دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

این کعبه پرستان

شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۴۴ ب.ظ

 بسم الله الرحمن الرحیم


کعبه پرستی و امام پرستی عین بت پرستی است.


کور آن نیست که چشم او کور باشد ، بلکه کور آنست که بصیرتش کور است (نبی اکرم - نهج الفصاحه ح 2373)

رسالت نبی مکرم اسلام و همه انبیا عظام برای راهنمایی مردم ، رفاه و امنیت عدالت برای ملت ها خاصه دل بریدن از بت های دست ساز بشر و غیر فعال و انحرافات و خرافات بود.(1)

بت پرستی گاه با سنگ و چوب ، گاه با شخص پرستی و حیوان پرستی و خورشید و ستاره پرستی و پدیده پرستی و جمادات پرستی ... بود و در بین گروهی از مردم بصورت هنجاری رایج بوده است که آگاهانه و غیر آگاهانه در این شرک غوطه ورند.

به همین دلیل انبیا مردم را از پرستش آنان نهی می نمودند و آیات زیادی در قرآن کریم وجود دارند و حتی در سایر کتاب ها ی آسمانی و مقدس نظیر تورات و انجیل نیز به چشم می خورد که بت نپرستید و برای خدا شریک نگیرید .(2)

شیطان پرستی و پول پرستی و مقام پرستی و ترس پرستی هم در جوار این چند گانه پرستی ها و بت پرستی ها از انحرافات سازمان یافته و رایج بین مردمان آغازین و کنونی است . علی رغم همه دستورات الهی باز انسان مترقی در ماده پرستی و پول پرستی و مقام پرستی و شیطان پرستی و خود پرستی بصورت یک ناهنجاری مدون ،در آن غرق است.

گویا همه این انحرافات و خرافات بصورت هنجاری فراگیر در جریان است و از حالت قبیح به حالت نیکو در حال گسترش می باشد.

 بقول مولانا ؛ هر لحظه بشکلی بت عیار برآمد ... دل برد و نهان شد

                   هردم به عبای دگر آن یار برآمد ...  گر پیر و جوان شد

گاهی به تک طینت صلصال فرو رفت  غواص معانی ز تک کهگل فخار برآمد  زآن پس به جهان شد... .

در هر صورت هر نبی و فرستاده ای مشکل خاص زمان و عصر خویش را در هر راه تبلیغ رسالت داشت.(3)

همه انحرافات بسته به نیازهای خاص زمان خویش به هنجار مبدل می شوند. گرچه امروز مادیات پرستی همچون خورشید پرستی عهد ابراهیم خلیل الرحمان و جود دارد همچنانی که در عصر فرعون ، فرعون پرستی بلای ضد بشری بوده امروز به زبان دیگر امام پرستی و شخصیت پرستی و کعبه پرستی ، به صورت بت پرستی مدرن و محترمانه در جوار سایر موارد بیگانه پرستی ، تحت حرکت خیزنده جنگ نرم به سراغ عوام و خواص زمانه آمده است.هر آنچه که باعث شود تا بین خدا و بنده اش حجاب و پرده ای حائل شود قطعا باعث انحراف و خرافه و دگر پرستی خواهد شد .

بقول حافظ؛ میان عاشق و معشوق هیچ حائل نیست     تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز .

ائمه هدی و معصومین واسطه های غیض حق تعالی و اسباب توسل هستند (4) و یا می توانند باشند.

اما هرگز خود خداوند یا فرزندانش نیستند . آنان روزنه های هدایتند. باب الله الذی یؤتی (5) هستند. 

پنجره هائی که دریافت کننده ی نور حقند و فیلتر و آسان ساز درک معارف الهی.

هرگز هیچ فردی خدا نیست . ویا وابسته نسبی با خدا ندارد بلکه فرستاده و خلیفه منصوب از خداست برای فهم و درک و معرفت . که آن هم محدودیت مکانی ،و ظرف زمانی خاص خود را دارد.

اینجاست که دیدن و بینش (بصیرت) دو عنصر متفاوت و متشابهند . انسان اگر دو چشم سر و دنیا بین نداشته باشد ، کور باشد ، می تواند خیرو شر را از از هم تشخیص دهد  این تمایز و درک همان بینش اوست .

اما اگر فهم و بینش نداشته باشد و نتواند مدرک خیر یا شر باشد اگرچه دو چشم بینای دنیابین را هم داشته باشد کور باطن است. چون به ضرر خود هم تصمیم سازی می کند . بدون بصیرت احساس می کند که کار عاقلانه ای کرده است . در صورتی که قوه تمیز و فرقان در وی هیچ یافت نمی شود.

نبی اکرم می فرماید: هر که از روی بی دانشی (بی بصیرتی) کار کند فسادش از اصلاحاتش بیشتر است.(اصول کافی ج 1 ص 144)

امام متقین می فرماید: ای مردم ، دینی که درست فهمیده نشود هیچ خیری در آن نیست. (بحار ح70 ص 307)

امام باقر (ع) : اگر به جوانی از جوانان شیعه برخورد کنم که فهم دینی ندارد ادبش می کنم .( میزان الحمه ج4 ص1401)

بی گمان عدم تفقه و بصیرت در دین بت پرستی های مدرنی همچون امام پرستی و خود پرستی که هر کدام در جای خود صنم پرستی هستند و تفاوتی بین آنان وجود ندارد را بوجود می آورد . فقط مقدس را در مقابل مقدس قرار دادن و دین را در مقابل مذهب چزاندن است . همان کاری که قرآن را بر سر نیزه می کردند و قرآن ناطق را درک نمی کردند . قرآن در تقابل توحید . شهدا در مقابل قرآن ، امام حسین در مقابل خدا و هزار و هفت مثل حادث شده و امکان اتفاق دیگر . بی گمان یکی از اهداف رسالت امام عصر (عج) همین غبار رو به رویی است که وجود دارند . غبارروبی از حجاب وحائلی که که بین مقدسات باب می شود.

امام حسین که اسوه ظلم ستیزی و میرمبارزه با دین دولتی است و رسالتش برای برطرف کردن خرافات و انحرافات است . خود مظلوم واقع می شود و تا به امروز هم از نام و مرامش برای ظلم کردن سواستفاده میشود. اگر چه جسم و جان امام در کربلا هتک شد و او را مورد ستم قرار دادند . امروز هم از نام و مرام او استفاده ابزاری برای وصال به تمنیات خود بهره ها می برند . مظلومیت امام گویا تمام شدنی نیست ، همه و همه این ستم ها برای اینست که مردم به شدت به پول پرستی و ماده پرستی و مقام پرستی رغبت دارند . 

بقول صائب؛ پشه از شب زنده داری خون مردم می خورد

بر حذر باش که این دست و دهن آب کشان              خانه پرداز تر از سیل فنا می باشند

نظر قرآن به اهل فهم و بصیرت  این است که : ولا ترکنوا الی الذین ظلموا   (هود 113)

خود را نردبان ستمکاری ستم پیشه ها قرار ندهید . بیدار باشید که اسباب ستم به خود و ملت خود نباشید

هدف کشی از قیام حسین (ع) و پایمال کردن مرام و هدف عاشورا و حسین بن علی (ع) ظلم عمیق تری است .

گروهی حسین (ع) وهمه مقدسات را برای رسیدن به تمنیات خود خدا می کنند . حسین و مقدسات را برای نجات خود سنگر بلا می کنند تا هم خود را از انزوا  و آشفتگی و ملال خارج کنند و هم حسین (ع) را بدنام ... /

امام پرستی در عصر خود ائمه در نزد غلات (غلو گران/ غالیان)باب بوده و ائمه با آنان برخورد می کردند و اجازه گسترش  این گونه شرک ها  و خرافه ها را به آنان نمی دادند و چه اینکه خود قربانی همین مبارزات با خرافه و تحریف شده اند.

اگر پاره ای از عقیده ها عقده شوند و یا این که عقده ها لباس عقیده بر خود بپوشند خدا می داند که دردین چه بحران ها و تحریفات و بزهکاری هائی پدید می آید . و بنام دین تمام می شود .

هزینه ی گزاف و کمرشکنی را که امروزه اسلام می پردازد یکی از همان عقده هایی است که همه امت اسلامی در فرق و مذاهب  گوناگون را درگرداب خود را غرق کرده اند . تقلب و غلو و افترا در تعریف دین اسلام و خاصه در قشر مبلغان دینی و عناصر ترویجی باعث بد دینی های گمراه کننده ی پیروان شده است .

گروههای تکفیری و ضد اتحاد اسلامی توسط افراطی گری های مفسرین و مروجین کج فهم دینی سامان دهی می شوند که خواسته قلبی شیاطین جنی و انسی را جامه ی عمل می پوشانند.

اولین مرحله مبارزه مداوم و اصولی با این انحرفات قطعا مبارزه با جهل و بی بصیرتی است .موثرترین شیوه ای که خود انبیا و معصومین بدان تمسک می جسته اند ، قوه فعاله و بالغ فکری مردم را به حقیقت ها دعوت می کردند و این حرکت خود ، بیشتر راه اصلاح را رفته است ...

بی شک در نص اسلام هیچ اثری از انحراف و خرافه نیست و در عصاره آن تحریف راه ندارد . همه معضلات برخواسته از کج اندیشی منادیان و مفسران و راهنمایان تنزیه نشده و تهذیب  نیافته  نا اهل و مدعی اسلام است آنانی که هر گونه دغل بازی و هوسرانی و ماده پرستی را در وجود و دارند و فقط ادعای راهنمایی و اصلاح می کنند، اما مصلحان و مجددان دینی ه عصر این انحرافات و خرافات و غلو و توجیهات را بر خواهند داشت . منتها امت اسلام باید هوشیار باشند که با بصیرت بمانند .

بصیرت با حلال خوردن ، حلال اندیشیدن و حلال عمل کردن جریان می یابد . دشمنی با محرمات و دوستی با واجبات بصیرت را رونق خواهد داد.

بطور قطع رسالت ختم رسل ختم رسالت انبیا بود . و رسما اعلام شده است که رسول ظاهر برای همیشه در سالهای آغازین صدر اسلام در 25 ماه می 632 میلادی 28صفر سال 11 هجری به پایان رسیده است .

و از این پس مجددان دینی از امامان معصوم فقط به تبیین رسالت رسول اکرم پرداختند و هیچ رسالت جدیدی در بین نبوده بلکه فقط  قرآن را شرح و تفسیر دادند. چون اندیشه منزه از عیوب اهل بیت (ع) در جهت حقیقت دینداری بکار گرفته شد ،آنان قرآن را در بر گیرنده همه نیازمندی های بشر در اعصار معرفی کردند و لذا خرد قدسی و تهذیب شده ائمه هدی همان حقیقت قوه ناطقه قرآن است و ولایت باطنی و ظاهری آنان با سید الوصیین آغاز و با خاتم الوصیین به پایان می یابد.

ختم اولیا قطعا در زمان حیات است و روشنفکران و علمای عصر موظفند تمام این نیرو و انرژی را برای فهم مردم  منتقل و معرفی نمایند . مصلحان  وفقها موظفند تا در زمان غیبت کبری دین درست را بمردم بدهند نه نظریه و آرا شخصی خود را ، و نه عقده ها و مطامع خود و پیروانشان را ، بلکه فقاهت آنقدر پدرانه و روشن ضمیرانه به رفاه و امنیت مردم می اندیشد که مردم به تحجر و افراط و تفریط گرایش نیابند.

اسلام راستین در قرآن تعریف شده است و ائمه نیز ناطقان برحقند و فقها و مصلحان و روشنفکران هم می توانند در تبیین این مفاهیم به مردم کمک می کنند . اما هرگز خدا و نماینده خدا  نمی شوند  حرفشان صد در صد خدا نیست .چون بالاخره با دست بدست شدن روایات و مسائل کلامی به شرط و شروط هایی مشروط می شود.

نوع حکومت کردن و زمامداری بر مردم یکی از ضعف های برخی فقها و روشنفکران دینی است.اگر بنام حکومت اسلامی و دینی اشرافیت بسازند دوباره معاویه روی کار خواهد آمد . بجای اینکه رفتار علوی را شیوه خود کنند اگر مشی معاویه را بپیمایند .

بالطبع بنام خدا بر مردم ظلم خواهند کرد . هزینه و خرج روی دست اسلام و مسلمین گذاشتن است. سوار شدن بر گرده ملت اسلامی کار دین اسلام نیست  اسلام بمردم آیین سروری وآقائی می آموزد، سواری از مردم کار منحرفین است که بنام دین به مردم ظلم و ستم کردن بدترین شیوه ستمکاری است .به فرموده پیامبر: حکومت با کفر می ماند ولی با ظلم هرگز باقی نمی ماند. (6)

دیکتاتوری دینی به مراتب خشن تر و مخوف تر از دیکتاتوری غیر دینی است. دین و ولایت هرگز دیکتاتوری ندارد و اصلا قرار نیست که دیکتاتوری را تحمل کند. اما چون عده ای دین را ابزار وصال گشایش عقده هایشان می پندارند بالطبع مردم هم زود هنگام فریب سخنان این گروه مدعی دین مدار و شریعت مدار را می خورند. چون دین بازی و عوام فریبی ابزار اقتدار لشکر نفاق است .

 والذین اتخذوا دینهم لهوا و لعبا و غرتهم الحیوه الدنیا فالیوم ننساهم کمانسوا لقا یومهم هذا و ما کانو بایاتنا یجحدون - اعراف 51

اسلام حقیقتش جهاد و مبارزه با استبداد و استعمار است و سراسر آیات آن مملو از آزادگی و رفاه و امنیت و برخورداری از زندگی دنیوی و حیات اخروی با سعادت است.دین اسلام دین آسانی و رحمت و امنیت است.(7)نه بندگی و برده داری و و بردگی و استضعاف.

انقلاب اسلامی نیز برخواسته از روح آزادگی و رحمت خدا به ملت است و مبارزه با طواغیت خود ساخته و انحرافات و اعمال محبت و ایثار و رفاه و امنیت از اهداف آن است .

حتی اگر این انقلاب و نظام اسلامی هم روزی بخواهد بت وحجاب شود و مردم از امنیت و رفاه و خدا پرستی منحرف شوند قطعا منحرف و ستمکار خواهد بود اگر بنام عدالت اجتماعی اگر بنام استقلال اگر بنام اسلام اگر بنام ایران و ایرانی بر مردم دست زور و فشارو ستم و فساد و تباهی دینی ، اقتصادی ،اجتماعی ، سیاسی ،نظامی غالب شود.

قطعا باید خلیل الله بت شکنی خود این انحراف را بشکند .

هیچ توجیهی برای صدمه زدن به مردم. وامنیت مردم وهتک اوامرالهی پذیرفته نیست .

اگر خدای ناکرده افرادی در نظام خود را به الفاظ دینی و اصطلاحات اسلامی زینت دهد و در درون بد رفتاری ، بدکرداری و فشار و چپاول و خیانت به مردم و اسلام آراسته کنند قطعا نظام و اسلام وابسته ی فرد و افراد خاص نیست و تعلق به اسلام و مسلمین و ایران و ایرانی دارد . بطور قاطع با آن افراد و تیم باید مبارزه کرد حتی باید بخاطر مصالح اسلام و خونهای ریخته شده و نورانیت قلب مردم مظلوم ، خون داد.

مردم بخاطر دین ، استقلال ، رفاه ، امنیت این نظام را پذیرفتند و از این نظام توقع و انتظاری جز این ندارند.

اگر روزی ببینند که طاغوت و انحراف در آن خانه کرده این بت را خواهند شکست.

البته به کمک مجددان دینی و روشنفکران و صالحان دلسوز به امت آن را در هم خواهند ریخت .

اگر دین توسط شخص ، افراد و گروه و دولت و دنیا دوستان و اقتدار نظامیان و عقده روحانیان غیر منزه مصادره و منحصر شود . قطعا حضور امام عصر و مجددان و فقهای دینی را برای فروپاشی این نوع خدعه ها و بت های تمام عیار خواهان است . اگر حوزه های علمیه فقهیه نباشند ، اخلاقی نباشند،مستقل از مادیات دولتی نباشند و روحانیت در آن بی رونق شود و قید دنیا دوستان قرار بگیرند  باید از آن دوری کرد گرچه مدعی ترویج اسلام و تشیع هم باشد

و من اظلم ممن افتری علی الله کذب و هو یدعی الی الاسلام والله لا یهدی القوم الظالمین (صف:7)

بالطبع وجود اندیشمندان و فقهای صاحب منزلت در پیشگاه خدا مانع از چنین حوادث شومی خواهد بود چه در حوزه های دینی ، چه در دانشگاهها و چه در هرم نظام اسلام قطعا بزرگان و راست قامتانی هستند که مانع از اشاعه این تحریفات خواهند شد. ازامام صادق روایت است:

 اگر عالمی را دوستدار دنیا یافتید او را در کار دین خود متهم سازید زیرا هرکه دوستدار چیزی است که آنرا دوست می دارد   (بحار ج 2 ص 107)

امام کاظم به نقل از پدرانش از رسول خدا:

فقیهان امانتداران پیامبرانند تا زمانی که در دنیا داخل نشده باشند گفتند ای پیامبر خدا داخل شدن ایشان در دنیا چیست؟

گفت: پیروی سلطان ، چون چنین شدند از ایشان بر دین خود بهراسید. (کافی ج1 ص460)

البته منظور از حکام وسلاطین همان حاکمان ورهبران ستمکار و نامشروع است.

روحانی و روحانیت باید منزه از کشمکش های جناحی ، ماده پرستی ، مقام پرستی ،شخصیت پرستی ، امام پرستی و ... باشد تا بتواند بدون عقده عقیده اش را طرح کند و بتواند با عقده های نامشروع دیگران مبارزه کند. وگرنه خود روحانیت هم متهم به بت پرستی خواهد بود.همچنانی که در حرم برخی از معصومین و ائمه و امامزادگان بچشم می خورد که بعضی زوار چشم به سنگ های زینتی و آیینه کاری ها و مطلا بودن ضریح و... دوخته اند و بوسه بر هرجای زیبایی می زنند و دلشان غافل از امام و معصومی که ناظر بر زائر است . بنحوی از صاحبان حرم غافلند . زوار خانه خدا هم گروهی به سنگ و پرده و ایوان می پردازند و غافل از خدای کعبه اند .

کعبه جز سنگ نشانی چیز دیگری ندارد

.گرد خدای کعبه بگرد . حقیقت کعبه را باید  در قلب خود جستجو کنیم و نحن الیک من حبل الورید (8)

لذا بت پرستی حتی در طواف خانه خدا توسط مسلمین هم امکان پذیر است اگر تفقه و بصیرت نباشد (9)

نمی دانیم خدا را می پرستیم یا خانه خدا را؟!

حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست؟      کعبه یک سنگ نشانی است که ره گم نشود

 

پی نوشت ها

1- قرآن کریم . آل عمران 164 - اعراف 157 - بقره 256 - کهف 29 - مزمل 19 - غاشیه 21 و22 - قاف 45 - فاطر 24 - دهر 3 - حدید 25 - آل عمران 159

2- حج 3 - حج 26

3- انعام 112

4- مائده 35

5- دعای ندبه

6- الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم . رسول اکرم

من دعا للظالم بالبقا فقد احب ان یعصی الله  امام حسن (ع) - (ارشاد القلوب ص76)

لتعاونوا علی البر و التقوی و لا تعونوا علی الاثم و العدوان - سوره مائده آیه 2

7- یا ایها الناس ان دین الله یسر - پیامبر - میزان الحمکه  ری شهری ج2 ص951

یرید الله بکم الیسر و لا یرید بکم العسر  -بقره 185

یرید الله لیجعل علیکم من حرج   - مائده 6

8- قاف 16

9- اذا اراد الله بعبده خیرا فقهه فی الدین وزهده فی الدنیا وبصره عیوبه - نهج الفصاحه 157

 

                                                          حمیدرضا ابراهیم زاده- ۶ / ۷ / ۸۷  

کلیه حقوق برای مولف محفوظ است.

 

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۲)

مشرک شناسی!
اگر جواب سلام کسی را ندهیم مشرکیم
اگر خوشمون بیاد پشت سرمون نماز بخوانند مشرکیم
اگر مخاطب نداشته باشیم و نارحت شویم مشرکیم
آیت الله بودن به عمامه نیست عمامه نه تقوا می آورد نه علم
اگر من به فکر عمامه یا لقب دکتر باشم مشرکم
اگر از انتقاد بدمان بیاد مشرکم
امثال فیر فندسکی آیت الله بودن (برگرفته از آیت الله امجد )
بدنرین خیانت خیانت به اعتقادات و دین مردم است
اگر جوان دین ستیز یا دین گریز شود ما مقصریم
تنها موحد همان امام زمان (عج )است و مشرک بودن همه ما حتمی است !
اگر نه مد بسم الله بودی تاج عنوان ها نگشتی تا قیامت نوخط شیرازه، دیوان ها نه تنها کعبه صحرایی است، دارد کعبه دل هم به گرد خویشتن از وسعت مشرب بیابان ها به فکر نیستی هرگز نمی افتند مغروران اگر چه صورت مقراض لا دارد گریبان ها سر شوریده ای آورده ام از وادی مجنون تهی سازید از سنگ ملامت جیب و دامان ها حیات جاودان خواهی به صحرای قناعت رو که دارد یاد هر موری در آن وادی سلیمان ها گلستان سخن را تازه رو دارد لب خشکم که جز می رساند در سفال خشک، ریحان ها؟ نمی بینی ز استغنا به زیر پا، نمی دانی که آخر می شود خار سر دیوار، مژگان ها کدامین نعمت الوان بود در خاک غیر از خون؟ ز خجلت بر نمی دارد فلک سرپوش این خوان ها چنان از فکر صائب شور افتاده است در عالم که مرغان این سخن دارند با هم در گلستان ها صائب تبریزی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی