وفای به عهد
پیشگفتار
بسم الله الرحمن الرحیم
بقیة الله خیر لکم ان کنتم مومنین / هود86
به میمنت موهبت کرامت انسان و با حرکت به سمت تکامل و بلوغ همه ی ملت ها وامت ها و ادیان ومذاهب همه ی ادیان و مذاهب منتظر انسان کامل و یا منجی عالم بشریت هستند که انسان خدا گونه و کاملی است که روح بزرگ و تکامل یافته اش پناه بشریت و مرهم همه دردهای انسان هاست .
این باور مختص تشیع واسلام نیست بلکه در باور سایر فرق و ادیان از این انسان سخن به میان آمده است.
در بین اهل سنت نیز روایتی ممتاز به تواتر وجود دارد که پیامبر اسلام فرموده اند:
اگر تنها روزی از عمر جهان باقی مانده باشد خداوند آنروز را آنقدر طولانی خواهد کرد تا فرزندی از فرزندان من که کنیه اش کنیه ی من و نامش همنام من است ظهور می کند و زمین پر از ظلم و جور را از عدل وداد پر می نماید." ( الغیبه. ابو هریره)
پس این اندیشه نمی تواند مختص به یک آئین و مذهب باشد!
قرآن کریم از وحشت و بی پناهی انسانهایی سخن می گوید که برای امنیت نیاز به منجی وپناهگاه امن دارند.
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا وَمَن کَفَرَ بَعْدَ ذَلِکَ فَأُولَئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ﴿النور: ٥٥﴾
آیا جز این نیست که امت ها و ملت ها با پیشرفتهای مهمی در همه ی حوزه های تکنولوژی درحصر بی اخلاقی، انسانیت و آزادگی خود را می بازند و با بلوغ خود نیازهای جدیدی پیدا می کنند؟
آیا چنین رویکردی مستلزم حضور انسان کامل برای برون رفت از بحران زندان طاقت فرسا وخود ساخته ی انسان بی اخلاق نیست؟
کسی که برپایه ی مکارم اخلاق هسته ی بنیادین حیاتش شکل گرفته است .
و باز خواهد سرود این بیت آشنا را که ؛ انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق.
کسی که می تواند با ترویج و اجرای سیاست های اخلاقی و رفتار نیکوی زیستی انسان ها را از بند انواع و اقسام استعمار و بردگی و استکبار خارج کند کسی جز امام عصر نمی تواند باشد. کسی که هم اکنون حضورش در زمین جدی است ولی زمینه و بسترهای لازم برای پذیرش سیاست ها و ظهورش مهیا نشده است.
امام صادق ( ع) : لو لا الحجه لم تبق الارض حتی تکون ساخته.
اگر زمین از حجت خدا خالی شود زمین دیگر جای زندگی نیست!
در روایت است که یکی از عبادات مهم وبزرگ انتظار فرج و دعا برای ظهور ایشان است.
منظور از باور به ظهور همت وآمادگی برای دگرگون شدن است .آمادگی برای پذیرش جامعه ی توسعه یافته و امن مهدوی است که همه جای آن را مدنیت و آرامش فرا گرفته است.
تلاش برای حرکت و بهتر شدن وظیفه ی همه مردم زمین است .
دراین گرانیگاه که انسان ها با شتاب به سمت تکامل و پویش کمال محوری درحرکت هستند تفکر انتظار برای حضور منجی بیشتر در جان واحوال مردم رخنه کرده است. روزی که پسر انسان بیاید و انسانیت و زیستگاه انسانی را مملو از عدالت و امنیت و آرامش کند
اگرچه این اندیشه مغایر با جهان محکوم به قهقهرا و افول انسانیت و درحال اضمحلال وسقوط نیست. اما نمی توان دنیا را به سقوط و افول وا داشت تا زودتر انسان کامل حضورش را رسما ابلاغ و اعلام کند
انسان کامل و یا پسر انسان حاضر و گواه بر تمام رفتارهای انسان و پیروانش می باشد و نیاز به پختگی و بلوغ ملت ها دارد تا بتواند شریعت و حکومتش را اجرا کند.
این آماده سازی برای ظهور کاملا با خمود و جمود و عصیانگری متضاد و متمایز است.
توجه پروردگار عالم به انسانها بسیار زیاد است که در مقطع تکامل انسان و اوج ورونق انسانیت بنده ای از بندگانش را که در دانش بسیار دانشمند تر از سایر دانشمندان هم عصرخویش است را برای زدودن غبار علوم بی منزلت و موذی و پدید آوردن دانش های اساسی وحقیقی بر می انگیزاند تا با قیام پیامبر گونه اش انسانیت را از جمود وسستی و کالبد گرایی برهاند.
انسانی که با وجود همه ی داشته ها ودانش ها امیت ندارد و از بی امنیتی و تنهایی و بی پناهی می رنجد.
از دوران باستان تا کنون مدینه ی فاضله و آرزو و آرمان مهم فلاسفه و بلکه ملت ها ومردمان دچا دگرگونی و پویایی شده است.
بنابراین در هنگام ظهور ولی عصر، دنیا به واسطه ی رشد و ترقی علوم متفاوت به پیچیدگی ها و یا بن بستهای مهمی در حوزه های مختلف علوم وفنون می رسد. و جهان از تعفن و زیان علوم بی منزلت وحاشیه ای و بی برکت آن علوم بی فایده بشدت آسیب می بیند و شدت تاذی نابخردان و متخصصان دانشهای بی کیفیت باعث می شود که حیات بشری در زمین تهدید شده و بشدت روزهای حساس خود را سپری خواهد کرد تا اینکه پدیده ظهورانسان کامل به عنوان منجی رخ می دهد و التهابات و نا امنی ها از سر مردم جهان رفع می شود.
ازاین رو حقیقی ترین حقیقت جهان حقیقت ظهور است. واساسی ترین نیاز مردم دنیا دراین عصر "امام زمان " و پایبندی به اصل انتظار است.
انتظار به مفهوم حقیقی اش که متاسفانه در جوامع با رکود و قشریگری مواجه شده است.
دست روی دست گذاشتن و جمود ومنتظر شخصی باهویت "بت من "و "جادوگر "و " هیرو" و... ماندن کاملا عبث و کودنانه است.
انتظار یعنی امید و بالندگی.
امید راه روشن وگسترده ای است. یعنی آمادگی روحی وجسمی داشتن و آمادگی همه جانبه دیدن وپدافندهای عامل وغیر عامل را ترتیب دادن برای اعلان ظهور است.
هنگامی که امام عصر فراخوان می فرماید : که ای مردم!!!
این مردم هستند که باید با آمادگی همه جانبه ندایش را لبیک بگویند وبرای دگرگون سازی جهان در صف یارانش تلاش کنند تا پیروزی کامل و دگرگونی برای رسیدن به توسعه و پیشرفت و آرامش وعدالت محقق گردد.
خداوند مهمترین و اولین پشتیبان منتظران است .
ان الله یدافع عن الذین آمنوا (حج 38)
پس تنها در مهدیه ها نشستن و دعای ندبه ها خواندن و درخانه خوردن و خوابیدن و... برای پذیرش پروتکل های انتظارکافی نیست.
بلکه باید مهیا بود. امید به آینده است که مارا ازمرگ و روزمرگی نجات می دهد و به ما هویت کریمانه ی انسانی می بخشد.
مرگ حقیقی همین ناامیدی است.
تسلیم شدن در برابر ناملایمات و عدم پایبندی به باورها و عدم التزام عملی به باورها باعث ریاکاری و رکود و سقوط افراد و جوامع است.
بی تحرکی و جمود وسکون مخالف سیالیت وحرکت است ومرگ آوراست.
امید به آینده بود که پیروان حضرت موسی را از ذلت وخواری و پستی به حرکت واداشت. چقدر تا ظهورمنجی خود ذلت و خواری و تحقیر را تحمل کردند ؟
امید به آینده است که مسیحیان را پس از واقعه ی صلیب تحمل آنهمه تحمیل های ناروا و ذلت وخواری به انتظار روح تابان حضرت روح القدس واداشته تا آنها را نجات دهد.
امواج امید به آینده درواقع روح حیات ما انسان هاست.
ناامیدی ویاس کفر آوراست
ولا تیاسوا من روح الله انه لا ییاس من روح الله الا القوم الکافرین.( یوسف. 87)
مساله و موضوع بعدی این است که امید همان انتظار است . و انتظار چیزی جز آمادگی روحی و جسمی نیست.
اگر بما بگویند که تهدیدی جان و مال و زیستگاه انسانها را به چالش می کشد چه می کنیم؟
هر تهدیدی از دشمن انسانی. حیوانی و بیولوژیک و بیماری و جانوری وجنی و... که بتواند انسانیت را بشدت تحقیر و تضعیف و یا نابود کند مستلزم آمادگی برای رویارویی و مبارزه است.
ساخت و بکارگیری همه ی تجهیزات و ملزومات مبارزه، آمادگی وخیزش محسوب می شود. و در نزد خدا به آن جزا داده می شود و مورد پسند پروردگار جهان است.
خداوند عزیز و حکیم خود نیز ازمنتظران و بلکه یاور و همراه اهل باور و امید و انتظار است.
ولینصرن الله من ینصره ان الله لقوی عزیز. (حج 40)
قل فانتضروا انا منتظرون (انعام 158)
اگر به یاریم بشتابید یاریتان می کنم خداوندی که دوست داشتنی بسیار قدرتمند و نکته دان و مسلط به امور است.
الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلوه و اتوا الزکاه وامروا بالمعروف ونهو عن المنکر ولله عاقبه الامور (حج41)
خداوند یاورکسانی است که اگر در زمین مکان و امکانات به آنها دهد نماز گزاران و زکات دهندگان و آمران به معروف و ناهیان از منکرات هستند و این 4 خصیصه از خواص اصلی اهل انتظار است.
پس اندیشه ی انتظار تحرکات و دگرگونی های شایسته ی جامعه جهانی را رقم می زند.
امید ما با توجه به سفارشات خدا وپیام آورانش باید تبدیل به یک پویش برای بالندگی گردد
اگرمی خواهیم موفق باشیم و وتلاشها وایده ها و آرمانهایمان به ثمر برسد و بقایمان تضمین گردد باید در امتداد نظم رحمانی پروردگار حرکت کنیم. ومنتظر گشایش های بزرگ باشیم که انتظار فرج محتاج به دقت و نظم وخودسازی و تلاش ها و آمادگی هاست. انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا
و.الی الله المصیر
حمیدرضا ابراهیم زاده
9 اردیبهشت1381
شرحی بر دعای عهد
بررسی روایات درباره دعای عهد
از امام صادق(ع) روایت است که« هرکس چهل صباح این عهد را بخواند از یاوران قائم ما باشد و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد خداوند اورا ازقبر بیرون آورد که درخدمت ایشان باشد و حق تعالی به هرکلمه هزار حسنه او را کرامت فرماید و هزار گناه از او را محو کند» (مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی. دعای عهد)
در بحار الانوار مجلسی آمده است که:« من دربعض کتب قدیمه دیده ام که بعد از این زیارت دست راست را به دست چپ بزند مثل زدن در بیعت...»
تجدید میثاق با امام عصر (عج) در هرصبحدم از جمله تکالیف فراوانی است که برعهده ی شیعیانش نهاده شده که باید عمل نمایند. (تکالیف الانام. صدرالدین همدانی)
صدرالدین همدانی درتکالیف الانام گفته است؛ « پس چون داخل روز شدی باید متوجه امام خود شده و از روی کمال خلوص عقیده ات را تجدید عهد وبیعت تازه با آنحضرت نمایی وچنان تصور نمایی که آن حضرت در پرده ی اختفا پنهان نیست ودر مقر سلطنت خود جلوس نموده و تو خدمت آن حضرت مشرف می شوی.»
تجدید میثاق با امام عصر درحقیقت همان بیعت برشناخت واطاعت ویاری کردن امام بزرگوار است. شیعه دراین بیعت ، نیت و هدف خالصانه واهی خود را به زبان می آورد و ضمن اقرار به مراتب اخلاص وپایبندی به شریعت و آمادگی برای در رکاب بودن، جان نثار خویش را به پیشگاه آن امام همام ابراز می دارد.
وظیفه ی هر انسانی وهرمسلمانی و هر شیعه وپیرو پیشوایی امام عصر این است که برای یاری خداوند تلاش و کوشش کند و مجاهدت و جهادش را با خداوند معامله کند .که در گام نخست جهاد، باید متوجه تلاش بزرگ تر(جهاد اکبر) باشد تلاش برای خود سازی و پارسایی است که سیر آمادگی روحی و جسمی چیزی جز این جهاد نیست و آنگاه بخاطر پایبندی به باورهایش بخاطر پروردگارش با منکرات ناسازگار بوده وخود را برای جهاد اصغر یا تلاش برای مرحله بعدی مهیا کند.
انسان سلیم النفس و شیعه ی حقیقی می داند که پیشوای راستین زمان ، هنگامی اورا می پذیرد که سرشار از پایبندی و محبت ومودت به الزمات او باشد .این در رکاب بودن یعنی آماده و مهیای امر ولی خدا شدن.
محبت هنگامی به اثبات می رسد که همه ی پایبندی ها به الزمات محکم و استوار به رفتار و کردار سرایت کند پیرو و مجری معروفات و نیکی ها و مبرا از منکرات و دشمن خطا ها و منکرات باشد.
اهمیت دعا کردن از نگاه قرآن و سفارش خداوند به نیایش و خواهش کردن.
- قل ما یعبئوا بکم ربی لو لا دعاء کم. ( فرقان77)
- واذا سالک عبادی عنی فانی قریب اجیب دعوه الداع اذا دعان فلیستجیبوا لی ولیومنوا بی لعلهم یرشدون. (بقره 186)
- امن یجیب المضطر اذا دعاه ویکشف السوء... (نمل64)
- ادعوکم تضرعا وخفیه...(غافر 60)
امام زین العابدین(ع) در دعای معروف ابوحمزه ی ثمالی که بارقه های امید و اطمینان در آن موج می زند و آن حضرت در سحر ماه مبارک رمضان می خوانده است، این چنین به خدا می گوید:
( اللهم انی اجد سبل المطالب الیک مشرعه و... بارالها! من جاده های طلب را به سوی تو باز و صاف و آبشخورهای امید به تو را مالامال می بینم. کمک خواستن از فضل و رحمت تو را مجاز و درهای دعا را به روی آنان که تو را بخوانند و از تو مدد بخواهند، باز و گشاده می بینم. و به یقین می دانم که تو آماده اجابت دعای دعاکنندگان و در کمین پناه دادن پناه خواهان هستی. و یقین دارم چهره تو در پرده نیست و این آمال و اعمال ناشایست بندگان است که حجاب دیده آن ها می گردد.)
بسم الله الرحمن الرحیم
بنام خداوند بخشنده ومهربان
اللهم رب النور العظیم
(بارخدایا ! ای پروردگار نور بزرگ)
- پیش از پیدایش کائنات در هنگام بیگ بنگ ازلی جرقه ونور بزرگی باعث پیدایش هستی وکائنات گردید.
- عالم از نور ازلی واحد و بزرگی پدید آمد که کسی جز خدای یگانه سرچشمه و آفریننده اش نیست.
- یکی از اسامی پروردگار " نور" است. و خداوند نورانیت خود را اینگونه معرفی می کند.
اللَّهُ نُورُ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَوهٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِى زُجَاجَهٍ الزُّجَاجَهُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّىٌّ یُوقَدُ مِن شَجَرَهٍ مُّبَرَکَهٍ زَیْتُونَهٍ لَّا شَرْقِیَّهٍ وَلَا غَرْبِیَّهٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِى ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى نُورٍ یَهْدِى اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَآءُ وَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَلَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَىْءٍ عَلِیمٌ. (سوره نور /30)
- خداوند، نور آسمانها وزمین است. همانند نور او چون چراغدانى است که در آن چراغى (پر فروغ) باشد. آن چراغ در میان شیشهاى و آن شیشه همچون ستارهاى تابان و درخشان. این چراغ از روغن درخت پر برکت زیتون بر افروخته است، که نه شرقى است و نه غربى. (روغنش به قدرى صاف و شفّاف است) که بدون تماس آتش نزدیک است (شعلهور شود و) روشنى دهد. نورى است بر فراز نور دیگر. هر کس را که خداوند بخواهد به نور خویش هدایت مىکند، و خداوند براى مردم مثلها مىزند و به هر چیزى آگاه است.
- " رب " بودن ذات حق همان صفت پرورش دهندگی و مربی بودن ایشان است
- اوست که همه ی جانداران واشیا وکلمات و گیتی وانسان ها را آفرید و به واسطه صفات ربانی خویش برای انسان ها پیامبرانی را ازجنس انسان برانگیخت تا انسانیت را تربیت کند وبه تکامل و بلوغ سوق دهد تا کرامت یابد وگرانبها گردد.
- این انوار الهی است که زمین وآسمانها وگیتی را روشن می سازد.
- یکی از نام های قرآن کریم " نور" است. "نورالعظیم" می تواند خود قرآن باشد که کاتالوگ وکتاب راهنمای آفرینش گیتی وانسان باشد.
- قرآن نماد دانش و معجزه ی جاویدان پیامبر آخر الزمان است.درقرآن تمام رازهای آفرینش و رمزهای کائنات گردآوری شده است.
- وماکنت تدری ماالکتاب ولا الایمان و لکن جعلناه نورا نهدی به من نشاء من عبادنا...(سوره شورا 52)
- در روایت داریم: العلم نور یقذفه الله فی قلبه من یشاء (مصباح الشریعة، ص 16. نیز ر.ک: منیةالمرید، ص 148و 167؛ بحارالانوار، ج 1، ص 224؛ مشکاةالانوار، ص325. )
و رب الکرسی الرفیع
وپرورش دهنده ی کرسی مرتفع
- خداوند پروردگار و مربی همه ی کائنات و کهکشانهای بزرگی است که درآسمان وجود دارد و ذهن بشر نسبت به اندیشه درباره بزرگی ورموز آنان بسیار ناسور و کوچک است.
- چرائی وجود کهکشانها. اسرار حیات درسایر کرات. اسرار ماده ی تاریک. اسرار تونل های زمان. و بسیاری از اسرار گیتی در اندیشه هدفمند خداوند هوشمندانه منظم درچرخه ی آفرینش فعالیت دارند.
- نظم و ترتیب سیارات و چگونگی کنترل آنان برای بقای یکدیگر وزمین.
- پدیدآمدن بسیاری ازقوانین فیزیکی زمین ازجمله دگرگونی فصل ها. چرخش شبانه روز. بواسطه حکمت های بارز وپنهان منظوم ذات اقدس ربوبی ، به چشم انسان می آید تا بتواند خود را به تکامل و پویش برساند.
- خداوند به واسطه ی "رب" بودنش نیازهای دانسته و نادانسته انسان وکائنات را رصد و برآورده می سازد. او گیتی را بخاطر انسان و وسعت خواهش ها و نیازهای انسان پدید آورد
- خدا بزرگتراست از" همه ی نیازهای انسان "و "همه ی ترسها" یی که انسان با آن روبروست.
- "الله اکبر" بزرگترین و مهمترین کلیدی است که باید انسان را به اندیشه وادارد که به توهم و خود فریبی دچار نشود و بداند که پروردگارش همان که نقشه و ژنوم حیات او و کائنات را ترسیم کرده است به تمام بزنگاهها و ترس ها و نیازهایش اندیشیده است وبه آن تسلط کافی دارد او اینچنین دانشمند مقتدر و بزرگی است.
- الیس الله بکاف عبده؟ (زمر36)
آیا خدای به این بزرگی برای بنده اش کافی نیست؟
- وسعت عرش و کرسی زمین و آسمان همه ازحکمت های ذات اقدس ربوبی است.
- وسع کرسیه السماوات والارض ولایئودوه حفظهما و هو العلی العظیم. (بقره 255)
و رب البحر المسجور
وپرورش دهنده دریای احسان ونیکی است.
- خدایی که مربی اقیانوسهای پاکی و احسان است.
- احسان خدا هوشمندانه است و همه منازل و مراتبش مشخص و هدفمند است.
- او بخشنده ای است که دریای کرم و احسانش ازجوشش نمی ایستد .
- به هرآنکه خوشش آید بی حساب می بخشد و موهباتش وسیع و فراگیر وبه هنگام چیده است.
- اقیانوس کرم و مهرش هرگز نمی خشکد و چیزی ازآن کم نمی شود
و منزل التورات والانجیل والزبور
و فرود آورنده ی تورات وانجیل وزبور ( کتاب های آسمانی ) است
- فرستادن کتب . همراه با برانگیختن رسل بوده است و بخش مهمی ازنیاز ومقتضیات زمانه بوده است.
- همه ی کتاب های الهی وادیان مقدس هستند و تکریم آنان جایز والزامی است.
- ادیان با بلوغ انسانیت و پیشرفت تدریجی تمدن ها وا نسانیت جهت وجهش یافته اند.
- باور وتکریم نسبت به همه انبیا وکتابهایشان در شریعت دین اسلام واجب است.
- آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَکَ رَبَّنَا وَإِلَیْکَ الْمَصِیرُ ﴿البقرة: ٢٨٥﴾
- چون که صد آمد نود هم پیش ماست نام احمد نام جمله انبیاست
- خداوند کتاب های آسمانی ادیان را برای پیامبران هرعصر بواسطه ی دگرگونی در فهم و درک مردمان آن زمان نازل فرموده تا پاسخگوی نیازهای شان برای تاب آوری و بلوغشان باشد.
- در اصول کافی امده است که همه ی کتابهای آسمانی در ماه رمضان نازل شده اند :
- صحف ابراهیم در شب اول ماه
- تورات در شب ششم ماه
- انجیل در شب سیزدهم ماه
- زبور در شب هیجدهم ماه
- و قرآن در شب بیست وسوم ماه مبارک رمضان شده اند. ( اصول کافی ج 6 باب نوادر ص467 )
- همه ی کتب آسمانی برای نیاز بشر و رفاه حال انسانها وصیانت از کرامت انسان نازل شده اند.
و رب الظل و الحرور
وپرورش دهنده سایه ها و گرمای سوزان است
- سایه ها بخشی ازآفرینش معنا دارخداوند بوده و خداوند را تسبیح می کنند.
- أَوَلَمْ یَرَوْا إِلَى مَا خَلَقَ اللَّهُ مِن شَیْءٍ یَتَفَیَّأُ ظِلَالُهُ عَنِ الْیَمِینِ وَالشَّمَائِلِ سُجَّدًا لِّلَّهِ وَهُمْ دَاخِرُونَ ﴿النحل: ٤٨﴾
- وَلِلَّهِ یَسْجُدُ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعًا وَکَرْهًا وَظِلَالُهُم بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ ﴿الرعد: ١٥﴾
- کسانی که در آسمان ها و زمین هستند، از روی میل و رغبت یا بی میلی و کراهت و نیز سایه هایشان بامداد و شام گاه برای خدا سجده می کنند..
- خداوند مربی سایه ها ست و نیاز انسان و گیتی ا به سایه ها را رصد کرده است.
- سایه ها برای امنیت از گرما ی سوزان ناجی شدند اما حقیقت پنهانی که درسایه هاست و هویت و شعاع نور را مشخص می کنند، در خود حرفها دارد .
- سایه ها با بادگرم و سوزان قابل قیاس نیستند.
- َو لَا الظِّلُّ وَلَا الْحَرُورُ ﴿فاطر: ٢١﴾
و منزل القرآن العظیم
- قرآن نماد دانش و کتاب هستی شناسی است که ژرفای آن همواره ناشناخته مانده است وبا پیشرفت دانش ها می توان پی به اسرار سخنان وحی در قرآن برد..
- بِالْبَیِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَأَنزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ ﴿النحل: ٤٤﴾
- او همان فرو فرستنده ی تنهاترین کتاب معجزه آسایی است که بی رقیب مانده است
- بی گمان قرآن راهنمایی روشنگر برای پارسایان خردمندان است.
قرآن شفایی است که برای نیک باوران درمان وبرای ستمکاران درد آور است.
- وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا ﴿الإسراء: ٨٢﴾
- یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْکُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَشِفَاءٌ لِّمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ (یونس: ٥٧)
ای مردم! یقیناً از سوی پروردگارتان برای شما پند وموعظه ای آمده، و شفاست برای آنچه در سینه هاست، و سراسر هدایت و رحمت است برای باورمندان.
و رب الملائکه المقربین والانبیاء والمرسلین
و پروردگار فرشتگان نزدیک و پیامبران و فرستادگان است.
- فرشتگان بخش های مهمی از آفرینش خدا هستند که سرباز و گماشته ی ذات اقدس ربوبی برای گردش چرخ کائنات می باشند
- فرشتگان با کارائی هایشان برای سربازی خدا مقرب بود و یا به اقسام گوناگون شناسایی می شوند.
- عزرائیل مامور دریافت جان شده است .
- اسرافیل مامور رخ سازی و مامور پایان دادن به فرجام دنیا است.
- جبرئیل مامور ابلاغ پیام خدا برای پیامبران است
- میکائیل مامور تقسیم رزق وروزی است.
- نکیر و منکر ماموران پرسش و پاسخ در گور
- رقیب و عتید ماموران محافظ وثبت رفتار انسان ها.
- یشهده المقربون( مطففین 21)
- والملائکه المقربون ( نسا 172)
پیامبران درحقیقت پیام رسان ودریچه ارتباط بین انسان و خداوند هستند
- وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِینَ إِلَّا مُبَشِّرِینَ وَمُنذِرِینَ وَیُجَادِلُ الَّذِینَ کَفَرُوا بِالْبَاطِلِ لِیُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ وَاتَّخَذُوا آیَاتِی وَمَا أُنذِرُوا هُزُوًا ﴿٥٦ کهف﴾
- و پیامبران را جز مژده دهنده و بیم رسان نمی فرستیم؛ پس کسانی که ایمان بیاورند و [مفاسد خود را] اصلاح کنند نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می شوند.
- پیامبران "مامور به تکلیف" هستند و سیطره ای بر حال واحوال انسانها ندارند!
- فذکر انما انت مذکر لست علیهم بمصیطر ( غاشیه 21 و22 )
اللهم انی اسئلک بوجهک الکریم وبنور وجهک المنیر و بملکک القدیم
خدایا ازتو به واسطه ی چهره بزرگوارت ونور چهره ی نورانی ات وبه پادشاهی ازلی ات...
- خداوند تنها چهره ی ماندگاری است که هیچ چیزی نمی تواند آن را از وجود ساقط کند
- کل من علیها فان ویبقی وجه ربک ذو الجلال والاکرام ( الرحمن 26 و 27)
- خداوند یگانه رخسار بخشایشگری است که بزرگ منشی و نجابتش همچون چشمه های جوشان اقیانوس ها سرشار از جود و بخشش است و هرچه از آن برداری چیز ازآن کم نمی شود.
- خداوند پادشاه و آفریننده و زمامداری است همه ذرات بنیادین هستی را برای پیدایش دنیای بزرگ بااضلاع مختلف ترسیم کرده است
- نور ازلی واحد و ابدی گیتی کسی جز اونیست.
یا حی یا قیوم!
ای زنده و پایندی ازلی و ابدی
- نام و واژه ی "حی وقیوم "دو صفت ذاتی ومنحصر به فرد خداست که درنگاه بسیاری از اهل عرفان و باور مندان حوزه ی گیتی و قرآن وخردمندان و معصومین بعنوان اسم اعظم شناخته شده اند. . (شرح اسماء اللّه الحسنی، ص ۹۹؛ مجمع البیان، ج ۲، ص ۶۹۶؛ تفسیر صدرالمتألهین، ج ۱، ص ۳۷.)
- سزد کز خاتم لعلش زنم لاف سلیمانی چو اسم اعظمم باشد چه باک از اهرمن دارم. (حافظ)
- زنده ی جاودانه ای که پایندگی و بالندگی اش ابدی است.
- قیوم بودن حی در واقع قرینه ومکمل یکدیگرند.
اسئلک باسمک الذی اشرقت به السماوات والارضون
از تو به وسیله ی نامت که آسمانها و سرزمین هایت را روشنی می بخشد می خواهم...
- بسیاری از نام های خداوند کلید رمز گشایش درهای گنجهای خدا وند هستند
- اسامی و رمزهایی که زمین وکائنات نسبت به شنیدنش تحریک می شوند و به اذن پروردگار کارگشا خواهند بود
- نام ها وصفات ذات اقدس ربوبی ویژگی هایی دارند و در "دانش ذکر " باید با دوز خاص استفاده شوند و علمای دانش ذکر با توجه به همه ی استعدادهای ذاکر این اذکار را برای ذاکر نسخه می پیچند.
و باسمک الذی یصلح به الاولون و الاخرون
و نامی که اولین ها و اخرین ها را اصلاح و تربیت و دگرگون ساخت.
- اولین وآخرین می تواند جوامع و امت های بدوی و پیشین باشد و یا از امت ها وجوامع میانی و واپسین باشند.
- تربیت و جان بخشی به همه موجودات طبیعتا از همان رمز واژه و نام و زمزمه آغاز شد.
- نامی که باعث بازگشایی درهای رحمت و نبوغ است.
یا حی قبل کل حی ویا حیا بعد کل حی ویا حیا حین لاحی یا محی الموتی و ممیت الاحیا
ای زنده ی پیش از هر زنده ای و ای زنده ی پس از هر زنده ای. وای زنده ی هنگامی که هیچ زنده ای نیست وای زنده کننده ی مردگان و میراننده ی زندگان
- زنده بودن پروردگار عالم صفات ذاتی ایشان است و نیاز ووابستگی به زنده بودن ومرده بودن هیچ جان وجهانی ندارد. بلکه همه موجودات با "کن فیکون " خداوند بود و نابود می شوند.
- اذا قضی امرا فانما یقول له کن فیکون (آل عمران 47)
- ماندگاری هویت و زنده بودن و یا بود و نابودی موجودات به یک اشاره خدا بند است.
یا لااله الا انت
ای زنده ای که بجز تو خدایی نیست.
- پیش نیاز تاثیرگزاری بر سرنوشت و و رصد گردن نیازها و مصلحت اندیشی برای آفرینش ها حیات هوشمندانه ی آفریننده است..
- مهندسی که اندازه ومقیاسها را درهرشرائطی می سنجد و ذره از حال آفریده ی خویش غافل نیست
- سبح اسم ربک الاعلی الذی خلق فسوی والذی قدر فهدی والذی اخرج المرعی (اعلی 1-4 )
- زنده ی هوشمند که غفلت و خوابی ندارد کسی نیست جز خدای یگانه
- الله لا اله الا هو الحی القیوم لا تاخذه سنه ولا نوم...( بقره255 )
- آنکه قهقرا و افول در اراده وهویتش وجود ندارد خداست که پروردگارگیتی است..
- آنکه هرآنچه در نزد اوست جاودانه است و هرآنچه که در اختیارماست ازدست رفتنی .
- ما عندکم ینفد وما عند الله باق (نحل 96)
اللهم بلغ مولانا الامام الهادی المهدی القائم بامرک صلوات الله علیه وعلی آبائه الطاهرین عن جمیع المومنین والمومنات فی مشارق الارض ومغاربها سهلها و جبلها و برَها و بحرها
پروردگارا با دستور خود قیام مولایمان امام هدایتگر هدایت شده (مهدی) پاینده را که صلوات خدا براو و نیاکان پاکش باد را ابلاغ کن و همچنین دعا ودرود از همه ی باورمندان در خاور و باختر زمین درکوهها ومناطق صعب العبور و جلگه ها وکویرها و دریاها را برایش برسان
- امام زمان نماینده ی تام الاختیارخداست. و بنا به فراهم بودن شرائط مکانی و زمانی و محیطی و بسترهای لازم و صلاح دید ذات اقدس ربوبی اورا به قیام وظهور امر می فرماید.
- خداوند هنگامی که بسترهای درک و فهم مردم را در توسعه پذیری جامعه ی جهانی مهدوی ، آماده ببیند و طلوع بلوغ بشریت برایش محرز گردد .برای مصلحت کائنات و بشریت منجی را برمی انگیزاند.
- شدت و فوریت نیاز بشر به منجی منجر به درخواستهای واقعی و عاجلانه (دعا برای ظهور منجی ) می گردد.
- دعا و درخواست متحد الشکل مردم ازسراسر زمین از باختر وخاور وشمال وجنوب وقطب ها و جزایر و وقله ها و جلگه ها برای نجات از گرفتاری ها. پلیدی ها که نشان ازخستگی وبی پناهی شان دارد و بی تردید این درخواست و انابه پذیرفتنی است .
و عنی و عن والدی من الصلوات زنه عرش الله ومدادکلماته و احصاه علمه واحاط به کتابه
خدایا برابر با عرش خدایی ات واندازه ی لوح وقلم و آنچه را که دانش نامحدود است و کتاب آفرینش برآن مسلط وچیره است ؛ از طرف من وپدر ومادرم برایش رحمت وصلوات برسان .
- اخلاص در گفتار از پندار نیک سرچشمه می گیرد.
- خود سازی موفق و مفید با پندار وگفتار و رفتار نیک سازماندهی و مشخص می شود و میزان و درجه خلوص افراد بااین مولفه مشخص می گردد.
- نیابت فرزندان از طرف والدین برای درخواست و نیایش و ستایش و دعای چنین خالصانی پذیرفتنی است.
اللهم انی اجدد فی صبیحه یومی هذا و ما عشت من ایامی عهدا و عقدا
خدایا در این سپیده دم و همه ی لحظات روزهایی که در آن فرصت زندگی دارم با او تجدید عهد وپیمان می کنم.
- سپیده دم و هنگامی که صبح آغازمی شود سرزمین درون انسان مستعد ترین لحظاتش راازسرمی گیرد
- نیایش درسپیده دمان و سحرگاهان تاثیر بیشتری دارد
- خداوند به صبح قسم یاد کرده است . والصبح اذا تنفس ( تکویر 18)
- کانوا قلیلا من اللیل مایهجعون و بالاسحارهم یستغفرون ( ذاریات 17 و 18)
- چه بسیار اندکند آنانی که شب بر می خیزند و به هنگام سحرگاهان استغفار می کنند.
اللهم اجعلنی من انصاره واعوانه و الذابین عنه و المسارعین الیه فی قضاء حوائجه والممثلین لامره و المحامین عنه و السابقین الی ارادته و المستشهدین بین یدیه
خدایا مرا از یاران و دوستان و از پشتیبانان او و ازکسانی که برای انجام آرمانهایش می شتابند و دستوراتش را می پذیرند و او را حمایت می کنند و بخاطر هدف و اراده اش مشتاقانه ازیکدیگر پیشی می گیرند و در حضورش به مقام بالای شهادت می رسند قرار ده.
- شهادت وجان نثاری در رکاب و کنار ولی خدا بزرگترین افتخار انسان خداگونه و کمال انسانیت است.
- ارادت به مولا، به پیروی از دستورات ایشان در بود و نبود شان از راه پذیرش گفتارها و پایبندی به رفتارها پذیرفتنی است.
- تولی وتبری یعنی دوست داشتن و دشمن داشتن برای ایشان.
- هرحب و بغضی که درآن خشنودی خدا و "ولی خدا" نباشد گناه وخطا است.
- در فرازی از زیارت عاشورا داریم که؛ " انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن ولاکم وعدو لمن عاداکم..."
- این خواستن وآرزوکردن باید در عمل و رفتار بچشم بیاید.
- آرزوهایی که منشاء آن لقلقه ی زبان باشد محکوم به رد شدن است.
اللهم ان حال بینی وبینه الموت الذی جعلته علی عبادک حتما مقضیا فاخرجنی من قبری موتزرا کفنی شاهرا سیفی مجردا قناتی ملبیا دعوه الداعی فی الحاضر والبادی.
خدایا اگر مرگ که برای بندگانت "قضای محتوم " است ، میان من و ایشان جدایی انداخت. آنگاه مرا ازگورم درحالیکه کفن پوشم و شمشیر از نیام کشیده ام ولبیک گویان فراخوانش را پاسخ دهم برانگیزان.
- مرگ حقی ازحقوق راستین خدا و حکمتی از محکمات وسنت های خداست که برای تکامل انسان ترسیم شده و باتوجه به مجموعه مختصات رفتاری ما و مقتضیات سرنوشتمان درنظر گرفته می شود.
- چرایی مردن و چگونه مردن و درکجا مردن ما فصل پیچیده ای از اسرار و حکمت های ذات اقدس ربوبی است.
- فاذا جاء اجلهم لایستاخرون ساعه ولایستقدمون (نحل61)
- مرگ قضای الهی است و اگرکسی گمان برد که بتواند خود رااز سرنوشت حتمی خود دورنگه دارد این اشتباهی بزرگ است.
- اَیْنَمَا تَکُونُوا یُدْرِکْکُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ کُنْتُمْ فِی بُرُوجٍ مُشَیَّدَةٍ وَإِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ یَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ یَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِنْدِکَ قُلْ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ...( نساء 78)
- دنیا رحم انسان برای تلاشها و توشه برداری ها و تکامل اوست و فرجام تلاشهای انسانیت ورود به رحم برزخ است که با مرگ امکان پذیراست
- برانگیختن مردگان از گور برای گواه وسایر نیازها در زمان حضرت مسیح توسط ایشان وجود داشت.
- فَتَکُونُ طَیْراً بِإِذْنِی وَ تُبْرِئُ الْأَکْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ بِإِذْنِی وَ إِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتى بِإِذْنِی ( مائده 110)
- برانگیختن خواص وگواهان از گور باتوجه به نیازهای عصرظهور اجتناب ناپذیر است.
- حضرت مسیح در روزهای ظهور به کمک امام زمان می شتابند. و او را یاری خواهند نمود.
اللهم اجعل محیای محیا محمد وآل محمد ومماتی ممات محمد و آل محمد. (زیارت عاشورا)
اللهم ارنی الطلعه الرشیده والغره الحمیده واکحل ناظری بنظره منی الیه
خدایا قامت رعنای او را وجمال دلربایش را برایم بنمایان ونگاهم رابدیدارش سرمه بکش
- امام عصر غیرت ستوده شده ی خدا است.
- امام همچون آب روانی است که کویرها و دشت ها راسیراب می کند
- خواص آب علاوه بر سیرابی وشستشو زنده وتازه کردن است.
- قل ارایتکم ان اصبح ماءو کم فمن یاتیکم بماء معین ( ملک 30)
- گوارایی ظهور وجود نازنین امام عصر در هنگام بن بست حیات و بی پناهی بسیار خواستنی ولذیذ است.
- دیده ی اهل انتظار با دیدن چهره ی دلگشای مهدی موعود پرنور خواهد شد
- زیارت ودیدار آن جناب سرمه ی چشم همه ی دوستداران ایشان است.
- خیز و بالابنما ای بت شیرین حرکات کز سر این جان و جهان دست فشان برخیزم...(حافظ)
و عجل فرجه و سهل مخرجه و اوسع منهجه واسئلک بی محجته انقذ امره و اشدد ازره
خدایا در ظهورش شتاب روا دار و در خروجش آسانی فراهم ساز و روشش را گشایش بخش و مرا بر پیروی از راهش آماده ساز و فرمانش را در من نافذ گردان و پشتوانه اش را تقویت گردان.
- تربیت پذیری نفوس برای پیوستن به صف پیروان امام زمان، کار خداست
- منحرف نشدن از مسیر و ماندن درمسیر با خواست خدا امکانپذیراست. از ادعا و تلاش تنها کاری ساخته نیست اگر اراده خدا درآن نباشد.
- ان تتقوا الله یعلمکم الله (بقره 282)
- اگر پارسایی کنید خداوند خود آموزگارتان می شود.
- پارسایی محور موفقیت ها وباعث توجه قرار گرفتن خداست
- یاایها الذین امنوا ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا ویکفرعنکم سیئاتکم ویغفرلکم والله ذوالفضل العظیم. ( انفال 29)
و اعمراللهم به بلادک و احی به عبادک فانک قلت و قولک الحق " ظهرالفساد فی البحر والبحر بما کسبت ایدی الناس.."
خدایا شهرهایت را برایش آباد کن و بندگان خالصت راب رایش زنده بدار. ! پس همانگونه که در سخنان حق خود فرموده ای " فساد و تباهی در خشکی و دریا از دستاوردهای انسان است.. "
- اقلیم دل اگر آباد بماند اقلیم زمین آباد می شود.
- دل اقلیم خداست
- خداوند به سرزمین امن قسم یاد کرده است. لا اقسم بهذا البلد...(سوره بلد 1)
- وهذا البلد الامین (تین3)
- انسانها در دستاوردهای کالبدیشان باعث تباهی در دو اقلیم می شوند. اقلیم سرزمین شامل خشکی و دریا و اقلیم دل . که صاحب این خانه کسی جز خدا نیست.
- دل خانه ی خداست که خدا ی جلیل خود بناکرد و ساکن شد و آن کعبه سنگی را ابراهیم خلیل بنا کرد تا سنگ نشانی باشد برای فراموش نکردن خانه ی خدا...
- القلب حرم الله فلا تسکن حرم الله غیر الله : دل حرم خداست ، پس در حرم خدا، غیر خدا را ساکن مکن .( امام صادق(ع) بحار الانوار، ج 70، ص 25.)
- ظهرالفساد فی البر والبحر بماکسبت ایدی الناس لیذیقهم بعض الذی عملوا لعلهم یرجعون ( روم 41)
فاظهر اللهم لنا ولیک وابن بنت نبیک المسمی باسم رسولک
خدایا پس ولی خود که پسر دختر پیامبرت که همنام اوست راازپرده پنهان آشکار ساز!
- پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ): «اگر از عمر دنیا یک روز باقی مانده باشد، خداوند آنروز را طولانی میکند تا مردی از فرزندان مرا مبعوث کند که اسم او مانند اسم من است و زمین را پر از عدل و قسط میکند، همانگونه که پر از ظلم شده بود»( فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج 2، ص 261، قم، رضی، چاپ اول، 1375ش.)
حتی لایظفر بشی من الباطل الا مزقه ویحق الحق ویحققه
تا اینکه بر هر باطلی پیروز نگردد مگر اینکه آن را نابود کند و حقیقت راستین را آشکار سازد!
- قل جا الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا( اسرا 81 )
- بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ وَ لَکُمُ الْوَیْلُ مِمَّا تَصِفُونَ ( انبیا 18 )
- برای اثبات حق راهی جز نابودی و محو باطل و ایستادگی و شکیبایی ورزیدن و هزینه دادن نیست.
- از باطل وابزارهایش نباید برای احقاق حق بهره جست. حق در هر اندازه ای اعتبار و اشراف و اقتدار دارد.
- برای رسیدن به آرمان ها و موفقیت ها و احراز حقیقت باید پایداری کرد و هزینه داد.
- تواصی (پیروی ) به حق و تواصی به صبر دو روی سکه زیانکار نشدن است.
- وتواصوا بالحق و تواصوا بالصبر ( والعصر 3)
واجعله اللهم مفرغا لمظلوم عبادک وناصرا لمن لایجدله ناصرا غیرک
خدایا ایشان را فریادرس بندگان ستمدیده ات و یاور کسانیکه جز او یاوری ندارند و جز تو یاوری نمی بینند قرار ده!
- خداوند پشتیبان اهل باوری است که برای پایبندی به حق واحقاق آن پایداری می کنند
- ان الذین آمنوا وعملوا الصالحات ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکه الاتخافوا ولاتحزنوا وابشروا بالجنه التی کنتم توعدون ... نحن اولیاءکم ( فصلت 30)
- ان تنصرالله ینصرکم ویثبت اقدامکم ( محمد 7 )
- إِنْ یَنْصُرْکُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَکُمْ وَإِنْ یَخْذُلْکُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِی یَنْصُرُکُمْ مِنْ بَعْدِهِ ( آل عمران160 )
و مجددا لما عطل من احکام کتابک و مشیدا لما ورد من اعلام دینک و سنن نبیک صلی الله علیه وآله
و او را تجدیدگر احکام کتابت( قرآن) که ازآن فوت و تعطیل شده و رفعت بخش و عامل آئین دینت وسنت های پیامبرت که درودت بر او وخاندانش باد قرار ده.
- امام زمان "مجدد دینی" است که " اصلاحات "زیادی را در " امر دین" پدید خواهد آورد.
- درعصر ظهور بسیار از احکام و سنت ها و ائین های دینی دچار تعطیلی و فراموشی شده اند و روی آوری به مقتضیات زمان و یا پایبندی به سنت های تبدل ناپذیر از بین رفته است و چندان خواهانی ندارد .
- سنت الله فی الذین خلوا من قبل و لن تجد لسنتنا تبدیلا ( احزاب 62)
- امام زمان "تالی و ترجمان کتاب خد" است ( زیارت آل یاسین)
- امام زمان " قرآن ناطق" عصر خویش است. و دین خدا را زنده می کند.
- برخی ازاحکام باگذشت زمان و یا بواسطه ی مقتضیات زمانه و یا بخاطر نابخردی علما ومفتیان و زعمای دینی و مدعیان نامنزه تفسیر وتاویل دچار دستخوش و تحول وتحریف می شوند درحالیکه بسیاری از سنت های خدا تبدیل ناپذیر و خدشه ناپذیر و غیرقابل تبدیل وتحول هستند.
- فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ ( روم 30)
- در تاریخ اسلام وتاریخ بشریت سلاطین و زعمایی زیسته اند و بوجود آمدند که با تزویر و ریا دین را ابزار پادشاهی وحیات خود می پنداشته اند و از عواطف دینی مردم سو استفاده نموده و آنان را به بردگی وانحراف می کشانده اند. دراین دوران بسیاری از آداب شریعت دچار دستخوش و وارونگی شده و فروعات دینی منحرف گشته واصول دین نیز به چالش کشیده می شدند.در آخرالزمان امام عصر یگانه تجدید گر بنای دین کامل و سنت های الهی است بسیاری از غبارها و زواید از چهره ی دین زدوده خواهد شد
- یکی از مهمترین برنامه های امام زمان " انحراف زدایی " است و در این کشاکش سرسخت ترین دشمنان ایشان درقامت زعمای دین و اصحاب دینداری خواهند بود.
- سنت الله التی قد خلت فی عباده وخسر هنا لک الکافرون ( غافر85)
- ومن اظلم ممن افتری علی الله الکذب و هو یدعی الی الاسلام...( صف 7)
- تزویر دین بازی دشمنی باخدا وپیروی از شیطان است.
- الَّذینَ اتَّخَذُواْ دینَهُمْ لَهْوًا و َلَعِبًا و َغَرَّتْهُمُ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا فَالْیَوْمَ نَنسَاهُمْ کَمَا نَسُواْ لِقَاء یَوْمِهِمْ هَـذَا وَ مَا کَانُواْ بآیَاتِنَا یَجْحَدُونَ ( اعراف 51 )
- در آخرالزمان علمایی برمردم مسلط می شوند که مردم از آنها گریزانند مانند فرار کردن میش ازگرگ ( پیامبر اکرم . بحارالانوار ج72 ص63 )
- ان الله یبعث لهذه الامه فی راس کل مئه سنه من یجدد لها دینها ( مستدرک از جامع الاصول)
- خداوند در سرهر صد سال از برای تجدید و ترویج دین یکنفر از بزرگان را برمی انگیزاند تا دینش را زنده کند ( امام زمان و شیخ مفید ص102)
- امام علی(ع) : خداوند که نعمت هایش بزرگ باد در هر عصر وزمانه ای به ویژه در دوران فترت که جای پیامبران خالیست بندگانی دارد که از راه الهام دراندیشه وعقل باایشان سخن می گوید و چشم و گوش و دل آنان به نور هشیاری روشن می سازد( نهج البلاغه خطبه 222)
- فاجتباه ربه فجعله من الصالحین ( قلم 55) برگزیدگان خداوند از تیره صالحان هستند.
واجعله اللهم ممن حصنته من باس المعتدین
خدایا او را از بیداد گری ستمکاران واز تیر رس آنان مصون بدار
- هرگناه و خطائی که از اهل اسلام و یا انسانیت سرمی زند تهاجم به امام زمان است.
- امام عصر همواره در تیررس وتهاجم " زرمداران و زورمداران و تزویرگرایان" است.
- ریشه ی همه ی طغیان ها و گرفتاری های تاریخ بشر" توهم "است.
- "توهم دانایی" و توانایی و دینداری بزرگ ترین دشمن انسانیت برای عدم درک حقیقت هاست.
- ستم پیشگان با اقسام ستم شامل ستم های سخت افزاری و نرم افزاری از ستم زبانی و قلبی تا ستم اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و جنگ سرد و نبرد مسلحانه در دنیا بر مردم زیان روا می دارند و به بشریت ستم کرده و با خداوند بصورت علنی نبرد می کنند!
- رباخواری و ریا کاری و هتک حیثیت مومنین ، رویایی و نبرد رو در رو با خداست.
- گناهان و بزهکاری ها و اختلاس ها وتبعیض خواهی ها و ایجاد شکاف های اجتماعی درتخریب صف لشکریان امام موثرند و با امام جنگیدن ترجمه می شود.
اللهم و سر نبیک محمد صلی الله علیه وآله بروءیته
خدایا پیامبرت را بدیدارش مسرور فرما
- پیامبر اسلام نیز منتظر ظهور فرزندش مهدی فاطمه است.
- پیامبر شاهد و ناظر رفتارهای پیروانش می باشد
- وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ( توبه 125)
و من تبعه علی دعوته و ارحم استکانتنا بعده
و پیروانش که دعوت او را پذیرفتند و برحال پریشان ما بعد از رحلتش رحم کن!
- رحلت پیامبر اسلام بزرگترین مصیبت امت آخرالزمان است
- پیامبر اسلام رحمت و برکت برای مومنین و بلکه بشریت بوده است.
- لَقَد جاءَکُم رَسولٌ مِن أَنفُسِکُم عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رَحیمٌ﴿ توبه 128﴾
به یقین، رسولی از خود شما بسویتان آمد که رنجهای شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است!
- یوسف گمگشته باز اید به کنعان غم مخور کلبه ی احزان شود روز گلستان غم مخور ( حافظ)
- پریشان حالی بشریت به ویژه اهل اسلام و تشیع با ظهور امام عصر پایان می پذیرد مردمی که پس از رحلت پیامبر در سختی و نگرانی دینداری کرده اند و در انتظار فرا رسیدن روزهای آسانی بوده اند با دیدن امام زمان شادمان خواهند شد.
- یاایها الذین آمنوا استجیبوا لله و لرسول اذا دعاکم لما یحییکم واعلموا ان الله یحول بین المرء و قلبه و انه الیه تحشرون ( انفال 24 )
- یا رب از ابر هدایت برسان بارانی پیشتر زان که چو گردی ز میان برخیزم
بر سر تربت من با می و مطرب بنشین تا به بویت ز لحد رقص کنان برخیزم.
اللهم اکشف هذه الغمه عن هذه الامه بحضوره وعجل لنا ظهوره انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا برحمتک یاارحم الراحمین.
خدایا غم دوری از آنحضرت را از این امت برطرف ساز و بر ما در ظهورش شتاب فرما که مخالفان و بدگمانان او را دور می بینند و ما او را نزدیک می بینیم به وسیله رحمت تو ای رحمت آورترین رحمتگران.
- با ظهور امام عصر آرامش و امنیت وامید به زنگی به مردم باز می گردد.
- حلول جامعه آرمانی و مدنی در عصر ظهور امام رخ می دهد و همه ی مکاتب دست وپاگیر و گردنکش و علوم غیر مفید ملغی و نا کارآمد خواهند بود.
- همواره دشمنان پیدا وپنهان برای آسیب زدن وتحریف، جنگ روانی چند جانبه ای را به راه می اندازند تا مردم را از تداوم وفاداری به حکومت وپایداری برای امنیت و مایوس سازند و باتزریق ناامیدی مردم به تخلیه و غارت سرمایه های ملت ها و جوامع و افراد دسترسی پیدا کنند.
- قل الله ثم ذرهم ( انعام91 ) بگو خدا وهمه چیز را واگذار
- خداوند برطرف کننده حجاب ها و گرفتاری هاست.. همه چیز را به اوبسپار
- خداوند سرپرست اهل باور است و آنها را تنها و بی پاداش نمی گذارد. ( بقره257)
- آسایش و امنیت و رفاه هزینه بردار است و برای داشتن رفاه وامنیت کامل باید سرپرست و زمامدار بسیار مقتدری حاکم شود تا بتواند بر همه فرایندهای اجتماعی وسیاسی و اقتصادی جامعه مسلط باشد.
العجل العجل یامولانا یا صاحب الزمان
شتاب کن شتاب کن ای مولای من ای امام زمان
- تنگناها امان از انسان می برد انسان بی پناه می خواهد از بحران ها برهد و روحش را از اسارت و بی پناهی و دردها و گرفتاری ها برهاند
- یگانه دادرسی که می تواند با اشراف به همه ی جوانب حق بفریاد مردم تحقیر شده و از ستم ها به ستوه در آمده و بی پناه برسد فرستاده ی ویژه و انسان کاملی است که در قامت امام عصر ظهور خواهد کرد و جهان از لطف و مهر و دادگریش شادمان و آرام خواهد شد.
با امید به دمیدن صبح آرزوها بزودی زود.
حمیدرضا ابراهیم زاده
19 شهریور1381
تصحیح و ویرایش 26 اردیبهشت 1399 برابر با بیست و یکم ماه مبارک رمضان 1441
* تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصار مولف محفوظ می باشد