آسیب شناسی صله رحم در جامعه ایرانی
۰:
آسیب شناسی صله رحم درجامعه ی ایرانی
یکی ازمهمترین چیزهایی که افراد را از خانواده و برادر را از برادران و خواهرانش جدا می کند
بی توجهی و بی درکی نسبت به وضعیت و حال واحوال هم است.
حال این بی توجهی می تواند از مشغله و کم مهری ناشی شده باشد و یا حتی گرایش وسواسی در توجه به مال اندوزی و صیانت از دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی و سیاسی باشد.
اما دوری و مسافت نمی تواند چندان آسیبی به روابط حسنه ی اقوام درجه یک و دوی خانواده وارد کند.
که بی توجهی تصنعی و برانگیخته شده از هم وغم اقتصادی و عاطفی می تواند این فراق را بسازد!
اگرچه دلیل اصلی بیشتر مفارقت و جدایی های بین اقوام درجه یک ودو ، روش تربیتی والدین وباورها و رفتار والدین است.
رفتارهای تبعیض آمیز و یا مداخله گرانه در امور و حریم شخصی توسط والدین این شکاف را ایجاد می کند که با استقلال بچه ها آنها از هم دورشوند و فقط برای خودشان تلاش کنند و با برادر و خواهر خود مانند غریبه برخورد کنند.
این بد تربیتی ویا بی تربیتی ها اغلب از خطاهای تربیتی والدین سرچشمه می گیرد.
توجه ناملموس وملموس به دارایی و مقام ومناصب افراد.
احترام نابجا به دارا ها
تحقیر نادار ها
خودبرتر بینی
بدون در نظر گرفتن سایر شئون افراد باعث تقویت تبعیض خواهی می گردد.
تبعیض گذاشتن بین بچه ها به هر علتی
مهمترین عامل و شکاف بین برادران و خواهران یااعضای خانواده خواهد بود ودر مراحل بعدی غرور کاذب و حسادت ورزی. کینه توزی هم به هر دلیل کوچکی رخ می دهد.
اغلب برادر وخواهرانی که بعد از ازدواج و استقلال مالی از هم دور می شوند اینگونه تربیت شده اند که بین خودشان و دستاوردهایشان با برادران وخواهران وحتا والدینشان حد ومرز قائل شوند.
این حد و مرز ساختن های نابجا برای صیانت از مال ومنصب بوده و خیلی زود خلا های عاطفی فراوانی را برایشان متصور می سازد.
و آنها را وادار به گرفتن دوستانی قوی تر یا ضعیف تر و یا همتراز جنس و مشابه خود می کند که خاستگاهها و مناسبات و مراودات شغلی و تجاری و اقتصادی و مناسبتی باهم دارند که اگر بجای پر کردن خلا والدین یا برادران وخواهران باشد، بسیار خطرناک است.
مراوداتی که پایه های عاطفی در جایگاه واقعی خود وجود ندارد و این دوستی هانمی تواند خلا وجود و حضور برادر و خواهر را برایشان پر کند.
در واقع کارکرد داشتن برادر و خواهر همین همدلی ها و صمیمیت ها و گذشتها و مدارا گری ها و حمایت های مادی و معنوی است. اما هنگامی که خلا برادر وخواهر به افراد دیگر واگذار شود آن نیازها بصورت درست و دقیق خود بر آورده نشده و دوستی ها و روابط بااین افراد مدام دچار افت وخیز وچالش قرار می گیرد.
البته بااستقلال خانوادگی برادران و خواهران بخش زیادی از تاثیرات به عروسها و دامادهای خانواده منوط می شود.
تفاوت های فرهنگی افراد جدیدی که به خانواده ملحق می شوند در رفتار برادران وخواهران تاثیر می گذارد.
با ظهور افراد جدید در خانواده
مشغله ها و مطالبات و خوشایندها و بد آیندها متفاوت می شوند.
و مزاج وطبع افراد باهم همخوانی کمتری دارد!
و از سوی دیگر اگر باور تربیتی درستی در خانواده اتفاق نیفتاده باشد و آموزشهای مسئولیت پذیری و مدارا و تاب آوری ها و شکیبایی و تحمل و روشهای دوست داشتن و کنار آمدن توسط والدین اتفاق نیفتاده باشد
به سرعت به بهانه های مختلف روابط بین افراد مخدوش می شود و آمدن برادر زاده ها وخواهر زاده ها این روابط را سطحی تر و بی قواره تر و ناسور تر می کند .
شاید عمو زاده ها و عمه زاده ها و خاله زاده ها و دایی زاده نتوانند باهم ارتباط بگیرند و نسل دوم خانواده کاملا از هم بیگانه خواهند بود.
و همین رفتار نیز در بافت خانواده های جدید تاثیر می گذارد نسلهای جدید هم به پیروی از والدین شان نسبت به هم کم میل و بی میل رشد خواهند کرد.
برای داشتن خانواده پویا ومنسجم آموزشهای ملموس و ناملموس مستمری وجود دارد که توانمندی ها وتاب آوری های افرادخانواده را می سازد
نجابت و وقار در افراد خانواده با تاب آوری ها وتوانمندی هایشان محاسبه می گردد
میزان پایبندی به باورها
میزان گذشت افراد
میزان شکیبایی ورزی
میزان مداراگری
میزان مسئولیت پذیری های گوناگون افراد
میزان پایبندی به خانواده
میزان محبت ورزیدن های بی دریغ و...
همه ی توانمندی ها وتاب آوری در برابر گرفتاری ها وخشم ونگرانی ها و ناراحتی ها باعث می شود به کسی بگوییم نجیب زاده و موقر و مودب.!
انسانهای نجیب و موقر و متین و مودب و دوست داشتنی از دل خانواده های منسجم رشد می کنند!
خانواده هایی که همگرایی و توجه بیشتری به هم دارند.
خانواده هایی که به عزت و سلامتی همدیگر توجه دارند.
خانواده هایی که به همدیگر اهمیت می دهند.
خانواده هایی که رفتارهای سمی و تبعیض و تحقیر و توجیه ندارند.
خانواده هایی که نجیب و با حیا وامن هستند.
خانواده هایی که برای عمو و عمه و خاله ودایی و اقواماهمیت واحترام قایل هستند.
بنابراین باید کارکرد خانواده را در رشد شخصیت اجتماعی افراد جدی گرفت.
و در جامعه نیز رفتارهای خوب و بد افراد باعث هنجار سازی ها ویا ناهنجاری های بزرگ می شود.
و از سوی دیگر ناهنجاری های خانوادگی باعث سلب اعتماد اجتماعی و از دست دادن اعتبار و سرمایه های اجتماعی نیز می گردد.
بنابراین ناهنجاری هایی همانند ؛ دروغ گویی و خود پسندی و بهانه گیری و توجیه گری و بی مسئولیتی و بی تعهدی و نخوت و غرور و بی گذشتی و هوا پرستی افراد می تواند ریشه در تربیت خانوادگی آنها داشته باشد.
خانواده ای که روش تربیتی درست را در خود اعمال نکند ،دچار تشتت شده و پویایی خود رااز دست داده و مضر جامعه نیز خواهد بود.
صله رحم مهمترین راهکارانسجام خانوادگی و تبادل صمیمیت بوده و باعث می شود تا آموزشهای ناملموس و نیک اجتماعی به افراد منتقل شود.
همچنین پیش می آید که خانواده ای در مهمانی های خانوادگی پدر و مادر و فرزندان در جمع دیگران ، به دور خودشان حلقه می زنند و تلاش می کنند در یک جبهه دیگر بنشینند و در یک صف و منطقه قرار گیرند وتلاش می کنند با سایرین کمتر رابطه برقرار کنند یا فقط با همدیگر مشغول می شوند، این روش برخورد نیز پذیرای انسجام خانوادگی نیست و ارزش وکارکرد صله رحم را مخدوش نموده وسلامت بلوغ و رفتار اجتماعی شان را تحت الشعاع قرار می دهد و اعضا را نیازمند تغییر اساسی در رفتار خود می نماید.
درواقع این رفتار سایرین را متوجه جنگ سردی می کند که ممکن است بزودی تنشهای وسیعی رخ دهد و یا باعث شکاف بزرگتری شود.
این رفتار سمی، خانواده را کریه و سمی نشان داده و اسباب واکنشهای منفی و موضع گیری سایرین نسبت به این خانواده می گردد.
مسئول این رفتار نیز والدین سمی این خانواده ها هستند.
که بلوغ اجتماعی نداشته و تربیت درست عاطفی در آنها جریان ندارد !
تربیت عاطفی مهمترین آموزش ومهارتی است که بایدبرای همه اعضای خانواده اتفاق بیفتد!
این نوع رفتارها درجمع خانوادگی در واقع نپذیرفتن قداست واعتبار آن جمعیت است ونشان دهنده اجبار و اکراه در پذیرش سایر افراد مهمانی اعم از دایی و عمه و عمو و ... بوده و متناسب با انسجام خانواده نمی باشد
بنابر این حضور در مهمانی های اینچنینی با اکراه بوده ویا با هدف قدرت نمایی و دگر باشی است.
و همین رفتار باعث فروپاشی صله رحم و روابط بین خانواده ها می گردد.
کار کرد صله رحم ؛ تبادل صمیمیت و همدلی و همگرایی و گره گشایی و انتقال تجربیات و کارگشایی و ایجاد شور ونشاط است.
برای داشتن صله رحم ومهمانی های منسجم ودرست ، نیاز به حذف و برداشتن سم مهلک کینه توزی و خود برتربینی و نخوت وغرور و خود تحقیری است.
عواملی که باعث می شود خانواده ها همدیگر را دوست بدارند ؛ باورها و داشته ها و دغدغه های مشترک است.
مناسبات و دغدغه های مشترک باعث می شود در غم وشادی های هم حضور یافته و در تاثیرات آن شریک باشند.
احترام به استمرار صله رحم وداشتن روابط درست را باید با مهر ورزی و مدارا گری تمرین کرد
برای داشتن صله رحم های مستمر و روابط بهتر با برادر و خواهر باید احترام ها را نگه داشت.
این احترام؛ از مداراگری و گذشت و راز داری و امانتداری و مهرورزی و مسئولیت پذیری سرچشمهمی گیرد.
دوری از تکلفات مهمترین عنصر حفظ رابطه است!
هرچه صمیمیت بیشتر باشد تکلفات کمتر خواهد بود.
والی الله المصیر
حمیدرضا ابراهیم زاده
اول شهریور ۱۴۰۳
تمامی حقوق مربوط به این اثر در انحصار نگارنده و مولف محفوظ می باشد
- ۰۳/۰۶/۰۲