ناسخ و منسوخ
هنگامی که موارد وادله ی آیات ناسخ ومنسوخ را بررسی می کردم به مقتضیات پذیری قرآن واحکام الهی رسیدم خداوند بارها نشانه هایی را تغییر داد تا بالغ فکری انسانیت دگرگون وتازه شود.
در سوره مجادله آیه دوازدهم وسیزدهم موضوع آیه ی نجوا را طرح کرده است.
در ابتدای کار بنا به مقتضیاتی نجوا یا حرف خصوصی در گوش پیامبر فقط با دادن صدقه و پول ممکنبود!
اذا تناجیتم الرسول فقدمو بین یدی نجواکم صدقه ذلک خیر لکم...۱۲
اما پس از چندی آیه بعدی نازل شد وآن ناسخ پیام قبلی است که فرمود:
ء اشفقتم ان تقدموابین یدی نجواکم صدقات. فاذا لمتفعلوا وتاب الله علیکم...۱۳
موارد و ادله های مختلف بدوی باعث پیدایش ناسخ گردیده که خود حضرت حق با همه ی تسلط وتوانمندی وبا توجه به دور اندیشی و چشم انداز بالای خود حرفش را تغییر می دهد ویا از حرف و دستورش بر می گردد و بلوغ جامعه را ارج می نهد و سپس ناسخ ها را مقرون و اشعار می دارد.
انسان نیاز هایی دارد که اورا بالغ می کند!
بلوغ عقل. بلوغ عواطف. بلوغ درک وآگاهی اجتماعی و اقتصادی و بلوغ های متنوع دیگر انسان را اهل می کند.
انتظار بشر از دین همین است که اورا به بلوغ بکشاند نه اینکه اورا به تحجر و قهقرا سوق دهد
انسان در خدمت هیچ دینی قرار نمی گیرد . بلکه ادیان در خدمت انسان قرار می گیرند
بااین ساز وکار بسیاری از تحریفات و تضییقات و خرافات از دامن دین و روابط دین و انسان پاک می شود.
بنابراین برای حرکت و شدن ما نیازمند به نقشه ی راه و چشم انداز بلوغ می باشیم.
آموزش هدفمند با پشتوانه آموزه های نیک و باورهای سالم وکامل محور حرکت و توسعه است.
ما پیشرفت ناپذیران و یا جوامعی که با توسعه در تضادیم و مدعی شتاب در مسیر پیشرفتیم بسیاری از غلط های منسوخ شده را می پیماییم وبا رفتارها ونا هنجاری های رفتاری جامعه را بسمت قهقرا می کشانیم.
برای فرار از این بحران باید قاعده گزاری های حاکمیتی چند جانبه ای بسازیم که در آن هیچ تبعیض و خدشه ای راه نیابد.
آنچه کهجوامع را به انحطاط می کشاند تبعیض و رشوه و ربا ست که فقر چند جانبه را بهمراه دارد.
جوامع ربایی رشد اقتصادی ندارند وبشدت بسمت تورم و پولشویی متمایلند.
جوامع رشوه ای نیز سیستم پذیر وقانون مدار نیستند وبا شتاب بسمت قانون ستیزی وهرج و مرج تمایل پیدا می کنند.
جوامع تبعیض خواه نیز از غنای سرمایه های اجتماعی خالی شده و سازه های اقتدار هنجارهای نیک فرو ریخته و تعفن دروغ و تزویر و ناکار آمدی و ضعف ورکود جامعه را فلج می کند.
بنابراین برای مداوای چنین جوامعی که به این درد ها وبیماری ها دچار شده اند نیاز به همبستگی ملی و بسیج همگانی برای مبارزه با عفونت رشوه و تبعیض و ربا داریم روح فساد ستیزی جامعه را باید تقویت کرد.
آموزش وپرورش باید به تدریس وتربیت آموزه ها و روشهای تربیتی منجر به رفتار نیک زیستی هدفمند ومقتضیات پذیر روی بیاورد و از تضاد باورها و رفتارها بگریزد.
دراین صورت آموزش و پرورش مهمترین محل مدیریت بحران ها و محور توسعه است.
والی الله المصیر
حمیدرضا ابراهیم زاده
سحرگاه سوم دی ماه ۱۳۹۹
تمامی حقوق مربوط به این اثر در انحصار مولف محفوظ می باشد
- ۹۹/۱۰/۰۴
بعد از نزول آیه نجوا، امام علی( علیه السلام ) با دادن ده بار صدقه، ده مرتبه توانست با آرامی و درگوشی پرسشهایی را با پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) در میان گذاشته و پاسخهایی را بشنود:
1.سوال کرد :وفاداری چیست؟
پاسخ پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ): توحید و گواهی به اینکه خدایی غیر از خدای یگانه نیست.
2.فساد چیست؟
پاسخ: کفر به خدا و شریک قرار دادن برای او.
3. حق چیست؟
پاسخ: اسلام، قرآن و ولایت، زمانی که به تو برسد .
4. حیلهگری چیست؟
پاسخ: ترک حیلهگری!
5. وظیفهام چیست؟
پاسخ: پیروی از خدا و پیروی از پیامبر.
6.چگونه خدا را بخوانم؟
پاسخ: با راستی و یقین.
7. چه چیزی از خدا بخواهم؟
پاسخ: عافیت(دنیا و آخرت).
8.برای نجات نفسم چه کار انجام دهم ؟
پاسخ :غذا حلال بخور و سخن راست بگو.
9.خوشحالی در چیست؟
پاسخ: بهشت.
10.آسایش و آرامش در چیست؟
پاسخ: لقاء الله.
.
.
.
بحار الانوار، ج 35، ص 382 – 383،
آیات مرتبط سوره المجادله (13-12)