دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

دوست

دوشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۰۰ ق.ظ




شاید هیچ زیبایی و دلخوشی در این دنیا و آن دنیا به اندازه‌ی داشتن دوست نباشد.


ذات ازلی باریتعالی هم نسبت به دوستان و محبانش ارادت و عشق می‌ورزد.

و این میراثی است که از جانب پروردگار عالمیان به آدمیان ودیعه نهاده شده است.

به پسندم خداوند چون خلا والدین و همسر و فرزند داشت.

برخود جذب دوست را روا گذاشت. و موجودی را پدید آورد و عاشقش شد که او را انسان نامید.

او را اشرف مخلوقات و زینت بخش کائنات پنداشت و زیباترین صورت را برایش ساخت و آسمان و ترازو را برای خوشایندش برافراشت و کتاب عاشقانه‌اش را برای او نگاشت تا دوستی را در حقش تمام و کمال گذاشته باشد.

و سرانجام او را جانشین خود خواند و او را بر همه‌ی فرشتگان و عباد و کائنات برتری داد.


در واقع میل به دوست داشتن در انسان میل و مهر ازلی است. و انسان نمی‌تواند بدون دوست حیات طیبه و زندگی شایسته‌ای داشته باشد. بی‌شک پهنه‌ی دوستی و زوایایش چنان وسیع است که انسان برای تکامل تمایلاتش به همه‌ی این زوایا نیازمند است.


و در روایات داریم هر کس به  پسند و دوست خود در آن دنیا محشور می‌شود. 


اعتبار و منزلت  دوست به اعتماد ما  نسبت به داشته‌ها و بایسته‌هایش منوط گشته است.


دوستی رازی است که جنس و طبقه و سن و نژاد نمی‌شناسد. بلکه طبع و درون را جذب میکند. همانگونه که در قانون فیزیک داریم خلا باعث جذب است. انسان دارای خلاهای فراوان عاطفی و عقلی است و تنها با دوست به عنوان پازل مناسب جذب شده و چیده می‌شود.


انتخاب دوست امری است که به راحتی نمی‌شود بر آن خط و نشان کشید زیرا به همان قانون جذب مرتبط است.

اما می‌شود ذائقه را طوری طراحی کرد که انتخاب بهتر را گزینش کنیم. انتخابی که کمترین آسیب و بهترین عواید را برایمان به ارمغان بیاورد. به طور اهم مجموعه‌ی خوشایندها و نیازهایمان به نسبت صلاحیت‌های قانون مدارانه،  انتخابات اصلح را پدید می‌آورد. بنابراین دوست نیازی است که باید بصورت کامل و سالم برآورده شود.

در مثلها داریم که:

دوست آن دانم که گیرد دست دوست   در پریشان حالی و درماندگی ...(سعدی)


دوستی اعم از تعاون و تعامل نیک است .

و افراط در این دوستی نیز منجربه عشق می‌شود
که شیفتگی و دلدادگی نیز از مفاهیم آن است.

تولی و تبری داشتن برای دوست نیز از اهم رفتارهای ما با دوست است. یعنی بخاطرش دوست بداریم و بخاطرش دشمن بداریم. که در فروعات دینی ما شیعیان امری لازم برای دوستی با خدا و انبیا و امامان و اولیا الله است.


در نهایت دوست را می‌توان عزیزترین و نزدیکترین شخص و عامل قلبی و روحی خود تلقی کنیم و برایش جایگاهی ارزشمند در ذهن و قلبمان باز کنیم بالتبع دوست یافتن آسان است اما دوست داشتن و دوست ماندن امری بسیار مهم و گران است. دوست را نمی‌شود به هیچ قیمتی فروخت. بلکه باید با وی تا اوج بیکران افروخت...

چنین است یاد یاران سروش

ندای فراغ یاران بدارند گوش

تو با رفتنت دلم را بردی ای دوست

که دیگر خموشم خموشم خموش


 


            تهران  -  حمیدرضا ابراهیم زاده

  1392/2/24  



کلیه حقوق برای مولف محفوظ است


  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۴)

دوست، غنیمت و سرمایه‌ی بزرگ زندگی است
آشنا زیاد هست ولی دوست ...
با هم داشتیم پیاده می رفتیم
از خیابون ها و کوچه ها رد می شدیم و برای هر حادثه ای خاطره ای و سخنی رد و بدل می کردیم .
من این کار می کردم تا یخ حرف هایش شکسته شود چون از صبح تا اون وقت غمی در رخسارش موج می زد .
بین این سخنان مربوط و نامربوط یک دفعه رسید به کلید واژه "دوستانش"
متوجه شدم  در برخورد با دوستانش مشکل داره و غصه این مدت اش هم به دلیل عدم مدیریت صحیح این موضوع بوده.
اعتراف اش شروع شد گفت از دست فلانی و بهانی خیلی ناراحتم گفتم چرا؟
گفت دیروز ی قرار کوه داشتیم من به دلیل شخصی نتوانستم بروم از دیروز عصر تا حالا برام وضعیت دوستیشون معلق کردن .نمی توانم اخم و نگاه های ناراحت اونها تحمل کنم
من بیچاره ام هرچی به دوستام خوبی کردم همیشه جای خوبی دشمنی دیدم .
من گفتم مقصر خودتی
گفت بیا حالا با کی حرف دلمون گفتیم
گفتم بزار ادامه اش بگم چون در دوستی با دوستانت اعتدال نداری
افراط می کنی و انتظار داری در مقابل انها هم مثل تو مایه بزارن
گفت آره دیگه
گفتم اشتباه ات همین جاست
خیلی ها اسم شون دوسته ولی تا منفعت براشون نداشته باشه باهات دوست نیستند
گفت خوب حالا کی دوسته؟!(با چهره ای حق به جانب)
من هم ی کم صدام صاف کردم براش گفتم :
معیار دوستی اقا امام صادق مشخص می کنه
حضرت فرمودن : دوست 5مشخصه باید رعایت کنه
حالا بلدی برام بگی ؟
گفت نه

گفتم : 1.ظاهر و باطن اش با تو یکی باشه
2.آبرو تو را آبرو خودش بدونه
3.به مال یا مقام رسید در دوستی با تو تغییر نکنه
4.در زمینه دوستی و رفاقت مضایقه نکنه
5.در مصیبت ها همون سختی ها تو را رها نکنه
نگاهش کردم
از صورت اش می شد خواند که داره در مورد دوست اش دو تا چهار تا حسابی می کنه.
از تصوراتش کشیدم اش بیرون و دست زد رو شونش گفتم کجایی؟
لبخند زد
گفتم :امام علی ی چیز جالب گفته من اون خیلی دوست دارم و اون اینکه
"زیرک کسی که با حق دوست باشه و با باطل دشمن"
حالا به این جمله خوب فکر کن تای دفعه دیگه پیاده روی با هم اومدیم بیرون برام از مصادیق اش بگی
بنده خدا گفت باشه
ولی دیگه غمگین نبود
و این تغییر و تفکر را در وجودش دوست داشتم
همین .
به دوست واقعی نیازمندیم !
از اون وقت که می فهمیم ما یک موجود زنده ایم و بلدیم حرف بزنیم ، راه بریم و تصمیم بگیریم سرگردانی و تنهایی یقه همه ما را گرفت انگار همانطور که رسالت ما پیدا کردن خود حضرت دوسته .هم پای اون دنبال یک انسان  برای دوستی خود می گردیم .
حالا هر جور بهانه برای این دل بیاوری که دوست چیه ؟ به چه دردت می خوره ! من که هستم خدا که هست دیگه این شلوغ بازی های چیه !
ولی این بچه ننه وجودمان دل ، ننور همه ما جیغ میزنه پا می کوبه با ما راه نمیاد و حرفش تنها یک جمله است " من دوست می خواهم عه زود باش " حالا هر چه قدر بزرگتر می شویم این دل بهانه گیر تر می شود . به حدی می رسه که شما همه چیز داشته باشی ولی دوست نداشته باشی انگار هیچی نداری !
درسته هیچی ....
و این هیچی تو رابه تکاپو می اندازد
حالا خودت بخواهی یا نخواهی حس انتخاب گری و محک زدن آدم ها در تو جرقه می خورد
و در اینکار به مهارتی می رسی که با چند دقیقه صحبت ، و نگاه به طرف مقابل اون هم پایه دوستی با خودت می بینی یا نه!
الله اکبر همه ما این قدرت داریم و این چیزی نیست جز امانتی از حضرت دوست به تک تک ما بیچاره ها !
خوب می گفتم سر این نیازفوری چقدر بدبختی که نمی کشیم بله درسته دروغ ها ، کینه ها ، حقارت ها ، پستی ها ، حسادت ها و هزاران بدی و زشتی را می بینیم و باز دنبال یکی هستیم که در وجودش الماسی به نام دوستی به درخشد
و چه خوشبخت کسی که این الماس را درقلب انسانی ببیند و با او پیمان دوستی ببندد  به حقیقت این پیمان در قاموس زندگی هر که باشد فوق العاده جذاب و طربانگیز و شادی آفرین است .
و همه انسان ها که در شیب تند افول و تبدیل به وحشی انسان نما شدن باز از درد دوست نما می نالند و مشکل آنها پیدا کردن الماس تقلبی به جای واقعی است .
 امیدوارم یاری حضرت دوست قرین تک تک ما باشد تا دوست را بیابیم همان که در این غربتکده دنیا همراهمون باشه و انیس ما در بزرخ و واپسین باشد .
تنفس شروع زندگیست
عشق قسمتی از زندگیست
اما دوست خوب قلب زندگیست !
قلب زندگیتان تا ابد درخشان.....


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی