دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

گنج امنیت

پنجشنبه, ۱۸ اسفند ۱۴۰۱، ۰۵:۵۵ ق.ظ

 

در قرآن آیه ای وجود دارد که برای بشر گنج است  ولو اینکه همه ی آیات گنج هستند

گنجی به نام درک و حفظ امنیت


ولا تلقوا  بایدیکم الی التهلکه و احسنوا... سوره بقره195


انسان با پذیرش و توسعه ی  تمدن و انقلاب شهر نشینی پذیرای محدودیت و قوانینی شد که هم بدان محتاج وهم از آن فراری است.

و دینداری  یکی از گوشه های تکامل تمدن است که انسان را از زیست فردی به زندگی اجتماعی سوق  می دهد.

و همزمان پروسه ی تکامل  انسان نیز رونق می گیرد.

  ولی انسان نمی داند بسیاری از دوست داشتنی های کاذبش  موجب بیماری و هلاکت اوست

او نمی داند ای بسا خیلی چیزها برایش خوش است وبرایش خوب نیست

وای بسا خیلی چیزها برایش خوب است وناخوشایندش می شمارد...


گنج اینجاست که امنیت نعمت بزرگی است .

نعمتی که هم سلامتی وعزت ومنزلت وکرامت ودلخوشی هایش را راتضمین می کند .

وهم اورا در راه تکامل وتوسعه موفق وثابت قدم نگه می دارد.

وانسان(ظلوما جهولا-72 احزاب ) برای فرار از امنیت بدست خود، خودش ودلخوشی هایش را به هلاکت می اندازد.

وحکمت و لطیفه ی جبر واختیار را درک نمی کند  و با آن در تضاد است.

واز همه مهمتر چون کودکی به دانسته های اندک خویش مباهات می کند ونمی داند داروی تلخ  وناخوشایند مجری سلامتی اش است  و از نادانی اش همه چیز را اجباری وگزنده می شمارد واین درحالی است که امنیت را درک نکرده است.

 وچون کودکی بازیگوش می خواهد پشت رل بنشیند و.... وبه بزرگترش بگوید اگر دوستم داری  بگذار  برانم...

امنیت و مصونیت،سنت الهی است

اجرای صحیح و بابینش احکام الهی  عین امنیت وحرکت در مسیر توسعه وتحول است.


متاسفانه خیلی از مردها و اغلب بانوان بد حجاب  کارشان را با پاکی قلب ورضایت شوهر و ولی  توجیه می کنند واین درحالی است که حق خود  وحق مردم وحق وسنت خدایشان را مسدود می کنند و امنیت طلبی را تحجر و ناخوشایند می دارند.

تعدی از مصونیت  بدعت وسنت شکنی است...

گرچه این فرهنگ مستلزم فهم  صحیح عفاف است که نسبت به حجاب ونوع حجاب در اولویت است.

حمیدرضا ابراهیم زاده

 

30 مهر1393


تمامی حقوق مربوط به این اثردر انحصار ناشر و ومولف می باشد

 

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۴)

چه خطیر است "اختیار" برای موجودی که "نمی داند" ولی "می پندارد" که "میداند"
پاسخ:
سلام
انصافا مبحث اختیار بدست نادانی که گمان می برد می داند ومی فهمد وآزادیش...
تیغ تیز است بدست زنگی مست.
خدایا پناه برتو از اینگو آدمیانی که شب وروزشان را با ریا وظاهر پرستی وتلون می گذرانند و وهم وتوهمشان را حق می پندارند.
  • خرید خانه در آلانیا
  • خیلی خوب و عالی بود

    پاسخ:
    سلام.وسپاس از مهرتان
    امنیت پر !
    من در خستگی هایم پیش خدا شکایت می کنم این بازی ساده من و خدا
    دیگر همیشگی است .
    مثل فواره حوض گاهی به اوج می رسد
    گاهی جز قطره های آب کوچکی بیش نیست .
    می گویم آ خدا امنیت داده ای !
    ندا می دهد :حالت بگیرم
    می خندم که امنیت پر پر نمی شود
    امنیت آب رنگ زندگیست.
    حوض دلم جز با سلام و سلامت رنگ دیگری نیست .

      توهم دانایی

    بزرگترین دشمن انسان جهل نیست بلکه توهم دانایی است !

         یکی از این توهمات مساله متانت و وقار بانوی شرقی و ایرانی است که با موهومات شعاری و توهم زدگی یا سلیقه شخصی بدست نمی آید بلکه شاخص آن فارغ از معیارهایی که در دین بیان شده است ، در ادبیات اصیل ایرانی هم ریشه دارد

     به تعبیر دیگر اگر یک بانوی ایرانی حتی اگر مسلمان هم نباشد، چنانچه بخواهد اصالت ایرانی داشته باشد ، باید براساس معیارهای برآمده از ادبیات و فرهنگ غنی خود رفتار کند و الا هویت او بی معنا می گردد

     

        مثلا به اعتقاد فردوسی ، آنچه زن را زیبا و شایسته تخت سروری می کند متانت، وقار، عفاف و حجاب است.فردوسی پوشیده رویی را از مسائل بسیار مهم برمی شمارد. به گونه ای که آن را هنر زنان و مایه افتخار و سربلندی آنان می داند. او از زبان شه بانوی ایران، چنین بیان می کند:

     

        مرا از هنر موی بُد در نهان

     

        که آن را ندیدی کس اندر نهان

     

        فردوسی حجاب زنان را مایه ارزشمندی و شکوه آنان می داند. به همین سبب در بسیاری از موارد به جای واژه «زن» عبارت هایی چون «پوشیده روی» و «پوشیده رخ» را به کار می برد. هنگامی که «جندل» فرستاده «فریدون» می خواهد دختران پادشاه یمن را برای پسران فریدون خواستگاری کند؛ از زبان فریدون دختران او را «پوشیده روی» و «پوشیده رخ» خطاب می کند، و می گوید:

     

    ز کار آگهان آگهی یافتم

     

    بدین آگهی تیز بشتافتم

     

    کجا از پس پرده پوشیده روی

     

    سه پاکیزه داری تو ای نامجوی

     

    مران هرسه را نوز ناکرده نام

     

    چو بشنیدم این دل شدم شادکام

     

    که ما نیز نام سه فرخ نژاد

     

    چو اندر خور آید نکردیم یاد

     

    کنون این گرامی دو گونه گهر

     

    بباید برآمیخت با یکدگر

     

    سه پوشیده رخ را سه دیهیم جوی

     

    سزا را سزاوار بی‌گفت‌وگوی

        حکیم فرزانه ایران حتی دختران تورانیان ـ دشمنان ایران ـ را نیز «پوشیده روی» می خواند.

     

        همه دخت توران پوشیده روی

     

        همه سر و بالا همه مشک بوی

     

        زنان شاهنامه همواره مواظب تن خود هستند، و آن را از چشم دیگران می پوشانند. و به این امر می بالند و افتخار می کنند. به طوری که منیژه با افتخار می گوید:

     

        منیژه منم دخت افراسیاب

     

        برهنه ندیده تنم آفتاب

         حال با این معیارها می توان فهمید که بانوی ایرانی اصیل بودن نه به پول و ثروت آست ، نه با مانتوی تنگ بدن ما و ساپورت پوشیدن در انظار عمومی سازگار است و نه با تیپ و قیافه های آنچنانی که درجامعه مشاهده می شود همسویی دارد

         جالب هم این است که اتفاقا این تیپها خودشان را بیش از متدینین ، ایرانی می دانند ! مشکل این نیست که نسبت به فرهنگ خودشان جهل دارند ( که البته دارند ) بلکه ریشه اصلی این ناهنجاری توهم دانایی است

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی