اسارت نو
تدوین شبکه های مجازی به منظور ایجاد کمپین های مهندسی شده ی اجتماعی برای رصد کردن ورهبری ذائقه مردم معمول می گردد.
نوعی تربیت غیر مستقیم برای تغییر ویا هویت پذیری اجتماعی که فاقد زیر ساخت فرهنگی ودینی و اقتصادی و اجتماعی وسیاسی است و از این رو بافت ها و سلول های باور فکری وفرهنگی مورد اصابت قرارمی گیرد.
شیوه های برده داری در هر زمان وعصری همراه با مقتضیات ان دوران متغیر است. و استعمارگران نیز با مطالعه دقیق در احوال ملت ها و نیاز سنجی های علمی و بنیادین در پروژه های برداری خود به منافع و قطبیت اقتصادی و سیاسی و فرهنگی خود می اندیشند واقوام و ملل و جوامع توسعه نیافته ی هدف را با افسون و تخدیر باورها و اوهامات و انحرافات فکری به استضعاف می کشانند.
بردگی جدید در واقع بردگی وسرسپردگی فکری واعتقادی است .
وامروزه با گسترش کمپین های مجازی اجتماعی این شیوه ازبرده داری با کمترین هزینه درجوامع هدف شکل می پذیرد
*
تغییر ذائقه ها با تحقیر ومخدوش ساختن زیر ساخت باورهای اعتقادی وفکری امکان می پذیرد.
غالب تحقیرها ومخدوش کردن ها باایجاد تشکیک ورسوخ در باورهای اعتقادی وفکری نسل نو صورت می پذیرد وگمان می رود. عمده ترین دلیلش سربازگیری وافسر سازی دربین همان جوامع هدف علیه اعتقادات. باورها. رسوم وفرهنگ و... بومی شان باشد. که هم کم هزینه وهم سریع الاجابه و زود بازده است...
از علائم بیماری بردگی نوین، افزایش جرم و جنایات اخلاقی. تغییر در ادب گفتار، افزایش آمار طلاق، ناهنجاری های اقتصادی، بی رغبتی به باورهای اعتقادی، تخریب الگوهای اعتقادی، تشکیک در باورها و مناسک اعتقادی ، گسست خانواده ها است.
اساسا مهندسی تغییر و یا تدوین ذائقه ها در جوامع سنتی به صورت نرم صورت می پذیرد و در ابتدای امر باورهای دینی و اعتقادی و اخلاقی و اجتماعی و اقتصادی که پشتوانه و سرمایه ی فردی و اجتماعی جامعه محسوب می شوند مورد تهاجم قرار می گیرد.
بنابراین برای اصلاح ساختار وترمیم آسیب بخش های مورد تهاجم درحوزه ی باورهای ارزشی نیازمند به آموزش و اصلاح و توسعه هستیم.
وبرای برون رفت از بحران تغییر باورها و مخدوش شدن هویت ارزشمند ملی و اعتقادی خود نیازمند توجه عمیق به زیر ساخت های اقتصادی و اعتقادی و اجتماعی است.
باید گستره ی آموزش و اصلاحات را در آموزش وپرورش و رسانه ی ملی به صورت همزمان تعمیم وتقویت نماییم تا بتوانیم در القای مفاهیم ارزشی توسعه و ذائقه سازی مدون و مدرن ومقاوم برای مردم و نسل نو موفق باشیم.
علاوه بر همت عالی حکومت ها ودولت ها ، مهندسان فرهنگی از نخبگان وفرهیختگان وعلما وهنرمندان وشاعران واساتید وآموزگاران ودانشمندان در انتقال این مفاهیم ، نقش ممتاز و بسزایی دارند.
هربافت وسلول از مفاهیم ارزشی باید مورد ارزیابی و تحلیل ودقت ودفاع وبازسازی قرار بگیرد ودر باز شناسی همان مفاهیم برنامه ها وفیلم ها وداستانها وشعر برای اشباع و ترقی اذهان آمادگی لازم رابه قدرت و زیبایی هرچه تمام تر داشته باشند.
غالب مفاهیم و باورهای دینی اعم از صداقت، شجاعت، نجابت، متانت، حیا، بردباری همدلی، محبت، حمییت ، ایثار، خوش دلی، وقار، میانه روی واعتدال، همیاری ومعاضدت با محرومین، چشم پوشی از گناه در تضاد با ناهنجاری های ضد ارزشی همانند دروغ ، تهمت، غیبت، حسادت، بخل،ریا،ربا، دزدی، خیانت ، ارتشا، ترشرویی وافراطی گیری وبی حیایی و خودپرستی، غرور وخود کامگی و استبداد و نخوت و چشم چرانی و خشم و التذاذ خواهی حیوانی محض است.
هرچه قدر ذهن عمومی جامعه را به رفاه طلبی بی پشتوانه سوق دهیم به همان میزان به توقعات نسل جدید برای تعرض به حریم خصوصی دیگران و رشوه گیری میدان داده ایم.
رفا ه طلبی امری لازم و مطلوب است اما برای بدست آوردن آن و زیبایی ها و لذت ها وآسودگی های حاشیه ای اش نیازمند به عزَت و تداوم با کیفیت آن هستیم.
لذَت در کنار عزَت دو کفه ی ترازوی رفاه هستند.ورفاه با تلاش وهزینه دادن وبردباری محقق می شود.
ترویج فرهنگ تلاش برای معاش، حلال خوری واکتفا به لذت های حلال ومباح جزارزشها و سرمایه های ملی ودینی جوامع محسوب می شود. اما متاسفانه نقش بسیاری از فیلم نامه ها به شدت بااین سرمایه ها در تعارض است.
دراغلب فیلمها موضوع رفاه ولذت به حدی بی پایه و تخیلی و دور از واقعییت مهندسی شده است گویا برخورداری از ابزار ها و امکانات جز ارزشها ست. در اغلب این فیلم نامه ها ارزشمند تر بودن ماشین ها و ملک واملاک نسبت به کرامت انسان اظهر من الشمس است.
کسانی که یک شبه ماشین گران قیمت و ویلاهای بزرگ دارند الگوها و آلا مد های جامعه ما خواهند شد.
حس دارایی و تمکَن بدون کار و تلاش وهزینه برای مردم طبیعی جلوه داده می شود
بااین رویکرد ارزش کار و تولید و اخلاق تنزل یافته ودر نهایت جامعه به شدت به طرف مصرف گرایی ومصرف زدگی و لائیک شدن حرکت می کند. و شتاب برمی دارد
اشتغالات زود بازده وبی پایه ای همانند دلالی وقاچاق مواد مخدر وقاچاق کالا وارز در این بی توجهی های دولت در چرخه ی اقتصادی وفرهنگی جامعه رسوخ می کند. و سارقان وقت و مال وجان وناموس مردم معتبر می شوند
رشد اخادی و خیانت و طلاق در کنار هم از نشانه های بیماری های بزرگ و عمیق ومزمن بردگی جامعوی است وباید آن را با تجویز دقیق و تصحیح واصلاح زیر ساخت ها درمان کرد.
توجه به تربیت دقیق نسل نو واصلاح کامل زیر ساخت ها ونهاده های اجتماعی برای تحقق آرمانهای بلند توسعه یافتگی اجتناب نا پذیر است.
توسعه یافتگی در معنای کامل یعنی رسیدن به شرافت کامل دراقتصاد و سیاست وفرهنگ.
و یکی از بزرگ ترین محورهای دسترسی به نجابت و شرافت ،و اقتصاد و فرهنگ پویا همگام سازی دین و معنویت با زندگی است. و البته آموزه های دینی جز شرافت ونجابت و آموزش تکریم حقوق شهروندی و یا حقوق بشر وحق الناس نیست.
حمیدرضا ابراهیم زاده
دوم ابان 1394
تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصار مولف محفوظ است
- ۹۹/۰۷/۱۳
ای بابا توبه کنید