دایره مینا

منتخب آثار وپژوهشهای دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار وپژوهشهای دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

مجموعه مقالات. اشعار وآثار علمی .پژوهشی. فرهنگی. اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

توهم دانایی

دوشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۰۶:۲۸ ب.ظ

توهم دانایی

  بزرگترین دشمن انسان نادانی  نیست بلکه توهم دانایی است !

 توهم دانایی سرطانی است که می تواند برهر فردی از هرنوع جنس وطبقه وسن و مقامی  مستولی گردد واغلب با علائم دلواپسی وجلوه گری ها ی افراطیانه ظاهر می شود

توهم دانایی ممکن است در سپهر سیاست. اقتصاد و فرهنگ و بسیاری از حوزه های تخصصی رخ دهد.

  یکی از این توهمات روشنفکری در عقیده و ابراز موضوع عفاف و نجابت و  متانت و وقار بانوی شرقی و ایرانی است که با موهومات شعاری و توهم زدگی یا سلیقه شخصی بدست نمی آید بلکه شاخص آن فارغ از معیارهایی که در دین بیان شده است ، در ادبیات اصیل ایرانی هم ریشه دارد.

 به تعبیر دیگر اگر یک بانوی ایرانی حتی اگر مسلمان هم نباشد، چنانچه بخواهد اصالت ایرانی داشته باشد ، باید براساس معیارهای برآمده از ادبیات و فرهنگ غنی خود رفتار کند و الا هویت او بی معنا می گردد.


نتیجه تصویری برای توهم دانایی

مثلا به اعتقاد فردوسی ؛ آنچه زن را زیبا و شایسته تخت سروری می کند متانت، وقار، عفاف و حجاب است.فردوسی پوشیده رویی را از مسائل بسیار مهم برمی شمارد. به گونه ای که آن را هنر زنان و مایه افتخار و سربلندی آنان می داند.

 او از زبان شه بانوی ایران، چنین بیان می کند:

    مرا از هنر موی بُد در نهان

    که آن را ندیدی کس اندر نهان

    فردوسی حجاب زنان را مایه ارزشمندی و شکوه آنان می داند. به همین سبب در بسیاری از موارد به جای واژه «زن» عبارت هایی چون «پوشیده روی» و «پوشیده رخ» را به کار می برد. هنگامی که «جندل» فرستاده «فریدون» می خواهد دختران پادشاه یمن را برای پسران فریدون خواستگاری کند؛ از زبان فریدون دختران او را «پوشیده روی» و «پوشیده رخ» خطاب می کند، و می گوید:

    ز کار آگهان آگهی یافتم

    بدین آگهی تیز بشتافتم

    کجا از پس پرده پوشیده روی

    تو داری سه پاکیزه نامجوی ...

 سه پوشیده رخ را سه دیهیم جوی

    سزا را سزاوار بی گفتگو

 حکیم فرزانه ایران حتی دختران تورانیان ـ دشمنان ایران ـ را نیز «پوشیده روی» می خواند.

 همه دخت توران پوشیده روی

همه سر و بالا همه مشک بوی

زنان شاهنامه همواره مواظب تن خود هستند، و آن را از چشم دیگران می پوشانند. و به این امر می بالند و افتخار می کنند. به طوری که منیژه با افتخار می گوید:

    منیژه منم دخت افراسیاب

    برهنه ندیده تنم آفتاب

 حال با این معیارها می توان دریافت که بانوی ایرانی به متانت و وقار ونجابت و اصالتش بانوی شایسته  ای است .

بانوی شایسته و نجیب ایرانی  نه با  پول و ثروت ، نه با خودنمایی و  پوشیدن  لباسهای سخیف و مانتوی تنگ بدن نما و ساپورت پوشیدن  در انظار عمومی و نه با تیپ و قیافه های آنچنانی که درجامعه مشاهده می شود همسو و  مشابهت دارد

جالب هم این است که اتفاقا  حامیان این  تیپ ها خودشان را بیش از متدینین ، متدین وایرانی می دانند !

مشکل این نیست که نسبت به فرهنگ خودشان جهل دارند ( که البته دارند ) بلکه ریشه اصلی این ناهنجاری توهم دانایی است.

والی الله المصیر

حمیدرضاابراهیم زاده

12اردیبهشت 1395



تمامی حقوق مربوط به این اثردرانحصارمولف محفوظ است


  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۱)

عقل ‌کل‌،الکی: چنان پر‌حرارت و با شوق حرف می‌زد و بر درستی سخنانش تأکید می‌کرد که رگ گردنش بیرون زده بود. اول گفتم چقدر خوب سخنرانی می‌کند اما کمی که دقت کردم دیدم فقط یکسری جملات که شاید از هرجا بشه شنید کنار هم گذاشته و یکه‌تازی می‌کند. باورش برایم سخت بود که در این جمع دوستانه چطور بعضی از افراد مبهوت حرف‌های او شده بودند و مدام سرشان را به علامت تصدیق بالا و پایین می‌کردند " ان شر الدواب عند الله الصم البکم الدین لایعقلون " انفال- 22 قطعا بدترین جانوران نزد خدا کران و لالانی اند که اصلا تعقل نمی کنند. شاید از این دست افراد را در روز بارها و بارها در گوشه و کنار جامعه ببینیم. افرادی که به واسطه عدم‌آگاهی و سادگی ما هر آنچه می‌خواهند می‌گویند و ما هم مجبور به پذیرش هستیم چراکه نه مطالعه می‌کنیم و نه در جریان موضوعات هستیم. شاید این آیه جواب همه ماست که فکر می کنیم بد ترین آدم ها کافر ها و یابی دین هاستند ولی خدا گفته نه چرا بدترین مخلوقات نباشند، در حالى که تمام درهاى سعادت به روی شان گشوده شده و از روى کبر و غرور و عناد و لجاج و توهم دانایی در جهنم به روی خود باز کرده اند قرآن کریم در آیات فراوانی، با عباراتی چون "ان کنتم تعقلون "‏،"لعلکم تعقلون"،"لعلکم تتفکرون"،"لایفقهون"،"لایشعرون" بر به‌کارگیری عقل، فکر و فهم تأکید می‌ورزد و از آدمیان می‌خواهد که آگاهانه تصمیم بگیرند و عمل کنند. گاهی نیز با استفهام توبیخی، اهمیّت تفکّر و تعقّل را بیان می‌دارد و بی‌توجّهی به آن را ملامت می‌نماید؛ چنانکه با جملاتی نظیر" افلا تعقلون"،" افلاتتفکرون"،"افلاتکونوا تعقلون"‏ به ‌طور مکرر، به مذمت رفتار بدون عقلانیت و خردورزی پرداخته است بچه که بودم، فکر می کردم هر چه سن آدم ها بالاتر برود دانا تر می شوند. مثلاً وقتی یک پیرمرد یا پیرزن می دیدم(البته از نوع شیرین سخن شان) فکر می کردم دنیا را از همه ی آدم های دیگر بهتر می فهمد. هر چه بزرگتر شدم این فکر نقطه ضعف های خودش را بیشتر نشان داد. کم کم یاد گرفتم که سن و دانایی الزاماً با هم ارتباطی ندارند. سال هاست که باور دارم این "ظرفیت تجربه پذیری" و "ظرفیت یادگیری" است که ممکن است فردی را در مسیر دانایی قرار دهد. به هر حال، هنوز هم کم نیستند کسانی که مانند دوران کودکی من فکر می کنند.هم در مورد دیگران و هم در مورد خودشان. یعنی هرچه سن شان بالاتر می رود احساس دانایی بیشتری می کنند.به عبارتی توهم دانایی می زنند! از خدا می‌خواهیم که ما را با عقوبت خودش ادب نکند «إِلَهِی لَا تُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِک»(فرازی از دعای ابوحمزه) بلکه با معرفت مؤدب‌مان کند. اگر کسی با معرفت ادب نشود، یا باید با بلا ادب شود . علم دریایی است بی‌حد و کنارشود طالبِ علم است غواصّ بحارگر هزاران سال باشد عمرِ او می‌نگرد سیر او از جستجو هم سؤال از علم خیزد هم جواب همچنانکه خاره گل از خاک و آب (جلال‌الدین محمدمولوی، کلیات مثنوی)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی