دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

چرا شلاق واعدام ؟!

سه شنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۸، ۰۹:۰۰ ق.ظ

چرائی شلاق واعدام.


- سلام ..... چرا به زانی و زانیه و کسیکه مشروب می خوره باید شلاق زد؟؟


باسلام

جرایم و بزه ها همواره باعث آسیب به فرد و تضییع تکامل او وتاذی جامعه ی اوست.

به تنبه کشاندن. یا بیدار کردن قوه ی بالغ فکری.و یا هوشیارکردن و سوهان دادن  وسمباده کشیدن درک و بینش از غبار خطا وزنگار درحدود وتعزیرات ملاک  است.

گناهان حق الناسی که باید جبران و یا به رضایت  شاکی و زیان دیده منجر شود.

گناهان درونی که با توبه وندامت و انابه و تصمیم به ترک و یا تصحیح و ترمیم برای پرکردن خلا یا  تغییر مسیر فکر و رفتار منجر می شود.

گناهانی است که هم به خدا. هم به شخص وهم به جامعه زیان می رساند وجرم علاوه بر جنبه خصوصی اش جنبه عمومی هم دارد وباعث  سلب آسایش روانی جامعه ویا تحقیر عفت و امنیت درجامعه می شود و ازاین منظر مدعی العموم صاحب اختیار برای تنبه ویا تنبیه مجرم می شود

الزَّانِیَةُ وَالزَّانِی فَاجْلِدُوا کُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ  وَلَا تَأْخُذْکُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِی دِینِ اللَّهِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ   وَلْیَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ [نور:٢] "به زن زناکار و مرد زناکار صد تازیانه بزنید، و اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید، نباید شما را در [اجرای] دین خدا درباره آن دو نفر دلسوزی و مهربانی بگیرد، و باید گروهی از مؤمنان، شاهد مجازات آن دو نفر باشند."

 جرم های مورد اشاره علاوه برآسیب زدن به خود مجنی ومجنی علیه علی الظاهر باعث  تخریب وتشویش اذهان و عفت عمومی  می شود

گاه با تشر و تعهد برخی از مجرمین را تنبیه می کنند .

گاه باقهریه و شدت تحکم و قصاص و تلافی. گاه با شلاق وحد وتازیانه.

ظاهرا دردی که در تازیانه هست  تقریبا جنبه ی حیوانی رفتار را به رخ خطا کار می کشاند.

ومزه ی لذیذ امر خطا  وجرم انتسابی را از ذائقه و دهانش می اندازد. اما درباره ی باز دارندگی جرم باید به مقتضیات زمان وتحولات وتکامل بشر هم دقت هایی داشت. تاالان چون جرم همان جرم است وهمکاری زانی و زانیه تقریبا بیشتر شده طبیعی است که این  حکم باهمین کیفیت اقل کارایی را دارد.

اما تبدیل تازیانه به وجه نقد را درصورتی که تازیانه منجر به فوت محکومین نمی شود و یا زیانهای غیرقابل بازگشتی را به مجرم نمی رساند بنظرم بی خود هست باید دربرابر بزه انتسابی اجرای حد و تازیانه الزامی باشد...

درباره شرب خمر هم همین هست.

اعتیاد به خمر عقل را ذایل و عفت  شخص را مضمحل می کند وازاین دریچه به جامعه آسیب می رساند.

البته درباره جرم بودن این چند نوع خطا ویا گناه کسی  ویا آئینی مخالفت نکرده. اما در نحوه  تنبیه تغیرات وتصرفاتی حاکم است.

برداشتن برخی از تنبیهات خوب است اما عوارضش را هم دارد.

- برداشتن سنگسار خوب است. اما بازدارندگی جرم هم شل می شود ویا منجر به تقویت جرم شده است.

- برای کسانی که به نوامیس تجاوز می کنند ویا به قهر وعنف  عفت عمومی جامعه را مخدوش نموده و آرامش و عفت عموم را  به تشویش می اندازند دادستان  موظف به اتخاذ شدت برخورد و اعلام حکم مفسد فی الارض  بودن مجرم  وهمینطور درخواست اعدام  دراسرع وقت می شود. باتوجه به انبوه وفراوانی  حجم  بزه ی تجاوز. ناموس ربائی وجرائم حوزه ی ناموسی عنف . بنظر می رسد اجرای حکم اعدام همچنان لازم است

- درباره قاچاقچیان مواد مخدر دست حاکم شرع باز است. حبس ابد ویا جرایم نقدی سنگین ونقره داغ کردن مفسدان حوزه اقتصادی بهتراز اعدام است.

- درباره سارقان  ودله ها با توجه به حجم بیکاری وتورم بنظرم وادارکردن اینها به اشتغال وتنبیه مالی وجبران خسارت بهتر از قطع دست است.

- درباره ی جرم های عقیدتی مثل ارتداد و یا فحاشی های مذهبی هم بنظر می رسد دردرجه ی اول گفتگو. مشاوره. ردیه برنظرات وسپس مراحل دیگر  ازحبس تا احکام ثابت دیگر طبیعی است. تنبه وتنبیه عقیدتی زمان بر و تقریبا نیاز به  فرصت بیشتری دارد.

- اجرای احکام جایگزین برای مجرمینی که به تشخیص دادستان وقاضی ،حضورشان درجامعه خطری را ایجاد نمی کند و یا تهدیدی برای امنیت روانی جامعه محسوب نمی شود وهمچنین  برای زندان زدایی و شلاق زدایی نیز در برخی مواقع  بسیار بهتر از زندان وشلاق جواب می دهد .

مثلا: وا داشتن مجرمین به مطالعه کتاب خاص و آزمون گرفتن از آنها. واداشتن آنان به خدمات عمومی و پاکبانی .  واداشتن آنان به خدمات در بهزیستی و کمیته امداد واماکن متبرکه ومساجد وبیمارستانها . واداشتن آنان به درختکاری و جنگلبانی. واداشتن آنان به یادگیری تخصص . و یا یاد دادن تخصص. بسیار مناسب تر از تمرکز مجرمین در یک مکان و بدآموزی وهم افزایی مجرمانه خواهد بود.

بی تردید هدف از زندان وشلاق وجزای نقدی و تبعید و... چیزی جز تنبیه و بیداری و ندامت و رد خسارت نیست.  قضات ودادستان ها اختیارات وسیعی در اجرای احکام جایگزین متناسب با  جرائم افراد دارند.  ازهمین جا به عزیزان مان در دستگاه قضا پیشنهاد می کنم  که باتوجه به مصوبات گوناگونی که برای اجرای احکام جایگزین وجود دارد. بسیاری از محکومینی که بار اول در دادگاهی به احکام غیر از قصاص نفس و ... و حبس ابد و رد مال محکوم می شوند. می توانند با کمترین هزینه ی عمومی و اجتماعی  به وسیله  احکام جایگزین به مسیرعادی زندگی خود برگردند. و البته این اقدام دربسیاری از کشورهای توسعه یافته در حال اجرا شدن است.

- وهمچنین بنظر می رسد دستگاه قضا درایران هرچه بطرف نقره داغ کردن مفسدان اقتصادی وقاچاقچیان برود درانصاف ورزی موفق تر است وهرچه در اعدام  نسبت محاربین ومتجاوزین به عنف  مصمم ترباشد برای امنیت جامعه بهتر است.

امنیت بانوان وامنیت اقتصادی وامنیت خانواده با بهای سنگینی بدست می آید. و مخدوش کردن امنیت در جامعه بمنزله ی محاربه و تاذی به حقوق بشر است... دوستان روشنفکر اگراحکام جایگزین بهترومناسبت تری برابر با بزه انتسابی افراد دارند  بفرمایند قطعا مورد دقت قرار خواهد گرفت.

 

والی الله المصیر

حمید رضاابراهیم زاده

22 بهمن  1394

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

قلعه ی عقل

دوشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۸، ۰۲:۴۵ ق.ظ

 

 

قلعه ی عقل به تسخیر دلایل افتاد


بقعه ی عشق به زوار هلاهل افتاد


 من دراین قلعه چرا حبس شدم


وچرا همنفس دایمی ترس شدم


 دهنم مملو از آواز سکوت


 چشمهایم پر از احساس قنوت


بدنم دایره ی باغ  بلوغ


دستها همپای پایم ذیل یوغ


پشت این قلعه مرا چال کنید


می گسارید ودگر حال کنید


دف نوازید که من مست شوم


خیزم از کالبدم بلکه دگر هست شوم


برهانید مرا ازقفس کالبدم ای رفقا


باده گیرید به کام من وخود با عنقا


خفقان است دراین دار ومنار


همنفس عشق بپاشان وببین دار قرار


 ضرب زید دف عمرو جان


طلع البدر به ماه نیسان


حکم الحق به بطل الحیوان


شرع العشق به عیش الانسان...

 

حمیدرضا ابراهیم زاده

10تیر1394

 

 

* تمامی حقوق مربوط به این اثر در انحصار مولف می باشد

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

آسیب شناسی کاهش صله رحم

جمعه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۸، ۰۱:۳۰ ب.ظ

آسیب شناسی کاهش صله رحم

سفارشات زیادی در آئین ملی و مذهبی ما برای به پا داشتن مهمانی وهمدلی کردن درکنار یکدیگر وجود دارد.

از دیر باز ما ایرانیان به مهمان نوازی و سفره داری و محبت به همدیگر و بستگان خویش زبان زد بوده ایم .

در مهمانی های ما ایرانیان ومسلمانان ، تقویت همدلی و کارگشایی از یکدیگر و شادابی همگانی صورت می پذیرد.

اما چندی است که به بهانه های گوناگون مهمانی ها به خوی اشرافیگری تنزل درجه داده و از اعتبارش کاسته شده است. بزرگترین دلایل  کمرنگ شدن و بر چیده شدن مهمانی های خانوادگی و دوستانه ؛

هزینه های سنگین پذیرایی درپی گرانی ، مهاجرت و دوری مسافت ها ، شکاف طبقاتی اجتماعی واقتصادی. دل ‌مشغولی‌ها و یا اشتغال فراوان .کمبود وقت،کم شدن حس مسئولیت‌پذیری نسبت به دیگران، بسنده کردن به روابط مجازی که ارتباط دیداری جای خود را به ارتباط مجازی داده است. ضعف توجه به تعالیم اجتماعی دین، عدم بهره‌ گیری درست از آن در سازماندهی و مدیریت زندگی پیچیده امروزی، تنزل شأن و موقعیت ارزش‌های اخلاقی، تقسیم کار صنعتی، فعالیت اقتصادی مستمر برای تأمین هزینه‌های معیشت با اجابت به حرص و طمع، کثرت ارتباطات بیرونی و از میان رفتن بسیاری از کارکردهای شبکه خویشاوندی درعرف موجود، نگرش‌های محاسباتی و فردگرایی و تجمل‌گرایی، کمبود و کوچک شدن فضای مسکونی، تأثیرپذیری از فرهنگ  تکبر و فخرفروشی. دلخوری ها و... برآورد شده است. و البته صله رحم از دو دهه گذشته به احوالپرسی های  تلفنی سپس پیامکی و... خلاصه شده است.

و بمرور بهانه ها و رفتارهای شگفت آوری که قدرت و سرمایه ی  ناشی از انسجام وهمدلی  و محبت را تضعیف  نموده  بر گرده ی رفتار فرهنگی ایرانیان  جا خوش کرد.

ترس از صله رحم و ضیافت به دلایل زیادی در باورهای جدید ایرانیان رخنه کرده است. فرار از ضیافت و مهمانی و صله رحم با سخت گرفتن در لوازم  پذیرایی و رفتارهای پذیرایی کننده و پذیرایی شونده رخ می دهد.

غافل از اینکه صله رحم می تواند بصورت فردی  یا گروهی با دعوت به ناهار و شام وعصرانه مختصر درمنزل. محل کار یا تفرجگاه ساده تر از آنکه درپندارمان سختش می گیریم برگزار شود.

حتی با دقت در رفتارهای سایر اقوام و ملل انیرانی در می یابیم که دید و بازدیدهای مناسبتی و یا  فوریتی با احترام میهمان و نکو داشت میزبان با صرف یک عصرانه ساده درباره موضوعات مختلف صورت می پذیرد. و روال همفکری و همدلی پایاپای به عنوان یک هنجار اجتماعی اتفاق می افتد. نجیب زادگی و وقار وادب و متانت شهروندان با رفتارهای فردی واجتماعی آنان برآورد می شود. نه با مقام و میزان درآمد واملاک ودارایی هایشان.

بااین پیش داشت می توانیم دریابیم که آسیب شناسی کاهش دید و باز دید ومهمانی های ما ایرانیان در چیست ؟.

بااین رویکرد در می یابیم که مهمترین آفت صله رحم گرانی نیست . بلکه ترس از تحقیر وتاذی همدیگراست.

ما از مزاحم بودن وتحمیل شدن فشار و مشقت برخود و یکدیگر می هراسیم.

توقعات نا منزهی که به یکدیگر تحمیل می کنیم می تواند منجر به تصرف این دیدگاه ناقص باشد که همه چیز به اوضاع مالی ما ارتباط دارد. که در حقیقت این  جمله ، پوششی برای فرار از واقعیتی بنام ترس از قضاوت ومقایسه است. قضاوت های بی پایه ای که دوستی ها ومحبت های عاطفی اقوام وبستگان و دوستان را کمرنگ می کند.

یکی ازگرفتاری  های ما در دورهمی های ناگوار و  گوارا متاسفانه  ورود به حریم خصوصی و پرسشهایی که می تواند منزلت و کرامت و حریم افراد و خانواده ها را تحت شعاع قرار دهد. ورود به پرسش ها و تجسس هایی که  نافی ارزشهای صله رحم . رفاقت. و رفتارهای فردی واجتماع است.

وارد شدن به پرسشهای فردی و خصوصی در حوزه ی مالی و میزان درآمد و دارایی . مسائل اعتقادی و حتی حیثیتی ، بسیار زشت و ناقض حریم است. اظهار نظر و پرسش وکنجکاوی وتجسس از چیزهایی که طرف مقابل را ناراحت می کند. همانند :

 پرسش از اندام و چاقی ولاغری. پرسش از چرایی ازدواج وعدم ازدواج وطلاق و... پرسش از ممر درآمد. و مقدار دارایی. پرسش از چرایی هایی که واقعا  پاسخ دادن به آن  باعث رنجش پاسخ دهنده است و حتی ممکن است برای طفره رفتن از آن به دروغ و یا رفتارهای منفی منجر شود.

گفتگو درباره مسائلی که باعث تنش وتناقض درآداب مهمانی می شود. و گفتنش به هیچ دردی نمی خورد. مانند مسائل سیاسی و حزبی  وبگیر وببند هایی که ممکن است باعث ایجاد جبهه برای طرف مقابل گفتگو گردد.

دیدارها و بازدیدهای خانوادگی و دوستانه ،انجمن و محفل سیاسی و اقتصادی و...نیست.

باید یاد بگیریم که برای یکدیگر آرزوی خوب داشته باشیم .

برکت در تندرستی. برکت در نشاط. برکت در دارایی ومال. برکت در شادکامی و....برای هم بخواهیم.

برکت خواهی ها چه در عزا و چه در شادی و صله رحم ها  نشان دهنده ی نجابت و مناعت طبع و خیر خواهی های بی دریغ ماست.

پرسش وعیادت از حال و احوال و تندرستی هم امری  طبیعی است. پرسش از روشهای خوش بودن طبیعی است. همفکری و هم افزایی برای برون رفت از یک مشکل وکمک به بر طرف شدن یک معضل بسیار لازم است. باید بین کنجکاوی بی جا و احوالپرسی وعیادت. بین تجسس و کمک. بین شوخی وطعنه حد مرز قائل بود.

در آموزه هایمان آموخته ایم که : اگر کسی نخواهد سفره دلش را برایتان باز کند اصراری برای تفتیش نداشته باشید و اگرهم تمایل داشت به اضلاع اختیارتان و به اندازه ظرفیتش راهنمایی و کمکش کنید. اما اگر چیزی نگفت و مکتوم خواهی در گفته هایش پیداست  بیش ازاین پیگیر نباشید. طعنه وهجو در گفته هایمان نباشد. بدون اجازه وارد اتاق و جاها و حریم های خصوصی کسی نشوید . اصرار به دیدن فیلم های خانوادگی. آلبوم ها وفایلهای صوتی وتصویر وپیام  یکدیگر نداشته باشید.و حتی به کودکانتان بیاموزید به وسایل خانه دست نزنند .

اگر امکان دارد کادوی کوچکی به میزبان یا کودکشان هدیه بدهید .

از به همراه بردن مهمان طفیلی  وقفیلی و کسی که در این مهمانی معذب است خوداری کنید.

ازدکور ومبلمان و اسباب میزبان عیب جویی نکنید. به دکور و وسایل تزئینی و کتاب ویا وسایل محل پذیرائی دست نزنید. و اصراری به تغییر دکوراسیون نداشته باشید.

در مهمانی ها ومیزبانی ها با گوشی های تان خلوت نکنید . از تلوزیون برای سرگرمی خود استفاده نکنید .

اتاقی را برای بازی کودکان و با نظارت نوبتی خودتان اختصاص دهید. ازکودکان خوب پذیرایی کنید.

 درباره دیگران غیبت و مشاجره و مذاکره  نکنید. و همدیگر را به مقایسه و قضاوت و تمسخر وتحقیر نکشانید.

درگفتگو ها قضاوت ومقایسه را کنار بگذارید. شوخی های گزنده و زاویه دار، متلک و طعنه آسیب زیادی به روابط تان و یا شخصیت وهویتتان وارد می کند.

دنبال نشر و پخش شایعه نباشید.

سعی کنید محفلتان را با شادی و سخنان نشاط آور و یا بازی های گروهی کم سر و صدا  گرم نگه دارید.

بیشتر گوش کنید و اجازه بدهید دیگران هم حرف بزنند. باصدای بلند حرف نزنید.

  با دهان پر و یا هنگام صرف غذا  صحبت نکنید.

به لقمه و غذای یکدیگر خیره نشوید . لوازم پذیرایی را مرتب بچینید که همه بتوانند براحتی از آن استفاده کنند.

تعارف و اصرار را کنار بگذارید. اصرار بیهوده باعث معذب شدن میهمان یا میزبان خواهد بود.

درجمع کردن سفره به میزبان کمک کنید. واز پذیرایی میزبان صمیمانه قدردانی کنید.

  سیگار نکشید . بوی سیگار ممکن است برای مهمان یا میزبان و یا کودکان آزار دهنده باشد.

دنبال کشف ماجراهای  پنهان و خصوصی دوست، اقوام و یا حتی نزدیکان درجه یک خود نباشید.

کنجکاوی های بی مورد باعث آزار دوستان وبستگان ما خواهد بود .

به خود حق ندهید که حق ورود به حریم دیگران را دارید.

بنیان دید و بازدید ها برای آرامش وهمدلی  وهمفکری و همنشینی است.

بنا براین می توانیم  با همدلی و محبت صله رحم را باعث آرامش هم قرار دهیم.

والی الله المصیر

حمیدرضا ابراهیم زاده

20 فروردین 1398

 


تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصار مولف محفوظ است.

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

بهشت آفرین

سه شنبه, ۱۳ فروردين ۱۳۹۸، ۱۲:۰۰ ب.ظ

 

هوالعزیز

سوره ی توبه آیه ی قشنگی دارد که می فرماید:

:إِنَّ اللَّهَ اشتَرىٰ مِنَ المُؤمِنینَ أَنفُسَهُم وَأَموالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ...

خداوند از نیک باوران.جان ومالشان را می خرد تا راحتشان کند.

هستی بخش مهرآور مشتری جانها واموال اهل باور است.

اهالی بهشت ،همان اهل باورهای نیک هستند.

بهشت دراین آیه به معنای مکان نسیه  نیست.  بلکه حال  واحوالی است که در اراده ی حق مهندسی می شود

 این حال یعنی آسانی وآرامش.

 اینکه  انسان آرامش پیدا می کند واین حال برایش همه ی  نعمت های بهشت معنا می پذیرد.

فان مع العسر یسرا/ انشراح - 5  

یعنی برایتان  پس ازتوفان بلاها و تلاشها ، راحتی وآرامش درنظر دارم.

 یکی از مهمترین مفاهیم " یسرا "درقرآن  بهشت است که درسوره لیل می فرماید:

إِنَّ سَعْیَکُمْ لَشَتَّى ﴿٤﴾ فَأَمَّا مَنْ أَعْطَى وَاتَّقَى ﴿٥﴾ وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَى ﴿٦﴾ فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْرَى ﴿٧﴾

یعنی برای شما بعدازهرتلاش وآزمایش و مشقت آسانی درنظرگرفتم. که می شود نتیجه بردباری وتلاش.

گره گشای هستی  درضمانت نامه ی  قویم  خویش در سوره طلاق میفرماید:

سَیَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ یُسْرًا ﴿۷﴾.

ضمانت خدای هستی بخش برای برون رفت بشر ازبحران ها    دراین جمله است که فرمود:

پس خداوند  بعداز هر سختی آسانی قرار داد.

ضمانتی ازاین مهمتر که حضرت حق خود را سرپرست نیک باوران  محسوب می کند؟

الله ولی الذین آمنوا  ... / بقره 257

واینکه خودرا کفایت کننده ی بشر برای دستیابی به هر غنایی می داند؟

الیس الله بکاف عبده؟ /زمر36

آیا خدا برای بنده اش کافی نیست؟

انسانی که راحتی می خواهد؛ خدا جو .منصف وبردبار ومتوکل است.

راضی به خشنودی خداست.

وامرحق را برخود می پذیرد وتمکین واطاعت می کند

نیک باوری بشر دراین است که به حضرت دوست که هم قاضی وهم شاهد و هم وکیل است اعتماد کند.

وکارنیک را درآن کفه ی ترازویش  بگذارد که نیک باوری جز به کارنیک همتایی ندارد وشناخته نمی شود

 هزینه ی نیک باوری ونیک اندیشی کار وکردارنیکوست

ازاین رو ایمان وعمل صالح درهمه جای سخن وحی همپای هم ومکمل هم هستند.

خداوند  خود را مدافع وحافظ منافع نیک باوران می شمارد ومی فرماید:

ان الله یدافع عن الذین امنوا.../ حج - 38

اگرکسی بخواهد به هر شیوه وحیله ای با نیک اندیشان مخاصمه کند بی تردید علنا با خدا وارد جنگ شده است.

هرآنکس که باریختن آبرو. با ازبین بردن حقی وبا ستمی وکتمان وکفرانی با اهل باور مخاصمه کند درمقابل خدا وسربازانش قرار می گیرد.

بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ   وَلَکُمُ الْوَیْلُ مِمَّا تَصِفُونَ (18)

هرباطلی  به هرقامتی دربرابر خدا قدعلم کند ، محکوم به فناست.

همکاری با خدای رحمان هم با پشتیبانی  خود خدا وسربازانش مواجه است.

وهمچنین  درسوره فصلت  فرمود:

إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ (30) نَحْنُ أَوْلِیَاؤُکُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَفِی الْآخِرَةِ  وَلَکُمْ فِیهَا مَا تَشْتَهِی أَنفُسُکُمْ وَلَکُمْ فِیهَا مَا تَدَّعُونَ (31)

بردباری واستقامت درراه خدا  همان  صراط مستقیمی است که منجر به فرود آمدن فرشتگان برای یاری نیک باوران می شود. کسانی که هزینه ی حق طلبی را بدون منت  وتردیدی به راحتی می پردازند وازجان ومال خود و ازاهل وفرزندان خود برای حق طلبی  مایه می گذارند تا بهترین معامله را با ذات اقدس ربوبی داشته باشند.

بی تردید بهشت جاویدانی که برای نیک باوران هزینه پرداز درنظرگرفته می شود، با بهانه وای کاش واما واگر ساخته نمی شود. بلکه  این معامله ی بزرگ وقرارداد مهم به بهای سنگین بسته می شود وخدا وند برسرقرارش ذره ای  تخلف و کوتاهی ندارد و به بهترین روش ،نیکی هارا جبران می کند.

احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنا وهم لایفتنون؟  / عنکبوت -2

آیا انسانها گمان می کنند به شعارها  وبهانه هایشان بسنده کرده و آزمایششان نمی کنیم؟

همه ی انسانها برای آرامش به ابتلای آزمایش دچار می شوند. وبه اندازه بردباری ها و زیرکی های خود ازدرجات بهشت وآرامش بهره مند می شوند

که بردباری در خشنودی  به  مشیت خدا و دقت درپاسخ به آزمون  حق وزیرکی چیزی جز پارسائی  نیست.


والی الله المصیر

حمیدرضاابراهیم زاده

هشتم فروردین1396



تمامی حقوق مربوط به این اثردرانحصارمولف  محفوظ است

  • حمیدرضا ابراهیم زاده