دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

ترجمه ی حدیث کسا

جمعه, ۲ آذر ۱۳۹۷، ۰۶:۵۶ ب.ظ

ترجمه ی حدیث کسا


 ازشیطان رانده شده به خدا پناه می برم

  بنام خداوند بخشنده ه ی مهربان


جابر می گوید:   از فاطمه زهرا  شنیدم که فرمود: پدرم رسول خدا برمن  دریکی از روزها  وارد شد

و فرمود: سلام بر تو اى فاطمه در پاسخش  گفتم : درود بر تو باد.

 فرمود: در بدنم سستى و ضعفى را حس مى کنم

گفتم :سوگندبه خدا اى پدرجان تورا از سستى و ضعف پناه مى دهم

 فرمود: اى فاطمه برایم کساء یمانى را بیاور و مرا با آن بپوشان .

 من کساء یمانى را برایش آوردم

  و او را با آن پوشاندم و هم چنان به او مى نگریستم . در آن حال چهره اش همانند ماه شب چهارده مى درخشید

    پس ساعتى نگذشت که دیدم فرزندم حسن وارد شد و

 گفت :سلام بر تو اى مادر .گفتم : بر تو باد سلام اى نور دیده ام.و میوه دلم. 

گفت : مادرجان من در نزد تو بوى خوشى استشمام مى کنم گویا بوی جدم رسول خدا است .

گفتم : آرى همانا جد تو در زیر کساء است پس حسن بطرف کساء رفت

وگفت : سلام بر تو اى جد بزرگوار اى رسول خدا آیا به من اجازه مى دهى که با تو در زیر کساء وارد شوم ؟

 فرمود: سلام بر تو باد اى فرزندم و اى صاحب حوض من . اجازه ات  دادم.

 پس حسن نزد آن جناب به زیر کساء رفت.

ساعتى نگذشت که پسرم حسین وارد شد و گفت : سلام بر تو اى مادر

 گفتم : بر تو باد سلام اى فرزند من و اى نور دیده  و میوه ی دلم.

 فرمود: مادر جان من در نزد تو بوى خوشى استشمام مى کنم، گویا بوى جدم رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)است . 

گفتم آرى همانا جد تو و برادرت در زیر کساء هستند.

 حسین نزدیک کساء رفته گفت : سلام بر تو اى جد بزرگوار، سلام بر تو اى کسى که خدا او را برگزید.

 آیا به من اذن مى دهى که با شما در زیر کساء داخل شوم

 فرمود: و بر تو باد سلام اى فرزندم و اى شفاعت کننده  ی امتم . به تو اذن دادم پس او نیز با آن دو در زیر کساء وارد شد.

 در این هنگام ابوالحسن على بن ابیطالب وارد شد و فرمود سلام بر تو اى دختر رسول خدا.

 گفتم : و سلام بر تو باد اى ابا الحسن و اى امیر مؤ منان.

فرمود: اى فاطمه من بوى خوشى نزد تو استشمام مى کنم

 گویا بوى برادرم و پسر عمویم رسول خدا است ؟

 گفتم : آرى  او است که با دو فرزندت در زیر کساء هستند.

 پس على نیز به طرف کساء رفت و گفتسلام بر تو اى رسول خدا آیا اذن مى دهى که من نیز با شما در زیر کساء باشم ؟

رسول خدا به او فرمود: و سلام بر تو باد   اى برادر من و اى وصى و خلیفه و پرچمدار من به تو اذن دادم.

 پس على نیز وارد در زیر کساء شد، در این هنگام من نیز به طرف کساء رفتم

و عرض کردم :سلام بر تو اى پدرجان اى رسول خدا آیا به من هم اذن مى دهى که با شما در زیر کساء باشم ؟

 فرمود: و سلام  بر تو باد اى دخترم و اى پاره تنم به تو هم اذن دادم ، پس من نیز به زیرکساء رفتم ،

و چون همگى در زیر کساء جمع شدیم . پدرم رسول خدا دو طرف کساء را گرفت و با دست راست بسوى آسمان اشاره کرد

 و فرمود: خدایا  اینان خاندان من و خواص ونزدیکانم هستند  گوشتشان گوشت من و خونشان خون من است.

 هرچه ایشان را بیازارد مرا مى آزارد  .  و هرچه  که ایشان را به اندوه در آورد  مرا به اندوه مى اندازد .

هر که با ایشان بجنگد من  با او وارد  جنگ می شوم

 و هر که با ایشان سازش کند با او سازش می کنم.

ودشمنم  باهرکس که با ایشان دشمنى کند و دوستم با هر کس که ایشان را دوست بدارد .

 اینها از من هستند و من  نیز از  ایشانم . پس درودها  و برکتها  و مهر  و آمرزش و خوشنودیت  را بر من و بر ایشان بفرست .

و پلیدى را از ایشان دور کن و بخوبى  پاکیزه شان کن .

 پس خداى عزوجل فرمود: اى فرشتگان من و اى ساکنان آسمانهایم براستى که من نیافریدم بنای آسمان را  و زمین رانگستردانیم

 و   ماه را نتابانیدم و  مهر  رادرخشان نکردم و  فلک  راچرخان نکردم  و دریارا  روان نکردم  و کشتى را درجریان نینداختم .

 مگر بخاطر دوستى این پنج تنی که در زیر کسایند.

 پس جبرئیل امین عرض کرد: پروردگارا  در زیر کساء چه کسانی هستند؟

خداى عزوجل فرمود: آنان خاندان نبوت و سرچشمه ی رسالتند: آنان فاطمه  و پدر  و شوهر و دو فرزندش  هستند.

جبرئیل گفت: پروردگارا آیا به من هم اذن مى دهى که به زمین فرود آیم تا ششمین آنها باشم ؟

. خدا فرمود: آرى به تو اذن دادم.

 پس جبرئیل امین به زمین آمد و گفت : سلام بر تو اى رسول خدا، علىّ اعلى  سلامت مى رساند و تحیت و اکرام مخصوص برایت روا داشته است

 و مى فرماید: به عزت و جلالم سوگند که من نیافریدم  بنای آسمان  و زمین گسترده و ماه تابان و مهر درخشان و فلک چرخان و دریاى روان و  کشتى درجریان را مگر بخاطر شما وبرای و محبت و دوستى شما.

و به من نیز اجازه داده است که با شما در زیر کساء باشم .پس آیا  اى رسول خدا شما هم  بمن اجازه  مى دهى ؟

رسول خدا(ص ) فرمود :و سلام بر تو باد اى امین وحى خدا. آرى. به تو هم اذن دادم .

پس جبرئیل با ما وارد در زیرکساء شد و به پدرم گفت : همانا خداوند بسوى شما وحى کرده و مى فرماید:

 ((حقیقت این است که خدا مى خواهد  پلیدى (و ناپاکى ) را از شما خاندان ببرد و شما را با پاکیزگى کامل،تطهیر کند  )) .

على علیه السلام به پدرم گفت :

 اى رسول خدا به من بگو  نشستن  ما در زیر کساء چه فضیلتى (و چه شرافتى ) نزد خدا دارد؟

پیغمبر(صلی الله علیه وآله و سلم ) فرمود:

سوگند به آن خدائى که به حق مرا به پیامبرى برانگیخت و به رسالت و نجات دادن (خلق ) برگزید که این خبر (و سرگذشت ) ما در انجمن و محفلى از محافل مردم زمین  یاد نمی شود که در آن گروهى از شیعیان و دوستان ما باشند جز آنکه بر ایشان رحمت (حق ) نازل شود و فرشتگان  به گردشان  فرا گیرند و براى آنها آمرزش خواهند تا آنگاه که از دور هم پراکنده شوند،

 على (که این فضیلت را شنید) فرمود: با این ترتیب به خدا سوگند ما رستگار شدیم و سوگند به پروردگار کعبه که شیعیان ما نیز رستگار شدند،

دوباره پیغمبر فرمود: اى على! سوگند به آنکه مرا بحق به نبوت برانگیخت و به رسالت و نجات دادن (خلق ) برگزید این خبر (و سرگذشت ) ما درانجمن ومحفلى از محافل مردم زمین که در آن گروهى از شیعیان و دوستان ما باشند  و در میان آنها اندوهناکى باشد  ذکر نشود جزآنکه خدا اندوهش را برطرف کند و هیچ غمناکى نیست جز آنکه خدا غمش را بگشاید و حاجت خواهى نباشد جز آنکه خدا حاجتش را برآورد،

على گفت : بدین ترتیب به خدا سوگند ما کامیاب و سعادتمند شدیم وبه خدا سوگندکه شیعیان ما نیز رستگار  وخوشبخت شدند.


- ترجمه :          حمید رضا ابراهیم زاده  

15 اسفند1393


تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصارمولف محفوظ است.

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۲)

دخان و نور:
هر نوری عطری داشت
مادر هرکاری کند اهل خانه یاد می گیرند
مادر از بس عطر پریده بود که کلی دخان خواندند - تا قد خمیده بین دود ها پیداشد .
مادر یاد می دهد حتی اگر شهید شود و گمنام .
بگذریم که شناسنامه اش خود نور بود ....
و دلیل کل بودن ووجود عالم بود
کاش مثل مادر باشم
ما که هوییتم زهرایست
یا زهرا ادرکنی
سلام براهل اهلش ...
لذت بردم از ذوق حضرتعالی ..

خدا ان شاءالله برکت بده به فلم شما ..

موفق باشید .
پاسخ:
سلامبرسید بزرگوار از دعای خیرتان بی نهایت سپاس. برای شما نیزآرزوی سلامتی دارم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی