دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

مهریه قهریه نیست

جمعه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۱۸ ق.ظ
 
با سلام وادب
استاد ارجمند مطلب زیبایی بود (موضوع مهریه)
بحران مهریه  در ایران حقیقت ثابت شده ای است که دادگاه های خانواده گواه این موضوع هستند
البته باور های غلط در این میان بین مردم حاکم است که عبارتند از :
1.مهریه را کی داده کی گرفته!
2.مهریه سنگین مرد نشانه عشق به زنه!

3.ضامن خوشبختی زن مهریه اوست
4.زنی که مهر اش پایینه حرمت و عزت اش پیش مرد کمتره و احتمال خیانت داره
5.مهریه سنگین نشانه اعتماد بفس و فخر خانم به بقیهاست
با توجه به این پیش فرض ها نظر حضرتعالی برای حل این بحران چیست ؟!
در صورت تمایل توضیح دهید

باسلام
اوست پیوند دهنده قلب ها
یکی از سنت های لایتغیر الهی سنت ازدواج وپیوند دلهاست/32 سوره نور
درازدواج چیزی بنام پیوند  اعضا  واموال نداریم
قرار هست باازدواج آرامش وسکینه بر زندگی افراد  دو به دو  حاکم شود/ روم 21
ازدواج با عقد یا پیمان وتفاهم نامه  طرفینی سازمان دهی می شود .
با ازدواج زوجین دو خانواده. دو فرهنگ دو طبقه یا دو قبیله  و... باهم قرابت می یابند
درعقد زوجیت، محرمیت ها ایجاد می شود. وبا محرمیت اسباب قرابت وشراکت و مسائل حقوقی وعبادی پیش می آید
عقد ازدواج ،قراردادی ما بین قرار داد مالی وعبادی است. ازاین جهت خداوند ربا وزنا را با  عقود خنثی کرد وکریه شمرد
وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا / بقره275
وفای به عقد ،واجب و لازم الاجراست:
 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا
بِالْعُقُودِ/مائده1
بنابراین اخذ وپرداخت مهریه از لوازم  واجب قرارداد زوجیت است. چه شروط ضمن عقد یک دانه ارزن  باشد ویا دریاچه ای از مروارید و یا رشته کوهی از  طلا.
ولی ارزش زن به میزان بهای  مهریه نیست.
اصلا واساسا  میزان اعتبار زندگی و وقار زن به مقدار گرانبهای مهریه  نمی تواند باشد
محال است مهریه ی بالا بتواند  ضامن سلامت ازدواج باشد و پیشگیری طلاق وفروپاشی یک زندگی  را ضمانت کند
چیزی که به دیده خود می بینیم این است که مهر المثل و مهریه  با لاترین حدش را هم شامل شود .
 وقتی فضای مهر از خانه ی دل زوجین  خالی و خارج شد وطلاق عاطفی صورت گرفت .طبعا چیزی جلودار متارکه ی دائمی همخوابگی  وهمخانگی   آنها نیست
اما مهریه قهریه نیست.
مهریه الزاما مالی وارزی نیست.می تواند معنوی. خدماتی. آموزشی و... هم باشد
در پرداخت واخذ مهریه طرفین باید شرائط پرداخت ودریافت  وپذیرش شروط را داشته باشند.

مهریه دادنی و گرفتنی است.

وباید شخص داماد با عروس  به تفاهم برسد. هیچ ربطی به والدین وواسطه ها  ندارد
والدین در ایجاد عقد مشاورومدافع  وحافظ منافع طف خود می شوند.اما هرگزضامن  دیون عروس وداماد نمی توانند باشند.
 وبااجازه ی عقد توسط ولی دختر باکره عملا میزان دریافت وچگونگی دریافت بعهده دختر است ووظیفه پسر یا داماد قبول کردن میزان و نوع مهر وآمادگی برای پرداخت است چه عند المطالبه. چه عند القدرة والاستطاعه
هنوز کسی با مهریه بالا خوشبخت نشده و در بین سایر فامیل ودوستان دختران قوم وایل وتبار سرفراز نشده.
سرفرازی دختران   درموفقیت ازدواج وشادکامی وآرامش  وشادابی خانواده جدید التاسیس امکان پذیر است.
رضایت طرفینی وهمدلی ودل خوشی وسلامتی و روابط عاشقانه ی زوجین عین موفقیت است
وکسی هم با مهریه آسان وکم سرنگون وسیاه بخت نشده است. آنچه زوجین ودختران را درازدواج  بدبخت می کند  توقعات بی جا و عدم درک متقابل  وبد اخلاقی و بدمدیریتی درزندگی است.
همیشه سنگ بزرگ نشانه ی نزدن است.
مهریه ی بالا همواره اسباب وجرقه دعوا ها وبگو مگو هاست.
بسیاری از خواستگاری ها بخاطر عدم تفاهم در میزان مهریه  بهم می خورد و
هیچ توجهی به پسر ودختر  نمی شود
بسیاری از زندگی ها با مهریه ی بالا ساقط می شود
 چه بسا  زن با مهریه ی بالا شوهرش را تهدید به اعاده ی مهریه می کند ومهریه رابه حق السکوت مبدل می کند ویا برعکس شوهر بخاطر مهریه ی کم  زن را تهدید به متارکه وسکوت می کند...
این حرف ها از بی فرهنگی وفقرتربیتی وعدم ادب طرفین است . که با ابزار مادی همدیگر را تهدید  می کنند

مهریه مال ومتاع  حق السکوت  نیست که بشود با آن حسن اجرای  زندگی مشترک را ضمانت کرد
کسی نمی آید که بپرسد شما با مهریه 5 سکه یا14 سکه زندگی ات برفناست.
کسی نمی تواند مدعی شود که با 1000 سکه ویا بیشتر  برای شما زندگی خوش وخرمی  ضمانت می شود
مگر درخوشی وناخوشی وناگواری زندگی، کسی یا مشاوری می پرسد که شما مهریه تان چقدرهست؟
آیا تاکنون پیش آمده کسی برای بهترشدن زندگی زناشویی خود  بخواهد مهریه اش را کم وزیاد کند؟
 هدیه دادن که اکراه واجبار پذیر نیست
هدیه را باید با روی خوش داد
به زور که نمی شود هدیه گرفت.
مرد باید برای همسرش گشاده دستی کند وزن باید قناعت کند وتوقعش را با درآمد شوهر منطبق کند
باچشم وهم چشمی تاکنون زندگی کسی سامان نگرفت. بلکه به این خاطرزندگی های خوبی ازهم پاشید
شاید قانون گذار  مهریه را برای آینده ی  نامعلوم مادی زن ملاک قرار داده باشد که پس از  شوهر زن یا همسر بتواند  ازمایملک شوهر زنگی خود را بصورت آبرمندانه اداره کند ویا  زندگی اش مضمحل نشود.
 اما واقعیت مهریه این نیست.
 مهریه؛هدیه و عطیه  ومهرورزی ومحبت   شوهر به همسرش هست که باید درعین شادی وخوشی به همسر داد.
وحتما هم باید در دوران خوشی .حیات شوهر به او  مسترد شود مثل عیدی دادن  وهبه کردن وبخشیدن است.
- متاسفانه آن قدر مهریه رااشتباهی و بعنوان ضامن وبرگ امتیاز وحق السکوت  و پس انداز فرض کرده اند که به نظرم بااین دیدگاه عقد هم غلط است.
درصورتی که ما داریم زندگی های بسیار بسیار موفقی که با یک سکه شکل گرفته وزوجین درنهایت همدلی و عین نشاط  باهم زندگی می کنند وصدها برابر مهریه  ی عهد شده برای همسر شان هزینه کرده و یا بخشیده اند وخودم  شاهد زندگی   زیبای یکی از بهترین الگوهای زندگی ام  بااین مهریه هستم
و داشتیم ودیدیم کسانی که با مهریه 1370 سکه و...  زندگیشان به کمتر از یکسال دوام نیافت. و دوفامیل و دوخانواده با لحاظ همین برتری جویی ها آتش  تفاخر وتکاثر را به جان وخرمن  آرامش و عشق فرزندانشان انداختند. ..
خداوند ذهن همه ی  مارا باچراغ مهرش برای آرامش خواستن مودب بودن وصادق ماندن و محب شدن  روشن کند.

پانوشتها


--- منابع  شیعی واهل سنت:

 درباره وجوب  ومیزان مهریه
اصل اول (1) در اسلام حد و اندازه ای برای مهریه تعیین نشده که کم تر و یا بیشتر از آن مجاز نباشد بلکه به توافق طرفین (دختر و پسر) بستگی دارد.
در این باره به این آیه قرآن توجه فرمایید:
وَإِنْ أَرَدتُّمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَّکَانَ زَوْجٍ وَآتَیْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنطَاراً فَلاَ تَأْخُذُواْ مِنْهُ شَیْئاً أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَاناً وَإِثْماً مُّبِیناً(سوره نساء، آیه: 20)
ترجمه : و اگر خواستید همسری را به جای همسری برگزینید (زنی را طلاق دادید و خواستید زن دیگری بگیرید)، هر چند خزانه ای (یعنی : مال فراوانی را که بعنوان مهریه به زنی که طلاق داده اید ) داده باشید ، برای شما درست نیست که چیزی از آن مال را بازپس بگیرید . آیا با بهتان و گناه آشکار ، آن را بازپس گرفته ودریافت می دارید ؟ !
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اصل دوم (2) اسلام تشویق و ترغیب نموده به مهریه ای اندک و کم .
قَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ أَلَا لَا تَغْلُوا صُدُقَ النِّسَاءِ فَإِنَّهُ لَوْ کَانَ مَکْرُمَةً وَفِی الدُّنْیَا أَوْ تَقْوَى عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ کَانَ أَوْلَاکُمْ بِهِ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مَا أَصْدَقَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ امْرَأَةً مِنْ نِسَائِهِ وَلَا أُصْدِقَتْ امْرَأَةٌ مِنْ بَنَاتِهِ أَکْثَرَ مِنْ ثِنْتَیْ عَشْرَةَ أُوقِیَّةً وَإِنَّ الرَّجُلَ لَیُغْلِی بِصَدُقَةِ امْرَأَتِهِ حَتَّى یَکُونَ لَهَا عَدَاوَةٌ فِی نَفْسِهِ وَحَتَّى یَقُولَ کُلِّفْتُ لَکُمْ عِلْقَ الْقِرْبَةِ.
ترجمه : عمر بن خطاب رضی الله عنه فرمودند: خبر دار در مهریه های زنان زیاد روی نکنید و مهریه های سنگین تعیین نکنید زیرا اگر این کارشرافتی دردنیا ویا نشانی پرهیزگاری در نزد الله عزوجل می بود پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم مستحق ترینتان می بود تا به این کار عمل کند و در حالی که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم برای هیچ یک از زنانش و همچنین برای هیچ یک از دخترانش از دوازه اوقیه (یعنی: چهار صد و هشتاد درهم نقره) مهریه بیشتر تعیین ننموده اند ، همانا گاهی مهریه زن فردی آن قدر زیاد می باشد که باعث دشمنی با خانمش می گردد و تا اینکه آن شوهر می گوید: من (برای فراهم نمودن مهریه)هر مشکلی بدوش کشیدم تا اینکه همانند که از دهان مشک آب می ریزد از من عرق ریخته است .
(سنن نسائی حدیث شماره : 3297 و استاد آلبانی رحمه الله این حدیث را صحیح دانسته است)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اصل سوم (3) اسلام از مهریه های سنگین و زیاد استقبال نمی کند.
عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ قَالَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ إِنِّی تَزَوَّجْتُ امْرَأَةً مِنْ الْأَنْصَارِ فَقَالَ لَهُ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ هَلْ نَظَرْتَ إِلَیْهَا فَإِنَّ فِی عُیُونِ الْأَنْصَارِ شَیْئًا قَالَ قَدْ نَظَرْتُ إِلَیْهَا قَالَ عَلَى کَمْ تَزَوَّجْتَهَا قَالَ عَلَى أَرْبَعِ أَوَاقٍ فَقَالَ لَهُ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَلَى أَرْبَعِ أَوَاقٍ کَأَنَّمَا تَنْحِتُونَ الْفِضَّةَ مِنْ عُرْضِ هَذَا الْجَبَلِ مَا عِنْدَنَا مَا نُعْطِیکَ وَلَکِنْ عَسَى أَنْ نَبْعَثَکَ فِی بَعْثٍ تُصِیبُ مِنْهُ قَالَ فَبَعَثَ بَعْثًا إِلَى بَنِی عَبْسٍ بَعَثَ ذَلِکَ الرَّجُلَ فِیهِمْ .
ترجمه: ابوهریره رضی الله عنه می فرمایند مردی به نزد پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم آمد و گفت: من با زن انصاری ازدواج نموده ام ، سپس پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم برایش گفت: آیا او را دیده و به او نگاه کرده ای؟ زیرا در چشمان انصاری چیزی هست، (آن مرد) گفت: او را دیده و نگاه نموده ام (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: بر چه مهریه ای با او ازدواج نموده ای؟ (آن مرد) گفت : بر چهار اوقیه (یعنی: یکصد و شصت درهم) پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به آن مرد گفت: (مهریه ها را آنقدر زیاد می کنید) که گویا از پهنای این کوه نقر می کنید ، ما چیزی نداریم که به تو بدهیم (تا مهریه ی خانمت را بدهی)و لی شاید که ترا در گروهای جهادی فرستادیم تا از مال غنیمت چیزی گیرت کند (روای می گوید) سپس (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) گروهی را به سوی بنی عبس فرستاد آن فرد را نیز با آنها فرستاد.
(صحیح مسلم، حدیث شماره 2553)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اصل چهارم (4) در اسلام معیار ازدواج مال ومهریه نیست بلکه دین و اخلاق است.
عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ تُنْکَحُ الْمَرْأَةُ لِأَرْبَعٍ لِمَالِهَا وَلِحَسَبِهَا وَجَمَالِهَا وَلِدِینِهَا فَاظْفَرْ بِذَاتِ الدِّینِ تَرِبَتْ یَدَاکَ.
ترجمه : از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: زن ازدواج می شود بنا بر چهار چیز: 1- بنا بر مالش 2- بنا بر حسب و نسبش 3- بنا بر جمال و زیباییش 4- بنا بردینش ، پس با گرفتن زن دین دار خودت را کامیاب گردان سرنگون شده دستانت در خاک فرورود.
(صحیح بخاری، حدیث شماره :4700)
در حدیث صحیح دیگری چنین آمده : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِذَا خَطَبَ إِلَیْکُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِینَهُ وَخُلُقَهُ فَزَوِّجُوهُ إِلَّا تَفْعَلُوا تَکُنْ فِتْنَةٌ فِی الْأَرْضِ وَفَسَادٌ عَرِیضٌ.
ترجمه: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر گاه فردی برای خواستگاری آمد که از دین و اخلاقش راضی بودید به او زن بدهید زیرا اگر این کار را نکنید در زمین فتنه و فساد پنهاوری صورت خواهد گرفت .
(سنن ترمذی حدیث شماره 1004)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اصل پنجم (5) در اسلام مهریه زیاد دلیل خوبی نیست بلکه بر عکس مهریه اندک دلیل خوبی است، در این باره به دو حدیث زیر توجه فرمایید:
(1) عقبه بن عامر رضی الله عنه روایت نموده اند که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: (خیر الصداق أیسره) یعنی : بهترین مهریه آن است که آسان ترین و کم ترین آنها باشد.
( این حدیث صحیح است و تحت شماره : 3279 درکتاب؛ صحیح الجامع آمده است).
(2) عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّ مِنْ یُمْنِ الْمَرْأَةِ تَیْسِیرَ خِطْبَتِهَا وَتَیْسِیرَ صَدَاقِهَا وَتَیْسِیرَ رَحِمِهَا.
عایشه رضی الله عنها روایت نموده اند که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: یمن و خوبی زن در خواستگاری آسانش و کمی مهریه اش و آسانی رحمش است.
یعنی: یمن و خوبی زن در این است که زمانی که مردی برای خواستگاریش می رود سختگیری نکند و مهریه اش را اندک و کم کند و زنی زایا باشد.
(این حدیث حسن است و درمسند احمد بن حنبل حدیث شماره: 23338، آمده است)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اصل ششم (6) زن می تواند به اختیار خود و بدون هیچ جبر و اکراهی تمام مهریه و یا بخشی از آن را برای شوهر خویش ببخشد.
در این باره به آیه زیر توجه فرمایید:
وَآتُواْ النَّسَاء صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِن طِبْنَ لَکُمْ عَن شَیْءٍ مِّنْهُ نَفْساً فَکُلُوهُ هَنِیئاً مَّرِیئاً (سوره نساء، آیه: 4)
ترجمه : و مهریّه های زنان را به عنوان هدیّه ای خالصانه و فریضه ای الهی بپردازید . پس اگر(زنان) با رضایت خاطر چیزی از مهریّه خود را به شما (مردان) بخشیدند ، آن را ( دریافت دارید و ) حلال و گوارا بخورید (ومصرف کنید) .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اصل هفتم (7) مهریه حق زن است و نباید در این باره به او ظلم شود و یا حقش خورده شودو باید کاملا به او پرداخت شود.
در این باره به حدیث زیر توجه فرمایید:
عَنْ عُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَحَقُّ الشُّرُوطِ أَنْ تُوفُوا بِهِ مَا اسْتَحْلَلْتُمْ بِهِ الْفُرُوجَ.
از عقبه بن عامر رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: حق دار ترین شروطی که باید به آنها وفا شده و کاملا پرداخت شود شرطهائی است که با آن شرمگاهای (زنان) را برایتان حلال نموده اید.(یعنی شروط زمان ازدواج از قبیل مهریه و دیگر شروط شرعی و مجاز).
(صحیح بخاری حدیث شماره : 2520)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اصل هشتم(8) اگر زن قبل از د خول و جماع طلاق داده شود و در حالی که برایش مهریه تعیین شده است نیمی از تمام مهریه به او می رسد، مگر اینکه شوهر با رضایت خویش بخواهد تمام مهریه را پرداخت نماید در این باره به آیه زیر توجه فرمایید:
وَإِن طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِیضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إَلاَّ أَن یَعْفُونَ أَوْ یَعْفُوَ الَّذِی بِیَدِهِ عُقْدَةُ النِّکَاحِ وَأَن تَعْفُواْ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَلاَ تَنسَوُاْ الْفَضْلَ بَیْنَکُمْ إِنَّ اللّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ (سوره بقره، آیه: 237)
ترجمه : و اگر زنان را پیش از آن که با آنان تماس بگیرید ( و جماع نمایید ) طلاق دادید ، در حالی که مهریّه ای برای آنان تعیین نموده اید ، ( لازم است ) نصف آنچه را که تعیین کرده اید ( به آنان بدهید ) مگر این که آنان ( حق خود را ) ببخشند و یا (شوهر) همان کسی که عقد ازدواج در دست او است ، (تمام مهریه را به داده و به زن) ببخشد ، و اگر شما ( مردان ) گذشت کنید ( ودر این صورت نیز تمام مهریّه را به زنان بپردازید ) به پرهیزگاری نزدیکتر است ، و گذشت و نیکوکاری را در میان خود فراموش نکنید . بیگمان الله به آنچه انجام می دهید کاملا بینا است .
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اصل نهم(9) و اگر بعد از دوخول و جماع طلاق داده شود در این صورت تمام مهریه بزن می رسد در این باره به آیه زیر توجه فرمایید:
الله متعال در قرآن مجید می فرماید:
وَإِنْ أَرَدتُّمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَّکَانَ زَوْجٍ وَآتَیْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنطَاراً فَلاَ تَأْخُذُواْ مِنْهُ شَیْئاً أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَاناً وَإِثْماً مُّبِیناً(سوره نساء، آیه: 20)
ترجمه : و اگر خواستید همسری را به جای همسری برگزینید (زنی را طلاق دادید و خواستید زن دیگری بگیرید)، هر چند خزانه ای (یعنی : مال فراوانی را که بعنوان مهریه به زنی که طلاق داده اید ) داده باشید ، برای شما درست نیست که چیزی از آن مال را بازپس بگیرید . آیا با بهتان و گناه آشکار ، آن را بازپس گرفته ودریافت می دارید ؟ !
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اصل دهم (10) اگر در زمان عقد مهریه ای برای زن تعین نشد و شوهر قبل ازجماع وفات نمود در این صورت همانند مهریه زنان قومش و هم عصرش به او داده می شود و کاملا مهریه به او می رسد و مهریه نصف نمی شود در این باره به روایت زیر توجه فرمایید:
عَنْ عَلْقَمَةَ وَالْأَسْوَدِ قَالَا أُتِیَ عَبْدُ اللَّهِ فِی رَجُلٍ تَزَوَّجَ امْرَأَةً وَلَمْ یَفْرِضْ لَهَا فَتُوُفِّیَ قَبْلَ أَنْ یَدْخُلَ بِهَا فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ سَلُوا هَلْ تَجِدُونَ فِیهَا أَثَرًا قَالُوا یَا أَبَا عَبْدِ الرَّحْمَنِ مَا نَجِدُ فِیهَا یَعْنِی أَثَرًا قَالَ أَقُولُ بِرَأْیِی فَإِنْ کَانَ صَوَابًا فَمِنْ اللَّهِ لَهَا کَمَهْرِ نِسَائِهَا لَا وَکْسَ وَلَا شَطَطَ وَلَهَا الْمِیرَاثُ وَعَلَیْهَا الْعِدَّةُ فَقَامَ رَجُلٌ مَنْ أَشْجَعَ فَقَالَ فِی مِثْلِ هَذَا قَضَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فِینَا فِی امْرَأَةٍ یُقَالُ لَهَا بَرْوَعُ بِنْتُ وَاشِقٍ تَزَوَّجَتْ رَجُلًا فَمَاتَ قَبْلَ أَنْ یَدْخُلَ بِهَا فَقَضَى لَهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بِمِثْلِ صَدَاقِ نِسَائِهَا وَلَهَا الْمِیرَاثُ وَعَلَیْهَا الْعِدَّةُ فَرَفَعَ عَبْدُ اللَّهِ یَدَیْهِ وَکَبَّرَ .
ترجمه : علقمه و اسود رحمهما الله می فرمایند: از عبد الله بن مسعود رضی الله عنه مسأله مردی پرسید شد که با زنی ازواج نموده و در حالی که زمان عقد برایش مهری تعیین کرده و این مرد قبل از جماع با خانم وفات نموده است (حکم این چیست؟) عبد الله بن مسعود رضی الله عنه فرمودند: از دیگر علما بپرسید آیا در این باره حدیث و روایتی می یابید (سؤال کنندگان) گفتند: ای ابو عبد الرحمن ما در این باره روایت و حدیثی سراغ نداریم. عبد الله بن مسعود رضی الله عنه گفت: من در این باره اظهار نظر شخصی می کنم اگر در واقع درست بود از جانب الله است (حکمش این است) که به زن باید همانند مهریه زنان هم نوع و همعصرش وکاملا بدون هیچ کم و اضافی داده شود واین زن از شوهر مرده اش ارث می برد و باید عده بگذراند، بعد (از این سخن ابن مسعود رضی الله عنه) مردی از قلبیه اشجع بلند شد و گفت همانند این فیصله شما رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در باره خانمی از قبیله ما به نام بروع بنت واشق که با مردی ازدواج نموده بود و شوهرش قبل از اینکه با اوجماع کند وفات نموده بود چنین فیصله ای نمود که به زن باید همانند مهریه زنان هم نوع و همعصرش کاملا وبدون هیچ کم و اضافی داده شود و این زن از شوهر مرده اش ارث می برد و باید عده بگذراند، (در این وقت) عبد الله بن مسعود رضی الله عنه دو دستش را بلند نمود و الله اکبر گفت.(و از اینکه فیصله اش با فیصله رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم برابر بوده خوشحال شد)
(سنن نسائی حدیث شماره : 3302)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اصل دهم (11) اگر در زمان عقد مهریه ای برای زن تعین نشد و شوهر قبل ازجماع آن زن را طلاق داد در این صورت زن؛ مهریه ای ندارد ولی سامان و هدیه ای به او داده می شود در این باره به دوآیه زیر توجه فرمایید:
(1) لاَّ جُنَاحَ عَلَیْکُمْ إِن طَلَّقْتُمُ النِّسَاء مَا لَمْ تَمَسُّوهُنُّ أَوْ تَفْرِضُواْ لَهُنَّ فَرِیضَةً وَمَتِّعُوهُنَّ عَلَى الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَعَلَى الْمُقْتِرِ قَدْرُهُ مَتَاعاً بِالْمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَى الْمُحْسِنِینَ (سوره بقره، آیه: 236)
ترجمه :اگر زنان را قبل از جماع (آمیزش جنسی) و تعیین مَهر ( به عللی ) طلاق دادید ، گناهی بر شما نیست ( و در این موقع ) آنان را ( با هدیّه ای مناسب حال خود ) بهره مند سازید . آن کس که توانائی ( مالی ) دارد ، و آن کس که توانائی ( مالی ) ندارد ، به اندازه خودش ، هدیّه ای شایسته بپردازد ، و این ( پرداخت هدیّه ) بر نیکوکاران الزامی است .

(2) یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نَکَحْتُمُ الْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ فَمَا لَکُمْ عَلَیْهِنَّ مِنْ عِدَّةٍ تَعْتَدُّونَهَا فَمَتِّعُوهُنَّ وَسَرِّحُوهُنَّ سَرَاحاً جَمِیلاً (سوره أحزاب، آیه: 49)
ترجمه :ای کسانی که ایمان آورده اید ! هنگامی که با زنان مؤمنه ازدواج کردید و پیش از همبستری و جماع با ایشان ، آنان را طلاق دادید ، برای شما عدّه ای بر آنان نیست تا حساب آن را نگاه دارید . ایشان را از هدیّه مناسبی بهره مند سازید و به گونه محترمانه و زیبائی آنان را آزاد و رها سازید .
-نظر رهبر انقلاب


بیانات رهبر انقلاب در مراسم عقد و ازدواج

به تشریفات خیلی اهمیت ندهید. این که من گفته ام اگر مهریه بیشتر از این مقدار باشد ( 14 سکه )، عقد را نمیخوانم، از باب این نیست که اگر مهریه بیشتر از این مقدار باشد، عقد باطل است؛ نه، اگر شما مهریه را هزار برابر این مقدار، مثلاً چهارده هزار سکه، قرار بدهید، عقد باطل نیست و عقد درست است؛ منتها عقد یک معامله ی انسانی است و معامله ی دلها و جانهاست، که اگر پای پول و ثروت به میان آمد، تبدیل میشود به معامله یی بازاری؛ مثل این است که کالایی را داریم میگیریم و میدهیم. خب این کالا چیست، کیست؟

من میخواهم جلوی این را بگیرم که در چشم و همچشمی نیفتد. یک عده که مقداری پول دارند، به فکر بیفتند که مهریه های گزاف تهیه کنند، بعد هم با جهیزیه ی سنگین از آن طرف همراه شود. آن خانم بگوید همسایه مان، خواهرش، دختر عمویش و... فلان جور جهیزیه برده، اگر ما نبریم، بد میشود.

اینها را رها کنید و نگاه کنید به نیازها و همان حد لازم معمول؛ از آن حدود تجاوز نشود. مهریه‌ی سنگین مال دوران جاهلیت است. پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) آن را منسوخ کرد.

پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) از یک خانواده‌ی اعیانی است. خانواده‌ی پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، تقریباً اعیانی‌ترین خانواده‌ی قریش بودند. خود ایشان هم که رئیس و رهبر این جامعه است.

چه اشکالی داشت دختر به آن خوبی که بهترین دختران عالم است و خدای متعال او را «سیدة النّساء العالمین» قرار داد «مِن الاَوّلینَ و الآخِرین»، با بهترین پسرهای عالم که مولای متقیان است می‌خواهند ازدواج کنند، مهریه‌ی ایشان زیاد باشد؟ چرا ایشان آمدند و این مهریه‌ی کم را قرار دادند که اسمش «مَهرُ السُّنَّة» است.



پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
أفضَلُ نِساءِ اُمَّتِی أصبَحُهُنَّ وَجها وأقَلُّهُنَّ مَهرا ؛
بهترین زنان امّت من ، زیباترین و کم مهریه ترین آنان هستند .
بحار الأنوار: 103 / 237 / 25 منتخب میزان الحکمه: 254

حمیدرضا ابراهیم زاده
والی الله المصیر
7آذر1394

* تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصار مولف محفوظ است

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۳)

در مبحث مهریه یه مثلثی داریم  که شرع و عرف و قانون  سه ضلعش هست و هنوز هم نتوانستیم یه مرکز ثقل و گرانیگاه متعادلی براش پیدا کنیم که همین باعث شده اینقدر سلیقه ای باهاش برخورد بشه من فکر کنم باید اخلاق رو مر کز ثقل قرار بدیم
   در مورد  کیفیت و کمیت  مهریه  فقط  بین دختر و پسر باید توافق  صورت بگیره و برای همین نه خانواده ی دختر باید  اعتراض کنه چرا اینقدر کمه و نه خانواده ی پسر بگند چرا اینقدر زیاده. چون قرار نیست خانواده ها با هم ازدواج کنند متاسفانه از اونجایی که جوانهای امروز حتی وقتی می خواهند ازدواج هم بکنند استقلال فکری ندارند و به اون درک و بلوغ مناسب برای زندگی مشترک نرسیدند همواره از بسیاری جهات از جمله ی میزان مهریه به حرف خانواده هاشون گوش می کنند خانواده هایی که کارشناس یا مشاور  نیستندو مشکلات افراد متاهل رو که می بینند به جای اینکه یه جواب ریشه ای و درست برای اون مشکلات پیدا کنند و برای عدم تکرار اونها راه حل های منطقی  رو ببینند و نظر کا رآمدو سازنده ای  بدهند می روند سراغ همون فاکتورهای غلطی  که این مخاطب شما دقیقا بهش اشاره کردند مثلا مهریه  ضامن خوشبختی زن هست و هر چه بیشتر باشه مثل یه اهرم فشار عمل می کنه. ارج و قرب میاره و .....و باورهای نادرست عرف که می تونه علاوه بر جهل و بی خردی و کج فهمی  باز هم ریشه در همون ناهنجاریهای اجتماعی مثل  ترس از خیانت و مشکلاتی  اجتماعی دیگه مثل اعتیاد داشته باشه.
یعنی میشه گفت این عرف هست که میاد مشکلاتی رو با عنوان مهریه و به تبع اون برای جامعه درست می کنه که بعضا پای قانون رو اون قدر باز می کنه که با  محکوم پرونده های مهریه مثل یه مجرم رفتار کنه و  اونها روراهی زندان کنه که کلی هزینه روی دست دولت بذاره و نیروی کا رو بخوابونه  به نظرمن این کار اصلا ارزش خانواده و قداست اون رو یه جورایی زیر سوال می بره.و حرمتی برای حریم مقدس اون دیگه نمی مونه. و زن هم برای دست یابی به حقوقش پله های دادگاه رو هی میره و میاد تا خسته و پشیمن بشه.و به حقوقش هم نمی رسه. می بینیم عملا قانون خیلی اثر بخش نیست. این  از قانون .وچون عرف درک درستی از مفهوم شرعی این قضیه نداره از اساس با احکام فقهی  همراه نمی شه که مگه مهریه دین  نیست مگه مسلمان نیستند چرا می خواهند زیر دین کسی باشند  حتی  اگه اون کس  بخواد همسرشون  باشه استطاعتش رو .ندارند قبول نکنند
، اگه دختر خانم قلبا آقا پسر  رو خواست و خوشبختی خودش رو در با اون بودن دید  مطمئنا خواسته های آقا رو   در مورد مهریه  حتما لحاظ می کنه.
یادمه  دوران دانشجویی هم اتاقی  اهل سنتم می گفت مولوی اونها اگه کسی مهریه اش بیش از حد مجاز و متعارفی که مولوی خودش تعیین کرده بودبالاتر می شد اونها رو عقد نمی کرد.و می گفت این باعث شده مهریه ای متعارفی در اقوامشون به پشتوانه ی همین فتوا، عرف بشه.و همه هم راضی بودند.
  همانطور که اشاره کردید مهریه هدیه هست و اسب پیشکشی رو که د ندانش رو نمی شمارند اگه هدیه هست باید در بهترین احوال داده بشه نه هنگام قهر و جدایی و به عنوان اهرم زور و تهدید و فشار استفاده بشه و قتی شما به کسی هدیه میدید این نشان لطف و احساسات قلبی شماست و از ادب و احترام و نجابت به دورهست که کیفیت و کمیت  اون هدیه رو طرف مقابل تعیین کنه.
امابه نظر من معضلات مربوط به مهریه بر می گرده به همون سوال کلیدی و مهمی  که  شما عنوان کردید و اون اینکه  هدف از ازدواج و توقعات شخص از ازدواج چیست؟
اگر هدف پر کردن خلاهای مادی مثل  داشتن خونه و ماشین و  یه حساب بانکی پر و پیمون   هست  دیگه اسمش ازدواج نیست اسمش معامله هست اگه خالی کردن عقده هاو حقارتهای درونی  مثل فخر فروشی باشه  اسمش ازدواج نیست اسمش روان درمانی ست و
اما اخلاق
 اگه مهریه  حربه ای برای جلوگیری از خیانت همسر هست  و قرار هست که به عنوان یه برگ برنده در مواقع اضطرار بهش نگاه کرد  مثل اینه که آدم بخواد خودش رو فریب بده.مگه می شه به زور و فشار کسی رو همراه و همدل و همدم  و هم گام خود کرد.
تنها ضامن خوشبختی در زندگی مشترک  رسیدن به تفاهم و رضایتی مبتنی بر اعتماد و  همدلی  و عشق  و باور ازرشهای انسانی و الهی و پیاده کردن اونها توی زندگی هست هیچ مردی رو به زور مهریه ی بالا نمی شه پایبند خانه و خانواده اش کرد شاید حضور فیزیکیش رو داشت ولی دلش پیش زدگی مشترکش نیست.
هیچ زنی هم با مهریه ی بالانتونسته همسرش رو عاشق و وفادار خودش نگه داره و احساس خوشبختی بکنه.. یا اینکه اون رو ضامن  بقای زنگی مشترکش بدونه.

اما این یه روی سکه هست یعنی مهریه ی بالا
اما روی دیگه ی سکه هم قابل بررسی است
و اون نا کار آمدی قانون هست
اصلا مهریه گر چه از نظر قانونی ضمانت اجرایی داره ولی عملا در بیشتر مواقع باز به یه تعبیر دیگه همون جمله ی عوامانه و معروف کی داده و کی گرفته می شه چون  وقتی زوجین به خوبی و خوشی زندگی می کنند زن معمولا درخواست مهریه نمی کنه که اگه هم بکنه باعث دلخوری و اختلاف همسر ش می شه
این حالت عادی
اما در حالت اختلاف و عدم تفاهم هم اگه زن خونه رو ترک کنه مرد هم از اون به دلیل ترک خونه و عدم تمکین شکایت می کنه تا اینجا مرد از حق قانونی خودش استفاده می کنه وزن هم مقابله به مثل می کنه از حق عدم پرداخت نفقه و مهریه استفاده کرده و شاکی می شه  چون در بیشتر موارد حق طلاق به عهده ی مرد هست   وقتی زن در خواست طلاق کنه. مرد شروع به اذیت زن کرده و طلاقش نمی ده  تا زن عاصی بشه و مهریه اش رو ببخشه و به قول معروف جونش رو آزاد کنه پس می بینیم زنهایی با مهریه بالا هم همیشه موفق به گرفتن اونه مهریه ها نیستند.
به نظرم گر چه مهریه  هدیه ای است که قانون الزام آورش می کنه و شرع اون رو حق مسلمی برای زن می دونه اما باید مهریه رو فقط به عنوان همان هدیه تلقی کرد  و ماهیت و بودنش  رو قلبا پذیرفت و اون رو فقط مثل اسمش نشان مهر و صداقت همسر و واسطه ای برای نزدیکی دلها  دونست  اون رو یه جور مُهر تایید عشق  مرد  نسبت به زن دونست  که زن هم باید جواب این هدیه رو با عشق و وفای متقابلش بده.در این صورت هست که می شه به این نتیجه رسید که کمیت و کیفیتش هیچ تاثیری توی هیچ یک ازمراحل و حوزه های دیگه ی زندگی نداره.
به نظر من خانواده ها بیشتر از جوانها نیاز به فرهنگسازی دارند باید آموزش ببینند که اختلافات بین جوانها ریشه  ی اون جای دیگه هست نه درنداشتن مال و ثروت و پول که حالا بخواهند با مهریه ی بالا این مشکلات رو حل کنند  متاسفانه چون پدر و مادر هستند و رفاه و آسایش بچه هاشون رو می خواند حالا اگه این والدین ، والدین دختر باشند این حساسیت بیشتر هم می شه .ودر واقع به قصد خیر خواهی ندانسته.  مشکل تراشی می کنند.
با سلام و ادب
این مثالی که همفکر ناشناس زدند را می پسندم
فرهنگ دختر شوهر دادن یا پسر داماد کردن در خیلی خانواده ها ضعیف و یا بابرداشت های غلط رنگ شده
تازه خانواده های که ساده گیری در امر ازدواج را شیوه خود قرار می دهند را تمسخر می کنند که دخترتان را مفت دادید و اگر آن طرف باشند چرا اینقدر زیر منت دختر رفتید مگه پسر شما از کجا میاره ؟!
فقط هم این مهریه نیست

اخه ازمهریه شروع می شود تا به خودتان می آید کل زندگی را گرفته (جهیزیه، خانه داماد ، مکان مراسم )واقعا مقاومت می خواهد تا تاب بیاوری و در گیر این تجملات ساختگی نشوی و زندگی مشترک جدید را افت زده نکنی !
 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی