دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

هویت ایرانیان زیر تیغ نقد

يكشنبه, ۸ فروردين ۱۴۰۰، ۰۵:۲۷ ق.ظ

 

 

تومگو همه به جنگند و زصلح من چه آید تویکی نه ای هزاری توچراغ خود برافروز -  مولانا

برای بلوغ و پیشرفت جامعه ی ما  انقلاب درونی دربهسازی وبازبینی وبازپروری هویت و ساختار درونی و ابراز رفتار فرد فرد جامعه نیازاست.

ایرانیان باید بدانند چه کسی هستند و چه می خواهند وبه چه چشم اندازهایی باور دارند.؟

ایرانیان باید بتوانند درمقابل بحران ها چگونه خود  را اداره کرده و حقوق خود و وجامعه و همنوعان خود را استیفا کنند.

 قانون مداری و صیانت از کرامت انسان و پاسداری ازحقوق شهروندی  و پیروی کردن از باورها و دگرگونی و بازسازی  اخلاق زیستی و ظرافت و طهارت در رفتارگرایی و دوری ازشعارزدگی و توهم ، بایسته ترین نیازامروز جامعه ی متوقع ما است.

با توجه به کم توجهی دراخلاق گرایی و عمل به باورها و پندارهای نیک ، بی تردید به سونامی خودکشی بزرگ ودست جمعی نزدیک شده ایم که اگر این دگرگونی پیش نیاید دراین توفان سهمناک، ایرانی گری زیر خط بدسلیقگی و زشت پنداری   بدرفتاری و سیه روزی ، گرفتار و نابود می شود .

انحرافات وخرافات و توهماتی که بر جان مردم تارتنیده است، مردم را از بضاعت واقع گرایی و درک درست بیرون آورده و جز شعار مطنطن هیچ برایشان نمانده است. وقت آن است که همه ی آحاد مردم دراین دگرگونی از شعار زدگی وخود زنی دست بردارند وبه سوی جامعه ی پیشرفته ومدنی حرکت کنند.

متاسفانه  باتوجه به انتظارتی که درزیرساخت های فرهنگی و عقیدتی  جامعه ی ما وجود دارد ؛ مردم ما درعمل به قانون بی نهایت قانون گریز وخودستیز ومتوقعند. این خود مداری وخود بخواب زدگی درحقیقت  بذر تردید و مرگ ارزشها  و عزت فرهنگی و اخلاق را در جامعه می پاشد  و میوه ای جز تلخکامی ندارد که ازطاعون و وبا و سرطان خطرناک تراست.

این وظیفه ی ما معلمان. نخبگان ومهندسان فکری و فرهنگی است که  برای بلوغ کشاندن جامعه  ی خود هرچه زودتر پرده ی پندار را از دل وجان مردم برداریم. وبا آموزش هدفمند وپویا وهمگانی ، مردم را به حقوق خود و یکدیگرآگاه سازیم و آنها را به رفتارگرایی و توسعه سوق دهیم.

‫‪همه ی جوامع بامرگ تئوری های ناکارآمد دست وپنجه زدند وستیزه کردند.

 


نتیجه تصویری برای تویکی

 

ویکتور پلوین رمان نویس روسی در رمان ۲۰۰۸  خود، مدرن بودن را چنین تعریف می کند:

– قطارهای روسی سر موقع برسند و حرکت کنند.

– کارکنان رشوه نگیرند.

– قُضات به تلفن‌های سفارشی پاسخ ندهند و حق مردم ضعیف را نخورند.

– تاجران درآمد خود را به لندن نبرند.

– پلیس راهنمایی و رانندگی با حقوق خود راحت زندگی کنند؛ و...

ریشه فلسفی مدرن بودن در مدنیّت است. شخصِ مدرن به کسی که به او می‌گوید:

من شما را دوست ندارم، می‌گوید حقِ شماست که مرا دوست نداشته باشید؛ مگر قرار است همه مرا دوست داشته باشند.

شخصِ مدرن پرخاش نمی‌کند . بلکه تلاش می‌کند ریشه‌های جهل و نادانی طرف مقابل را کشف کند.

و کشف کند که چرا طرف مقابل آنقدر نادان است که چنین خرافاتی را باور دارد و برای باورهای غلطش اینگونه به تو پرخاش می کند.

شخصِ مدرن نه اجازه می‌دهد دیگری وارد حریم خصوصی او شود و نه در حریم خصوصی دیگران دخالت می‌کند.

اما یک ویژگی شخصِ مدرن بسیار تعیین کننده در جامعه مدنی و حکومت قانون است:

به محض اینکه پای خود را از منزل بیرون گذاشت ،در سطح جامعه برای تمامی شهروندان، حقوق انسانی قائل است.

تابحال دیده اید:

 سرنشینان یک اتومبیل گران قیمت ، چگونه پوست میوه، دستمال کاغذی و فیلتر سیگار  وپاکت زباله را به بیرون پرتاب می‌کنند؟

تا به حال دیده اید چند نفر آهسته با هم در عرض یک پیاده رو قدم می زنند و گپ می‌زنند و مانع عبور دیگر شهروندان می‌شوند؟

آیا تابه حال دیده اید پیاده روهای نزدیک به رستوران‌های فست‌فود ساعت دوازده شب چگونه مملو از آشغال است؟

آیا تابه حال دیده اید راننده‌ای نه دوبله ! بلکه در ردیف سوم پارک کرده و ترافیک خیابان را مختل نموده باشد؟

اینها همه نشانه ی جامعه ای است که هنوز به بلوغ مدنی نرسیده. قانون در ان درست اجرا نمی شود.

جامعه  ی ما باید آنقدر سطح سواد و مطالعه ودرک خود  را بالا ببرد تا بتواند ازشر توهم وخرافات و از دست ستم خلاص شود.

برای رسیدن به این غایت وآرمان  باید خود را دگرگون کنیم .انقلابی به وسعت درون  خود . این تنها راه است.

که حضرت حق فرمود:

بی گمان سرنوشت هیچ قومی دگرگون نخواهد شد مگربا دگرگون کردن خویشتن./ سوره مبارکه رعد آیه  یازدهم.

والی الله المصیر

حمیدرضا ابراهیم زاده

5 مهر1397

 

 

 

تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصار مولف محفوظ است.

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۳)

با سلام خدمت استاد ارجمند

 در مقاله ارزشمندتون خود مداری را به عنوان یکی از عوامل مرگ فرهنگی و اخلاقی معرفی کردید

اگر خود مداری را نوعی خود خواهی در نظر بگیریم  از تبعات  آن می توان به قانون گریزی هم  اشاره کرد همانطور که شما فرمودید

چنانچه بزرگان اخلاق گفته اند  ریشه  ی همه بی اخلاقی ها  خود خواهی هست که خودش ریشه در حب نفس دارد

انسان  خود خواه جهلش افزون تر ،حق به جانبی اش بیشترو قدرت تحقیرو ضایع نمودن حق در او بیشتر است

گویی بی اعتنایی به حقوق دیگران در او نهادینه می شود

او فقط خود و احتیاجات و امیال خود را می بیند و برای رسیدن به خواسته هایش  هر کاری می کند تا آنجا که دیگر قادر به درک دیگران و  رعایت حقوق آنها نیست

خود خواهی از منظر روانشناسی علل گوناگونی دارد. شاید مهمترین  آن جهل و غفلتی باشد که همواره بر سر راه خرد ورزی چون شمشیری  بران برافراشته شده تا آنجا که مانع گسترش  خرد و تعقل در آدمی گشته و راه توسعه و مدرنیته را سد کرده است

سعدی علیه رحمه  ابیات معروفی دارد :

بنی آدم اعضای یکدیگر اند 

  که در آفرینش زیک گوهر اند

چو عضوی بدرد آورد روزگار

دگر عضوها را نماند قرار

تو کز محنت دیگران بی غمی

نشاید که نامت نهند آدمی

 انسانی را که سعدی شایسته نام آدمیت نمی داند چه می توان نامید

انسانی که از محنت دیگران بی غم مانده

حال محنتی را در نظر بگیرید که خود او مسببش شده

یاد این آیه قران کریم افتادم

 که دوزخیان را معرفی کرده

قلبی که با آن نمی اندیشند

چشمی که با آن حقایق را نمی بینند

گوشی که سخن حق را نمی شنوند

179 اعراف

قران این افراد را شایسته آدمیت ندانسته و در رده حیوان و بلکه پست از آن در نظر می گیرد

افرادی که در غفلت به سر می برند و در همین دنیا در دوزخ اعمال خود غوطه ور اند

گویی کور و کر اند و قدرت تعقل از آنها گرفته شده است

افرادی که به حقوق دیگران احترام نمی گذارند و حق ا الناس را رعایت نمی کنند

راننده ا ی را در نظر بگیرید که با تخلفش مشکل تردد  ایجاد  کرده یا فروشنده ای که در خیابان سد معبر کرده

با آنکه می بیند مردم در ناراحتی هستند  وصدای دلخوری آنها رامی شنود  اما انگار کور و کر است و چشم قلبش به تعبیر قرآ ن بسته شده

این همان ظلمی است که انسانی با خود رائی و خود خواهی خود در این دنیا به خود و به دیگران می کند

و آخرتش را تباه می سازد تا چند روزی از سر منفعت طلبی و خود خواهی  در دنیا مثلا خوشتر زندگی کند

 خدایا زنگار گمراهی را از قلبهای ما بزدا

 لا اله الا

انت سبحانک

انی کنت من الضالمین

ن ف

 

 

پاسخ:
سلام.سپاس بی نهایت ازنگاه ارزشمندتان
دین داری منفعلانه: زمان زمان غربال است امیر المومنین می فرمایند :"والله لثبلبلن بلبله و لثغربلن غربله" کافی، ج 1، ص 369، ج1 به خدا قسم حتماً به بلاخواهید افتاد به بلا افتادنی و حتماً غربال خواهید شد غربال شدنی! دیگر زمان دینداری منفعلانه گذشته گذشته آن زمان که سیاست ورزی هاتان را از دینداری جدا کنید زمان حضور ایستاده و مقاوم همه اقشار جامعه است توحید ظاهر و آشکار را شرک پنهان و خفی تهدید می‌کند و امروز چیزی که جامعه و نظام ما را تهدید می‌کند، پدیده‌ای است خطرناک به اسم سکولاریزم پنهان. این همان چیزی است که آقا فرمودند: مواظب سیرت انقلاب باشید. صورت هست؛ سیرت را باید مراقبت کرد. برای اینکه اهداف انقلاب محقق شود، باید کارهای بزرگ و دقیقی انجام داد. بنابراین انقلاب همچنان ادامه دارد. خیلی‌ها خیال کردند چون نظام جمهوری اسلامی مستقر شد، پس دیگر به انقلاب نیازی نیست. صریح گفتند: انقلاب دیگر تمام شد. این‌ افراد یا بسیار ظاهراندیش هستند یا فوق‌العاده شیطان‌صفت. البته طبق حسن ظن می‌گوییم کوته‌نظر، سطحی‌نگر و ظاهرگرا هستند. ولی کسی که عامداً می‌گوید انقلاب و عصر انقلابی‌گری تمام شده، جزء حزب شیطان است. پناه می‌بریم به خدای متعال از اینکه چنین چیزی بگوییم. امان از زمانی که هر کدام ما احساس کنیم در زیر بیرق سکولاریزم در جامعه دینی بدون ذره ای درد نشسته ایم و با سکوت همدیگر را تایید می کنیم . این فاجعه است که بخاطر ژن خوب ، انواع زرنگ بازی ها برای حب مال و چاه بخواهیم اقشار ضعیف جامعه را در فشار خودخواهی های خود در بیاوریم در آستانه‌ی چهل‌سالگی، نظام زدودن شرک خفی بر شرک جلی را باید هدف گذاری کرد و اینجاست که غربال سخته و باید " جاهدوا باموالهم و انفسهم " توبه-88 را زاد و توشه قرار داد و جای هیچ لاپوشانی نیست که اقتصاد، دیپلماسی و تعلیم و تربیت ما هنوز راه های نفوذی بسیار دارد که بخاطر آن رفتار و هویت ایرانی ما در سبک زندگی اسلامی آسیب پذیر است و این صحنه و میدان مبارزه جهادی بس خطیر و ضروری است . "ا ایها الذین امنوا اصبروا و صابرو و رابطو و اتقوالله لعلکم تفلحون" آل عمران - 200 خدایا وقتی دیگران خوابند ما را بیدار کن و هنگامی که دیگران بیدارند ما را در اوج هشیاری قرار بده و هنگامیکه دیگران متوقفند ما را حرکت بده و هنگامیکه دیگران در حرکتند ما را به پرواز در بیاور. بالاخره هیچگاه مانند دیگران نباشیم...واجعلنی من احسن عبیدک نصیبا عندک و اقربهم منزله منک.
پاسخ:
سلام وسپاس بی کران
بسیار عالی وجامع فرمودید

ما به سواد ساختگی مان افتخار می کنیم

هر وقت هر کسی از هر چیزی سخن می‌گوید ما باید تظاهر کنیم دربارۀ آن چیزی می‌دانیم. در مهمانی، وقتی همکارانمان دربارۀ فیلم یا کتابی صحبت می‌کنند سرمان را بالا و پایین ببریم که یعنی من هم دربارۀ آن مطالعه کرده‌ام!

این درصورتی است که همکارانمان هم دربارۀ آن فیلم یا کتاب فقط نظرات شخصی دیگر در شبکۀ اجتماعی را بازگو می‌کنند.

یا تا به حال کسی در جایی پذیرفته که در یک مکالمه کاملاً سرگشته است؟ نه .ما سر تکان می‌دهیم و می‌گوییم: «بله اسمش را شنیده‌ام» یا «به گوشم آشناست» که اغلب معنایش این است که با موضوع مورد بحث کاملاً ناآشنا

هستیم. ما به شکلی خطرناک به نوعی تقلید از دانایی نزدیک می‌شویم، دانایی‌ای که در واقع الگوی جدیدی از نادانی است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی