پشت صحنه ی توجیه
پشت صحنه ی توجیه و ریاکاری
توجیه برای دزدی و ریاکاری درجوامع بد فرهنگ وبی فرهنگ هنری است که غالب مردم در پویایی وخلاقیت این هنرناهنجار به ورزیدگی رسیده اند
توجیه و فتوا دادن برای رسیدن به مطامع و منافع،آموزه و ارثیه ی حکومتی دولت ها وحکومت ها به مردم است
همه ی دزد ها قبل ازارتکاب به بزه فتوا می دهند که به این دلیل از جیب ملت و افراد بزنند وبه آن دلیل از دیوار فلانی بالا بروند تا حقشان را مطالبه کرده و بگیرند و یا حقیقتی را به میل خود باطل و یا جابجا کنند.
اجتهادها و استنباط ها یا تلاشها وبرداشت های ناروا جامعه را به قهقرا سوق خواهد داد. وبه این ترتیب توجیه اباطیل.تحمیل کردن تحمل به دیگران را شامل می شود.
وبزه ها و جرائم محرز بصورت پنهان وخزنده سراسر جامعه را محاصره می کند وهستی و هویت جامعه را می بلعد.
باورهایی که در کشاکش بی مهری ها وسبکسری های حکومت ها باروری آنها محال می شود
ومردم به پیروی ازآن ویا به تلافی از آن نسبت به باورهایشان فاصله می گیرند و ریاکار می شوند
هنر ریاکاری درجوامع توسعه نیافته و بی فرهنگ رایج ترین هنری است که به چشم می آید
فاصله ی اخلاق با بی اخلاقی به اندازه ی یک درز وشکاف است. همیشه دم خروس ازاین شکاف درمی زند
و رواج دروغ و رشوه وتبعیض وتورم و افزایش جرائم عمدی وجمعیت زندانیان وطلاق وبیکاری وفحشا و اعتیاد وفقر از اولین علائم آسیب های جامعوی جامعه ی بیماراست.
باورهایی مانند بد بودن دروغ. غیبت. بدگمانی. رشوه.زنا . ریا. ربا .دزدی. تبعیض. حسادت وکینه توزی....درکنار هنجارهای دلچسبی مانند درستکاری وامانتداری راستگویی و نجابت ووقار.متانت وحیا وبردباری وایثار جامعه را پویا ومتحول می کند
هرکسی درخود این انقلاب را بوجود بیاورد که درهیچ شرائطی دروغ نگوید ودزدی نکند وستم روا ندارد ،بی تردید دگرگونی ژرفی در رشد و پویایی جامعه رخ خواهد داد که به پیروی از یک فرد ، محیطی دچار تغییر مثبت خواهد شد و در نهایت جامعه ی اخلاق محور زیست پاکیزه ای خواهد داشت و به تعبیر قرآن حیات طیبه برای افراد وجامعه ای است که به باورهای نیک شان جامه ی عمل می پوشانند درشعار و لفاظی مسدود وغرق نمی شوند و ازعقیم کردن باورهایشان واهمه دارند.
اهل شعار ولفاظی ریاکارند که فرمود:
و انهم یقولون مالا یفعلون الا الذین آمنو وعملو الصالحات وذکرواالله کثیرا وانتصرو من بعد ماظلموا وسیعلمواالذین ظلموا ای منقلب ینقلبون. /شعرا227
ادبیات غنی ملی ما نیز متاثراز باورهای نیک نیاکان ماست ، پرهیز از بد بودن و ریا کاری ودزدی وخیانت ودروغ و ...دغدغه ی تربیتی شان بوده و دراشعار وپندهایشان آموزه های ناب وکلیدی پویش بشری را عنوان کرده اند.
واعظان کاین جلوه درمحراب ومنبر می کنند چون به خلوت می روند آن کار دیگرمی کنند / حافظ
روح عمل کردن به باورها ازکالبد جامعه ی ما درحال احتضار است.
همه ی ما وظیفه داریم درهرمقطعی از ایمان وباور به آموزه ها و داشته ها وباورها یمان عمل کنیم و اگردر زاویه ای ، تاریکی و ظلمت داریم همت کنیم وبکوشیم تا آن تاریکی و وهم راازآن گوشه و زاویه برداریم.
ایمان وباور داشتن به آموزه های غنی ومقدسی که به آن افتخارمی کنیم.
یک روی سکه حرکت به سمت آسایش و پویایی وتکامل است و نیک کرداری و عمل کردن به آن آموزه ها وباورها وپایداری برسر آن باورها روی دیگر ویا جلوه ی دوست داشتنی این سکه است.
مصداق های فراوانی در قرآن کریم بعنوان منبع آموزه ها و پشتوانه ی طرح های توسعه ی جامعه آرمانی است:
یاایهاالذین آمنوا. آمنوابالله..نسا136
ان الذین آمنو وعملو الصالحات- فراوان/ اما آیه ی107 کهف چیز دیگری است
یا ایهاالذین آمنو قو انفسکم واهلیکم نارا / تحریم6
زدودن غبار غفلت وروی آوردن به ندامت وبازگشت وحرکت به سمت رشد برای هر فردی با هردرجه ازایمان ویا باور برای فرد وجامعه سعادت و ترقی به همراه خواهد داشت
همه ی ما باید توبه کنیم و زنگارها وغفلت ها وناخالصی ها را از زوایای پنهان وپیدای دل وجانمان بروبیم و بشوئیم وپاکیزه کنیم وجلا دهیم.
درحقیقت مسیر خدا وراه بندگی وپرستش ، تلاش برای رشد وحرکت برای تحول وتکامل و بهترشدن است. وخود خداوند چراغ راه مسیرش را برایمان بر می افروزد.
والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا وان الله لمع المحسنین / عنکبوت69
جهاد در راه خدا یعنی تلاش کردن برای رنگ خدایی گرفتن
در نگاه یزدان پاک ،جهد وتلاش برای پویایی و تکامل مقدس است .
بدون هزینه کردن هیچ تلاشی به ثمر نمی رسد ، همه ی تلاشهای فردی واجتماعی هزینه بردار هستند. برای رسیدن به اهداف بزرگ هزینه های بزرگتری باید پرداخت ؛ هزینه های گزافی چون جان ومال وآبرو .که گذشتگان و نیاکان ما پیامبران و اساطیر ما در قبال عمل کردن به با ورهایشان ازجان خود وخانواده و دلبستگی هایشان گذشتند. ازمال و آبروی خود برای رسیدن به اهدافشان ودر یک کلمه ، خدا هزینه کردند وجاودانه شدند.
یهدی به الله من اتبع رضوانه سبل السلام یخرجهم من الظلمات الی النور باذنه یهدیهم الی صراط مستقیم / مائده 16
ودرستی ما دراین است که پیرو راه سلام باشیم وبه پیروی ازآموزه های آنان تلاش کنیم تا جامعه ی آرمانی ومدینه ی فاضله ی خویش را بسازیم وآباد کنیم.
والی الله المصیر
حمیدرضاابراهیم زاده
14خرداد1397
تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصارمولف محفوظ است
- ۰۱/۱۲/۰۴