چالشی به نام مداحان خود سر
چالشی به نام مداحان خودسر
منبر بعنوان قدیمی ترین رسانه ی جهانی درخدمت ترویج دانش وآگاهی واحقاق حقوق مردم بوده است.
رسانه ی منبردر حقیقت خدمت گزار وخادم انسان وکارگزار وامانتدار وحی ورسالت انبیا ست و منبر ازآن جایی مقدس شد که درخدمت بشر وتکامل انسان وبرای صیانت ازکرامت انسان تجلی یافت.
دراین بین مادحین هم به منظور پاسداشت کرامت انسان و یادآوری ویادبود کریمان وبویژه رثای سیدالشهدا ازاین رسانه بهره می بردند.
تغییرات فراوانی در شکل گیری ساختار سازمانی وجایگاه اجتماعی و فرهنگی مادحین شکل پذیرفت و درنهایت به جهت برخی از مسائل جامعوی و قشریگری عوام، مداحان توانستند براریکه ی وقت وساحت عرف واخلاقیات جامعه نفوذ پیدا کنند واین درحالی بود که هیچ آموزش وکنترلی برآنان مستولی نبوده ونیست.
مداحان درسیر تطور جایگاه خود از نوحه گری ومرثیه سرایی وشعر خوانی به موعظه و خطابه روی آوردند و مشکل از آنجایی شروع شد که خطابه ها وموعظه هایشان فاقد پشتوانه ی تهذیب وتعلیمات لازم بوده وعلی رغم شور بسیار بالا ازقلت شعور لازم دربیان مسائل ومطالب رنج برده اند. وهمین امر بزرگترین آفت موضوع به شمار رفته وبلکه باعث خدشه به اصل نصوص منقول از جانب مادحین گردیده است. وعمدتا یکی از عوامل رویگردانی مردم از موضوع مناسک دینی بد سلیقگی و مداخله ی مداحان دراموری که به آن اشراف ندارند است.
مداخلاتی که گاه می توان ازآ ن به طلبکاری مداح از تشیع وخود برتربینی آنان به علت قلت تهذیب و پارسایی تعبیرکرد.
مداحی گری شغل وهنر وحرفه ای برای تولیدعلم وفرهنگ وکالا و ترقی اقتصاد وفرهنگ و... نیست.
با صراحت می توان گفت : امروزه مداح جماعت از گریاندن مردم ارتزاق می کند. وسوگ مردم درحقیقت معاش آنان گردیده است. بدیهی است که تناقض وتقابلی نیز به تدریج دراین بین رخ خواهد داد وان نیز در جامعه اسلامی چهره خوشی ندارد
در احادیث آمده است که کسب درآمد با قرآن و...کراهت دارد.
حق القدم و حق الوعظ وحق القلم هایی که پا از گلیم حق درازتر کرده اند بی تردید مرضی رضای خدا نخواهد بود وآفتی برای فرهنگ جامعه ی اسلامی و بلکه توسعه ی جامعه اسلامی است.
افرادی که بنام امام حسین و معصومین (ع) برای معاش ومنفعت خود وگروه وسلیقه ها بازار گرمی می کند.نمی توانند مروج سیره اهل بیت باشند.!
همانانی که ازبنیه صدا وسر و زبان برای جیبشان برسرحضور درمراسم عزا قیمتهای نجومی وآنچنانی پیشنهاد می دهند. چگونه می توانند به کرامت انسانی خدمت کنند!
متاسفانه انحرافات و بلند پروازی های این دسته ازمادحین فشار سنگینی را بر ذاکرین راستین اهل بیت و به ویژه روحانیون ومبلغین ودانش آموختگان مکتب قرآن واهل بیت وارد کرده است.
تناقض وتنفری که این قشر ازافراد برای مردم به ویژه عوام درحوزه دیانت وارد کردند بی نهایت سمی ومهلک است
مداحی که با قلت تهذیب و سواد اجتماعی و خروارها خروار غرور وافاده اجازه ی استنباط واجتهاد درحوزه ی آیات واحادیث وفقه.تاریخ وجامعه و سیاست. اقتصاد را بخودش داده وبلکه دیگران را نیز تشویق وتحریک به پذیرش نظرات شاذ خود می کند که غالب این افاضات ازنظرحقوقی واجتماعی انحراف وبزه محسوب می شود . ودرواقع فرصت طلبی محسوب می شود که در ناهنجاری های اجتماعی وفرهنگی و سیاسی ،خواسته یا ناخواسته بوق گروهها وسلیقه های متفاوت شده وازدرک عمق و اصل موضوع عاجزاست.
ازاین جهت این دسته از مادحین بعنوان اوباش سیاسی شناخته می شوند. ودر قامت اوباشی گری ومطابق با ساختار حرکتشان داعیه ی قیم بودن برای مردم را داشته ومدعی می شوند که دلسوز وطن وشهدا ومردم وائمه هدا بوده وسرباز ولایت ونظام هستند.! درحالی که درحقیقت ناخواسته تخریب چی ساحت اهل بیت ونظام و امنیت ملی هستند.
با تحقیرآگاهی وانحراف درحقایق ومقدس مابی و هویت هتاک ونقد ناپذیرانه ی آنان ، نخبگان درمحاق قرار می گیرد
اگرچه مداح بدون شعر وشاعر و مشاور شعر هیچ است. البته برخی ازشعرا نیز دراین بین تن به جفا داده و با پسرفت جایگاه ارزشمند خود تن به شعرفروشی ومنبر فروشی می دهند. چیزی درحد خود فروشی ،که جایگاه شعر ومداح را متزلزل می کند.
حال شاعران آیینی یا مهندسان فرهنگی حقیقی و متعهد جامعه کجای کار دیده می شوند؟؟؟
از قدیم وباستان شعر رسانه ای برای باز گوکردن آئین واحقاق حق مردم وآموزشگاهی برای آگاهی بخشیدن تربیت نفوس بود.
اگر شاعری به هرعلتی درباری شد و یا انحرافی در رسالتش پدید آمد، شعر و هویت شاعرانه اش ازپویایی ساقط شد.
شاعرومداح دو روی سکه ی ترویج سیره ی اهل بیت هستند. وهردو باید به زیور ادب وپارسایی وعلم وحلم آراسته وبه اسلحه شجاعت و تدبیر مسلح باشد.
بنا بر این مداح بدون ریشه ی علمی و اخلاقی وتقوا یی مضر جامعه است.
پشتوانه ی قرآن و ادب دربرابر معصومین ملاک ریشه سالم است .
مداحان افراطی در سالهای اخیر ازخود افرادی منفور وهتاک وجرثومه های جسور نشان داده اند ،که بنام بت شکنی هنجار ها شکستند وبت شدند. حریم ها دریدند و عملا بوق تبلیغاتی اشخاص فرصت طلب سیاسی شده وخود را دستاویزی برای تخریب هویت اهل بیت و سلب امنیت نظام ومیهن قرار داده اند
آنان نه درقامت حزب لایق ومستحق چارت بندی هستند ونه درقامت معتمدین ومتدینین ومقیدین به اخلاق اسلامی قابلیت احترام را دارند.
مگراینکه خلافش ثابت شود وبی چشمداشت نوکری اهل بیت رابکنند وجیب ها وزبان ودل ودستها وچشمهایشان پاک وطاهر باشد.
گروههای افراطی هرجا که باشند وهربلندگویی که بدست بیاورندعملا مردم برایشان مانند دین بازیچه ای نیستند
درمناسک عاشورایی و مناسک مذهبی که همه ی مردم به ویژه امام عصر و رهبرانقلاب درسوگ سربه زانو برده اند
مداحان حق ندارند خارج از خشنودی خدا و فارغ از حب ورضای اهل بیت یک جمله بسازند
خیانت است به قرآن واهل بیت که اینگونه مراسمات ومحافل ملی را تبدیل به کارناوال وشوهای تبلیغاتی کنند.
مداح چه با مطالعه چه بی مطالعه حق اظهار نظر درمسایلی که به امنیت ملی وعزت ملی مرتبط هست ندارد.
مداح جماعت حق اظهار نظر درمباحث تخصصی و کارشناسانه ندارد.
حدیث امام صادق وائمه معصومین درباره ارزش گریاندن بر ذاکرین راستین اهل بیت صدق می کند که خود عامل به تقوا و زندگی شان ترویج قرآن و اهل بیت است.
البته روی سخنم با مداح هایی هست که درتعریف من شغلی جز گریاندن و بورس ساختن ندارند وازآرایه ی تهذیب وادب فراری هستند. وگرنه ذاکرین راستین اهل بیت خود سینه ی سوخته ماجراها وخون به دل شدگان این مرارت هاهستند.
صرف داشتن شهرت دلیلی براین نیست که درمسائلی که نیاز به کار کارشناسی تخصصی دارد ورود پیدا کرده و انسجام ملی را بااحساسات فردی ویا گروهی مخدوش کرد ویا وارد به عرصه ای شد که جایگاه واقعی آن مصداق مثال : پای ازگلیم خود دراز کردن باشد.
بااین اوصاف صنف بازیگران، وافراد مشهوری مثل هنرمندان و ورزشکاران هم می توانند در عرصه های فرهنگی، اجتماعی ، اقتصادی وسیاسی مداخله نموده واز مسیرشهرت خود جایگاههای غیراز تخصصشان را اشغال واسباب آفت برای جامعه ی پویای اسلامی فراهم سازند .گاه اظهار نظرهایی که نمونه اش فراوان دراین سالهای اخیر به چشم می آید.ازسوی افرادی که شهرت هایی در رشته های خاص ورزشی ویا هنری دارند باعث بروز تناقض و ابتذال در حریم جامعه گردیده است وبخشی از بیماری جامعه درحوزه توسعه سیاسی وفرهنگی است...
والی الله المصیر
حمیدرضا ابراهیم زاده
2شهریور 1394
*نکته: این متن قبلا بصورت مصاحبه منتشر شده بود و درحال حاضر بصورت متن ومطلب درآمده است.
تمامی حقوق مربوط به این اثردرانحصارمولف محفوظ است.
- ۹۹/۱۲/۲۱
یاد شعر رضا بروسان افتادم که گفت:
خوبست که مرثیه سرایی نکنید
باگریه ی ما گره گشایی نکنید
دست ازسراین طائفه بردارید آه
بادست ابالفضل گدایی نکنید