آخرین بازمانده
در انتظار آخرین بازمانده
همه ادیان الهی و حتی غیر الهی بویژه همه مذاهب اسلامی منتظر منجی عالم بشریت و انسان کامل هستند و این عقیده و باور مختص به شیعه و ادیان و مذاهب دیگر نیست . در بین اهل سنت نیز روایات متواتر فراوانی در دست است. که منجمله رسول اکرم ( ص) فرمودند: اگر تنها روزی از عمر جهان باقی مانده باشد خداوند آنروز را آنقدر طولانی خواهد کرد. تا فرزندی از فرزندان من که کنیهاش کنیه من و نام او نام من است ظهور کند و زمین پر از ظلم و جور را از عدل و داد پر نماید . ( ابوهریره – الغیبه )
آیا جز اینست که امت اسلام و جهان باید منتظر ورود آن بزرگوار کسیکه صاحب عصر و زمانه است و کسیکه منتظر است باشند . از امام صادق ( ع ) روایت شده است :« و یکی از عبادات مهم و پر فضیلت انتظار فرج است» البته منظور از انتظار فرج همان عقیده برای ظهور و همت برای طلوع آفتاب کریمانه امام حجت است .
در این مقطع از زمان که انسانها به سرعت به سوی تکامل و تحول و ترقی و برتری در حرکتند، تفکر انتظار بیشتر در جان مردم رخنه کرده، هر چه دنیای متمدن بطرف تحول و پیشرفت گام بر میدارد مشکلات مخصوص نیز سر از آستین زمانه بیرون میکشد، و این جریان با تفکر قهقرایی جهان بطرف افول انسانیت به سوی اضمحلال و ورطه نابودی مغایر است.
توجه ذات اقدس ربوبی به انسانها آنقدر صمیمی و محبانه است که در مقطع تکامل و اوج ترقی انسانها بندهای از بندگان خاصش را که در علوم بسیار عالمتر از سایر انسانهاست، را برای زدودن غبار علوم بیمنزلت و پدیدآوردن علوم حقیقی بر میانگیزاند و با قیام پیامبرگونهاش انسان را از سستی و کرختی نجات میدهد. انسانی که با وجود تکثر و تنوع علوم امنیت ندارد و از دوران افلاطون تاکنون مدینه فاضله، آرزوی بزرگ فلسفی و جهانی مردم شده است.
لذا در هنگامه ظهور ولی عصر جهان بواسطه رشد و ترقی به موارد مبهم حیات میرسد، و جهان را آنقدر تعفن علوم بی منزلت میآزارد و آنقدر تأذی از معلومات بی منزلت و بیهوده، نابخردان و ادعای مدعیان دانش را احاطه میکند و آنقدر خلأ و آزار در حیات بشری احساس میشود که همه ملتها از خداوند ظهور منجی را میطلبند، همه ادیان و مذاهب در انتظار قدوم وی بر میخیزند و طلب تعجیل در ظهورش را مسئلت میدارند. و این مهمترین حقیقت ، از حقایق انتظار است .
1) بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین ( هود 86 )
و انتظار به معنی حقیقیاش؛ متأسفانه در جامعه اسلامی انتظار را بمفهوم رکود و سستی و جمود و قشریگری و دست انتظار یعنی امید یعنی بالندگی. امید راه روشن و گسترده است.
انتظار یعنی آمادگی روحی و جسمی داشتن. یعنی آمادگی نظامی دیدن یعنی تمام هم و غم را برای دفاع ازکرامت انسانی گذاشتن. هنگامیکه امام عصر ندا میدهد :« ای مردم ! » این همهی طبقات مردم از نژادها و اقوام و ادیان مختلف هستند که باید به ندای منجی لبیک بگویند و ما هستیم که باید برای مقابله با دشمنان آنحضرت آماده دفاع و مجاهدت باشیم .
خداوند اولین پشتیبان منتظران است.
2) ان الله یدافع عن الذین آمنوا . ( حج 38 )
3) خداوند خود از منتظران است. قل انتظروا انا منتظرون ( انعام 158 )
پس تنها، نشستن در خانه و اعتکاف در مهدیهها و دعا خواندن، خوردن و خوابیدن و ... کافی نیست. بلکه باید مهیا بود. با ابزار فهم و بصیرت و مجاهدت و خودسازی، امید به آینده ما را از مرگ و نا امیدی نجات میدهد .
البته مرگ حقیقی، همین ناامیدی است زیرا تسلیم شدن در برابر مشکلات یعنی بیتحرکی و جمود، و لذا جمود و سکون مرگ حقیقی انسانها است .
امید به آینده است که مسیحیان را پس از واقعه ی به صلیب کشیدن مسیح و به اعتقادشان شهادت و عروج روح آنحضرت و پس از آنهمه ذلت و خواری منتظر روح تابان حضرت روحالقدس کرده که آنها را نجات بخشد اگر امید به آینده و پیروزی نبود برای مسیحیان امکان حیات و بقا وجود نداشت. پیروان حضرت موسی چقدر ذلت و خواری کشیدند و تحمل کردند اما بازهم منتظر موعود هستند. امید به آینده همه اینها را تاکنون سر و پا نگه داشته است .
امید همان زندگی است. امواج امید در حقیقت روح ایمان و حیات ما انسانهاست. ناامیدی از نگاه پروردگار کفر است:
4 ) ولا تیئسوا من روح الله انه لاییأس من روح الله الا القوم الکافرون »( یوسف87 )
پس امید عبارتست از راهی گشاده و روشن و ناامیدی تسلیم شدن در برابر وضعیت موجود است .
1) ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین (قصص5)
2) و لقد کتبنا فی الزبورمن بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون .( انبیاء 105)
3) وعدالله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا یعبدوننی لایشرکون بی شیئاً . ( نور 55 )
مسئله بعدی این است که امید همان انتظار است و انتظار همان آمادگی روحی و جسمی است.
اگر بما بگویند حمله ناگهانی دشمنان اسلام یا دشمن کشورمان نزدیک است چه میکنیم؟
بالتبع اول از همه آمادگی نظامی و دفاعی و بکارگرفتن نیروهای آموزش دیده و خرید و بازسازی تجهیزات و تأسیسات مدرن نظامی و بکار انداختن رادارها و سیستمهای اخبار و اطلاعات ویژه و... با این وجود ما در انتظار به سر میبریم و خداوند خود نیز از منتظران است. ( یعنی منتظر اقدامات ما انسانهاست )
برای این پایداری و پاسداشت، خداوند یاور و پشتیبان مقتدر و مسلط بر ما و همهی کائنات است.
4) و لینصرن الله من ینصره . اگر به یاریم بشتابید . یاریتان می کنم . (حج 40 )
خداوندی که بسیار قدرتمند و عزیز و نکتهدان و مسلط به امور و دوست داشتنی است پناهگاه مطمئنی برای یاران خویش محسوب میشود خداوندی که یاور اهل امید و انتظار است به مومنینی که خود را از لحاظ روحی و جسمی آماده کردند تا مدافع دین و احیاگر دینش باشند پیروزی و نصرت را نوید داده است .
5) ان الله یدافع عن الذین آمنوا ... ( حج 38 )
6) الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلوه و آتواالزکاه و امرو بالمعروف و نهوا عن المنکر و الله عاقبه الامور ( حج 41 )
میفرماید: خداوند یاور کسانی است که اگر مکنتشان دهیم، نمازگذارانند و زکاتپردازان و امربمعروفکنندگان و نهی از منکر پیشهکنندگانند. منتظر باید برای ثبات خویش و دینش نمازگذار و زکات پرداز و امر بمعروف و ناهی از منکر باشد. اینها از خواص اهل انتظار است. پس اندیشه انتظار و تحرکات جامعه جهانی را هم شامل میشود .
امام صادق (ع ) میفرمایند:
« لولا الحجه لم تبق الارض حتی تکون ساخته »
گر روزی حجت (عج ) فارغ از زمین شود؛ زمین خود را منهدم میکند. البته امید پس از سخن رسول اکرم (ص) در نهایت صداقت و توقع است چون میخواهیم به ثمر برسیم و بقایمان تضمین شود. پس انتظار فرج محتاج به تلاشها و مجاهدات است .
«انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا »( معارج 3 و 4 )
اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره و اعوانه .... »
پشتوانهی این اثر: برداشتهایی از سخنان امام موسی صدر در حوزه انتظار
حمید رضا ابراهیم زاده 86/4/18
- ۰۱/۱۲/۱۷
با سلام خدمت شما دوست گرامی.
سایت بسیار خوبی دارید.
می توانید از سایت خبری تحلیلی ما هم بازدید کنید.
panabosh.blog.ir
شما می توانید با ما تبادل لینک کنید.
ابتدامارا در سایت خود لینک کنید .
آدرس سایت تان را به صورت نظر در سایت برای ما ارسال کنید.
panabosh سایت خبری تحلیلی
باتشکر از شما دوست گرامی.
منتظر نظرات تان هستیم.