دایره مینا

منتخب آثار وپژوهشهای دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار وپژوهشهای دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

مجموعه مقالات. اشعار وآثار علمی .پژوهشی. فرهنگی. اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

آخرین مطالب

ازرنجی که می بریم

شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۶، ۰۸:۴۲ ق.ظ

از رنـجـــــــــی کــه زنـــان مــی بــرنــد:


زن در توسعه وتمدن نقش موثری دارد وبااینکه  نیمی ازجمعیت دنیا متعلق به جنس بانوان است.

اما متاسفانه باید گفت در هر جامعه و تمدنی همواره جنسیت زن در تبعیض و ناامنی به سر می‌برد.

زن برای داشتن فعالیتهای اجتماعی منحصر به خودش، برای اشتغال و امرار معاش و برای بودنش.

و حتی برای اثبات وجود خود نیاز به امنیت اخلاقی و روحی و روانی دارد.



  باوجوددغدغه ها و نگرانی زاید الوصفی که امروزه علیرغم ادعاهای کاذب مبارزه با تبعیض و ستم علیه بانوان در همه ی جوامع با آن کم و بیش روبرو هستیم .اما آتش ستم وتبعیض علیه بانوان همچنان درحال شعله‌ کشیدن  است و ناامنی های اخلاقی و روحی و روانی و جسمی برای حریم بانوان پیچیده‌تر می‌شود.

بانوان چه در فضای مجازی و اجتماعی و چه در فضای عادی ومحل زندگی وپناهگاه های خود دچار آسیبها و مخاطراتی هستند که مستقیم و یا غیرمستقیم قاصرا و یا تعمد جسم و روح ظریفشان را می‌آشوبد.

تصویر و هویتی که از بانوان در دنیا نشان داده می‌شود متاسفانه زخمی عمیق بر پیکره‌ی کرامت انسانی است.

این تصاویر چیزی نیست جزواقعیت ملموس ابزارشدن زن ودر محاق انداختن حقوق  زن در دنیا.

امنیت برای زنان از ساده‌ترین چیز در نگاه تا پیچیده‌ترین امر اجتماعی، از ضریب بسیار پائینی برخوردار است.

گاه خودشان بخاطر سوء مدیریت در معاشرت مقصرند. و راه را برای ستم بخود باز می‌گذارند.

و گاه در دام برنامه‌های ددمنشانه افراد خبیث قرار می‌گیرند...

آنچه که مسلم است فضای نگرانی به وسعت فضای مجازی و فضای عمومی  و محل کار و تحصیل ... آنهاست.

و این نگرانیها می‌تواند معاشرت و سبک زندگی ما را بهم بریزد و میزان رضایتمندیمان را از زندگی بطرز نگران کننده‌ای بکاهد.

و به مرور زمان  بیماریهایی که از احساس عدم امنیت بر روح فرهنگ و زندگی و اقتصاد افراد و جامعه بروز می‌کند می‌تواند باعث انفجار بزرگی در حیات اجتماعی و زیستی انسانها و یا جامعه و خانواده‌ها باشد.

التزام و اصرار اهرم‌های زر و زور و تزویر بر ای سوء انتفاع از جنسیت زن باعث شده است تا  آنها برای نیل به تمنیات نامنزه و چپاول غنای درونی زن علاوه بر خشونت از ابزار نرم و مخربتری تحت عناوین خوشایند زنانه علیه او استفاده کنند.

و چنان این جنس فرشته خو را در تلاطم و التهاب و فشار قرار دهد که از هویت و فخر جنسی خود مشمئز شود.

امروزه فرهنگ معاشرت عمومی مدعی است که در جامعه‌ی باز زنها هم حق راحتی و آرامش در محل کار و زندگی و تحصیل و تفریح خود دارند و حتی حق دارند معاشرتشان باز تر باشد. اما در عمل با پدیده‌ای بنام تعرض به حریم او در همه‌ی این فضاها مواجه می‌شویم. و حلقه‌ی محاصره‌ی خفقان و تعرض روز به روز بر زنها تنگ‌تر می‌شود.

 هجوم به درون و احساس چه از راه اغوا و چه از راه فشار و تهدید بمنزله‌ی تجاوز و تعرض تلقی می‌شود.

و متاسفانه آنچه که به عنوان ستم بر جنس زن می‌گذرد اغلب سوءاستفاده از عواطف و احساسات او برای دستیابی به همه ثروت و داشته‌هایش(عفت و عزت و وقار) و حریم خصوصی اوست.

حاکمیت و دولت باید با استمداد از مهندسان فرهنگی(فرهیختگان، هنرمندان، علما و فرهنگیان) آموزه‌های فرهنگی متناسب با نیاز جامعه را رصد نموده و با لحاظ کردن آموزش حقوق شهروندی و معاشرت اجتماعی از مسیر مجاری آموزشی و تربیتی(رسانه‌ها و آموزش عالی و مدارس و تریبونهای اجتماعی) هنجارها را اصلاح  و آموزه‌ها را به اذهان و خانواده‌ها و در نهایت به جامعه منتقل کنند.

و از آرامش و امنیت جامعه و بویژه حریم بانوان نیز  به دقت صیانت کنند.

در تمام فضاهای کار و تحصیل و تفریح و محیط زندگی جنس مخالف حضور دارند و نمی‌شود و نباید بصورت کامل فضاها را تفکیک کرد و شاید هم از نظر اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی؛ تفکیک شایسته نباشد.

بلکه باید فرهنگ رفتار و معاشرت صحیح  در محل کار و تحصیل و بازار به مردم و خانواده‌ها آموزش داده شود.

صحت و اصلاح رفتارها به باورهای مذهبی و فرهنگی افراد و خانواده و جامعه مرتبط است. و سلوک معاشرت متمدن به فرهنگ ارتباط  و مدیریت معاشرت هر دو طرف بستگی دارد.

و اگرچه باورهای مذهبی و فرهنگی افراد و فرهنگ خانواده در برقراری روش درست معاشرت و ارتباط سالم بسیار موثر است. اما کیفیت اجرای صحیح همین امر نیز نیاز به همت جهادی همه‌ی مهندسان فکری و فرهنگی دارد که با بکارگیری المانها و ابزارهای اخلاق مدار در انتقال و تربیت از راه آموزه‌های فرهنگی به مردم تاثیرات لازم را بگذارند.

و همچنین شایسته است قوانین بازدارنده و محکمتری در برخورد با ناهنجاریها و بخصوص ناقضین حقوق شهروندی و متعرضین به کرامت انسانی تصویب و اجرا شود. که همراه با آموزش فرهنگ معاشرت عمومی امنیت پایداری در حوزه‌ی التزامات اخلاقی بوجود بیاید.

 

و الی الله المصیر

حمیدرضاابراهیم زاده 

23/1/1393    تهران

 تمامی حقوق نشر درانحصار مولف می باشد

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۷)

وقتی همه "آزادند" حق با کسانی است که "زور یا پول" بیشتری دارند 
روزگاری همه " بنده " بوده ایم
ممنون میشم از وبلاگ من بازدید کنید.http://ibanersaz.blog.ir
با سلام و ادب
استاد ارجمند مطلب تان بسیار مفید بود متشکرم
با توجه به حضور خانم ها و آقایان در فضاهای مشترک از جمله اجتماع و فضای مجازی در خصوص افراط و تفریط تبرج بانوان و مشکلات در پی توضیح دهید با سپاس
پاسخ:
ب

با سلام و ادب

استاد ارجمند مطلب تان بسیار مفید بود متشکرم

با توجه به حضور خانم ها و آقایان در فضاهای مشترک از جمله اجتماع و فضای مجازی در خصوص افراط و تفریط تبرج بانوان و مشکلات در پی توضیح دهید با سپاس

 

باسلام

صراحت آیات28 تا35 سوره احزاب برای زنان  امت پیامبر کاملا شفاف ومحرز است که نیاز به تعبیر وتفسیر ندارد

-   عدم جلب توجه بانوان  در پوشش وآرایش و یا معاشرت برای به طمع انداختن بیمار دلان در همه ی حوزه های  بصری. کلامی. سمعی.  معاشرت  در قرآن موکد است.

فاحشه آن نیست که فقط تن به زنا بیالاید

زنانی که با بوی  عطر مشام بیمار دلان را خیره میکنند

ویا باآرایش بی جا در  صدد تجلی جلوه های خود هستند

یا با لباسهای بدن نما و خصوصی و محرک سعی در جلب وگدایی نگاه دارند

 یا مواظب طرز حرف زدنشان نیستند

وباهر چیزی می خندند و خیره می شوند

 ویا اختلاط بی موردی را با نامحرمان بوجود می آورند وبیمار دلان را   به  واکنش وسو استفاده وتوقعات بی جا از خود وهم جنس های خود وادار می کنند هم فاحشه محسوب میشوند .

زیرا فحشا را ترویج می دهند .

فحشا فقط  تماس بدنی نیست وزنای  جنسی  نیست!

ایجاد  وترویج هرنوع فساد اخلاقی. مالی. اعتقادی و...چه از طرف مرد وچه از طرف زن که باعث اضمحلال کرامت انسانی ومخدوش کردن هویت فاخر انسانی  شود فحشا محسوب می شود

- من یات منکن بفاحشة مبینه یضاعف لها العذاب ضعفین/30 احزاب

- شکنجه های خدا هم الزاما اخروی نیست. بعضا دنیوی است وغالبا معنوی است.

همواره غالب داغ ها روحی هستند ودرد ناک بودنشان به  حوزه های معنوی ما برمی گردند

غالب سلب شدن ها واز دست دادن ها درد ناک است.

درک نکردن لذت و ندانستن مزه ها و بوها وطعم ها ونفهمیدن قاعده ها  وعدم درک خوبی ها  وزیبایی ها  وبالاخص جاهل ماندن وگمراهی  بسیار درد ناک است

-جهل  وظلمت  یعنی عدم درک وعدم فهم واطلاع. از پدیده ها .

جهل مرکب وظلمات جاویدان تلخ ترین نوع تنبیه است.

- داغ ازدست دادن والدین وهمسر واقوام وفرزندان وعزیزان  بمراتب  سوزان تر از داغ یک تکه ذغال سرخ شده درکف دست ماست. آن که بردل جاودان می ماند واین لکه اش تا هفته ای برطرف می شود.

 یک سیلی دردناک تر است یا از دست دادن آبرو؟

- آیا ازدست دادن وسوختن بخشی از بدن دردناک تراست یا از دست داد جگر گوشه هایمان؟؟؟

بسیاری از عذاب ها معنوی وروحی هستند که داغ آن التیام پذیر نبوده وبلکه توقع برآن است که ای کاش ما می مردیم وآن صحنه یا درد را حس نمی کردیم.

ممنون
بسیار عالی است
وقتی که هیچ دلی از هوس سیر نمی شود پس هیچ مردی از تصاحب زیبا رویان خسته نمی شود و هیچ زنی از متوجه کردن مردان از پا نمی ایستد
این خودنمایی گاه خواسته و گاه ناخواسته افراد را در خود گیر می دهد
البته هم این تبرج فقط مال بی دین ها نیست ، گاه در متدینین هم ریشه دارد
این می شود که فضای اجتماعی حضور زنان و مردان هم محراب الهی هم وسوسه شیطانی
این اختیار حضور (اجتماع و فضای مجازی )هم فرصت است هم تهدید البته اصلا دوست ندارم سیاه نمایی کنم
جاهلیت تبرج نه به دوره خاصی کار داره نه جنسیت می شناسد نه تاریخ و شرایط اجتماعی منحصر بفرد دارد
بله در اوج پیشرفت و تکنولوژی هم جاهلیت تبرج ظهور دارد
خودآرایی و خودنمایی ناپسند و مزموم است و آن هم در هر شکل اجتماعی (حتی فضای مجازی )
تبرج اپیدمی خطرناک همه انسان هاست و پسماند جاهلیت بشری که ریشه همه نابسمانی های جامعه را هم در شرایطی با خود دارد.

با سلام و ادب استاد ابراهیم زاده
25نوامبر روزجهانی مبارزه با خشونت علیه زنان و بانوان را مستحضرید
من با این روز جهانی مشکل دارم
معنای آزادی در بین مسلمانان و جهان غرب با هم متفاوته
آزادی بانوان در فرهنگ غرب هر چه بیشتر در دید و تلذذ مرد قرار گرفتن تعریف شده
ولی فرهنگ اسلامی زنان عفیف می پسنده
خوب خشونت علیه زنان و بانوان مسلمان هم قابل انکار نیست
چرا که مرد مسلمان همسر ، خانم همکار ، و ... همانند خواهر و مادر خود محترم و ارزشمند نمی دونه
و این شده که این همه ناهنجاری رفتاری در کشورخودمون و بقیه کشور های اسلامی ولی با خشونت در معنای غربی تفاوت ماهوی داره
میشه در این مورد تشریح بفرمایید
ممنون
پاسخ:

باسلام سپاس از حسن توجهتان به  موضوع خشونت علیه بانوان درجوامع مدعی.

درپاسخ به نقد شما ازجامعه ی زن ستیز وناهنجاری های رنج آور علیه بانوان باید گفت دو علت درپیدایش وپذیرش این ستیزه وجوددارد

اول:  عیب درگذاره ها و یا  فهم ودرک دیدگاههای  شرعی وقانونی/

دوم: نقص در  عدم اعتماد به نفس  خود بانوان درپی جویی مطالبات زنانه ویا افراط در رفتارهای جلب وجذب توجه .

-          متاسفانه هنوز هم تفسیر به رای  ومضمون در حوزه ی نصوص وروایات  دینی فراوان به چشم می خورد وبه تبع آن برخوردهای انفعالی هم دراین حوزه بوجود می آید

هرناهنجاری وسوء تعبیری که  به شکل خرده فرهنگ منجر شود ویاازخرده فرهنگ به عرف جلوه گری کند این سنت غلط وبدعتی می شود که جان و روح تعادل را درجامعه می آشوبد و زن نیزدراین کشاکش ضعیفه خوانده شده ویا به  ابزار شادمانی وسرور وکامروایی  وارضای نیاز...مبدل می شود.

تبعا این نگرش منتج به ستم علیه اودرحوزه ی عرف وقانون ونگرش دینی خواهد بود

-          بعضا بانوان نیز پذیرفتند که ضعیفه هایی بیش نیستند. واعتماد به نفس خود را درمدیریت کلان شخصیت ورهبری خانه وخانواده ازدست دادند وبا جلوه گری های نا موزون زمینه را برای تهاجم بخود هموار کرده اند..

انتظارمی رود جامعه با آشنایی نسبت به حقوق خود ودیگران از گرداب  ستم. وحقارت خود را خارج کند وبا آگاهی از توانمندی ها وحقوق خود به توسعه ی مطلوب ره یابد.

 والی الله المصیر

 

حمیدرضا ابراهیم زاده

16آذر1395

استاد با سلام و ادب
سپاس از متن عالی و ارزشمندتون
ببینید خشونت علیه زنان و بانوان را شما با ظرافت یک پایش راخود عدم خود باوری جامعه بانوان دانستید البته القای جامعه اقایان هم در این زمینه فوق العاده مهم است .
زنان مسلمان تا می خواهد به خود باوری برسد هجومی از تبلیغات رنگین کمانی جهان غرب اون محاصره می کنند و همین می شود که در کشور ما و خیلی از کشورهای عربی مصرف لوازم آرایشی بیش از حد مجاز می شود و شکل ظاهری را شبیه زن جهان غرب می کنند ولی غاقل اینکه عفتی که در این جامعه اسلامی لکه دار می شود اول همه به لطافت وجودش صدمه می زند
مرد جامعه اسلامی هم می شود یک حوسران جدید که حرمسرایش از خانه تا سطح همه کوچه و خیابان های شهر و کشورش اجازه فعالیت دارد و همین می شود آمار بالای طلاق ، و بسیاری از ناهنجاری هاو...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی