قیام داعی کبیر و روز مازندران
قیام داعی کبیر و روز مازندران
موضوع جدی وجدیدی به نام نامگذاری روز مازندران برابر با آغاز قیام زیدیان در ۱۴ آبان برای تشکیلات حکومت تبرستان مطرح است.
با مطالعه عادی و تورق بر حال و روز" داعی کبیر حسن بن زید" که ندیده ای ازنسل امام مجتبی در مرتبه ششم می باشد.
وی شخصیتی خود خوانده و زیدی مذهب بوده وتعارضات شدیدی با تشیع امامیه داشته است.
متوجه می شویم با وجود اینکه این قیام در عصر وجود نازنین امام حسن عسگری رخ داد؛ این قیام نه تنها امامیه نبوده و بلکه مورد تایید امام عصر نیز نبوده است.
مردم روستایی در کجور در آن روز از روی تظلم خواهی از "سید محمد "داماد داعی کمک خواستند و او نیز حسن بن زید داعی کبیر را به روستای "صالحان در کجور" مازندران کشاند... که فجایع بزرگی دراین قیام شبهه ناک رخ داده است.
مازندران دراین دوران با نفوذ تدریجی نواب امام حسن عسگری روبرو بود و جناب "عبدالعظیم حسنی "نماینده ویژه امام هادی و دستگاه شیعی که ازمدت ها قبل در مازندران مستقر بود، فعالیت هایش بعنوان نماینده "امام هادی" و امام عسگری در محاق قرار گرفت و با یورش های سهمکین و رفتارهای سختگیرانه داعی ناچار به ترک منطقه گردید و از تبرستان نا امید شد و تاپایان عمرش هیچ رابطه ای با حسن بن زید در این دوران برقرار نکرد و به ری برگشت و سپس دوسال بعد در شهر" ری" فوت و مدفون شد.
حاکم و خلیفه وقت "المنتصر بالله" نیز در این دوران مدعی بود که "شیعه" است و توسط یکی از برادرانش در حبس خانگی به سر می برد.
از سویی دیگر حکومت و سلسله طاهریان بر مازندران ونقاط وسیعی از ایران تسلط داشت .
دستگاه حکومت طاهریان خطبه را به نام خلیفه وقت می خواند اما در عمل هیچ رابطه ای با دستگاه خلافت نداشت .
دراین بزنگاه داعی کبیر ابتدا با تکیه بر دعوت مردم "روستای صالحان کجور" بر چالوس و سپس بر مناطق دشت و آمل مسلط شد و بارها در کشاکش دگرگونی ها تسلطش را از دست می داد و وادار به فرار می شد.
داعی کبیر در طول بیست سال استیلای ناقص بر بخشهایی از مازندران خونهای بی گناهان زیادی را پایمال کرد...
و حتی امام عسگری نیز از ستمهای حسن بن زید بر مردم نگران و شاکی بود.
چطور این فرد جاه طلب معلوم الحال خونریز حامی تشیع امامیه است در حالیکه کاملا معارض با تشیع و فقه شیعی به ویژه وجود نازنین خود امام عسکری بوده است. هیچ جای تاریخ تشیع از داعی کبیر تعریف درستی جز قتل و کشتار مردم نیامده است.
و اما اکنون گروهی بدون مطالعه جدی و در اقدامات ناشیانه ای این قیام را به علویان امامیه نسبت می دهند به پاس این خطای بزرگ جشن روز مازندران هم برپا می کنند.
ای دریغ از ذره ای سلیقه و دقت.
والی الله المصیر
حمیدرضاابراهیم زاده
۱۳ آبان ۱۴۰۴
*-رجوع به سرگذشت و قیام داعی کبیر راهگشاست
تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصار مولف محفوظ می باشد
- ۰۴/۰۸/۱۹