دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

این از سیاست ما

چهارشنبه, ۱۲ خرداد ۱۴۰۰، ۰۵:۰۰ ق.ظ

سیاست از کودکی در بایدها و نبایدها وپرسیدن ها و پاسخ دادن ها و  بله و خیر ما وجود دارد!

 اما

سیاست زدگی بیماری و آفتی است که آسان و خزنده در جان مردم ومدیران رخنه می کند.

و آنان را از" پیروی به حق و تواصی به صبر" و تحصیل حقوق بشر باز می دارد

  من آرامش ومهر ومحبت وهمزیستی مسالمت آمیز را برپایه ی کرامت انسان دوست دارم.

هیچکس نمی تواند مدعی باشد اهل سیاست نیست.

هرکسی با دوست داشتن ها و دشمن داشتن هایش  به نوعی سیاست مدار است.

سیاست یعنی "روشمند بودن در تربیت کردن و مهندسی در سبک تفکر و اجتهاد در امور زندگی."

در "کلیله و دمنه" آمده است که شیر روباه را بسی سیاست کرد. یعنی راهکار نشان داد و یا از عواقب امری ترساند و یا تهدیدش کرد که نبایدها و مباداهای شیر را خط قرمزش بداند...

من شخصا از هر نوع "سیاست زدگی" و" سیاست بازی" برای رسیدن به منافع ویا احقاق حقوقم گریزانم!

سادگی ام را سیاستم می دانم.

دانش سیاست مرا آموخت تا هرگز انسانیتم را فدای حیوانیتم نکنم.

حق کسی را برای رشد واحراز تصدی وپست هایم نبلعم وضایع نکنم!

برای حذف رقیب او را مهدورالدم و فاسق و نالایق  نسازم!

برای هوسم دلخوشی هایم را نیازارم.

عشق را بدون کلک  وبی حیله  عشق بدانم و برایش حسابگری نکنم.

حق مظلوم را نادیده نگیرم.

خفقان وسکوت را برحق طلبی ترجیح ندهم.

سکوت وبردباری را برای حفظ کرامت خودم ودوست داشتنی هایم ترجیح دهم.

سیاست من  منبعث از تمناهای حیات وفطرتم هست.

ازنگاه من هرگاه انسانیت وبشریت درتمناها ومطامع گروه وافرادی تضیع شود آنجا شیطان سیاستگذاری هایش را خوب اعمال کرده است.

محبت و عشق سیاست شیطان را باطل می کند.

متاسفانه تفکر و روحیه " تبعیض "و غوغاسالاری و خودشیفتگی و" توهم "و خود شایسته بینی باعث می شود تا ستمکاری های  عمیقی بنام حق طلبی، مجاهدت، "توسعه و امنیت" همواره بر جان مردم و بر آرامش و امنیت  بتابد.

همواره جنگهای بزرگ دنیا و شورشها و نا آرامی ها با نام دفاع از عقیده و دین جان مردم را گرفت و بی خانمانشان کرد.

جنگهای صلیبی ، بلواها وآشوب ها و جنگهای خاورمیانه و...بنام دین و مذهب و اعتلای نام حق وعدالت  جریان گرفت.

در بازشناسی رفتارهای رهبران و غوغاسالارانش همین "عقاید احمقانه" را می بینیم که بنام اسلام و خدا "ترور" می کنند.

به جان انسانها تعرض و تجاوز می کنند.

هتک ناموس و مال آبرو می کنند.

سرها می برند وخون ها می ریزند و نسل کشی ها مرتکب می شوند.

 بمب طمع و نخوت و خباثت خود  را بر سر بی گناهان هوارمی کنند.

به نام خدای جان بخش فتوای گرفتن جان می دهند

 فقه: بینشی است که انسانیت رابه تکامل رفاه و آرامش و صلح فرا می خواند.

فتاوی نباید در تعارض بااصل کرامت انسان باشد....

 تفقه نوعی سیاست است.که "متابعت "از آن برای "رهیافت" به " توسعه وامنیت  پایدار،" گریزی  نیست.

 و سیاست به مثابه غذایی است که  فقط با چاشنی " انصاف" می شود آن را خورد....

خانم و آقای مدعی سیاستمداری مودب ومنصف باش!

خدمتگزاری برای مردم ادا و اطوار و خدم وحشم ندارد. پاکدل و پاک دست و پاک جیب و پاک زبان باش!

والی الله المصیر

حمیدرضاابراهیم زاده

16 دی1394

 

* برای مطالعه بیشتر مردم و خدمتگزاران نامه ی معروف امام علی علیه السلام به مالک را پیشنهاد می کنم. البته برای مسئولین  روخوانی هفتگی این نامه رااجباری می دانم. (نامه 53 از نهج البلاغه)

 

* تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصار مولف محفوظ است.

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۶)

با سلام و ادب
بسیار عالی
فوق العاده بود
متشکرم
از پشت نقاب مهربانی قرار گرفتن و بعد بد اخلاقی و بی معرفتی کردن
سیاست خیلی از مردان سیاست باز دنیاست
ولی این سیاست را به شدت همه بدشون میاد
ولی خدا سیاست مدارا و مراعات را دوست دارد
اینجاست که اقا امام علی علیه السلام می فرمایید :
واشعر قلبک الرحمه للرعیه و المحبه لهم و اللطف بهم ، و لا تکون علیهم سبعا ضاریا تغتینم الکهم ، فانهم صنقان ، اما اخ لک فی الدین و اما نظر لک فی الخلق
lمهربانی با مردم را مرام وعادت خویش قرارده و با همه دوست ومهربان باش و برایشان آنچه چونان درنده ای خونخوار مباش که خوردن آنان را غنیمنت دانی
زیرا اسنان ها از دو حال خارج نیستند
یا همکیش و هم عقیده تواند یا هم نوع و همزادت .
نهج البلاغه نامه 53-حضرت امیر المومنین علیه السلام
شیر و گرگ و روباهی با هم رفیق شدند و برای شکار به دشت و کوه رفتند . گرگ و روباه در رکاب شیر به بیشه کوه رفتند و سه حیوان را که عبارت بودند از گاو کوهی و بز کوهی و خرگوش شکار کردند.
گرگ بدون توجه به اینکه شیر سلطان حیوانات است و اختیار و انتخاب با اوست با روباه زمزمه کرد که لابد شیر مانند شاهان دادگستر سهمیه آنها را خواهد داد.
شیر از خیالات و طمع آنها آگاه شد ولی در ظاهر خندان بود و وانمود نمی کرد دل پری از آنها دارد. تا اینکه شیر به گرگ گفت این جانوران شکار شده را عادلانه به نیابت از طرف من تقسیم کن .
 گفت شیرای گرگ این رابخش کن              معدلت را نو کن ای گرگ کهن
نایب من باش  در  قسمت  گری                  تا  پدید  آید که  تو چه  گوهری
 گرگ گفت. ای شیر چون تو بزرگ هستی گاو وحشی از آن تو باشد و بز کوهی چون میان قامت است مال من که میانه هستم و خرگوش نیز به مناسبت کوچکی مال روباه باشد که از همه کوچکتر است .
شیر ناراحت شد و گفت : تا من هستم تو (ما و تو) می کنی؟
سپس بر سر گرگ جهید و او را پاره پاره کرد.
روباه این منظره را دید و از این حادثه تجربه آموخت و عبرت گرفت . به طوری که وقتی شیر به روباه گفت اینک تو این شکار ها را تقسیم کن روباه از روی چاره اندیشی و سیاست گفت:
قربان این گاو فربه برای چاشت شما باشد و این بزکوهی برای ظهر و نهار شما باشد و آن خرگوش برای شام و شب شما باشد.
شیر از این پاسخ شادمان شد و گفت:
ای روبه  تو عدل   افروختی                    این  چنین  قسمت ز که آموختی
ازکجا آموختی این ای بزرگ                   گفت ای شاه جهان از حال گرگ
 سپس همه آن سه شکار را به روباه بخشید و گفت:
روبها ! چون جملگی ما را شدی                چونت آزاریم چون تو ما شدی
ما تو را و جمله آشکاران تو را                 پای  بر گردون هفتم  نه بر آ
چون گرفتی عبرت از گرگ  دنی                 پس تو روبه نیستی شیر منی
و روباه سپاسگزاری کرد.
استخوان و  پشم آن گرگان عیان                 بنگرید  و  پند  گیرید ای مهان
عاقل از سر بنهد این هستی و بار               چون شنید انجام فرعونان و عاد
پس سپاس او را که ما را در جهان              کرد   پیدا  از  پس    پیشینیان
حکایتی از مثنوی مولانا
  • علیرضا قاسمی نژاد
  • محیط زندگی ،محیط خانواده خیلی تاثیر بر افکار فکری ما دارد..اگه نوشته شمارو با مرگ رومینا در نظر بگیرم ..رومیناهای زیادی بودند که از محیط تعصبی مذهبی خود دور شدند و توانستند به اهدافشون و از رشد فکری محدود به رشد فکری بازتری برسند و آزادانه زندگی کنند و موفق شدند.

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی