دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

صوراسرافیل

دوشنبه, ۱ شهریور ۱۴۰۰، ۰۶:۰۰ ب.ظ

صور

خداوند از سر لطف و حکمت خویش ، رسیدگی به احوال  مخلوقات و کائنات و آدمیان را با همکاری ملائک سازمان یافته ومتخصص آغاز کرد.

بنابراین فرشتگان وظائف تخصصی شان را از امر حق دریافت کردند.

 میکاییل مامور برکت دادن و رزق روزی شد وبه سلامتی ومال وجان وآبرو ونشاطشان برکت می دهد و همواره با آدمیان معاشرت دارد.

جبرئیل امین مامور الهام برای همه بشریت و مامور وحی برای انبیاست و کارش همچنان پا برجاست وهرگز در سکوت و استراحت و شیفت  وانزوا نیست. بلکه در برابر وسوسه ی شیطان برای دوستان خود او نیز مامور الهامات بر دوستان و اولیای خداست.

عزرائیل نیز مامور قبض روح است. در حقیقت جناب عزرائیل فرشته و نماینده ی تام الاختیار معاملات مهم خداست. او مامور خریدن جان و در حقیقت متصدی و دلال جانهاست که به امر ربانی حضرت حق صورت می گیرد و مدام کارش با آدم هاست. فرشته ای فعال و سوداگر که ارواح را در اشل های گوناگون کد گذاری و درنرم افزار آفرینش بارگزاری می کند و سپس به انسان برای تداوم  مراحل تکاملش کمک می کند...

جناب اسرافیل بزرگوار هم مامور ویژه ی خدا در تغییر صورت ها  وتحول ودگردیسی و تبدیل انرژی بشر ازصورتی  به صورتی  دیگراست.

اسرافیل نافخ صور است.

صور از صورت می آید اصلا به معنای بوق زدن نیست.

یوم ینفخ فی الصور فتاتون افواجا (نبا - 18)

آنچه که من به درک واژه و جامعیت کلمه ی صور به استنباط و یقین رسیده ام؛

  "صور" یعنی چهره و شکل و قیافه وشمایل.

نفخ صور یعنی دمیدن و آفرینش چهره

و اسرافیل نیز مامور صورت بخشیدن وچهره گشایی است.

براساس آنچه را که خدا وضع می کند و امر می دهد و آنچه را که به عنوان کردار و پندار بشر در صورت سازی خود نقش دارد جناب اسرافیل اشخاص را با توجه به چهره هایی که در پرونده خود همراه دارند آرایش می دهد.

 و اینچنین معارفه ی صریح مجرمین با سیمایشان رخ می دهد :

یُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِیمَاهُمْ فَیُؤْخَذُ بِالنَّوَاصِی وَالْأَقْدَامِ  (الرحمن- 41)

و کسانی که نگاه برزخی دارند می دانند که این نگاه را به  امداد  جناب اسرافیل درک می کنند.

دانایان به دید برزخی چهره واقعی افراد را با توجه به انسانیات و پرونده ای و فایل شناسنامه ای شان می شناسند.

رباخوار و زناکار و ریاکار در حقیقت در برزخ با این قیافه وشمایلی که در دنیا دارند، ظاهر نمی شوند.بلکه با چهره ی واقعی وباطنی خود رویت می شوند...

کسی که در قیامت کور محشورمی شود و یا شمائل دنیویش با شاکله ی برزخی اش در تعارض است یعنی اینکه در اثر خبط و خطاهایش در رحم دنیا ناقص ماند و ناقص الخلقه به برزخ متولد شد خبط و خطاها و گناهان ریز و درشت همیشه آفت تکامل خلقت زیبای آدمیت هستند و گناهان و خطاها چوب لای چرخ تکامل محسوب می شوند.انسانها با گناهان وخطاها از سرعت لازم برای درک وتکامل ، باز می مانند و زمان ومکان را باهم ازدست می دهند. و این رحمانیت خداست که در برزخ انسانها (ارواح )را  بازیابی خوش تراش و چهار تراششان می کند و فرصتی هم پیش می آید تا بده بستانها کامل شود و برزخ چند صد ساله برایشان به اندازه ی انتظار در  یک نصف روز  می گذرد و متوجه گذر زمان هم نمی شوند. مثل لحظات پایانی حیات دنیا که پرونده شخص در چند ثانیه برایش مرور ومختوم  می شود. و در حالیکه دربعد زمانی ومکانی این  دنیا  دیدن همه این ریزه کاری ها سالهای سال زمان می برد تا به چشم بیایند. و این چنین است که انسان به دست پندار و رفتار خود ناقص الخلقه و زشت و زیبا به برزخ می رود و...

در برزخ و روز حشر انسانها با این چهره ها شناخته نمی شوند و با این نسب و نسبیت ها با هم خویشاوندی ندارند.

فاذا نفخ فی الصور فلا انساب بینهم  یومئذ لا یتسالون ...(مومنون101)

بشر برای انسان شدن هزینه های گزافی را می پردازد تا به بخشی از تکامل برسد و انسان برای آدم شدن نیز هزینه گزاف تری می دهد و بقول قرآن انسان در کبد است.

 آدم شدن برای انسان، سمباده ی بسیار ظریفی را می طلبد تا رنگ و لعاب آدمی به او بیاید...

بنابراین جناب اسرافیل مامور کلید زدن وبازآفرینی چهره هاست. و البته دستور فشار دادن دکمه ی آغاز نفخ صور از خداست و جناب اسرافیل  مامور نفخ و دمیدن  است.

نفخ دو بار برای آدم رخ داد اول روزی که خداوند در آدم روحش را دمید و آدم وجه خدایی یافت:

 و نفخت  فیه من روحی (حجر - 29) و انسان  از حکمت و کبریایی خدا به کرامت رسید.

 و دیگر روزی که قیامت شود و حشر به پا می گردد ناگهان همه ی قیافه ها به شکل واقعی افراد و برآزنده ی آنها می شود. کسی هم نمی تواند معترض شود. بالطبع آه وافسوس برای کسانی است که پارسایی در دنیا را جدی نگرفته بودند.

پارسایی یعنی ریرک  وهشیار.  زیرکی برای آلوده نشدن. انسانهای پارسا و اهل باور زیرک هستند. به خطا و زیان تن نمی دهند.از این روست که حضرت معصومین فرمودند :
المومن کیس .

اما نسبت ها و شباهت ها پس از واقعه ی نفخ صور؛ به شباهت در پندارها کردارها و گفتارهای افراد  مبتنی است.

همه ی زیبایی ها به پارسایی دنیوی و خوش تراشی در برزخ ربط دارد.

 شباهت تیپی افراد هم ربطی به ژنتیک مادی و دنیاییشان ندارد فقط آدمها با الگوهایشان نسبت پیدا می کنند.

  یوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِی کِتَابَهُ بِیمِینِهِ فَأُولَئِکَ یقْرَءُونَ کِتَابَهُمْ وَلَا یظْلَمُونَ فَتِیلًا " الإسراء/71

(به یاد آورید) روزی را که هر گروهی را با پیشوایشان می‌خوانیم! کسانی که نامه عملشان به دست راستشان داده شود، آن را (با شادی و سرور) می‌خوانند؛ و بقدر رشته شکاف هسته خرمایی به آنان ستم نمی‌شود!

 

والی الله المصیر

حمیدرضا ابراهیم زاده

29تیر1395

 

 

*تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصارمولف محفوظ است.

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۱)

زیرکی داریم یا زرنگی ؟!
مومن زیرکه
و این زیرکی نشون دهنده اینکه در مسابقه بندگی اولا اسم نویسی کرده
در ثانی در تلاشه
در مسیره و علاقه داره در مسیر جلو بزنه!
تعجب نداره هرکار مستحبی که انجام می ده و هر مکروهی که دوری می کنه برای سرعتش فایده داره
البته این عشق به سرعت به هدف مانع کلک زدنه !
یعنی با سرعت جلو می ره ولی حاضر نیست مانع سرعت بقیه بشه
زرنگی نداره ....
هان بله
جلو سرعت بقیه را اصلا نمی گیره
این یک دنیا مطلبه
یعنی حیا داره ، قانعه ،اهل خورد کردن بقیه نیست ، ذوق موفقیت بقیه را داره ، اینقدر تو فکر اعمال خودشه به کنکاش به زندگی مردم و ایراد گرفتن نمی رسه ، لذتی که خلوت با خدا داره قابل قیاس با هیچ فکر نابود گری برای هیچ مومن یا غیر مومنی نداره
حالا شما بگید زرنگی مخربی که مومن داره دیگه چیه ؟
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی