دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

ضرب المثلهای ناهنجار

دوشنبه, ۷ آذر ۱۴۰۱، ۰۸:۳۳ ب.ظ

نقش ادبیات عامیانه و ضرب المثل ها و چکیده سخنان واشعار وتک بیتی ها در تربیت جامعه و تاثیر آن بر فرهنگ و سبک زندگی مردم بسیار پررنگ وشفاف است.

انرژی و رواج سخنان در آرامش ویا نا آرامی جامعه نقش کلیدی دارد.

قدرت و تاثیر بسیاری از آیات وابیات و آموزه ها که از راه سخن وبیان  نقش هدایت و سربازی مهندسان سخن را ایفا می کند بر هیچ ذهن و عقل سلیمی پوشیدی نیست.

در اینجا به نقش مخرب برخی از امثال و سخنان رایج در  بازار روابط اجتماعی می پردازیم که با ایجاد ناهنجاری باعث پیمودن سبک زندگی اشتباه و ناروا می گردد.و ارزش زندگی هنجار را مورد خدشه قرار می دهد.

 اصطلاحات غلط و رایجی که در رگ های ارتباطی جامعه جریان دارند، نیاز به اصلاح و بازسازی دارد.

همانند :

۱- خدا بد نده:

این کلام بی معرفتی به پروردگار است.

زیرا خدای تعالی در قرآن فرموده:

هیچ خوبی به شما نمی رسد مگر از ناحیه خدا و هیچ بدی به شما نمیرسد مگر از ناحیه خود شما (که بخاطر اعمال خودتان است)


۲- عیسی به دین خود، موسی به دین خود:

این جمله معنای صحیحی ندارد.

زیرا بین پیامبران خدا، کوچکترین اختلافی نبوده و همه آنها مردم را به توحید و یکتاپرستی دعوت میکردند و عقیدۂ یکسانی داشتند.


۳- ولش کردی به اَمان خدا:

این حرف کفر آمیز است.

زیرا اگر کسی مال یا فرزند خود را به امان خدا بسپارد که غمی نیست. بهتر است بجای این کلام گفته شود: 

"ولش کردی به حال خودش"


۴- انسان جایز الخطاست:

این حرف نیز غلط است، زیرا انسان برای خطا کردن جایز نیست. 

بهتر است بگوییم انسان "ممکن الخطا" است. 

یعنی ممکن است خطا کند و بهترین خطا کنندگان، توبه کنندگان هستند.


۵- در گذشت نا بهنگام... ( العیاذ بالله)

شاید در گذشت هر عزیز و انسانی بسیار ناگوار باشد اما درگذشت هیچکس نا بهنگام نیست بلکه در دایره تقدیر الهی زمانه و نحوه مرگ افراد بسیار هوشمندانه و حکیمانه رقم می خورد.

که خداوند در بهترین زمان‌ممکن جان را از بندگان و دوستانش می خرد ...

خداوند  مطابق با سیستم هوشمند خود در وقت خاص مبادرت به گرفتن جان انسان ها می کند ونیاز به اجازه وخوشایند کسی ندارد.

بنا براین این سخن بسیار سخیف وغلط است که خدا و حکمت ها و مهربانی هایش را نادیده بگیریم.

۶-قیمت فلان وسیله خدا تومن... (العیاذ بالله)

این سخن نیز شرک و تمسخر خداست !و بسیار ناخوشایند وبی ادبانه است.

خداوند قیمت ندارد. وجزیی از کالا وخدمات کسی نیست که قیمت گذاری شود

باید ادب بندگی را رعایت کنیم.

۷-خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو...

این سخن یعنی برای تغییر وحقانیت هیچ حقی پایداری نکن. با غلط دیگران همراه باش وخود را سازگار کن.

این مثل مخالف رسالت هر پیامبری است زیرا پیامبران همواره به تنهایی قیام الهی خود را آغاز کردند.

۸-مشت نمونه خروار است

اتفاقا هیچ مشتی نمونه خروار نیست.!

این رفتار نشانگر تعمیم بی خردانه و بی انصافانه‌ هر  فکر و رفتاری است.

خشک و تر سوزاندن و همه ی افراد یک کلاس ومدرسه و شهر وجامعه را بد دانستن و خوب دانستن  منطقی  نیست.

هیچ جا وهیچ استعدادی در افراد شبیه سایر استعدادهایش نیست.

۹-دیگی که برای من نجوشد  سر سگ در آن بجوشد.

تمایل به خود .و خود برتر بینی و خود خواهی و دیگران را ندیدن  رفتاری بسیار ناپسند است.

۱۰-حرف مرد یکی است.

یکی از ضعف های شخصیتی افراد  لجاجت وسماجت است

انعطاف پذیری و شکیبایی و مدارا و بازسازی وبهسازی رفتار برای مرد یا هر فردی، پسندیده تر از لجاجت وسماجت اوست.

قران با آنکه کلام خداست آیات زیادی از آن دچار ناسخ و منسوخ شده اند.

یعنی بهسازی و ویراست همراه با مقتضیات زمان ومکان شامل حال این کتاب بزرگ شده است...

بسیاری از ضرب المثلهای ما نه تنها جنبه تربیتی ندارد بلکه باعث بروز بد تربیتی نیز شده است. باید تلاش کنیم و بیاندیشم تا ارزش واقعی سخنان را درک کنیم.

و خود را همنشین سخنان سازنده نگه داریم.

 

 

حمیدرضاابراهیم زاده

۷ آذر۱۴۰۰

 

تمامی حقوق مربوط به این اثر در انحصار مولف محفوظ می باشد

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۲)

افکار عمومی

این کشور تنها و تنها با یک مدیر افکار عمومی درست می شوددیگه به توصیه های جامعه شناسان و مدیرانپیدا و پنهان فرهنگی کشورگره باز نمی شود.

باور ندارید چون هنوز در باور ما کوهی از آموزه های اشتباه مذهبی ، فرهنگی ،ادبیاتی و ضرب المثلی وجود دارد که این کشور را به افسرگی و اندیشه های منفی کشیده است

وزارت افکار عمومی بسیار مهم تر از وزیر علوم ، وزیر آموزش و پرورش ، وزیر کشور یا وزیر ارشاد کاررایی دارد

چون خاصیت اعظم این وزارت ها در کشور ما "آسه برو آسه بیا که گربه شاخت نزنه" است یعنی اگر 8 سال در دولتی هیچ فعالیت خاصی نکنند ذره ای به جامعه ضربه نمی زنند

تمسخرنکنیدمن کشف جدیدم براتون می گم

با وزیر افکار عمومی "با یک گل بهار نمیشه " را دیگه قبول نمی کنید و این وزارت نو خواسته " با یک دست سه هندوانه برندار" چیه ؟ افکار ملتی را چون ایران آرام می کنند

مشکلات ناخواسته فضای مجازی با عصای موسی اش حل می کند .

ببینید ضمیر ناخودآگاه آن‌چه را برای فرد به صورت مدام تکرار می‌شود، یاد می‌گیرد ، جهت‌دهنده فکر و نگرش مردم است.

این وزارت با مدیر شایسته از تکرار ملال آور تبلیغات بازرگانی صداو سیما که نقش گروگان گیری مخاطب برای در آمد زایی دارند می گیرد و به مردم نیاز روزشان که برای سبک زندگی اسلامی و ایرانی نیاز دارد را با پیام زندگی تکرار می کند

تا کوه اشتباهاتی که بقیه در ذهن و فکر ایرانی می کنند را پاک کند و بهشون نشون دهد که " سلطان عم مادر " نیست بلکه مادر بهترین کارمند این وزارت افکار عمومی است

و جمله " دوستی با هر که کردم خصم مادر زاد شد " در فکر جامعه متحول می کند و نشان مید هد که دوستی با انسان اهل مهمترین کمیا زندگی است . و خنده و شادی سکه رایج خانواده می کند نه کوچه بازار و تعادل جامعه و خانواده در جایگاه خود تثبیت می کند

مطمئن هستم که این وزارت و مدیر شایسته آن مدیر تحول آفرین است

بدون ذره ای اغراق و بر در وزارت خانه اش می نویسد " آدم عاقل زیاد می خندد " و فرهنگ تبسم و شادی و شور آفرینی را دوباره به ایرانی ها هدیه می دهد

خواهش می کنم شماهم چنین چیزی مطلبه کنید . تنها با شعار نمی‌توان بازدهی افراد را بالا برد، زیرا انسان‌های افسرده با باور غلط ،انرژی لازم را برای فعالیت و ایجاد خلاقیت ندارد.

پاسخ:
سلام وسپاس
در حال حاضر  ساز و کار و وزارتی با ساز و کار افکار عمومی در بدنه ی همه سازمانها ونهادها وجود دارد.
نهاد روابط عمومی وزارت خانه ها و ادارات کل روابط عمومی
همین ماهیت را بصورت کلان وجزیی داراست.

روابط عمومی رابط مردم وسنجش افکار عمومی در مقارنه با ان ادارات می باشد
 ومنافع مردم و حقوق متقابل مردم وادارات را داراست .
از اینرو تشکیلات افکار عمومی بصورت مجزا قطعا دور تسلسل است.
بنظر می رسد بهترین  کاری که مدیران باید بکنند بها دادن به روابط عمومی است که وجدان بیدار جامعه نیز می باشد.

سلام استاد ممنون از پاسخ حضرتعالی

متن کاملا مزاح بود

شرمنده که طنازی کامل نداشت

ولی قبول بکنید یا نه روابط عمومی ها بیشتر از هرچی منافع سازمان در نظر می گیرند و تحول آفرین نیستند

منظور من تحول آفرینی با توجه با نیاز افکار عمومی جامعه است .

و در ضمن نوعی نوشته خلاقانه با ضرب المثل های ناهجار که متن عالی در مورد آن تاکید شده است .

ممنون

پاسخ:
سلام و سپاس 
بخش مهمی از آشفتگی های اجتماعی وفرهنگی واقتصادی جامعه ی ما بی تفاوتی بی مسئولیتی وفقر بینش و
نداشتن روحیه ی امر به معروف
( فراخوان به شناخت حقیقت و نیکی ها)
نهی از منکر ( آگاهی دادن وباز داشتن زشتی ها وخرابکاری ها )
باعث می شود جامعه دچار سرطان اجتماعی و بیماری های جهش یافته جامعوی شود.
توقع ما از دگرگونی های جامعوی  باید با تغییر از خود آغاز شود.
ان الله لا یغیر مابقوم حتی یغیر ما بانفسهم . سوره رعد۱۱
جامعه خوب و پیشرفته مشارکت همه مردم  به قانوگرایی را مطالبه می کند.
همه ما مسئولیم.
همه ما پلیس درونی و قاضی درونی بنام وجدان داریم که باید برایش ارزش قایل باشیم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی