دایره مینا

منتخب آثار وپژوهشهای دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار وپژوهشهای دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

مجموعه مقالات. اشعار وآثار علمی .پژوهشی. فرهنگی. اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

اسارت نو

سه شنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۰۸:۵۳ ق.ظ

  

تدوین شبکه های مجازی به منظور ایجاد کمپین های مهندسی شده  ی اجتماعی برای رصد کردن ورهبری ذائقه مردم  معمول می گردد.

نوعی تربیت غیر مستقیم برای تغییر ویا هویت پذیری اجتماعی که فاقد   زیر ساخت فرهنگی و اعتقادی است و از این رو بافت ها و سلول های باور اعتقادی مورد اصابت قرارمی گیرد.

شیوه های برده داری در هر زمان وعصری همراه با مقتضیات ان دوران متغیر است. و استعمارگران  نیز با مطالعه دقیق در احوال ملت ها و نیاز سنجی های علمی و بنیادین د ر پروژه های برداری خود  به منافع و قطبیت اقتصادی و سیاسی و فرهنگی خود می اندیشند  واقوام و ملل و جوامع توسعه نیافته ی هدف  را با افسون و تخدیر باورها  و اوهامات و انحرافات  فکری به استضعاف می کشانند

بردگی جدید درواقع بردگی وسرسپردگی فکری واعتقادی است .

وامروزه  با گسترش کمپین های مجازی اجتماعی این شیوه ازبرده داری با کمترین هزینه درجوامع هدف شکل می پذیرد

*

تغییر ذائقه ها با تحقیر ومخدوش ساختن زیر ساخت باورهای اعتقادی وفکری امکان می پذیرد.

غالب تحقیرها ومخدوش کردن ها باایجاد تشکیک ورسوخ در باورهای اعتقادی وفکری نسل نو صورت می پذیرد وگمان می رود. عمده ترین دلیلش سربازگیری وافسر سازی دربین همان جوامع هدف علیه  اعتقادت. باورها. رسوم وفرهنگ و... بومی شان باشد. که هم کم هزینه وهم سریع الاجابه وزود بازده است...

از علائم بیماری بردگی نوین، افزایش جرم و جنایات اخلاقی. تغییر در ادب  گفتار، افزایش آمار طلاق، ناهنجاری های  اقتصادی، بی رغبتی به باورهای اعتقادی، تخریب الگوهای اعتقادی، تشکیک در باورها و مناسک اعتقادی ، گسست خانواده ها است.

اساسا مهندسی تغییر و یا تدوین ذائقه ها در جوامع سنتی به صورت نرم صورت می پذیرد و در بادی امر باورهای دینی و اعتقادی و اخلاقی و اجتماعی  و اقتصادی  که پشتوانه  و سرمایه ی فردی و اجتماعی جامعه محسوب می شوند مورد تهاجم قرار می گیرد.

بنابراین برای اصلاح ساختار وترمیم آسیب بخش های مورد تهاجم درحوزه  ی باورهای ارزشی نیازمند به آموزش و اصلاح و توسعه هستیم.

وبرای برون رفت از بحران تغییر باورها و مخدوش شدن هویت ارزشمند ملی و اعتقادی خود نیازمند توجه عمیق به زیر ساخت های اقتصادی و اعتقادی و اجتماعی است.

باید گستره ی آموزش و اصلاحات را در آموزش وپرورش  و رسانه ی ملی به صورت همزمان تعمیم وتقویت نماییم تا بتوانیم در القای مفاهیم ارزشی توسعه و ذائقه سازی مدون و مدرن ومقاوم برای مردم و نسل نو موفق باشیم.

علاوه بر همت عالی حکومت ها ودولت ها ، مهندسان فرهنگی از نخبگان وفرهیختگان وعلما وهنرمندان وشاعران واساتید وآموزگاران ودانشمندان  در انتقال این مفاهیم  ، نقش ممتاز و بسزایی دارند.

هربافت وسلول از مفاهیم ارزشی باید مورد   ارزیابی  و تحلیل ودقت ودفاع وبازسازی قرار بگیرد ودر باز شناسی همان مفاهیم برنامه ها وفیلم ها وداستانها وشعر برای اشباع   و ترقی اذهان آمادگی لازم رابه قدرت وزیبایی هرچه تمام تر داشته باشند.

غالب مفاهیم و باورهای دینی اعم از صداقت، شجاعت، نجابت، متانت، حیا، بردباری همدلی، محبت، حمییت ، ایثار، خوش دلی، وقار، میانه روی واعتدال، همیاری ومعاضدت با محرومین، چشم پوشی از گناه در تضاد با ناهنجاری های ضد ارزشی همانند دروغ ، تهمت، غیبت، حسادت، بخل،ریا،ربا، دزدی، خیانت ، ارتشا، ترشرویی وافراطی گیری وبی حیایی و خودپرستی، غرور وخود کامگی و استبداد و نخوت و چشم چرانی و خشم و التذاذ خواهی حیوانی محض است.

هرچه قدر ذهن عمومی جامعه را به رفاه طلبی بی پشتوانه سوق دهیم به همان میزان به توقعات نسل جدید برای تعرض به حریم خصوصی دیگران و رشوه گیری میدان داده ایم.

رفا ه طلبی امری لازم و مطلوب است اما برای بدست آوردن آن و زیبایی ها و لذت ها  وآسودگی های حاشیه ای اش نیازمند به عزَت و تداوم با کیفیت آن هستیم.

لذَت در کنار عزَت  دو کفه ی ترازوی رفاه هستند.ورفاه با تلاش وهزینه دادن وبردباری  محقق می شود.

ترویج فرهنگ تلاش برای معاش، حلال خوری واکتفا به لذت های حلال ومباح جزارزشها و سرمایه های ملی ودینی جوامع محسوب می شود. اما متاسفانه نقش بسیاری از  فیلم نامه ها به شدت بااین سرمایه ها در تعارض است.

دراغلب فیلمها موضوع رفاه ولذت به حدی بی پایه و تخیلی و دور از واقعییت مهندسی شده است گویا برخورداری از ابزار ها و  امکانات جز ارزشها ست. در اغلب این فیلم نامه ها ارزشمند تر بودن ماشین ها و  ملک واملاک  نسبت به کرامت انسان اظهر من الشمس است.

کسانی که یک شبه ماشین گران قیمت  و ویلاهای بزرگ دارند الگوها  و آلا مد های جامعه ما  خواهند شد.

حس دارایی و تمکَن   بدون کار و تلاش وهزینه برای مردم طبیعی جلوه داده می شود

بااین رویکرد ارزش کار و تولید و اخلاق  تنزل یافته ودر نهایت جامعه به شدت به طرف مصرف گرایی ومصرف زدگی و لائیک شدن حرکت می کند. و شتاب برمی دارد

اشتغالات زود بازده وبی پایه ای همانند دلالی وقاچاق مواد مخدر وقاچاق کالا وارز  در این بی توجهی های دولت در چرخه ی اقتصادی وفرهنگی جامعه رسوخ می کند. و سارقان وقت و مال وجان وناموس مردم معتبر می شوند

رشد اخادی  و خیانت و طلاق در کنار هم از نشانه های بیماری های بزرگ و عمیق ومزمن بردگی  جامعوی است وباید آن را با تجویز دقیق  و تصحیح  واصلاح زیر ساخت ها درمان کرد.

توجه به تربیت دقیق  نسل نو واصلاح کامل زیر ساخت ها ونهاده های اجتماعی برای تحقق  آرمانهای بلند توسعه یافتگی اجتناب نا پذیر است.

توسعه یافتگی در معنای کامل یعنی رسیدن به شرافت کامل دراقتصاد و سیاست وفرهنگ.

و یکی از بزرگ ترین  محورهای دسترسی به نجابت و شرافت ،و اقتصاد و فرهنگ پویا  همگام سازی دین و معنویت با زندگی است. و البته آموزه های دینی جز شرافت ونجابت و آموزش تکریم حقوق شهروندی و یا حقوق بشر وحق الناس نیست.

  

حمیدرضا ابراهیم زاده

دوم ابان 1394


تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصار  مولف محفوظ است

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۶)

شما به ملت پیشرفته ، توسعه نیافته می گین
ای بابا توبه کنید
پاسخ:
سلام. توسعه نیافتگی فحش وناسزا نیست .متاسفانه نرسیدن به  آر مانهای بلند باورهای متعالی ست
با سلام و ادب
استاد ارجمند مطلب مفیدی ارائه نمودید
سوال داشتم
ماموریت انسان در زمین ایجاد آبادانی و رفاه  و آسایش است ولی چیزی که منع شریعت شده دلبستگی و مال خود دانستن آن است
در صورت تمایل در مورد تاثیر منفی رفاه برگرفته از قران را برای روشنتر شدن بحث ارائه نمایید
متشکرم
پاسخ:

سلام وسپاس ازمهرتان

ایهاالناس جهان جای تن آسایی نیست/لقد خلقنا الانسان فی کبد

دنیا  رحمی است  که باید ازان گذشت. وازآن به برزخ متولد شد

منظورمان از رفاه وآسایش یک محدوده نسبی است.

وگرنه دنیا جایی برای ماندن ومال اندوزی وذخیره کردن کالبد برای برزخ نیست.

جنگیدن برای دستیابی به قدرت و دارایی .جنایات و بزه های کوچک وبزرگ همه از دنیا طلبی وضعف در فهم حقایق دنیای دون سرچشمه می گیرد

صلح وآرامش وهمزیستی مسالمت آمیز خواسته ی خدا برای سلامتی گذرازاین رحم وپل  است.

  هیچ چیزی برای بشریت در برزخ کفایت نمی کند جز پندارها ورفتارهایش.

وهرچه که در رحم دنیا سعی کردیم  و توشه کردیم فقط ابزار رشد ما بوده ونه هدف متعالی ما.

دنیا وبلایا ونعمت هایش سمباده ی پذیرش رنگ حقیقی و تعلق ما برای برزخ  وقیامت ونهایت تکامل ماست.

هیچ چیز باغ  وتار به درد کرم ما نمی خورد هرچه تلاش میکند به شدت به مرگ دوران کرم بودنش نزدیک تر می شود وانگاه که در تار خود را مخفی میکند همان دم پر پرواز برایش مهیا می شود/ درد میکشد تا کالبدش بشکافد اما بالاخره بال پرواز هدیه اش می دهند

امام متقین به این مضمون   میفرمود چنان دردنیا زندگی کن وتلاش کن گویا که تا ابد می می مانی وچنان اازان دلسرد باش که گویا امروز روز پایان عمرتوست.

گمان صاحب نظران براین است دنیا مزرعه ی اخرت است  وکشتزار را باید آباد نگه داشت که توشه فراهم گردد.ومطابق با همان نگاه آسایش دوگیتی را مهرورزی فراهم میکند

والی الله المصیر

20آبان 1394

حمید رضا ابراهیم زاده
با سلام مجدد و تشکر
سوالی کردم ولی طبق معمول گزینش پاسخ شما مطلب ظریف و بسیار دقیقی بود عالی
در تاثیر منفی دنیا زندگی (رفاه) دارندگی و برازندگی که همه شنیده ایم یک آفت اجتماعی است که انسانیت را به قالب تو خالی تبدیل می کند
کارکرد های منفی رفاه برگرفته از آیات عبارتند از :
1.ترک جهاد (توبه 93)
2.طغیان (شورا 27)
3.عجب(کهف 32)
4.غفلت از یاد خدا(اعراف94)
5.فساد (قصص76)
6.فسق و فجور (اسرا16)
7.کفران نعمت (زمر49)
8.تفاخر(فجر15-فصلت51)
پاسخ:
سلام. سپاس از بذل مهرتان
باسلام و ادب استاد ابراهیم زاده
با توجه به "اسارت نو " مقاله حضرتعالی وظیفه خانواده ها در مقابل اسارت نوجوان ها در فضای مجازی خارج عرف ، یا بازی های یارانه ای بی هویت چیه ؟
این اسارت ایقدر خانواده و نوجوان ها را درگیر کرده که از خیلی از مهارت اجتماعی باز می دارد
ممنون از همراهیتون .
پاسخ:
سلام
برای مبارزه با اسارت وبردگی نو
همه یما موظفیم تربیت آزادگی را جدی بگیریم
آزادگان نیاز به تربیت دارند
کودکان هم نیازمند به تربیتند. صدالبته ابتدای کار خود والدین نیازمند به سواد اجتماعی ورسانه ای هستند.
نقش دولت در حوزه های تربیتی وآموزشی  مهم وبا لاست. اموزش وپرورش وآموزش عالی ونقش رسانه ی ملی بالاتر.
مهندسان فرهنگی هم باید برنامه های مدونی را برای تربیت آزادگی داشته باشند . همت عالی برای دستیابی به مقاصد بلند میخواهد
همه ی ما موظفیم تااز سرمایه های خود مراقبت کنیم. ..
  • حمیدرضا ابراهیم زاده
  • سلام

    کودکانمان امانت خدا و دوران ، به ما هستند باید روش تربیتی ریسک ناپذیری را درباره موفقیت زندگیشان وعزت وسلامتی وصلابتشان اتخاذ کرد

      همه کودکان جهان و وطن فرزندان وبرادران وخواهران، وبلکه آینده و آرمان های ما  هستند. ومادرقبال آینده ی آنها  مسئولیم

    کودکان  نسل اکنون به شدت در حال برده شدن واسارت هستند

    برده ی برنامه ریزی نرم وجذاب ولی بسیار خطرناک مهندسان فکری وسیاست گزاران حوزه فرهنگ وسیاست واقتصاد دنیا هستند که از هر حربه ای برای استثمار بهره می برند

    نقش صنایع دیجیتالی برای قطع دست والدین ویا فرهنگ اصیل واعتقادات وازهمه مهمتر سنت های بنیادین فکر وعقیده بر ما روشن است

    نقشی که درآن کودکان  به سبک مهندسان تربیت می شوند وهیچ سنخیتی با آموزه های ملی و مذهبی خود ووالدینشان ندارند

    جنگ ها. نزاع هایی که درخانه ها رخ می دهد ونا بهنجاری هایی که در جامعه به عنوان انفجار اخلاق می بینیم محصول این بردگی وجنگ نا برابر است

    همه ی حکام   ورهبران مذهبی ادیان ودولتهای مسیحی. مسلمان. زرتشتی . یهودی وادیان الهی موظف هستند تا از کودکان بعنوان سرمایه ی جامعه بخوبی مراقبت ومحافظت کنند

    آموزه های بومی. دینی و ارزشها وکرامت انسانی را به آنها منتقل کنند.

    درایران  حکومت ودولت در حوزه ی آموزش وپرورش. آموزش عالی وصدا وسیما بیشترین نقش را در تربیت مردم دارند

    رسانه های دیجیتالی  اهدایی مهندسان فرصت طلب الزاما دست پرورده  ذهن جائرین نیستند. بلکه دقیقا از سوی ابلیس به  آنها ابلاغ والهام می شود. تا برای استثمار نسل ها وملت ها از آن حربه ها بهره وری کنند.

    هیچ آیینی درصدد مخدوش کردن هویت انسان وکرامت انسان نیست. همه ی این خطاها از  الهامات شیطانی است. که به راحتی به سربازانشان در غالب منفعت طلبی وتوقعات  فربه ونا بهنجار ابلاغ وتوصیه می شود.

    همه ما موظفیم هرچه درتوان داریم. در هرآیین و ملیتی که هستیم  کودکانمان را از بردگی موهن فکر وعقیده برهانیم.


    زمان چه زود دیر میشود که کودکانمان به سرعت درحال پیر شدن هستند...

    والی الله المصیر


    حمیدرضاابراهیم زاده

    21آبان1395

     
    تربیت بی تربیت : *مامان گوشیت بده - دیگه نه !می دونی این برج چقدر پول اینترنت تورا دادم بچه با گریه مامان بده دیگه : قول می دم فقط تو ربیکا فیلم ببینم مادر که کلافه از حجم فعالیت های خانه ، و محل کارحوصله نداردبا خود می اندیشد که امشب مهمان هم دارد گوشی به بچه می دهد و فقط عاجزانه می خواهد صداش کم کنه تا کمی استراحت کنه و دوباره به مشغولیت های خودش بپردازه در این زمان والدین ایرانی مانده اند و این دایه عزیز تر از مادر چه کنند ! البته والدین در بسیاری از موارد میدان را به این غول های اندرویدی باخته اند کودکان ما هستند که درکنار ما در بند اسارت غول ها یا دایه های دروغی دست و پا می زنند شاید بسیاری از والدین گمان کنند که این موج اثرگذاری اندرویدی آنقدرها هم جدی نیست اما بررسی رفتار بچه هایی که تنها اندک مدتی از این نوع محصولات اندرویدی روی تبلت و گوشی های هوشمند استفاده می کنند، نشان می دهد که برخی از والدین ایرانی اشتباه فکر می کنند. در این باخت والدین دربرابر دوئل با رسانه های دیجیتال اولین و بیشترین ضرر را فرزندان ما می دهند با اینکه ساکت گوشه ای نشسته اند ولی تاب این همه هیجان ، اطلاعات را ندارند وفرصت تعامل با مادر یا مراقب را از دست داده و تجربیات غنی محیطی را که برای رشد بهنجار دستگاه عصبی ضروری است، دریافت نمی‌کنند که یک دسته از این کودکان، خردسالان با اختلال بسیاری دست و پنجه نرم می کنند بیچاره فرزندان ما که در سیستم شترگاوپلنگی در نظام تربیتی ایرانی ما گیر افتاده اند این الگوسیستم شتر گاو پلنگی را کدام متولیان فرهنگی جامعه ترسیم کرده؟و چرا نظارتی بر آن نیست ! این الگو چیزی نیست که فقط پدر و مادرها بتوانند مراقبت و ترسیم کنند. در این الگو جایگاه پدر و مادر، نهادهای آموزشی و رسانه‌ها باید مشخص باشد. متأسفانه الان رسانه‌ها نقش مخربی دارند. توقعات و طلبکاری‌های بچه‌ها را نسبت به خانواده مرتب دامن می‌زنند. فرهنگ مصرفگرایی را بین بچه‌ها جا می‌اندازند و این درست نیست. در الگوی جدید باید جایگاه همه مدرسه، دانشگاه، رسانه و از همه مهم‌تر خود پدر و مادر مشخص باشد که اینها هرکدام در چه جایگاهی قرار دارند تا بتوانند انسان جامعه‌پذیر، مستقل و به درد‌بخور برای خود و جامعه تربیت کنند. و این مجاورت مداوم با دایه گری دیجیتال جز مرگ خاموش ایرانیان چیزی به همراه ندارد.... دانی که چرا دار مکافات شدیم؟ ناکرده گنه، چنین مجازات شدیم؟ کشتیم خرد؛ دار زدیم دانش را، دربند واسیر صدخرافات شدیم! مولوی
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی