دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

آسیب های نخبگان فیک در جامعه مجازی

سه شنبه, ۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۰۴:۴۱ ب.ظ

نخبگان فیک از روزی که شبکه مجازی اینستا‌ تلگرام و تیک تاک و... بعنوان فضای تعاملات وتبادلات فرهنگی واجتماعی واقتصادی روی کار آمده اند، کلی دروغ ودغل در قالب نظرهای پزشکی. روانشناسی. مهندسی. آشپزی.اقتصادی و فرهنگی واجتماعی و صنایع و... توسط دکتر مهندسهای قلابی وارد زندگی مردم شد.

از سویی دیگر عطش به حل زودهنگام و ارزان مشکلات این باور را بوجود آورد که اینستا و فضاهای شبیه این پلتفورم های پر جمعیت ،بازار مکاره ای است که حتی می تواند تهدید هرشری را به فرصتی برای خیر تبدیل کند ! یا بقول امروزی ها کلاغ را جای قناری بمردم قالب کند.

اگرچه دستمزد این نخبگان فیک درابتدای کار لایک کوبی و یا سیو وفالو کردن آنهاست که درنهایت به جلب تبلیغات و سود حاصل از آن ختم می شود که همیشه این طور نیست.

در بخش منفی وبازار مکاره این فضاها؛ تقلب و دروغگویی و گاه پریشانحالی ودربدری صاحبان این صنایع ومشاغل بسیار جدی است.

بعضا بازیگران خوبی هستند و می توانند نقش تراپیست و مشاور و روانشناسها را خوب بازی کنند! یا ادای پزشک و باغبان و کشاورز را خوب دربیاورند اما این لوث کردن ها نه تنها باعث توهین به خودشان می شود بلکه باعث سلب اعتماد عمومی مردم از کسانی می شود که دراین فضا هویت و کسب وکار رسمی دارند! و اینستا و فضاهای مشابه ، بهترین مجرای معرفی کالا وخدمات آنهاستناامن کردن این فضا با ورود نخبگان فیک و کسبه های شامورتی باز رخ داد.

در اینکه گروهی بیمار دل و سبک مغز برای وقت گذرانی ویا کلاهبرداری از راه برانگیختن عواطف مردم اقدام به سوداگری های سیاه می نمایند به روشنگری نیازی نیست.

اما در اینکه چرا این گروه با جمعیت قابل اعتنا، از هنر و تخصص خود برای اشاعه ان کاری نمی کنند عجیب است.

اگرچه در نگاه خودشان حقه بازی هم هنری است. در آسیب شناسی وواکاوی این ماجرا می توان گفت ؛که در این میان افرادی به عنوان طعمه ممکن است دچار مشکل و بحران شوند و هرگز نتوانند از آن عبور کنند. و بزه مربوط به این جرائم قابل تعقیب بوده و مجرم وجانی مستوجب اشد مجازات می باشد. کسانی که در گمراه کردن مردم می کوشند ویا مسبب گرفتاری های عدیده مخاطبین خود می شوند؛ درواقع مجرم محسوب می شوند.

همه بخش ها و طبقات اجتماعی در هر سن و جنسیت های مختلف در این فضا حضور دارند. وهمین نا راستی ها باعث بوجود آمدن فرهنگ تعاملات و مطالبات و توقعات کاذب و نابجا گردیده است.

کودکانی که بعضا با سناریوی والدینشان در این فضا فعال هستند که برای گدایی لایک هر حرفی از دهانشان در می آید ویا هر کاری می کنند که جلب توجه کنند. جوانانی که حرفهای رکیک به جامعه آموزش می دهند و کسانی که پدر ومادر خود را آزار می دهند واز واکنش هایشان استوری می سازند.

کسانی که دروغ می سازند تا دیگران را گمراه کنند.

و حتی مردان و زنانی که در این بازار بی حیثت کردن خود و خانواده شان را رقم می زنند.، همگی انسانهایی باهویت مشخص بوده اما گمان می برند اینجا ته دنیاست... چرخه دروغ و فریب و بدکارگی دراین فضا به سرعت به دنیای واقعی و زندگی همه مردمان دنیا بر می گردد.

این درحالی است که هیچ بستر آموزشی برای تعدیل رفتارها در این کشور و یا فضای مجازی وجود ندارد!

آنچه را در این جامعه مجازی می بینیم وا دادگی فرهنگی است وارفتگی نجابت. حیا. امانت داری. صداقت. مسئولیت پذیری به شفافیت تمام محرز است. قوانین مجازی وفیلترینگ اوضاع را برای این یورش های بی فرهنگ مدارانه بدتر کرده است و درواقع، حقیقت وهویت واقعی بیماری آدمهای مشکلدار در این فضا کاملا قابل دیدن است.

 

ازاین رو عزم‌ملی برای بافرهنگ بودن در زندگی مجازی لازم است. قوانین وباز دارنده تخلفات و بزهکاریهای جامعه مجازی، باید امنیت و رونق را به بازار ترویج فرهنگ واقتصاد تزریق نماید.

 

والی الله المصیر

حمیدرضاابراهیم زاده

۱۹شهریور ۱۴۰۳ 

 

تمامی حقوق مربوط به این اثر در انحصار مولف محفوظ‌می باشد.

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۱)

کمال گرا شدیم؛ یکی از مهمترین دلایلش هم رسانه‌ست، تو صدا سیما خونه لوکس و جهاز لوکس می بینیم، تو اینستا شوآف های لاکچری تماشا می کنیم، بعد انتظار داریم جوانی که می خواد ازدواج کنه قناعت پیشه کنه!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی