فقر سواد رسانه ای
فقر سواد درسانه ای
درمیهن پرجمعیت مجازی چه نقش وجایگاهی داریم.
آمارهای رسمی و موثق حاکی از آن است که به طور متوسط روزی ۳ تا۵ ساعت در این فضا به سر می بریم.
جستجوها و خوشایندهای ما در این وطن اختیاری است.
به میل و دلخواه خود به عضویت دراین وطن در آمده ایم!
سوای اینکه اغلب ما در این فضا پیگیر خبر ومعجزه ایم !
اما واقعیت مهم دیگری در جریان است که ما نمی دانیم به دنبال چه می گردیم!
شاید به نظر برسد عمده پیگیری های ما اجتماعی و فان وخبر باشد.
اما در همین اصطلاحِ کمواژه مطالبات پنهان زیادی نهفته است
عمده جمعیت میهن بزرگ مجازی مستاصلانی هستیم که خوشایندمان را نمی توانیم از ناخوشایندمان تسویه کنیم.
برای همین به فوروارد های بی جا وخاله زنک بازی و سرکشی به حریم دیگران
سرکشی و تحلیل درباره اوضاع دیگران.
برهم زدن آرامش و حال گیری از دیگران با لایک و ان لایک.
آموزش دیگران.
راه حلی برای آرامش و درمان خود.
راه حلی برای فرار از خود کردگی ها.
و گاه به ندرت برای خوب کردن حال دیگران وقت می گذاریم!
بی گمان این حال خوب کردن ها،خیرش خیلی بیشتر از فورواردهای خاله زنکی سیاسی و... است.
نمی دانم دانستن این همه اطلاعات درهم و برهم سیاسی به چه کار مان می آید؟
آیا می فهمیم وقتی حال هم را بد می کنیم.
کسی را نا امید می کنیم یا کسی را گمراه و از راه به در می کنیم
چه عواقب شومی در انتظار ماست؟
این چرخه ی دوار و پرشتاب چه بلایی بر سرمان خواهد آورد!؟
اغلب هم ناخواسته دست به چنین کارهایی زده ایم.
مهمترین دلیل این رفتارها این است که ما به درستی برای زندگی در این میهن مجازی بستر نساخته ایم. وآموزش سواد رسانه ای ندیده ایم.
تاب وتوان خودمان را نسنجیده ایم چه برسد به تدانمندی ها وتاب آوری های طرف مقابلمان.
قهقهرای بی سوادی رسانه ای ، مردمِ مسلح ما را بی چاره کرده است.
اول از همه تجهیزات وپلتفرم ها را در اختیار همه طبقات سنی و جنسی و تحصیلی و... داده اند
به این نیندیشیده اند که این شمشیر دو دم بدون هیچ آموزشی چه بلایی می تواند بر سر فرهنگ و اقتصاد و تعاملات اجتماعی جامعه بیاورد...
و سپس مهندسان فکری وفرهنگی واقتصادی وسیاسی واجتماعی که برای قشر بزرگ جمعیت نا آگاه چه برنامه ریزی هایی انجام داده اند، ما رابه حیرت وشگفتی وا می دارد
قوانین مزورانه ی موجود هم که قابلیت باز دارندگی ندارد بلکه حلقه های پنهان آموزش تخلفات حرفه ای وخلاقانه ی جدیدی را رو نمایی می کند.
مولانا می گوید
بدگهر را علم و فن آموختن دادن تیغی به دست راهزن
تیغ دادن در کف زنگی مست به که آید علم ناکس را به دست
علم و مال و منصب و جاه و قران فتنه آمد در کف بدگوهران...
اگرچه باید گفت منافع و مبراتی هم برای زندگی در این میهن پرجمعیت مجازی وجود دارد
بقول حافظ؛
عیب می جمله چو گفتی هنرش نیز بگو نفی حکمت مکن از بهر دل عامی چند...
بی گمان آورد و تضاد وستیزه ای هم در این میان رخ می دهد
فرق بین مطالب و سخنان و کتاب های مفید با مطالب سهل الوصول و انحرافی و دستکاری شده را چگونه باید کشف کرد؟
اخلاق حاکم بر اعضای این جامعه مجازی چه اندازه منزه و قابل اعتماد است!؟
به هر روی احتیاط خردمندان اجتماعی در این گرانیگاه آنها را به واکنش مهمی وا می دارد
که همه اعضای این میهن بزرگ نیازمند به اعتماد هستند
کسی هم مسئولیت کارش را نمی پذیرد.
شاعر ونوازنده و خیاط و استادکار و آشپز و مداح و سخنران و قاری و هنرمند و خوشنویس وخواننده و کشاورز و معمار و پزشک و... این جامعه چه سهمی را بر اعتماد سازی برای آموزشهای سواد رسانه ای این کشور بزرگ کم بنیه ی اجتماعی دارند!؟
چه استدلال ها و توجیهاتی برای توثیق واستناد دهی ویا اعتماد سازی در بکار گیری از کالاهای مصرف فکری و فرهنگی وجود دارد. ؟
کدام مستندات درست و موثق وقابل اعتماد است؟
قدر متیقن باید دانست که کشف سره از ناسره و حقیقت از غل و غش بسیار سخت است.
وبرای این کشف نیز به زمان و منابع ومآخذ موثق بیشتری نیازمندیم تا از هجمه ی توفنده شبهات وابهامات جلوگیری کنیم.
حال آنکه برای راستی آزمایی و کشف حقیقت چه اندازه وقت و حال مصرف می کنیم جای بحث و کنکاش است. اما حقیقت ماجرا این است که اغلب ما بدون راستی آزمایی این منابع و اطلاعات را پذیرا می شویم و حتی برای دیگران نیز ارسال و منتشر می کنیم.
از این رو مهندسان فکری وفرهنگی ما باید تمهیدات و راهکارهایی بیافرینند تا از مضرات وآسیب های فقر سواد رسانه ای کاسته و با آموزش های همگانی نسبت به باسوادی رسانه ای مردم و به ویژه آگاهی بخشی برای زندگی در جامعه مجازی جدی گرفته شود و با دقت و جدیت ، آموزش را با روش های هنرمندانه اجرا نمایند.
مسئولیت جامعه شناسان و رفتارشناسان اجتماعی و نخبگان حوزه های مختلف فرهنگ و هنر نیز ، آموزش تولید محتوای درست و کامل برای همه اقشار است .
بی درنگ مسئولیت پذیری همه خواص جامعه به ویژه نخبگان عرصه های علمی و فناوری و فرهنگی برای پویش باسوادی رسانه ای جامعه از اهم مطالبات ملی است.
والی الله المصیر
حمیدرضاابراهیم زاده
۱۴ مرداد ۱۴۰۴
تمامی حقوق مربوط به این اثر در انحصار مولف محفوظ می باشد.
- ۰۴/۰۵/۱۸