دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

امت وسطی و دهکده ی جهانی

شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۸:۱۵ ق.ظ

امت وسط

س: باسلام وعرض ادب

با مطرح شدن جهان به دهکده جهانی آیا مسلمانان وظیفه ندارند که از تعصبات خود دست بردارند و به اصول مشترک جهانی روی بیاورند ؟!

باسلام وتحیات

خوشبختانه یا متاسفانه تمام مشکلات جهانی به شاکله ی مهندسی اخلاق و عقاید برمی گردد واین درحالی است که ادیان از منشا واحد وهدف واحدی  ریشه گرفته و میوه می دهند.

طبیعی است که صیانت از کرامت وهویت انسانی مهمترین خاستگاه ادیان باشد

امت اسلام ، امت  همدلی و مهرورزی و میانه روی است.

‌وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَکُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا (بقره143)

علو و برتری امت حق جو و مطاع اسلام در میانه روی آنان است که الگو و  گواه همه ی مردمان اعصار است

با توجه به تاکیدات  زعیم عالی اسلام  یعنی حضرت  پروردگار مهربان طبعا آئین اسلام راحت تر به رفاه و تعاون   وتکریم همگانی ملت ها کنارمی آید:

یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ/ حجرات 13

 

ای مردم ، بی تردید ما همه ( افراد نوع ) شما را از یک مرد و زن ( آدم و حوّا ) آفریدیم ، و یا هر فرد شما را از یک پدر و مادر خلق کردیم ، و شما را قبیله های بزرگ و کوچک قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید ( پس در میان شما برتری نژادی نیست بلکه ) مسلّما گرامی ترین شما در نزد خدا پرهیزکارترین شماست همانا خداوند بسیار دانا و آگاه است.

اسلام دین کرامت برای انسان و آئینی  حنیف وکیش میانه روی وتعادل است:

فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ ﴿۳۰ روم ﴾

 بااین شناسه دین مبارک اسلام درخود باهیچ کدام از حقوق ملتها درتضاد وتعارض نیست این برداشت ها و اجتهادات غلط و ومستبدانه وخودخواهانه ونا کار آمد مفسرین اسلامی است که اسلام وملت هارا مخدوش می کند.

اسلام بذات خود ندارد عیبی                   هرعیب که هست از مسلمانی ماست

واین تصلبات ومنفعت طلبی  مختص به اهل اسلام ویا دین خاصی نیست . غالبا در چنته ی فرق ومذاهب داستان خود برتر بینی ومنفعت طلبی وجود دارد. وتفسیر به رای ویا خود کامگی های افراطی  فراوانی در بسیاری از اجتهاد ات  شخصی  مدعیان تفسیر وتاویل نصوص  مقدس محرز است.

اما خداوند سربازانی از خواص واولیایی ازجنس نور دارد که در هرقرن و عصری  درمقابل خودکامگی ها وانحرافات و تحریفات می ایستند

در خطبه ی222 نهج البلاغه شریف داریم که امام متقین فرمود:

 «خداوند که نعمت هایش بزرگ باد درهرعصر وزمانه ای به ویژه در دوران فترت که جای پیامبران خالی است بندگانی دارد که از راه الهام، در اندیشه وعقل با ایشان سخن می گوید وچشم وگوش ودل آنها را به نور هشیاری روشن می سازد...»

 

 این مجددان وبزرگان وصالحان ماموریت ورسالتی جز برداشتن غل وزنجیرهای خرافات وتحریفات ندارند و درحقیقت  دین حق را از شر باطل پاسبانی می کنند.

 به تعبیر امام صادق:

«درهر قرن وزمانی دادگرانی حامل دین می شوند که توجیه اهل باطل وتحریف غالیان  ودعاوی جاهلان را ازدین برطرف می کند » (بحارالانوار ج2 ص92)

مجددان دینی  ویا اوتاد واولیا الله ملائک پاسبانان سریر  صیانت از کرامت انسان وهویت ربانی وکامل آدم  هستند

رسول خدا فرمود:

ان الله یبعث لهذه الامه فی راس کل مئه سنه من یجدد لها دینها...

«خداوند درآغاز هرصده بخاطر تجدید وترویج آئین خود کسی را برمی گزیند تا دینش را زنده کند.»

(سنن ابی داوود/ جامع الاصول و...)

برای تائید همه این افاضات مطهر باید گفت که درآیه ی 55  سوره ی مبارکه ی قلم به صراحت آمده است:

فاجتباه ربه فجعله من الصالحین.!

همه این بزرگواران منزه از خودکامگی  وآلودگان به حب وبغض منفعت طلبی بی استثنا با شرائط تحریف وخرافات وتحقیر کرامت انسانی جنگیدند  وهزینه ی گزافی را برای رسالت سنگینشان پرداختند

  در تفسیر آیه ی  نوزدهم سوره ی آل عمران  :ان الدین عندالله الاسلام و...  این گونه آمده است که:

  شما به دین من (اسلام) نخواهید گروید و من نیز به دین شما (بت‏پرستی) نخواهم گروید؛ پس آیین شما ارزانی خودتان باد! چرا که به زودی عواقب تلخ آن را خواهی دچشید.

 منظور از آیه شریفه «إِنَّ اَلدِّینَ عِنْدَ اَللَّهِ اَلْإِسْلامُ» این است که آیین حقیقی در پیشگاه خداوند متعال همان تسلیم شدن در برابر فرمان او است، در انجام دادن شرایعش و اطاعت اوست در آن چه که در هر عصری با زبان پیامبرش از بندگانش خواسته است؛ پس آن دین واحد برای همه انبیا(ع) عبارت است از: تسلیم شدن در برابر بیانی که از مقام ربوبی در مورد عقاید و اعمال و یا در مورد معارف و احکام صادر می ‏شود؛ منتها خداوند متعال با تکامل جامعه بشری، شریعت کامل‏تری را برای آن‏ها فرستاده تا به مرحله نهایی تکامل که دین خاتم پیامبران، پیامبر اکرم(ص) است رسیده و خلاصه آن که ادیان الهی، دین  واحد ند و آن، چیزی جز اسلام نیست و همه پیامبران متدین به آن بودند و مردم را به آن دعوت می‏کردند. اما واحد بودن دین خدا، دلیل بر واحد بودن دین -هر چند دین غیرالهی نیست.

(ر.ک: المیزان، همان، ج 20، ص 373 و ج 3، ص 120/تفسیر نمونه، همان، ج 27، ص 386 و ج 2، ص 470).

بقول حضرت مولانا

چون که صد آید نود هم پیش ماست       نام احمد نام جمله انبیاست

به عبارت دیگر کلمه دین، در مواردی به معنای اعم یعنی «دین محقق» استعمال می‏ شود و آن شامل هر چیزی می‏شود که در جامعه ‏شناسی به آن دین و جمع آن ادیان گفته می ‏شود.

ولی معنای اخص آن «دین حق» است که جمع بردار نیست. کلمه «دین» در آیه 19 آل عمران به معنای دوم به کار رفته است و در سوره کافرون در معنای نخست.

 و همچنان که حدیث شریف نبوی که فرمود : "الاسلام یعلو لا یعلی علیه"

علو دراسلام به معنای تعالی فهم ودرک تسلیم شونده به طاعت امر ربانی است.

 وحدیث شریف علوی چنانکه   فرموده اند :

لَأَنْسُبَنَّ الْإِسْلَامَ نِسْبَةً لَمْ یَنْسُبْهُ أَحَدٌ قَبْلِی وَ لَا یَنْسُبُهُ أَحَدٌ بَعْدِی الْإِسْلَامُ هُوَ التَّسْلِیمُ وَ التَّسْلِیمُ هُوَ التَّصْدِیقُ وَ التَّصْدِیقُ هُوَ الْیَقِینُ وَ الْیَقِینُ هُوَ الْأَدَاءُ وَ الْأَدَاءُ هُوَ الْعَمَلُ إِنَّ الْمُؤْمِنَ أَخَذَ دِینَهُ عَنْ رَبِّهِ وَ لَمْ یَأْخُذْهُ عَنْ رَأْیِهِ أَیُّهَا النَّاسُ دِینَکُمْ دِینَکُمْ تَمَسَّکُوا بِهِ لَا یُزِیلُکُمْ أَحَدٌ عَنْهُ لِأَنَّ السَّیِّئَةَ فِیهِ خَیْرٌ مِنَ الْحَسَنَةِ فِی غَیْرِهِ لِأَنَّ السَّیِّئَةَ فِیهِ تُغْفَرُ وَ الْحَسَنَةَ فِی غَیْرِهِ لَا تُقْبَل  :

همانا من چنان اصلی براى اسلام پایه گذاری کنم که هیچ کس پیش از من و بعد ازمن چنین نسبتی نداده باشد : اسلام عبارت است از تسلیم (گردن نهادن) ، تسلیم بیانگر تصدیق (پذیرفتن وگواهی کردن) است  و تصدیق تفسیر یقین است و یقین بیانگر ادا کردن (انجام کار) است  وادا تفسیر عمل است همانا مؤمن دین خودش را از پروردگارش می ستاند و از رأى خود نمی گیرد  ای گروه مردم مواظب دین تان باشید به آن بچسبید. کسى شما را از آن خارج نکند زیرا گناه در دیندارى بهتر از نیکوکاری در بی دینى است زیرا گناه دیندار آمرزیده شود وکارنیک از بی دین پذیرفته نگردد. ومسلم این اسلام که از درون ودل پاکیزگان می جوشد .

  اسرار ظریف ولطیفی دراین آیات وروایات  وارد است که دقت دراین ظرافت ها مانع گرایش به افراطی گری هاست.

بنابراین هیچکدام ازادیان الهی با ستم کاری و ذلت و تحقیر موافق نیستند. ادیان الهی و ملل و نحل دنیا غایت و آرمانی جز تکریم حقوق بشر وصیانت ازحقوق شهروندی ندارند

 وسران دینی دنیا  وحکام ودولتها موظفند تا عدالت وحقوق بشر وحقوق شهروندی را بصورت همگانی ومستقیم وغیرمستقیم به مردم آموزش دهند

تازمانی که مردم از سواد حقوق شهروندی برخوردارنشوند همواره مورد هتاکی وتجاوز وتعرض قرار می گیرند ویا نسبت به حقوق خود و دیگران بی تفاوتند.

هنردعوت کنندگان اسلامی باید نشان دادن وتجلی های زیبایی دین باشد.

 علو اسلام بخاطر مهرورزی و زیبایی های آن است ونه خودکامگی و یا افراطی گری وبرتری جویی های حیوانی مدعیان دینداری و فهم  و ترویج دینی .

 

والی الله المصیر

حمیدرضاابراهیم زاده

28/4/1395


*تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصار مولف محفوظ است.


  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۱)

تعصب خوب یا بد ؟!
تعصب خوب مثل تعصب به دفاع از دین ، مملکت و ناموس و این تعصب را معصومین ما داشتند و در وجود خیلی از رزمنده های دفاع مقدس در زمان نزدیک تر به ما تکرار شد
تعصب های بد هم از قدیم بوده تا حالاهم هست  مثال داستان عرب و عجم بود از نسل هاشمی بودن یا نبودن و ....
مسلمانی چیزی فراتر از نژاد، قومیته
و اگر مسلمانی هنوز در این گیر داشته باشه بنا بر روایات با اعراب جاهلی محشور میشه و این یک هشدار به همه ماست
مسلمانی و دوری از تعصبات شیطانی خواسته همه اولیا الهی بوده و هست تا نمایشی زیبا از مسلمانی  داشته باشیم
تعصب بد هم رفتار شیطان بود که هم ضربه زد و هم ضربه خورد و وقتی ما در جهان اسلام گرفتار این تعصبات باشیم او شاد می شود و حضرت رسول(صل الله علیه و اله ) ناراحت ....
کاش پدر انمان را ناراحت نکنیم
همین

استاد عالی ممنون


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی