دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

حضرت دوست رادلگیرکردن نابخردی است

پنجشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۸:۰۰ ب.ظ

هوالعزیز

حضرت دوست رادلگیرکردن نابخردی است


همه ی آیات قران بابرکت و پر رمز ورازند.

و بلکه شفابرای اهل باور وسم مهلکی برای ستمکاران  نیز هستند

وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا ﴿۸۲سوره اسرا ﴾.

 دراین ماه آیه ی 53 سوره زمر برای اهل دل  وکسانی که دلشان ازخودشان مکدر و  تنگ شده تلالوی خاصی دارد

اهل معنا می دانند این آیه ازقرآن یکی از امید بخش ترین واژگان حیات انسانیت است.

آیه ی زیبایی که می فرماید:

قـل یـا عـبـادى الّذیـن اسـرفوا على انفسهم لا تقنطوا من رحمة اللّه ان اللّه یغفر الذنوب جـمـیـعـا انـه هـو الغـفـور الرحـیـم

به این مضمون که:

ای بنده های من!

ای کسانی که در تلف کردن عمرخود زیاده روی کردید!

از رحمت. بزرگواری. گذشت. ارفاق خدا ناامید نباشید.

خدا همه ی گناهان. اشتباهات. گرفتاریها. زیان ها ی شمارا می بخشد.

همه ی گناهانتان را نادیده می گیرد.

قطعا ایشان آمرزنده ای مهربان هست.

بنده برای خدا بنده است. تبعیض نژادی وجنسیتی و ...ندارد.

پروردگارمهربان  با همه ی انسانیت سخن می گوید

مکمل این آیه را من در سوره ی فرقان دیدم.

یک معامله وسودایی است که آدم زرنگها می دانند این سوداگری  دوسرسود به معنای واقعی است.

 آیۀ مبارکۀ هفتادم از سوره فرقان

إِلاّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحًا فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ کانَ اللّهُ غَفُورًا رَحیمًا (فرقان- ۷۰ ).

حالا انسان در ضرر کردن زیاده روی هایی دارد که سوره والعصر براش نازل شد.

اصرار برگناه یعنی اصرار به خطا وانحراف.

کارغلط  وزیانباری را اصرار ورزیدن. چقدر سود دارد؟

گناه زیانی است که بر فرد مسلط می شود وفرد را ازامنیت.تکامل. سلامتی. موفقیت بازمی دارد.

حالا هرگناهی که باشد

چوب لای چرخ موفقیت وتکامل فرد می گذارد.

شما اشتباها پایتان را به لجن زار و یا باتلاق  فرو کنید.

فقط کفش ولباستان خراب نمی شود!

قطع یقین  امنیت و سلامتی و عزت تان. موفقیت در مسیرتان هم مخدوش می شود.

چه اصراری هست پای بعدی وقدم بعدی را  با آن مطابق وقرین  ومماس کنید؟

اینجا خداوند فرمود:

همه اشتباهاتتان  به ضررشماست. خسارت است مگر کسانی که پا پس بکشند.

یعنی پشیمان بشوند ودلشان نخواهد این مسیر را دوباره تجربه کنند

خوب

این گروه را در قران با واژه تائبین  و توبه گران می شناسیم.

خداوند برای این پشیمانی شان  ضرر وزیان و ... لحاظ نکرده است

بلکه این توبه و پشیمانی برای خدا قیمتی است.

هرچه که بد وضرر بود را ازش بعنوان کالای واقعی می خرد!!!

اصلا جنس بدش را باجنس خوب معاوضه می کند. وخودش هم خریدارش می شود.

یبدل الله سیاتهم حسنات

زشتی را به  نیکویی  مبدل می کند.

این آیه اگر پیشوند آیه ی قبلی  درنظرگرفته شود  نیک باوران را به بلوغ می کشاند.

بالغ فکری فرد مومن را جان می بخشد.

اما اگرنه برعکس عمل کنیم.

غرور وتکبر ومن می دانم وحسابم حساب هست خودمان را به رخ خدا بکشانیم.

اصلا واژه ی غرور یعنی فریب.

حالا زرنگ بازی وفریب را شما حساب کتاب کنید بخواهید با خدا سودا کنید.

چه می شود؟

دیگر ممکن است خدا با عدلش با حسابگری هاش با حساب کتاب دقیقش با ما رفتارکند.

ما که به فضل خدا چشم دوخته ایم آیا طاقت حساب کشیدن هایش را داریم؟!

نه

ابدا

بهتراست

برای خدا بازی درنیاوریم.

حسابگری نکنیم.

شریک براش قائل نشویم.

 نگوییم اگر فلانی نبود.اگر فلان چیز نبود مشکلم. بیماری ام......حل نمی شد.

واقعیت این است همه ی انسانها می توانند سرباز خدا باشند اما بعضی ها ازامرحق گریزانند. سست اراده اند وتنبل بازی درمی آورند.

فرار از مسئولیت دارند و یا حسابگری و زرنگ بازی در می آورند.

خوب اینها که سرباز خودشون هم نیستند چه برسد به سرباز خدا.

عناصر گیتی وانسان ها. حیوانات. خس وخاشک. باد وآب وباران وابر وشن و سنگ و...می شوند سربازخدا.

و خداوند امرخود را به برخی از آنان محول می کند.

و می شوند نماینده ومدیر اجرایی خدا.

حواسمان باشد!

مدیراجرایی خدا رنگ و لعاب ندارد. اما کارش را بلد است.

رنگش خدایی است.

خداوند ماموریتش را به آنان می سپارد

اگر درماموریت توانستند گره از کار دیگران. کمکی برای احقاق حق. سلامتی. امنیت و تعالی بشر ومحیط زندگی شان داشته باشند اینها می شوند اولیا ی حق.

حالا هرچیزی که باشند. هرجنسیتی. هرقیافه ونژادی

پزشک. فرماندار. وزیر. کارگر انسان عادی. ...

گره ازکارکسی می گشاید ومی رود

پیامبراکرم  فرمود: ( نهج الفصاحه ترجمه پاینده:حدیث144)

اگر خدا به بنده اش  چشمداشتی داشته باشد حوائج و گره گشایی از کارمردم را به عهده اش می سپارد

حالا هرکاری که مردم را خشنود نگه دارد.می شود سربازی برای خدا.

نمایندگی برای خدا!

خوب

بااین حال انسانی که ازیاد خدا غافل شد و گفت ؛اگر فلانی نبود  من بیماری ام. وضع مالی ام . بحران زندگی ام  خوب نمی شد. یا می مردم.یا از شدت ناراحتی جزع و فزاع راه انداخت وگفت؛ درگذشت نابهنگام  و... ویا هنگام شادمانی، بندگی خدا ازیادش رفت.

این یعنی همان غفلت ازیاد خدا!

آدمها واشیا و... وسیله اند.

خداوند بسیار بزرگتر از دغدغه ها ونگرانی ها ومصیبت ها وداشته ها ونداشته ها و آرزوهای ماست.

اگر سحرگاه  و ظهر و مغرب  برماذنه ها می گویند خدا بزرگتراست، برای این است که یادمان نرود او نیز هست.

خدا توانا و کننده ی کارها است و حکمت و دانش او خدشه ناپذیر است.

اراده خدا به بود و نبود و شد و نشد امور. کلید ویا مهم ترین اصل انجام کارهاست؛

که فرمود:

من یتوکل علی الله فهو حسبه ان الله بلغ أمره و قد جعل لکل شی ء قدرا  (طلاق 3)

 توکل ووکالت دادن امور به خدا  زیرکی  پارسایان است .

خداوند هم به اراده ی حکیمانه اش .به  کرامت  وجودش وسایل وسربازانش را برای رفاه موکلش معمول می دارد.

وسیله کارش رامی کند اما نمی شود.یا می شود... به اراده ی خداست.

اگر خدا بخواهد حتما می شود

اذا قضی امرا فانما یقول له کن فیکون

کن

ف

یکون

پروردگار گیتی هرآنچه دلش بخواهد برای ما تقدیرمی کند.

دلبری کردن برای قادرمتعال ، پیروی کردن و بزرگ داشتن ایشان ،نظرش متوجه ما می کند.

قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحبب کم الله و یغفر لکم ذنوبکم  والله غفور رحیم. ال عمران 31

بنابرین دلخورمی شود از کسی که او را نادیده بگیرد.

حواسمان باشد

قدرت خدارا در شنیدن .دیدن و درک کردن و... را ندیده نگیریم.

قدرت خدا به حکمت هایش وابسته است.

یعنی حضرت  حکیم   تمام بسترها وظرفیت ها را ارزیابی می کند وآن  کار را اراده به بود و نبود می کند.

 إِنَّ اللَّهَ لَا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ لِمَنْ یَشَاءُ وَمَنْ یُشْرِکْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِیدًا .. (نساء116)

خدارا با سهل انگاری و زرنگ بازی هایمان دلگیرنکنیم.


والی الله المصیر

حمیدرضاابراهیم زاده

12خرداد1396



* تمامی حقوق مربوط به این اثردرانحصارمولف محفوظ است

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۱)

من دلگیر، تو دلگیر ،خدا منتظر :
انسان چون اندازه داره دلگیر شدن هم براش عادیه
یعنی تا حد می تونه تحمل کنه
بیشتر که می شه سینه تنگ می شه نفس براش سخت میشه و فشاری تمام وجودش میگیره
این مال همه انسان هاست
حتی پیامبر
لقد نعلم یضیق صدرک بما یقولون - حجر 97
حال بماند چی باید به پیامبر یا ولی خدا بگن که تو سینه اش احساس سنگینی بکنه
ولی ما عادی های بی جنبه سر هر چیزی ممکن سر بریم
خدا نگران سر رفتن همه ما هست پس مثال اش رو پیامبر میاره
میگه
آب رو آتیش میخوای ؟
فسبح بحمد ربک و کن من الساجدین - حجر 98
عبادت کن - سرت بزار روی مهر
نماز بخوان تا آروم بشی .
پس من دلگیر تو دلگیر خدا منتظر ما که بیایم و عبادتی تازه کنیم و بگیم دلگیری با تو بدون معنا نداره .
حالا چقدر نماز خواندیم و هنوز دلگیریم ؟
هنوز بالا نرفته ....
اگر نه همش سبکی بود
سبک تر از قاصدک ها .
خدایا دلم مثل قاصدک ها سبک کن باشه ؟!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی