*پرسش
در مورد اهمیت روزه این حدیث از پیامبر در بحار الانوار آمده که
الصوم فى الحر جهاد.
روزه گرفتن در گرما، جهاد است. (بحار الانوار، ج 96، ص 257)
با توجه به حدیث بالا و از اونجایکه که ما برای جهاد در قرآن در سوره های نساﺀ 95 و 74 وتوبه 20 تا 22 پاداش اجرعظیم رو داریم و مشخصا در آیه ی 111 توبه هم به خود فوز عظیم اشاره شده ( چه بکشند چه کشته شوند)
سوالم این است که آیا برای چنین روزه ای که در حدیث بهش اشاره شده یعنی روزه گرفتن در روزهای گرم سال هم چنین اجری رو می تونیم داشته باشیم وپاداش اون با جهاد در راه خدا برابری می کنه و همون فوز عظیم می شه یا نه اصلا چون خود بهشت هم درجاتی داره و روزه داری هم نوعی مبارزه با نفس و جهاد اکبر تلقی می شه فوز عظیمش حتی اعظم و بالاتر از جهاد می شه؟ ( هر چند باتوجه به اینکه خود جهاد فلسفه اش پاسداری از دین و انجام واجبات مثل نماز و روزه و ... و ترک محرماته)
باسلام
همانطورکه می دانید تمامی سخنان پیامبر اعم از خود قرآن وهرچه که به زبان می آورد شامل محاورات و روایات وشوخی ها و... تنزیل هستند
زیرا پیامبر" ماینطق عن الهوی "بودند
ازاین جهت :
"تنزیل العزیز الرحیم لتنذر قوما ما انذر ابائهم...."
زبان پیامبر "زبان منطق وتنزیل و درک وفطرت " هست
- بحثی درابتدای مقدمه ی بحار الانوار وجود دارد بنام "فاضربوه فی الجدار"
.به این مضمون که مولف می گوید:
من فقط جمع آوری کننده احادیثم. کاری به غلط ودرستش ندارم فقط امانتداری کردم ویک جا جمعش کرد م حالا شما حدیثی را یافتید که با عقل وحس وقلبتان جوردرنیامد خوب .پرتابش کنید بخوره به دیوار. یعنی ارزشی نداره....
احادیث فراوان وکتابهای روایی فراوانی وجود داره که مملو از پرت وپلا وچرت وپرت هست. اصلا تناقض هست مثلا در اصول کافی باب فضل قرآن روایاتی مبنی برتحریف قرآن درج شده است که ثبت ودرجش مغایر با نص قرآن هست
به حسب این روایات کذ ب ومسئله دار کتابهای مشکل داری مثل انوار نعمانیه واسرار آل محمد و.... نوشته شده که کاملا باهویت شیعی واسلامی ما مغایراست و متاسفانه تشیع نیز چون سایر فرق اسلامی درگذار اثبات حقانیت خویش به افراط ها وتفریطهایی دست زده که تا امروز نیز این تحریف ها باعث بروز مسائل بغرنج بسیاری شده است..
من با نص این حدیث شریف کاملا موافقم وسیر حدیثی اش را دقیق می دونم
منتها در روش برداشت این حدیث بنظرم فقط به یک روی سکه اش توجه شده است
روزه علاوه برمواهب حوزه ی تندرستی گوارش. آثارزیادی برسلامتی سایر اعضا دارد ومهمتر از همه بعد دیگری هم دارد که کمتر به آن توجه می شود وامر عرفانی روزه است.
برد باری روزه داری در روزهای گرم شاید مبحث اندیشیدن به مشقت معیشت گرسنگان وتشنگان را اشاعه دهد.
اما امر مهم این است که روزه داری دراین موقعییت سبب بازشدن قفل های فهم ودرک می شود. درک فیوضات ولذایذی که نیاز به ممارست وبردباری دارد
فهم ودرک بشر دردنیا ودست یافتنی های دنیا محدود است چه برسد به اینکه درک از نادیدنی هایی داشته باشد که وعده ای بیش نیست
دنیا مزرعه وکشتزاری برای تجربه کردن وکاشتن وتوشه برداری وخوشه چینی ودرک کردن است.
دنیا رحم هست رحمی برای تکامل و زائیده شدن به برزخ است. دنیا محل تست کردن ورزمایش هست...
بنابراین برای درک بهشت ووعده های غیر لمسی ما نیازمند به فهم اصل لمس هستیم
درک لذت های مهرورزی ووعشق دوست داشتن برای کودک. جوان . پیر متفاوت است
وانسان در هردوره ای برای تکامل درکیاتش نیاز به ممارست وسمباده کشی دارد. رحم دنیا مکانی برای ممارست وتست وتجربه وتکامل است. کبد هست
"قرآن مملو از واژه های نیک وبد است ازجهنم وسختی هایش تا بهشت ونعمت هایش از پاکی تا آلودگی از شهوت تا رخوت از ذلت تا لذت. ازخون تاآب ازمنی تا انسان از حیض ونفاس وجنابت و جماع تا مرگ وولادت از مارو خوک والاغ تا دست ودل وگوش ودماغ. از شیطان ونوچه هاش تا خدا وفرشته هاش توی قرآن بحث شده. شما نمی توانید بی وضو دست به الاغ ودماغ وخوک ومرد چلاق بزنید.!
در این کتاب باید وضو بگیری وطهارت داشته باشی تا به منی وحیض وشیطان وخوک وادرارو... دست بزنی!
همه ی این عجایب معنوی کلامی ساختار مهندسی شده درمعماری تربیتی برای درک وتکامل دارند.
ومن برای درک لذت، تعاریف خاص ومختص به خودم را دارم ومصرم بگویم کسیکه نمی تواند درکی از شیرینی شربت داشته باشد چطور می تواند از ژل رویال که شفاست وغذای ملکه است مزه شیرین را درک کند؟
مراتب فهم ودرک وپله های رسیدن به لذت های بالاتردرقرآن وروایات تشریح شده وبه مقامها نامگذاری شده است
هرکس به وسع درک وتربیت ذائقه ی دنیویش صاحب خرد ودرک هستی ودرنهایت لذت ها می شود
مسیر حجاب هم ازهمین جاست که:
"عبادت. دانایی .زیبائی و.. برای انسان می تواند باعث حجاب شود انسانی که برای تمکین وتامین وتوقع حیوانیتش عبادت می کند. دانا می شود و...فقط می خواهد حیوانیتش را دراین وغادی وآن دنیا پروار کند. دراین دنیا از لذت ها بهره هایش منقطع و نا مانوس است می خواهد آن دنیا حور العین را لمس کند!!!"
همه ی "حیوانیت خواهی های بشر "حجاب است چه در قالب عبادت ودانش باشد چه درقالب ریاکاری باشد
چون نمی داند چه می خواهد هم بخود وهم به دیگران ستم می کند
هل یستوی الذین یعلمون ولا یعلمون؟؟
تفاخر وجهل نسبت به داشته ها وخواسته ها وتمنیاتش باعث گمراهی وکوته بینی اش می شود
خداوند به ظرفیت واستعدادهای ما نعمت می دهد نه توقعات وحجاب هایمان
نگاهم درحوزه لذت دنیا ؛
- لذت بصری شامل دیدن رنگها ولذت از رنگ. گل. منظره. زیبایی رخسار. زیبایی مواقعه ی جنسی.و..
- لذت لامسه.لمس اشیا. لذت آمیزش جنسی .
- لذت بویایی اعم از بوی غذا ها. استشمام عطرها ورایحه ها. استشمام هوای آزاد وتنفس در هوای لطیف و...
- لذت شنیدنی ها اعم از شنیدن نواهای خوش والحان زیبا .شنیدن صدای دلخوشی ها وشنیدن نغمه ی معشوق.
- لذت چشایی اعم از لذت نوشیدنی ها وخوردنی ها ودرک گوارایی ها. لذت فهم مزه ها .
حالا مثلا مزه ی شیرین از مزه شربت زولبیا و شربت آب لیمو گرفته تا انگبین ومزه شهد وعسل وژل رویال . هرکدام طبقه خاص خود را دارند.
- لذت های فوق حسی مثل دوست داشتن. مثل عاشق شدن وعشق ورزیدن و....
درک بسیاری ازجایگاهها ملزم به تربیت و پرده برداری ازبسیاری ازحجاب ها و پرده هاست و بردباری وتحمل کلیدواژه ی قفل درک وفهم است
همه ی این لذایذ، دریچه فهم ودرک مارااز لذایذ جاودانی بالا می برد ولذت بهشت ومحتویات موعود بهشتی فوق این لذایذ است
عرض کردم مثلا کودک5 ساله از ازدواج هیچ نمی فهمد اما بالغ40ساله خیلی کامل تر از بالغ28 ساله این لذت را می شناسد و قرار هست رمضان بعنوان برزخ ماه ها باعث درک وممارست برای درک جاذبه های لذیذ باشد.
وشبهای قدر هم برزخ روزهای ماه رمضان هست. وباعث گشایش درک وبلوغ قوه ی فهم می شود...
کسی که درکی از مزه ی شیرین ندارد وهنوزاز شربت چیزی ننوشیده شماازش انتظار دارید مزه عسل را درک کند.
همانطوریکه درخبرها آمده است خیلی از دریافت کنندگان درک بهشت وجهنم بلافاصله پس ازفهم آیات جان می دادند.
وبی تردید شوک وتناقض باعث انحلال وجودشان می شد .
براین اصل مولانا با زبان ذائقه ی مردم حرف زد وبا زبان احساساتشان لغت ساخت تا بالغ فکریشان را تربیت کند.
وقران یا فرقان وتنزیل وروایات هم برای به بلوغ کشاندن بشر اورا بااین واژگان واحکام تربیت می دهد.
والی الله المصیر
ازخدا وند دراین روزهای خوب وعزیز برایتان درک لذت های نامحدود تمنا دارم
حمیدرضا ابراهیم زاده
5تیر1393
* تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصارمولف می باشد