توهم و توسعه
توهم و توسعه
در باب ابتلا به اقسام" خودشیفتگی"ها و گرفتاری مردم به توهم دانایی و دینداری وتوانایی و....که سرطان جامعوی محسوب می شود و باعث افت حرکت درست جامعه در مسیر توسعه ی همه جانبه می گردد.
دو نکته برایم حایز اهمیت است نخست نحوه ی دچارشدن به بیماری ویا "ادله ی ابتلا به سرطان".
و سپس درمان بیماری یا راه های برون رفت از "بحران توهم".
در آسیب دیدن جامعه سالم به آفت توهم چند مولفه قابل بررسی است
ابتدا سلامت آموزه ها وسپس روش کارکرد ناشران ومجریان آموزه ها و درنهایت پایبندی به آموزه ها توسط همگان .
بی گمان همیشه زیرکان طماع و منفعت جو از تحریک عواطف ملی و دینی و اقتصادی و اجتماعی افراد احساساتی و یا ظاهر گرا سود برده اند.
سود حاصل از "تهییج افکار عمومی" و" تحریک عواطف ملی ومذهبی "به جیب کسانی می رود که "بهره ی مالکانه " ای برای خود در این سرزمین و با این "سرمایه های اجتماعی" رصد کرده اند.
هم منابع ایران در"حوزه های اقلیمی "و هم منابع ایران در منابع سرمایه های اجتماعی باعث شده است تا چشم طمعکار و "ذهن مکار اشرار " بسمت "چپاول" غنای ایران و ایرانی سیال و هوشمند باشد.
بنابراین درحکایت "خر برفت وخر برفت وخربرفت"
عنصر خرکردگی (تحمیق)برای دست اندازی به حیثیت و دارایی مردم اشاره ای لطیف داشته است.
و هم در حکایت شیرکردگی (تشجیع) تمام وجود جامعه هدف به بردگی پیچیده ای نهادینه ویا بارگزاری شده است.
اصطلاحاتی که شنیدنش بسیار ملال آور و بیزارگر است.
"توهم" عنصرمهمی برا تخدیر وتحقیر جامعه است
توهم دانایی. توهم دینداری. توهم پارسایی. توهم دارایی. توهم توانایی .توهم زیبایی و برآزندگی. توهم توسعه. توهم توطئه. ...
توهم نیروی بسیار قدرتمندی است که در برابر هرگونه اصلاح و ویراستی مقاومت نشان می دهد و در برابر درمان از خود واکنشهای بسیار خطرناکی نیز بروز می دهد.
تربیت مردم و جوامع به توهم پذیری توسط برده داران اندیشه و باور پیشرفته ترین نوع برده داری است که به بردگان ضمن بروزرسانه خود به ترمیم و نگهداری ازمنافع برده داران نیز در ماهیت خود اقدام می کنند.
جامعه ی متوهم برده ی گروه وافرادی می شود که نمی تواند از "تمکین" به برده داری خود خواسته سرباز زند!
شوریدگی های جامعوی بسیار خطرناکی در این جامعه رخ می دهد که بقای برده داران را تا مدت های مدیدی تضمین می کند.
بیدارکردن چنین خودبخواب زدگانی هزینه ی گزافی می خواهد!
بیداری روحی و درونی برای بازسازی و بازیابی مدیریت روان یکایک افراد جامعه لازم است.
عنصر تلقین کردن (تحریک.تحمیق. تطمیع وتشجیع و...)برای بیمار کردن یک فرد وجامعه همان قدر خطرناک است که بمب هسته ای برای فروپاشی تمام بسترهای فرهنگی و اقتصادی وتوسعه یافتگی آن کشور مهیب است.
دراثر فشار زیاد "پوپولیسم متناوب و مزمن" دراین مسیر ممکن است مدیران خود شیفته ای بر"حاکمیت ملی "جامعه مسلط شوند و قهقهرای همه "بسترهای مکنون" رانیز رقم بزنند
کشوری که با "مدیران خودشیفته و مزور" روبرو شود بیشترین آسیب را خواهد دید.
برای برداشتن توهم باید از "واکسن ضد توهم " استفاده کرد!
در بطن هربیماری بذری از سلامتی نهفته است، که به آن واکسن بیماری اطلاق می شود.
برای برون رفت ازبحران جمود و رهایی از توهم، به جلب و "بالغ فکری" و "تشویق برای درک واقعیت "نیازمندیم. قطعه به قطعه ی این دستگاه نیاز به بازنگری دارد. برای پذیرش حقیقت و" نوسازی پندار و رفتار و کردار " نیازمند به لحاظ آموزه های همخوان با آئین ملی ومذهبی و آموزش وروشهای آموزشی های درست از راه آموزه های کاملا اصلاح شده می باشیم.
مهندسان ما در حوزه ی فرهنگی باید از خود شروع کنند و به آموزه های پویا واصلاح شده و بی غل وغش و نافع حال ملت و جامعه روی بیاورند که از هر نوع تبعیض و قانون گریزی و قانون ستیزی مصون بماند.
وبی تردید تشریح ژرفای این ماجرا برای همه ی طبقات مردم لازم است.
مردم باید بدانند کوچکترین مصونیت خواهی وتبعیض بار دیگر آنان را بسمت استیلای نو برده داران خواهد کشاند.
آموزه ها و آموزگاران گام نخست حرکت بسمت دگرگونی و سلامتی جامعه هستند.
برای توسعه پذیری همگانی بجز آموزش نسل جدید نیاز به آموزش و اصلاح و بازسازی و بازپروی نسل آسیب دیده نیز می باشیم...
اینکه می گویند؛ "غرور و خود فریبی " و "خود شیفتگی" و نهایت "توهم زدگی" منشا گرفتاری های بزرگ است نکته اش اینجاست.
فرد به فرد افراد جامعه برای بیدارگری ودگرگون سازی خود وسپس خانواده و جامعه ی خود مسئولیت دارند.
ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم. (سوره رعد. آیه 11)
والی الله المصیر.
حمیدرضا ابراهیم زاده
19 اردیبهشت1399
تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصارمولف محفوظ می باشد.
- ۰۰/۰۱/۲۴
شاید شما هم جزو کسانی باشید که بعد از فروخوردن خشم یا فروکش کردن هیجانتان بارها از خود پرسیده باشید که چرا تصمیم نابجایی گرفتهاید یا اقدام ناپسندی ازشما سر زده است؟
قلقلک احساسات و عواطف ابزاری برای تزئین باورهای باطل، یکی از مهمترین روشهای شیطان برای پاک کردن نیروهای ایمان از صفحه قلب، و جایگزین ساختن پندارهای باطل و اندیشههای بیاساس به جای آن است: إِنّ الّذینَ ارْتَدّوا عَلى أَدْبارِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما تَبَیّنَ لَهُمُ الْهُدَى الشّیْطانُ سَوّلَ لَهُمْ وَ أَمْلى لَهُمْ ؛)محمد ایه 25) "کسانی که بعد از روشن شدن هدایت برایشان، به حق پشت کردند، شیطان کردارهای زشت و باورهای باطل را در نظرشان زینت داده و آنان را با آرزوهای طولانی فریفته است".
با توجه به تأثیرگذاری سریعتر. عواطف ما که تحریک میشود، بسیاری از قیدوبندهای عقلانی فرایند تصمیمگیریتصحیح نیز سحر باطل شد بر آن می خورد
از این هیجان زدگی ناراحت شده ایم و به جای اینکه میزان اشراف خود بر موضوع را برای گرفتن یک تصمیم عقلانی بالا ببریم، بیاختیار با بازنشر و هشتگ و پسندیدن و نظردادن بر هیمه این آتش بیشتر دمیدیم و شد آنچه نباید میشد. حالا اجازه بدهید یک گام به عقبتر باز گردیم. اگر بار دیگر با پیامهای مشابهی از این دست روبهرو شدیم چه کار باید کرد؟
انسان به طور فطری از باورهای باطل میگریزد و این دسیسه شیطان است که آنها را میآراید، تا بدان جا که نقطه مقابل حقیقت نیز زیبا جلوه میکند و پذیرفته میشود. شیطان در وسوسه و تزئین، مهارت زیادی دارد و آرایشگر ماهری است و کالاهای زشت و نامرغوب خود (گناهان و چیزهای باطل) را زیبا و جذاب نشان میدهد، تا مورد پذیرش ما قرار گیرد. به عنوان نمونه، کدام عقل میپذیرد که انسان گوساله را پرستش کند؛ ولی سامری در غیاب حضرت موسی، گرفتار وسوسه تزئین شیطان شد و قوم بنیاسرائیل را گوساله پرست کرد.(طه آیه 88)
امروزه کافی است برای یک لحظه احساسات خود را کنترل کرده، شست مبارک را از گوشی موبایل دور کرده و برای چند دقیقهای این سؤالات را درباره پیام و حادثهای که با آن روبهرو شدهاید بپرسید. قوای عقلانی شما که بهکار بیفتد، تصمیمات شما هم کمی تغییر خواهد کرد.
1- آیا همه داستان همین است؟
2- چهکسی این پیام را تولید کرده و به چه منظوری آن را انتشار داده است؟
3- این پیام به چه کسانی قدرت میدهد؟ احتمالا پای منفعت چه کسانی میتواند در میان باشد؟
4- چه ابزار رسانهای در حال انتشار آن است؟ این ابزار چقدر اعتبار منبع دارد؟ به اطلاعات آن چقدر میشود اطمینان کرد؟