دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. اشعار و آثار پژوهشی. فرهنگی. اجتماعی حمیدرضا ابراهیم زاده

آخرین مطالب

۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

نقش مسجد در تربیت وتوسعه

چهارشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۰۵ ق.ظ

س: آیا مساجد توان تربیت و جذب نوجوانان جامعه ی ما را دارد؟

باسلام

در شریعت اسلام جائی برای تاذی حقوق وکرامت انسان وجود ندارد

 اساسا کرامت انسان باعث بعثت پیامبران  شده است

 انسان برای تکامل و عزت خود نیازمند به پویشی برمحور پاکیزگی فکر و روح وجسم است...

از آغاززعامت اسلام مکان انسجام سازماندهی این آموزه ها  وپویش ها مسجد انتخاب شده است.

 مساجد بربنای پارسایی بنیان نهاده شده است.

 بنابراین اصالت تاسیس مساجد برای تربیت کردن است.تربیت بنیاد فکر. ساختن روح. وسلامتی جان و درون وباطن است

 ازاین لحاظ ساحت مساجد مقدس می شود وباید برعتبه اش بوسید.

 اگر اعضای هیئت علمی مساجد وروسای آن صلاحیت این مجموعه را ندارند ساختار مسجد معیوب نیست

 بلکه سازمان مدیریتی ناپسندی دارد.

 اگرهم عیوبی دارد  قطعا قابل اصلاح و ترمیم است . باید به  آنها راهکار داد. تا با خلا مخاطب مواجه نشوند.

 طبعا برای اصلاح شیوه های تربیتی آن یا بقول ما بخش آموزشی مجموعه راباید به افراد کاردان سپرد.

وبالتبع اگر خلائی دراین رابطه وجود دارد دلیلی نیست ما همه کاسه وکوزه را روی سرمسجد خراب کنیم.

 انحلال مسجد مثل انحلال آموزش عالی  محال است. مثل انحلال آموزش وپرورش و...که درحقیقت فقط کادر سازمانی آن منحل می شود نه خود سازمان.


نتیجه تصویری برای مسجد


 باید بپذیریم که اگر ماها در جاهایی نواقصی درحوزه ی تربیت ورفتار داریم .راه اصلاح. تعمیر. ترمیم وتطهیر بسته نیست

 پارسایی یعنی دقت وزیرکی برای  خطا وتخلف نکردن.

 تهذیب  همان ویرایش و ترمیم  واصلاح  است.

 تهذیب همین است که همه ی اصلاحات در فرد وجامعه صورت بپذیرد. عبادت وپرستش در واقع همان تربیت یافتن وتوسعه پذیری است

 مدل توسعه ومهندسی توسعه درجوامع اسلامی نیز بر محور قرآن واهل بیت است وبقول بزرگان دین ،کتاب وسنت و عقل واجماع برای راه گشایی به درک تمدن وتوسعه است

 اصلا دینداری جمود وآزار نیست

 شما جوامعی که درآن تخلف وجرائم کمی دارند را نگاه کنید، دلیل خالی بودن زندانها و سلامت اخلاق مردم در چیست؟

 دقیقا در حفظ کرامت انسانی وحقوق شهروندی است.

 مگر ادیان چیزی جزاین می خواهند؟

 بلژیک. هلند. سوئیس. فنلاند برای آموزش وپرورش خود محورهای دین مدارانه را تزریق کرده اند.

  آنها عمل کردند ولذت توسعه رادریافتند.

 اما جوامع توسعه نیافته ویا محترمانه عرض کنم درحال توسعه همچنان جنجال برسر "حق با من است" دارند.

  وقتی دقت در رعایت حقوق شهروندی به حداقل برسد ومبلغین آن فاقد درک وسواد اجتماعی و بینشی باشند و ازهمه بدتر تطهیر نایافته ونامنزه به دین ودین داری نگاه کنند همین می شود که تمام جنگ ها در کشورها وجوامع مدعی " حق دارم" رخ می دهد. وجهان سوم محل نبرد آموزه های دینی است.

 درنگاه افراد خارج ازگود اساسا دین دارد می جنگد.

 ولی واقعیت این است این دین نیست که می جنگد این فهم دینی افراد است که دارد تجاوزمی کند و...

 توصیه می کنم دوستان عزیزروحانی و مبلغ وروشنفکران ونظریه پردازان ما تحمل خود را درپذیرش انتقاد وشنیدن جواب انتقاد بالا ببرند

 به هرحال تربیت تیغ دو دم است.پس باید نهایت ظرافت ودقت را برای امر تربیت بکارگرفت.

 و  بالتبع هم افزایی شیوه های تربیت دینی دراین مقطع چاره سازاست.

   اساسنامه مسجد برپایه ی تربیت و انسجام  منظم شده است  

  وقتی فضای مسجد از نخبگان ویا پژوهندگان ونسل نو  خالی می شود. قطع یقین ازخلا مدیریت ونظارت و فکر بزرگواران فرهیخته محروم خواهد بود

مسجد درجامعه امروز  با تز وپورپوزال اعضای خوشدل ومدبر وهدفمند جان و رونق می گیرد

کلیسا ها وکنیسه ها وصومعه ها هم همینطور دقیق مدیریت می شوند. کوچکترین آبادی جوامع توسعه یافته مکانی برای  عبادت وتجمع دینی وتربیتی مردم دارد وکاردینال وکشیش به آنجااعزام می شوند.

 انها اجازه نمی دهند فقط کارافتادگان علاقمند ویا افراد با فکر افراطی و.. وارد مجموعه مدیریتی  کلیسا وکنیسه بشوند. مطالعه بفرمائید چه دقتی برای برنامه های فکری واعتقادی مردم دارند.

 البته همین سیاق از اداره مراکز دینی توسط مسلمانان هم در اروپا وآمریکا و اقیانوسیه جدی گرفته می شود

 الان  دراروپا  مساجدی که در رم . انگلیس و آلمان و... اداره می شوند دراصل مراکز مطالعات وتربیت و ترویج آیین اسلامی هستند.

 متولیان وهیئت امنایش دراصل اعضای هیئت علمی آن مسجد هستند.

 مساجدی که درآمریکا واروپا اداره میشوند همه ی آنها دارای مدیریت توانمند علمی وتخصصی هستند .

 وبرخی از مراجع و یا دولتهای اسلامی برای آن مساجد هزینه می کنند  وپشتوانه ی مالی و معنوی آن هستند

 دراین مساجد سالانه صدها نفر به اسلام مشرف می شوند.

 طبیعتا درغرب پذیرش اسلام چیزی جز تحقیق ومطالعه نیست ...


نتیجه تصویری برای مسجد


  اگرسه ضلع تخصص وتقید وتعبد یک مثلث در آموزشگاههای تربیتی جوامع دین مدار دایر  باشد .

اساسا تحقق توسعه وتکریم حقوق وکرامت انسانی  روان تر وسریع تر خواهد شد و ما اصلا نیاز ی به شعار نداریم .

اصرار میکنم دوستان ما به ویژه روشنفکران وصاحب نظران حوزه تربیت و توسعه با مساجد انس بگیرند ودرکادر مدیریتی اش روزانه یکساعت وقت بگذارند قطع یقین حرکت های خوبی پیش می آید.

 بااین رویکرد فضا برای  بی برنامه ها  بسته و دست نااهلان هم ازاین قلمرو مقدس  قطع می شود

اگه مسجد جای مقدسی هست دلیلش فقط آموزه ها یش هست.

 تربیت و دانش وجه مقدس بودن مراکز مقدس هست

بنابقول استاد ما باید در دبستان و دانشگاه را بوسید. و این واقعا جمله جای تامل دارد.

  به نظرمتنوع سلیقه  دراین نوع مباحث باعث خیزش و جهش هست. ا

انتقاد همه ی بزرگواران هم  درباره شعار زدگی ، روا و بجاست.

  درحقیقت شعار گرایی وشعار زدگی آفت جان خیزش های اسلامی است.

برای برون رفت ازاین خطر وآفت راهی جز حرکت نداریم

مرحوم آقای علی صفایی مشهور به ع ص کتابی دارند بنام حرکت. که مطالعه اش خالی از لطف نیست.

 دوستانی که به حوزه ی تربیت  و مهندسی تربیت علاقمندند حتما   این کتاب را نگاه کنند.

ومفهوم واقعی حرکت اونجا خوب اشاره شده :

 

ایشان در قسمتی از این کتاب گفته بودند:

 « کفر متحرک ، به اسلام می رسد ولی اسلام راکد پدر بزرگ کفر است .سلمان ها در حالی که کافر بودند حرکتشان آنها را به رسول منتهی کرد و .. . ( کتاب حرکت ص 12)

 به  هرحال حرکت به سمت آموزش همگانی حقوق شهروندی و فهم سواد اجتماعی برای همه ی طبقات امت اسلامی واجب است.

 آنچه که درغرب جدی گرفته شده ، درنصوص اسلامی توصیه شده. ولی همچنان مهر وموم شده درجامعه اسلامی خاک می خورد.

 این طرح مصائب سیاه نمایی وگزاف اندیشی نیست

همین شیوه های گزنده  ومبتلا به در مدیریت مساجد. همین درسنامه های دینی مدارس

همین جرائم وقیحانه درلباس متدینین

همین بد دینداری کردنها

همین جرائم انبوه

همین طلاق ها

همین خودکشی ها

همین اختلاسها

و...

نشان از کمبود آشنایی مردم وزمامداران نسبت به حقوق شهروندی است

حق الناس شعار نیست. حق است باید داد وگرفت.

این مردم هستند که با انتخابات درست دزندگی . باحضور در مجامع مهم واستراتژیکی مثل مدیریت مساجد. وحتی عضویت در کتابخانه ها و انجمن اولیا ومربیان مدارس باید شهد نظارت و مدیریت خود را به مذاق هموطنان بچشانند.

واجب است که  دغدغه های تربیتی مسائل اجتماعی مان را جدی بگیریم اهتمام به امور مسلمین  واجب وضروری است .

 مثلا وقتی ریختن زباله بد است.  باید زشتی ها وگزشهای این تخلف را باورش کنیم.

 از انداختن آدامس تا پرتاب یه نایلون زباله درمعابر و... همش تعدی وتجاوز به حریم خود ودیگران است.

وقتی 30 سال پیش درخارج ازایران ،انداختن آدامس جرم بود. بعضی ها درایران این برخورد را جبر دولتها می دانستند!

 الان هم دربعضی کشورها به ازای  تحویل هرقوطی مستعمل نوشابه  به باجه ی جذب قوطی ،یک مداد یا شکلات یا نوشیدنی هدیه می دهند.


 تصویر مرتبط

این توجهات یعنی  آموزش برای پذیرش کارهای خوب وتربیت برای  تکریم حقوق بشر.

 یعنی این دولتها  اساسا به حقوق مردم خود ازحال تا آیندگان توجه دارند

برای آموزش ملت ها  جدیت و هزینه ی ملی و سازمان دهی زیر ساخت ها لازم است.

 در پذیرش آموزه ها  عزم ملی و برنامه ریزی دولت ها باید مجدانه باشد

واگر ما مشتاق همه ی این توسعه پذیری های ریز ودرشت برای جامعه و  مملکت خودمانیم.باید از همین حالا آموزش ببینیم و درست تربیت کنیم وبه آموزه های دینی و ملی خود باور داشته و پایبند باشیم.

آرزو و هدف دستورات ادیان جز این نیست

 والی الله المصیر

حمید رضا ابراهیم زاده

 25/8/1395

تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصار مولف محفوظ است

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

آسیب شناسی رویکردهای دینی

يكشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۰۰ ق.ظ

آسیب شناسی رویکردهای مذهبی وآئینی


الحمدلله الذی جعل الحمد مفتاحا لذکره وسببا للمزید من فضله ودلیلا علی آلائه وعظمته ( نهج البلاغه خطبه ی 157)

ستایش سزاوار خدایی است که ستایش را کلید یادش وسبب افزایش مهرورحمت ودلیلی بربذل هدایایش قرار داد

دغدغه ی معتنابه اهل خرد و دین ورزان مدبروهمدلان منصف درباره   رویکرد  مردم وبه ویژه نسل نو  به مسائل  دینی وتوجه به مناسک مذهبی بوجود آمده است که برای رفع آن نیازمند به ساختار سازی وتدوین طرح وبرنامه های همگام با مقتضیات  وتحولات زمانه است.

بی تردید دین گریزی و فرار ازمناسک دینی و خالی شدن مساجد از حجم انبوه نسل نو تبعات بسیارمهمی را در حوزه ی حیات اجتماعی واقتصادی وسیاسی جامعه ی اسلامی دارد.

با توجه به پذیرش اصل مشکل ضرورت دارد که  به بازشناسی مشکل و آسیب شناسی   وتشخیص  آفات ودر نهایت به تجویز ودرمان مسائل بپردازیم

الف: عوامل درونی که در سازمان مسجد باعث آسیب ورکود می شوند

1 – مسجد گریزی وضعف ورکودهای حواشی مسجد ومنبر

مسجد :

مجتمع ومکانی برای تجمع مومنین ومردم برای سازمانی شدن وعبادت کردن. حل مشکلات. همدردی کردن وهمفکری کردن وآموزش پذیری و تاثیر گذاری تربیتی همه نسل ها وطبقات  واصناف و جنسیت ها است.

اصولا پایگذاری مسجد برای انسجام طائفه ی مومنین ورفع دغدغه های تربیتی واجتماعی است که در غالب عبادات جمعی ونیایشهای فردی واجتماعی بروز داده می شود

منبر:

منبر اولین رسانه ی پرمخاطب جهان اسلام است .

در منبر آموزهای تربیتی درحوزه های اخلاق وحقوق اجتماعی وکرامت انسانی وسیاست های کلی اسلامی آموزش داده می شود ومنبر یکی از اصلی ترین لوازم مبلمانی یک  مسجد محسوب می شود

مبلمان و معماری مسجد به گونه ای است . که برای مخاطب ایجاد آرامش وهمدلی می کند

اندیشوران حوزه ی دین واقتصاد وزندگی واجتماع وسیاست  دراین فضا آموزه های تربیتی و اندرزهای اجتماعی واخلاقی خود را به مخاطبان  کمپین های مسجدی ویا مومنین منتقل می کنند

واشخاص تاثیرگزار اجتماعی در پایگاه اجتماعی مسجد به رشد وبالندگی می رسند ودرهمانجا تاثیرات  مثبت ومنفی خودرابرجامعه می گذارند.

بنابراین مسجد ومنبر پایگاه همدلی وهمزبانی وانسجام یک جامعه و امت وبلکه ملت هاست.

  آفات وضعف ورکودهایی که درخلال مدیریت سازمانی وسازمان مدیریتی مساجد به ویژه درحوزه های اداره ی مسجد ومسائل مالی و وآموزشی وجذب وجوددارد

1- عدم  آراستگی ظاهری  ونظافت  درساختمان مساجد وسرویسهای بهداشتی مساجد.

زیبایی وآراستگی ظاهر  ونظافت مکانی و یا نظافت فردی وخوشرویی وخوش اخلاقی  مومنین ودست اندرکاران ومدیران اجرایی وخدام مسجد نقش بسیارمهمی در جلب وجذب نفوس واذهان عمومی وخواص دارد

برای جلب نگاه نوجوانان وجوانان وهدایت آنان به مسجد  نظافت  وزیبایی مکان وافراد یا مدیران وخدام بسیار اهمیت دارد

-آیتم های رسیدگی به نظافت مسجد وفضاهای وابسته به مسجد وآراستگی وخوش اخلاقی مدیران وخدام ازغبارروبی  فضا تا غبارروبی قلب واخلاق همگی از لوازم لازمه ی جذب محسوب می شوند.

2-  عدم نظم اداری وبرنامه های سیستماتیک در اداره ی مساجد

عدم نظم  وانضباط درسیستمهای مدیریتی مساجد ازعلل مهم ضعف ورکود وحتی انحطاط اداره ی مسجد محسوب میشوند وازتوجه  نسل نو به مساجد دارای اختلاف واختلال می کاهد.

-لازم است مدیران اجرایی مساجد اختلاف های سلیقه ای دراداره مسجد وهمچنین کشاندن مباحث تفرقه انداز بین مسجدیان خودداری کنند ومسجد را پایگاه وسنگر توقعات ومطالبات حزبی خود و  گروههای خاص قرار ندهند.

عدم نظم درامور اداری مساجد درخود ریشه های قابل توجهی را تعمیم می دهد وهرکدام باعث رکود وریزش مسجدیان وعدم اعتماد به مسجد سالاران می گردد.

-   ضعف درایجاد پروژه های  فرهنگی(برگزاری نماز اول وقت جماعت.احیای  مراسمات محلی. ملی. مذهبی.سوگواره های آئینی. جشنها واعیاد و...)

-   ضعف درمدیریت فرهنگی وتبلیغاتی وامور مراسم

-    ضعف در سیتم صوتی وتصویری  مسجد

-    ضعف درسیستم حرارتی وبرودتی

-    ضعف در رفتار وقوای  خدام وخدمه های پذیرائی کننده

-   ضعف هیئت امنا دراجرای مقررات داخلی 

-    بی برنامگی ویا مهندسی  درانتخاب هیئت امنای کارآمد ومقید وغیرسلیقه ای.

-    عدم حضورنخبگان وفرهیختگان به عنوان متصدیان  اجرائی ویا هیئت امنای مساجد

-    حضورکمرنگ نخبگان متعهد ومتخصص وخوش فکردرکمیته های فرهنگی مساجد

-     اخلاق خوب کارگزاران معتمدان محلی ونخبگان ومومنین  درجایگاه هیئت امنا باعث تقویت  روحیه مومنین وجذب نسل نو  برای حضور درمساجد می شود

-    تخصص وتقید وتعهد ونظم وبردباری مسئولین برای برنامه ریزی های کلان بسیار مهم است

-    مدیران فرهنگی باید دلسوز وبردباری را چاشنی تخصص هایشان قرار دهند

-   مدیران خدماتی باید خوشرویی وتقید را سرلوحه ی  تصمیماتشان قرار دهند

-    کارگزارن مسجد ،امورمساجد را کار برای خدا بدانند و مساجد را موروثه  پدری خود ندانند که بتوانند ازپشتوانه ی حرمت مسجد وکاردرمسجد به مطامع سیاسی واجتماعی واقتصادی خود برسند

روحانی ومبلغ

روحانی هرمسجد با توجه به اقتدار علمی وپارسائی اش هرم فرهنگی ان مسجد ومحل محسوب می شود. ودرواقع روحانیون مساجد قبله نماهای معنوی آن اماکن ومحلات وبقعات محسوب می شوند

-  روحانی باید مردم شناس ومردم دارباشد و باید طرف امنیت وآرامش ورفاه عموم مردم را بگیرد

-   عدم اقتدار واشراف روحانی ومبلغ به جامعه شناسی منطقه وعدم اشراف آنان به رفتارشناسی توپوگرافیک  مردم منطقه ویا توقعات  ویا میزان سواد مردم ونحوه ی زیست وهزینه ودرآمد مردم می تواند هویت فرهنگی ودینی  اهالی یک مسجد ومحله را مخدوش کند.

-    روحانی ومبلغ باید منطقه وخاستگاه ومطالبات روانی ومادی مردم منطقه را بشناسد ودرک کند

-   روحانی ومبلغ باید برنامه ریزی دقیق وثابتی برای ترویج آموزه هایش داشته باشد

-   روحانی برای مردم نماد ونماینده ی محبت های خدا  محسوب می شود وباید در  جذب مردم به  آموزه های دینی  مسلح به سلاح تدبیر و پارسایی وبردباری باشد

-    روحانی موظف است از مقتضیات زمانه ومسائل روز مطلع باشد ودر بین مردم واز جنس مردم بماند

-    روحانی باید منبر ومحراب را مامن مردم بشناساند وفضای مسجد را مختص به نماز  ومنبر رفتن نداند. باید درد های مردم را درمسجد حل کرد واز مکان مسجد برای مردم دلخوشی بسازد.

-     نقش روحانی اغلب مانند نقش پدر وبرادر ومعلم وپزشک برای جامعه است

 

مدت منبر

-  کیفیت وکمییت منبر برای روحانی باید توامان اداره شود

-  منبرهای طولانی با مباحث خاص برای مخاطبین آزار دهنده هستند وباید به غنای کیفی منبر اکتفا کرد

-  الحکایات جند من جنودالله یثبت الله بهاالعارفین .( قواعدا لتصوف ابن مرزوق ص332)

 حکایات سربازان خداهستند. نقش داستان وشرح وقایع وتحلیل درست  شیوای داستانها برای مردم جذاب هستند وخداوند در قرآن برای افزایش درک وفهم بشر از عنصر داستان در ترویج  دینش استفاده بسیار نموده است.

- بیان حقایق ناب وروشن دین واحکام به زبان ساده وشیوا

- یکی از خشن ترین آسیب های روحانی  قیم مابی مردم  وکیل الدوله شدن آنهاست. روحانی باید ازهمیشه مدافع ارزشها وکرامت انسانی وهویت اسلامی باشد وازمداخلات ومنازعات حزبی بپرهیزد وبه فکر تالیف قلوب  باشد تا  طرفداری از سلیقه وگروه  خاص.

 ادع الی سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالتی هی احسن ( نحل 125)

 -   حق دادن به جو ویا جمع کارمنافقان است وروحانی باید شجاع وآزاد ومنصف باشد

-   روحانی راز دار مردم و مرحم درد های مردم است وباید با خوشدلی وبرباری شفیق مردم باشد

اسباب وآفات منبر

-    بی نظمی وشلوغی مجلس

-    رفت وآمدهای مکرر وپذیرایی نا هنگام

-    بیماری واشتغال فکری  سخنران

-    دلمشغولی وخستگی های سخنران

-   عدم مطالعه هدفمند

-     عدم دسته بندی دقیق مطالب مورد ارائه ی سخنران

-   اضطراب و مشکل دربیان

-  عدم برگزاری بموقع منبر

-    حوادث وحواشی محیطی مربوط به فضایا محیط

-   استفاده ی ناگوارازمداح ویاسائر افراد که یاباعث اغتشاش  ودفاع از موضوع می شوند ویا باعث اتلاف وقت سخنران شده اند.

 امور فرهنگی وهیئات وکتاب خانه وفضای مجازی مسجد

 

هرمسجد به طور معمول نیازمند فضایی برای مطالعه ونگهداری کتابها ومنابع خاص خود است

کتاب ومطالعه  غذای روح است ومطالعه   برای تقویت اندیشه  وبهروری ازتجارب ومعلومات دیگران  مفید لازم است

-    نقش ارزشمند کتاب وفضای مجازی سالم در مسجد توسط فرهیختگان تبیین گردد

-   ازمنابع مطالعاتی  به روز ومفید برای جذب جوانه ها استفاده شود

-    برداشتن فضای تک جنسیتی در استفاده از کتاب واینترنت

-     مدیریت صحیح مطالعه و هدفمند کردن مطالعه برای مسجدیان

-    آموزش سبک زندگی وخانواده درغالب برنامه های فرهنگی مساجد

-     تشکیل گروه وکارگروه های علمی برای مشاوره های زندگی. درسی. اقتصادی  ومذهبی

-    آموزش وکلاسهای قرآن. وفوق برنامه ی علمی

-    اهدای جوایز از طرف فرهنگی مسجد به نخبگان علمی وفرهنگی وورزشی و...

-    جذب نخبگان بری عضویت درکمیته ها وکارگروهها

-    پرهیزازاقتصادی کردن مسجد وبه ویژه حوزه   فرهنگی مسجد

-   همسوئی با اهداف آموزش وپرورش ودانشگاه

-   آموزشهای هنری برای اشتغالات خانگی

-    ترویج فرهنگ میانه روی واعتدال وانصاف ورزی درهمه ی امور با ارائه ی مسابقات فرهنگی ورزشی

-    ایجاد کمپین های اجتماعی درفضای مجازی  برای مساجد

-    بهره گیری ازمشاوران ومتخصصان حقوقی ومعتمدان محلی برای حل اختلافات

-    تشکیل کمیته ی تهیه جهیزیه برای نیازمندان

-    تشکیل کمیته مالی برای قرض الحسنه به نیازمندان

-   تشکیل شورای امر به معروف از بین نخبگان ومعتمدان محلی

تشکیلات وبرنامه های سازمان یافته ای که می تواند اقتدارآرمانهای مسجد ومحراب ودین به رخ بکشاند

ب: عوامل بیرونی که درخارج از حوزه ی مسجد باعث مخدوش شدن چهره ی زیبا ومقدس مسجد ودین می شوند

جامعه ی ما بعنوان جامعه اسلامی که حکومت دین برمردم درآن جریان دارد شناخته شده است بنابراین همه ی  نا کارآمدی های مسئولین وکج رفتاری ها وبد سلیقگی های مدیران نظام به حساب دین برای مردم تلقی می شوند. توقعات مردم از جامعه دینی انصاف مدیران ومسئولین  برای توجه به معیشت وآرامش آنهاست.

مردم شیفته ی عدالت وآرامش هستند

به فرموده معصومین : الملک یبقی مع الکفر ولایبقی مع الظلم

بی توجهی به مطالبات وتوقعات مردم سبب نارضایتی آنان از جامعه ی مدعی دینی است

واسباب متعدد زیادی می تواند ازاین منظر در زاویه گرفتن مردم از دین ومسجد گردد

-    بی مبالاتی مسئولین درلوای مدیران نظام

-     تبعیض   ونابرابری هایی که مسئولین و مدیران باعث بروز آن هستند

-     فقرفرهنگی واقتصادی  ناشی از کم توجهی علما ومسئولین

-    تورم وحواشی ناشی ازآن که بر مردم ایجاد  فشار  وتبعیض می کند

-    بی توجهی به حوزه ی اقتصادی ومعیشتی مردم

-   عدم توجه مسئولین به ساختار سازی های آموزش حقوق شهروندی

-   عدم توجه مدیران نظام به زیرساخت های اقتصادی وتوسعه اقتصادی وعلمی

-    نفوذ  افکارپلید بیگانگان در سیاه نمایی از دین وحکومت

-   نفوذ فرصت طلبان ومعاندان جامعه دینی در بطن مدیریت  ذهن مردم

-    قشریگری متنسکان   دینداری و جهل درهویت دینی ظاهربینان مذهبی

-    عدم تقارن ظاهر وباطن  بسیاری ازمسئولین ومتدینین متمول

-     کم توجهی به مباحث خمس وزکات وامربه معروف ونهی ازمنکر

-    عدم رغبت مسئولین به انتقاد پذیری وامربه معروف ونهی ازمنکر

-    کم توجهی به حوزه ی پرورشی وآموزشهای حقوق شهروندی در آموزش وپرورش

-    اشتغال افراطی به مسائل اقتصادی

-    عدم اشتغال وبیکاری

-    اعتیاد ومسائل اخلاقی که برپایه بی هویتی ویا تزلزل مقبولیت خانوادگی رخ می دهد

-    تضعیف علما توسط گروهها واحزاب

-    تفرقه بین علما وفقهای دینی

-    عدم اشراف مردم به حقوق شهروندی خود

-   عدم اشراف  ودقت مردم به اصالت ادیان درخدمت انسان

-    بی مبالاتی روحانیون درسبک زندگی ودنیا زدگی آنان

-    اشتغالات ومداخلات  روحانیون در مباحث اقتصادی کلان .

-    تلاش برخی افراطی ها برای  دولتی کردن دین

-    ضعف مهندسان فرهنگی در بدفهماندن دین به مردم در قالب فیلم وداستان. شعر و...

-    ضعف وبی توجهی  صدا وسیما دربیان واقعیات

-    بوق تبلیغاتی شدن صدا وسیما برای برخی از احزاب ودوری از مطالبات مردم

-    میلی شدن صدا وسیمای ملی

-    بی کفایتی وافراطی گری مدیران ومسئولین ویقه سفیدان

-    انفصال مدیران ازواقع گرائی وتوجه به توقعات ومطالبات مردم

-    انتفاع جویی مدیران ومسئولین  درجلب رای مردم وبی دقتی دراجرای خواسته های نظام ومردم

-    سقوط ارزشها با مسخ شدن توسط ماهواره ها

-   دنیا گرایی افراطی وترویج اشرافی گری

-    دورشدن از هویت ایرانی واسلامی

-     تغییر سبک زندگی اسلامی ایرانی به دنبال تغییر ذائقه ها


درپایان انتظار می رود  باتوجه به اهمیت توجه مردم به رویکردهای مذهبی همه ی مهندسان فرهنگ واقتصاد  با همدلی وآگاهی از خطرات مربوط به دین زدگی و دین گریزی  همزبان ومنسجم باهم  پی گیر حل مشکلات از راه توجه به زیر ساختها  وآموزش حقوق مردم  و تلاش  برای بازگشت به اعتدال وانصاف دین خدارا در توجه به عزت ورفاه مردم وهمنوعان یاری نمایند


ان تنصرالله ینصرکم فلا غالب لکم


حمیدرضا ابراهیم زاده

24/8/1380


 * تجدید ویرایش  30آذر1394


* تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصار مولف محفوظ است.


  • حمیدرضا ابراهیم زاده

همراه باران می آیی

پنجشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۵:۱۱ ب.ظ


هرچه بیشتر می اندیشم

مصمم تر می شوم که درجمع ما حضور داری

وگرمای شمع وجودت را

با همه ی وجودم  احساس می کنم

 وهرچه که زمان می گذرد

 به این فکرمی کنم

که آمدنت را چاره ای نیست

ومی آیی

وبازهم می آیی




 

زمانی که طاقت ها طاق می شوند

و  دلها از غم فراغ  داغ  شوند

وزمانی که باغ   دل  اهل باور  شکوفا می شوند

به ناگهی چوباران از راه می رسی

وتودر بهار همراه باران می آیی

سرزده وبا وقار طلوع میکنی

ورنگین کمان حضورت دنیارا شادمان می کند

  خودم را مهیای حضور سرزده ات می کنم

که غافلگیر نشوم

وبازهم می آیی

وهمه را غافلگیر حضور سبزت میکنی

بهارکه بیاید ؛

یخ  ناامیدی  با گرمای نوید بخش مهرتابان تو ذوب می شود

ومی آیی

زمانی که باران خون ازچشم آسمان نیلی می چکد

تا شقایق ها را آبیاری کند

می آیی

وچشم  های نگران نرگس  را به زیور شقایق می آرایی....

 

حمیدرضاابراهیم زاده

26بهمن1393


* تمامی حقوق مربوط به این اثر در انحصار مولف محفوظ است.

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

چشم انتظاری ام

دوشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۱:۵۰ ب.ظ

چشم انتظاری ام

برمن ببار برمن وشب زند داری ام

 برمن ببار برمن و دل بیقراری ام

این صد هزار مرتبه درخود شکستن است

این را که عشق سر به جنون می سپاری ام

"دست خودم نیست من اینگونه زنده ام"

گاهی خزان گرفته گاهی بهاری ام

چشمم به راه ماند ونیامد کسی ز راه

بی فایده است حاصل چشم انتظاریم!

تا کی دروغ؟ چشم تو حرف دل من است

دست خودت نیست بگو"دوست داری ام"



حمیدرضاابراهیم زاده .مشهد


20/9/1382


تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصارمولف می باشد

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

خطبه ی بی نقطه

شنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۷:۴۲ ق.ظ

خطبه ی بی نقطه ی منسوب به  امام علی (ع)


الحَمدُ لِلّهِ أهلِ الحَمدِ وَ أحلاهُ، وَ أسعَدُ الحَمدِ وَ أسراهُ، وَ أکرَمُ الحَمدِ وَ أولاهُ.

 الواحدُ الاحدُ الأحَدُ الصَّمَدُ، لا والِدَ لَهُ وَ لا وَلَدَ.

 سَلَّطَ المُلوکَ وَ أعداها، وَ أهلَکَ العُداةَ وَ أدحاها، وَ أوصَلَ المَکارِمَ وَ أسراها، وَ سَمَکَ السَّماءَ وَ عَلّاها، وَ سَطَحَ المِهادَ وَ طَحاها، وَ وَطَّدَها وَ دَحاها، وَ مَدَّها وَ سَوّاها، وَ مَهَّدَها وَ وَطّاها، وَ أعطاکُم ماءَها وَ مَرعاها، وَ أحکَمَ عَدَدَ الاُمَمِ وَ أحصاها، وَ عَدَّلَ الأعلامَ وَ أرساها.

 الاِلاهُ الأوَّلُ لا مُعادِلَ لَهُ، وَلا رادَّ لِحُکمِهِ، لا إلهَ إلّا هُوَ، المَلِکُ السَّلام، المُصَوِّرُ العَلامُ، الحاکِمُ الوَدودُ، المُطَهِّرُ الطّاهِرُ، المَحمودُ أمرُهُ، المَعمورُ حَرَمُهُ، المَأمولُ کَرَمُهُ.

 عَلَّمَکُم کَلامَهُ، وَ أراکُم أعلامَهُ، وَ حَصَّلَ لَکُم أحکامَهُ، وَ حَلَّلَ حَلالَهُ، وَ حَرَّمَ حَرامَهُ.

 وَ حَمَّلَ مُحَمَّداً (صَلَّ اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) الرِّسالَةَ، وَ رَسولَهُ المُکَرَّمَ المُسَدَّدَ، ألطُّهرَ المُطَهَّرَ.

 أسعَدَ اللهُ الاُمَّةَ لِعُلُوِّ مَحَلِّهِ، وَ سُمُوِّ سُؤدُدِهِ، وَ سَدادِ أمرِهِ، وَ کَمالِ مُرادِهِ. أطهَرُ وُلدِ آدَمَ مَولوداً، وَ أسطَعُهُم سُعوداً، وَ أطوَلُهُم عَموداً، وَ أرواهُم عوداً، وَ أصَحُّهُم عُهوداً، وَ أکرَمُهُم مُرداً وَ کُهولاً.

 صَلاةُ اللهِ لَهُ لِآلِهِ الأطهارِ مُسَلَّمَةً مُکَرَّرَةً مَعدودَةً، وَ لِآلِ وُدِّهِمُ الکِرامِ مُحَصَّلَةً مُرَدَّدَةً ما دامَ لِالسَّماءِ أمرٌ مَرسومٌ وَ حَدٌّ مَعلومٌ.

 أرسَلَهُ رَحمَةً لَکُم، وَ طَهارَةً لِأعمالِکُم، وَ هُدوءَ دارِکُم وَ دُحورَ، عارِکُم وَ صَلاحَ أحوالِکُم، وَ طاعَةً لِلّهِ وَ رُسُلِهِ، وَ عِصمَةً لَکُم وَ رَحمَةً.

 اِسمَعوا لَهُ وَ راعوا أمرَهُ، حَلِّلوا ما حَلَّلَ، وَ حَرِّموا ما حَرَّمَ، وَ اعمِدوا – رَحِمَکُمُ اللهُ – لِدَوامِ العَمَلِ، وَ ادحَروا الحِرصَ، وَ اعدِموا  الکَسَلَ، وَ ادروا السَّلامَةَ وَ حِراسَةَ مُلکِ وَ رَوعَها، وَ هَلَعَ الصُّدورِ وَ حُلولَ کَلِّها وَ هَمِّها.

 هَلَکَ وَ اللهِ أهلُ الاِصرارِ، وَ ما وَلَدَ والِدٌ لِلاِسرارِ، کَم مُؤَمِّلٍ أمَّلَ ما أهلَکَهُ، وَ کَم مالٍ وَ سِلاحٍ أعَدَّ صارَ لِلأعداءِ عُدَّةً وَ عُمدَةً.

 اَللّهُمَّ لَکَ الحَمدُ وَ دَوامُهُ، وَ المُلکُ وَ کَمالُهُ، لااِلهَ إلّا هُوَ، وَسِعَ کُلَّ حِلمٍ حِلمُهُ، وَ سَدَّدَ کُلُّ حُکمٍ حُکمُهُ، وَ حَدَرَ کُلَّ عِلمٍ عِلمُهُ.

 عَصَمَکُمُ وَ لَوّاکُم، وَ دَوامَ السَّلامَةِ أولاکُم، وَ لِلطّاعَةِ سَدَّدَکُم، وَ لِلاِسلامِ هَداکُم، وَ رَحِمَکُم وَ سَمِعَ دُعاءَکُم، وَ طَهَّرَ أعمالَکُم، وَ أصلَحَ أحوالَکُم.

 وَ أسألُهُ لَکُم دَوامَ السَّلامَةِ، وَ کَمالَ السَّعادَةِ، وَ الآلاءَ الدّارَةَ، وَ الاَحوالَ السّارَّةَ، وَ الحَمدُ لِلّهِ وَحدَهُ.


********

ستایش مخصوص خدایی است که  سزاوار ستایش است.

از آنِ اوست رساترین  و شیرین ترین  و سعادت بخش ترین ستایش و سخاوت بار ترین(و شریف ترین) آن و پاک ترین ستایش و بلند ترین آن و ممتاز ترین ستایش و سزاوارترین آن.

 

یگانه و یکتای بی نیاز(ی که همه نیازمندان و گرفتاران آهنگ او نمایند). نه پدری دارد و نه فرزندی.

 

شاهان را (به حکمت و آزمون) مسلّط ساخت وبه تاختن واداشت.

و ستمکاران (و متجاوزان) را هلاکت نمود و کنارشان افکند.

و سجایای بلند را (به خلایق) رسانید و شرافت بخشید. و آسمان را برافراشت و بلند گردانید.

بستر زمین را گشود و گسترش داد و محکم نمود و گسترده ساخت.

آن را امتداد داد و هموار کرد و (برای زندگی) آماده و مهیّا فرمود.

آب و مرتعش را به شما ارزانی داشت.

تعداد اقوام را (برای زندگی) آماده و مهیّا فرمود.

آب و مرتعش را به شما ارزانی داشت.

تعداد اقوام را (برای زندگی در آن) به درستی. (و حکمت) مقرّر فرمود و بر شمار (یکایک) آنان احاطه یافت. و نشانه های بلند (هدایت) مقرّر فرمود و آنها را بر افراشته و استوار ساخت.

 

معبود نخستین که نه او را هم ترازی است و نه حکمش را مانعی.

خدایی نیست جز او، که پادشاه است و (مایۀ) سلامت، صورتگر است و دانا، فرمانروا و مهربان، پاک و بی آلایش. فرمانش ستوده است و حریم کویش آباد (به توجّه پرستندگان و نیازمندان) است و سخایش مورد امید.

 

کلامش را به شما آموخت و نشانه هایش را به شما نمایاند. و احکامش را برایتان دست یافتنی نمود. آنچه روا بود حلال و آنچه در خور ممنوعیت بود، حرام شمرد.

 

بار رسالت را بر دوش محمّد(صلّی الله علیه و آله) افکند. (همان) رسول گرامی که بدو سروری و درستی (در گفتار و کردار و رفتار) ارزانی شده، پاک و پیراسته است.

 

خداوند این امّت را  به خاطر برتریِ مقام و بلندیِ شرف و استواری دین او و کامل بودنِ آرمانش سعادت بخشید. او بی آلایش ترین فردِ از آدمیان در هنگامه ولادت و فروزنده ترین ستاره ی خوش اقبال وبا سعادت است.

او بلند پایه ترین آنان (در نیاکان) است و زیباترین آنها در (نسل و) شاخسار. و

درست پیمان ترین و کریم ترین آنان است در نوجوانی و بزرگسالی.

 

درود خداوند از آن او و خاندان پاکش باد، درودی خالص و پی در پی و مکرّر (برای ایشان) و برای دوست داران بزرگوارشان، درودی ماندگار و پیوسته، (برای همیشه:) تا وقتی که برای آسمان حکمی مرقوم است و نقشی مقرّر.

 

اورا فرستاد تا برایتان رحمت  باشد

و مایه ی پاکیزگی اعمالتان و آرامش سرای (زندگی) شما و بر طرف شدن نقاط ننگ (: و شرم آور کار)تان.

تا باعث صلاح حالتان باشد و اطاعت شما از خدا و رسولانش و موجب حفظ شما و رحمتی (بس بزرگ و فراگیر).

از او فرمان برید و بر دستورش مواظبت ورزید. آنچه را حلال دانست، حلال و هر چه را حرام داشت حرام بشمارید.

خدایتان رحمت کند؛ آهنگ کوششی پیوسته نمایید و آزمندی را از خود برانید و تنبلی را وا نهید.

رسم سلامت و حفظ حاکمیّت و بالندگی آن را – و آنچه را که موجب دغدغه سینه ها (:و تشویش دلها) و روی کردِ درماندگی و پریشانی به سوی به آنهاست – بشناسید.


*******

 

منابع:

 

1- نهج السّعادة، به نقل از کتاب «مجموعة ادبیة» تألیف محی الدّین محمد بن عبد القاهر بن الموصلی الشهروزی

 

کتاب ناقل بخش آغازین خطبه:

 

1- مناقب آل ابی طالب (ابن شهر آشوب)

 

2- الصراط المستقیم

 

3- نهج الایمان (زین الدّین علی بن یوسف بن جبر)

 

4- بحار الانوار

 

5- منهاج البراعة

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

سربازان غیور امام زمان خسته نباشید

جمعه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۳:۰۹ ب.ظ


سربازان گمنام وخوش نام




برای همه ی سربازان خوش قلب و پرتوان ملت وامام عصر


برادران وخواهران گرامی. سربازان غیور وبزرگوار وخدوم وگمنام امام زمان  ( روحی له الفدا)

سلام وخسته نباشید

امنیت نعمت گرانی است که   همه ی انسان ها را یک عمر به جستجوی خود وا می دارد

 در میهن عزیزمان ایران ،خداوند بااراده ی خویش ،عنصر وجود وتلاش شما عزیزان وسربازان ارزشمند امام عصر ووطن را برای پایداری وحفظ  وصیانت از امنیت  انتخاب نموده است

تلاشهای شما بی دریغ وخالصانه  ومشفقانه ی شما گمنامان  بر مردم وطن واهل خرد پوشیده نمی ماند

گام هایتان ثابت واستوار وچشمهایتان نافذ وقلبهای تان همیشه با یاد خدا ومهر به مردم  و وطن تپنده باد

خداوند وامام زمان از تلاشهایتان راضی و نگهدارتان باد

برایتان  توفیق روز افزون وسلامتی و عزت وسعادت آرزومندیم.


  • حمیدرضا ابراهیم زاده

آخرین بازمانده

چهارشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۰۰ ق.ظ

 

                                        در انتظار آخرین بازمانده

                     

همه ادیان الهی و حتی غیر الهی بویژه همه مذاهب اسلامی منتظر منجی عالم بشریت و انسان کامل هستند و این عقیده و باور مختص به شیعه و ادیان و مذاهب دیگر نیست . در بین اهل سنت نیز روایات متواتر فراوانی در دست است. که منجمله رسول اکرم ( ص) فرمودند: اگر تنها روزی از عمر جهان باقی مانده باشد خداوند آنروز را آنقدر طولانی خواهد کرد. تا فرزندی از فرزندان من که کنیه‌اش کنیه من و نام او نام من است ظهور کند و زمین پر از ظلم و جور را از عدل و داد پر نماید . ( ابوهریره – الغیبه )

آیا جز اینست که امت اسلام و جهان باید منتظر ورود آن بزرگوار کسیکه صاحب عصر و زمانه است و کسیکه منتظر است باشند . از امام صادق ( ع ) روایت شده است :« و یکی از عبادات مهم و پر فضیلت انتظار فرج است» البته منظور از انتظار فرج همان عقیده برای ظهور و  همت برای طلوع آفتاب کریمانه امام حجت است .

در این مقطع از  زمان که انسانها به سرعت به سوی تکامل و  تحول و ترقی و برتری در حرکتند، تفکر انتظار بیشتر در جان مردم رخنه کرده، هر چه دنیای متمدن بطرف تحول و پیشرفت گام بر می‌دارد مشکلات مخصوص نیز سر از آستین زمانه بیرون می‌کشد، و این جریان با تفکر قهقرایی جهان بطرف افول  انسانیت به سوی اضمحلال و ورطه نابودی مغایر است.

توجه ذات اقدس ربوبی به انسانها آنقدر  صمیمی و محبانه  است که در مقطع تکامل و اوج ترقی انسانها بنده‌ای از بندگان خاصش را که در علوم بسیار عالم‌تر از سایر انسانهاست، را برای زدودن غبار علوم بی‌منزلت و  پدیدآوردن علوم حقیقی بر می‌انگیزاند و با قیام پیامبرگونه‌اش انسان را از سستی و کرختی نجات میدهد. انسانی که با وجود تکثر و تنوع علوم امنیت ندارد و از دوران افلاطون تاکنون مدینه فاضله، آرزوی بزرگ فلسفی و جهانی مردم شده است.

 لذا در هنگامه ظهور ولی عصر جهان بواسطه رشد و ترقی به موارد مبهم حیات می‌رسد، و جهان را آنقدر تعفن علوم بی منزلت  می‌آزارد و آنقدر تأذی از معلومات  بی منزلت و بیهوده، نابخردان و ادعای مدعیان دانش را احاطه می‌کند و آنقدر خلأ و آزار در حیات بشری احساس می‌شود که همه ملتها از خداوند ظهور منجی را می‌طلبند، همه ادیان و مذاهب در انتظار قدوم وی بر می‌خیزند و طلب تعجیل در ظهورش را مسئلت می‌دارند. و این مهمترین حقیقت ، از حقایق انتظار است .

 1) بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین ( هود 86 )

 و انتظار به معنی حقیقی‌اش؛ متأسفانه در  جامعه اسلامی انتظار را بمفهوم رکود و سستی و جمود و قشریگری و دست انتظار یعنی امید یعنی بالندگی. امید راه روشن و گسترده است. 

 انتظار یعنی آمادگی روحی و جسمی داشتن. یعنی آمادگی نظامی دیدن یعنی تمام هم و غم را برای دفاع ازکرامت انسانی گذاشتن. هنگامیکه امام عصر ندا میدهد :« ای مردم ! » این همه‌ی طبقات مردم  از نژادها و اقوام و ادیان مختلف هستند که باید به ندای منجی لبیک بگویند و  ما هستیم که باید برای مقابله با دشمنان آنحضرت آماده دفاع و  مجاهدت باشیم .

 خداوند اولین پشتیبان منتظران است. 

2) ان الله یدافع عن الذین آمنوا . ( حج 38 )

3) خداوند خود از منتظران است. قل انتظروا انا منتظرون ( انعام 158 )

پس تنها، نشستن در خانه و اعتکاف در  مهدیه‌ها و دعا خواندن، خوردن و خوابیدن و ... کافی نیست. بلکه باید مهیا بود. با ابزار فهم و بصیرت و  مجاهدت و خودسازی، امید به آینده ما را از مرگ و نا امیدی نجات میدهد .

البته مرگ حقیقی، همین ناامیدی است زیرا تسلیم شدن در برابر مشکلات یعنی بی‌تحرکی و جمود، و لذا جمود و سکون مرگ حقیقی انسانها است .

 امید به آینده است که مسیحیان را پس از  واقعه ی به صلیب کشیدن مسیح و  به اعتقادشان شهادت و  عروج روح آنحضرت و پس از آنهمه ذلت و خواری منتظر روح تابان حضرت روح‌القدس کرده که آنها را نجات بخشد اگر امید به آینده و پیروزی نبود برای مسیحیان امکان حیات و بقا وجود نداشت. پیروان حضرت موسی چقدر ذلت و خواری کشیدند و تحمل کردند اما بازهم منتظر موعود هستند. امید به آینده همه اینها را تاکنون سر و پا نگه داشته است . 

 امید همان زندگی است. امواج امید در حقیقت روح ایمان و حیات ما انسانهاست. ناامیدی از نگاه پروردگار  کفر است:

4 ) ولا تیئسوا من روح الله انه لاییأس من روح الله الا القوم الکافرون »( یوسف87 )

پس امید عبارتست از راهی گشاده و روشن و ناامیدی تسلیم شدن در برابر وضعیت موجود است .

1) ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین (قصص5)

2) و لقد کتبنا فی الزبورمن بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون .( انبیاء 105)

3) وعدالله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا یعبدوننی لایشرکون بی شیئاً . ( نور 55 )

مسئله بعدی این است که امید همان انتظار است و انتظار همان آمادگی روحی و جسمی است.

اگر بما بگویند حمله ناگهانی دشمنان اسلام یا دشمن کشورمان نزدیک است چه می‌کنیم؟

بالتبع اول از همه آمادگی نظامی و دفاعی و بکارگرفتن نیروهای آموزش دیده و خرید و بازسازی تجهیزات و تأسیسات مدرن نظامی و بکار انداختن رادارها و سیستم‌های اخبار و اطلاعات ویژه و... با این وجود ما در انتظار به سر می‌بریم و خداوند خود نیز از منتظران است. ( یعنی منتظر اقدامات ما انسانهاست )

برای این پایداری و پاسداشت، خداوند یاور و پشتیبان مقتدر و مسلط بر ما و همه‌ی کائنات است.

4) و لینصرن الله من ینصره . اگر به یاریم بشتابید . یاریتان می کنم . (حج 40 )

خداوندی که بسیار قدرتمند و  عزیز و  نکته‌دان و مسلط به امور و دوست داشتنی است پناهگاه مطمئنی برای یاران خویش محسوب می‌شود خداوندی که یاور اهل امید و انتظار است به مومنینی که خود  را از لحاظ روحی و جسمی آماده کردند تا مدافع دین و احیاگر دینش باشند پیروزی و  نصرت را نوید داده است .

 5) ان الله یدافع عن الذین آمنوا ... ( حج 38 )

6) الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلوه و آتواالزکاه و امرو بالمعروف و نهوا عن المنکر و الله عاقبه الامور ( حج 41 )

 میفرماید: خداوند یاور کسانی است که اگر مکنتشان دهیم، نمازگذارانند و زکات‌پردازان و امربمعروف‌کنندگان و نهی از منکر پیشه‌کنندگانند. منتظر باید برای ثبات خویش و دینش نمازگذار و زکات پرداز و امر بمعروف و ناهی از منکر باشد. اینها از خواص اهل انتظار است. پس اندیشه انتظار و تحرکات جامعه جهانی را هم شامل میشود . 

امام صادق (ع ) میفرمایند:

« لولا الحجه لم تبق الارض حتی تکون ساخته »

گر روزی حجت (عج ) فارغ از زمین شود؛ زمین خود را منهدم می‌کند. البته امید پس از سخن رسول اکرم (ص) در نهایت صداقت و توقع است چون می‌خواهیم به ثمر برسیم و بقایمان تضمین شود. پس انتظار فرج محتاج به تلاشها و مجاهدات است .

«انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا »( معارج 3 و 4 )

 

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره و اعوانه .... »

  

         پشتوانه‌ی این اثر: برداشتهایی از سخنان امام موسی صدر در حوزه انتظار

                                       حمید رضا ابراهیم‌ زاده 86/4/18

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

بگشای در ا...

سه شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۰۰ ق.ظ


دررا که می گشایی

با چهره های کنجکاوی روبرو می شوی که چشم به تو دوخته اند

سیاه وسفید. زرد وسرخ رنگین کمان هویت های فردی.

هرقیافه ای یک هویت است.

یکی چشمش سیاه است ودیگری میشی رنگ. یکی چانه اش درازاست ودیگری لپ تپلش را  می نمایاند....

اما در خانه ی چشمهایشان اضطراب وامید بیداراست.

چشمهای خمار و کنجکاوشان تورا می پاید

لیست حضوروغیاب را باصدای رسا می خوانی تاببینی کدام اسم ذیل کدام چهره پنهان شده است.

 نا خود آگاه بعضی از اسمها وفامیلی ها . بعضی از تیپ ها وشمایل ها برایت آشنا می شوند

عزیز دردانه هایی هستند که زانوی ادب زده اند تا درکنار توباشند

هرکدام نماینده ی یک هویت خانوادگی اند

یکی پدرش کشاورزاست ودیگری بابایش تاجراست یکی دیگر بابایش کارگر وآن یکی بابایش معلم است وآن که  ساکت تر است طفلک  بابا ندارد  یکی مادرش خانه دار است ودیگری مادرش مدیر شعبه بانک  وآن دیگری مادرش حضرت ماماست وآن نگاه ماخوذ به حیایی  که سیاه به تن کرده مامان ندارد ...

هررخساره ای  که تورا می نگرد برپیشانی اش نوشته است

آماده ایم تا بیاموزیم


وتو آماده می شوی تا به آنها رزمیدن دربرابر نادانی را بیاموزانی



عتبه ی درس وکلاس را باید بوسید وغلام کسی شد که ازاو نکته ای می آموزیم.


عتبه ی مدرسه ودانشگاه را باید بوسید چون محراب عبادت است آنجا.

محراب جنگ دانش با نادانی ها.

محراب فهمیدن همیشه مقدس است.

ومعلم وآموزگار واستاد همه چیز این محراب عبادتند.




معلم عزیز استاد بزرگوار

ای پدران ومادران معنوی بشر

ای پیامبران فضیلت وعلم

ای راهنمایان اهل خرد ،روزتان مبارک است. چون درمصاف با جهل  همواره پیروزید.

معلم وآموزگار واستاد عزیز شمع وجودت همیشه فروزان باد.

دررابگشا تا که  گل  رخسارتو بینم.



 

آرزو دارم ؛

به میمنت  این روز عزیز برکت در جان  و شادابی وسلامتی ومال و آبروی همه معلمان ومنادیان وراهنمایان بشر مشتعل وروزافزون باشد.


حمیدرضاابراهیم زاده

1395/2/7



تمامی حقوق مربوط به این اثردرانحصار مولف محفوظ است

  • حمیدرضا ابراهیم زاده