوانی در اغالب اجتهاد شخصی محرز است.
ملل ونحل  غایت وآرامانی جز تکریم حقوق بشر وصیانت ازحقوق شهروندی ندارند
تازمانی که مردم از سواد حقوق شهروندی برخوردارنشوند همواره مورد هتاکی وتجاوز وتعرض قرار میگیرند ویا نسبت به حقوق خود و دیگران بی تفاوتند.
بنابراین هیچکدام ازادیان الهی با ستم و تحقیر موافق نیستند. وحکام ودولتها موظفند تا حقوق بشر وحقوق شهروندی را بصورت همگانی بصورت مستقیم وغیرمستقیم به مردم آموزش دهند وامت اسلام امت همدلی ومهرورزی ومیانه رواست. طبعا آئین اسلام راحت تر به رفاه و تعاون   وتکریم همگانی ملت ها کنارمی آید

ای مردم ، بی تردید ما همه ( افراد نوع ) شما را از یک مرد و زن ( آدم و حوّا ) آفریدیم ، و یا هر فرد شما را از یک پدر و مادر خلق کردیم ، و شما را قبیله های بزرگ و کوچک قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید ( پس در میان شما برتری نژادی نیست بلکه ) مسلّما گرامی ترین شما در نزد خدا پرهیزکارترین شماست همانا خداوند بسیار دانا و آگاه است.
هنردعوت کنندگان اسلامی باید نشان دادن وتجلی های زیبایی دین باشد.
 بنابراین  علو اسلام بخاطر مهرورزی وزیبایی های آن است

والی الله المصیر
حمیدرضاابراهیم زاده28/4/1395



با سلام و احترام مجدد
ممنون عالی فرمودید
خوب تو سوال من چند تا نکته بود
1.تغییر ذایقه دادن مسلمانان با تحریف دینشان متفاوته.
2.تبلیغات گسترده دولت های زور گو جهان مانع نمایش واقعی دین اسلام است.و به صورت بارز جمهوری اسلامی ایران را مزاحم کدخدایی خود می دانند.
3.اسلام دین همزیستی و ارتباط و دوستی است .
4.همانطور که ایران در بازی سیاسی معادلات جهانی را بر هم می زند باید با خلاقیت هزینه بیشتری برای معرفی سبک زندگی اسلامی ایرانی همه نشان دهد و این همتی فراتر از دستور است کاری جهادی است برای تکاتک ملت .
پاینده باشید
پاسخ:
سلام وسپاس از ظرافت نگاهتان
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی