غنا و موسیقی حرام
سوال: شنیدن موسیقی ، ترانه و.. که خواننده اش زن هست برای مردحرام است؟
- بله. کاملا (حتی اگر آوای مرثیه و قرآن باشد جزء گناهان کبیره است. مطابق با نظر تمام فقهای شیعه وغالب فقهای اهل تسنن.(
سوال: دلیل و منبع؟
- دلیل :تحریک ناپسند روحی وغلیان و اختلال عصبی. ریبه و فساد.
منابع:همه رساله های فقهی مراجع
دلایل روانشناسی آن محرز شده. که گوش کردن به صدای موسیقی ناهنجار یا تحریک عاطفی شدن و ایجاد خدشه در روح. عامل بیماریهای روحی محسوب می شود.
از محفل عرفا شنیده ام که موسیقی و آواز نامحرم حضور ملائک را در این لحظات منتفی میکند.
(منظور موسیقی ناهنجار و آواز نامحرم است.(
حقیقت موسیقی غنائی
غنا از گناهان کبیره ای است که نص صریحی در قرآن و روایات متواتره دارد.
-غنابر وزن زنا:
عبارتست از کشیدن و تحریر صدا در حلق. به گونه ای که طرب آور و مناسب مجالس لهو لعب باشد با آلات موسیقی ملایم وموافق است به نقلی باعث حرکت و رقص اندام (سر و گردن. انگشت و...) بصورت ریتمیک شود.
و عبارت است از صوت لهوو آوازی که از روی لهو و التذاذ ... در تحقق مصداق غنا قرآن و مراثی با اشعار و غزل فرقی ندارد. خواندن و گوش دادن به آن حرام است(رساله ی ذخیره العباد.مرحوم سید)
قرآن: واجتنبو قول الزور..(حج30)/ -لقمان 6 :لهوالحدیث/لغو معرضون: مومنون آیه 3
امام باقر: غنا از گناهانی است که خدا بر آن وعده ی عذاب داده .(اصول کافی(
مغنی گری و مطربی : خواننده ی آوازهای ناهنجار و...شغلش حرام است.
منابع مهم در این حوزه:
- استفتائات مقام معظم رهبری در مورد موسیقی. دست زدن. ماهواره و...
-اشتغال به ملاهی(خوانندگی)* ویژه نامه 4 گناهان کبیره گوش دادن به موسیقی حرام1359شهریور
- هشت گفتار پیرامون حقیقت موسیقی غنایی.مولف اکبر ایرانی
- نظر پروفسور روانشناسی دکترولف آدلر،
پرفسور دانشگاه کلمبیا میگوید: بهترین و دلکشترین نواهای موسیقی، شومترین آثار را روی سلسله اعصاب انسان باقی میگذارد.
کشفیات دکتر ولف چنان درامریکا تاثیر کرد که هزاران نفر طرفدار او شدند و موسیقی را برخود حرام کردند و از مجلس سنای امریکا تقاضای کتبی کردندکه از هرگونه کنسرت عمومی جلوگیری کند.
وی میگوید:موسیقی علاوه بر اینکه سلسله اعصابما را در اثر جلب دقت خارج از طبیعی آن، سخت خسته میکند. عمل ارتعاش صوتی که در موسیقی انجام می شود تولید تعرض خارج ازحد طبیعی در جلد می نماید که بسیارزیانمند است .
( مناظره دکتروپیر ص (452
تقاضای ممنوعیت موسیقی در غرب
کسانیکه عمری به دنبال ترویج موسیقی بوده اند امروز از عمل خویش پشیمان شده اندبر همین اساس برخی امریکایی ها تقاضای ممنوعیت آن را نموده اند : مجله صبح در این مورد می نویسد :
گروهی از والدین نوجوانان، ضمن طوماری از کنگره آمریکا خواستند تا موسیقی (( راک )) و (( رپ )) را غیرقانونی اعلام کنندزیرا باعث از بین رفتن بچه های آنها می شود.
یکی از افراد به شبکه بیبی سی گفت: پسر او تحت تاثیر یکی از آهنگهای رپ قرار گرفته که خودکشی را تبلیغ می کند . و یک پزشک نیزگفت : گوش دادن به این آهنگها باعث تضعیف حس شنوایی می شود .
و همین طور ریس انجمن شهر کوتابارو مرکز ایالت کلانتان مالزی رقص و آواز را ممنوع کرد. مقامات دولتی معتقدند رقص و آواز منجر به رفتارهای غیر اخلاقی می شود.
آسیب های موسیقی بیش از اینهاست و به چندی از آنها اشاره میکنیم:
درجریان کنسرت پرشرو شور گروه موزیک ولینک استونز ، مردی از شدت هیجان برهنهشد و با حالت جنون آمیز بر سرو کول انبوه خلایق به راه افتاد که توسط پلیس دستگیرشد.( تاثیرموسیقی برروان و اعصاب نقل از مجله جوانان سال چهارم)
چندی پیش براون، خواننده ی انگلیسی ضمن اجرائ برنامه ای درفستیوال موسیقی پاپ، تمام لباسهایش را از تن بیرون آورد و در برابر جمعیتی بیش از 15 هزار نفر برنامه اجرا کرد. ابتدا پیراهنش را درآورد و چون تماشاگران به هیجان آمدند وی هنگام خواندن آواز بکلی لخت و عریان شد و به خواندن و رقصیدن پرداخت. در این موقع افراد پلیس خود را به صحنه رساندند وخواننده عریان را دستگیر کردند .
در ملبورن پنجاه هزار نفربعد از گوش دادن به یک کنسرت موسیقی چنان آنها را موسیقی به هیجان آورد که ناگهان همه باهم ریختند و بدون جهت یکدیگر را زخمی و مصدوم کردند تا پلیس خود را رساند چند نفر به ضرب چاقو از پای درآمدند و به چندین دختر تجاوز شد وتعداد زیادی مجروح شدند.
در ایالت لیتل راک خانم 64 ساله ای بهنام لیکیام به جوانی پیانو می آموخت نغمات موسیقی چنان در روح جوان ایجادهیجان کرد که بدون دلیل از جا برخاست و با 19 ضربه چاقو معلم موسیقی خود رااز پای درآورد.
در یک کنسرت موسیقی به دسته ای از جوانان برای اولین بار هیستری ( یک نوع بیماری روحی ) دست داد. آنها پس از برنامه بیتلها به خیابان ها ریختند اتومبیل ها را آتش زدند، شیشه های مغازه ها راشکستند و مغازه ها راغارت کردند و تعداد 315 نفر از آنها از فرط هیجان غش کردند و به بیمارستان انتقال داده شدند .
نظر برخی از بزرگان تاریخ در این باره:
-کانت ، فیلسوف مشهورآلمانی:
موسیقی اگر از همه ی هنرها مطبوع تر باشد . ولی چون به بشرچیزی نمی آموزد از تمام هنرها پست تراست .
(تاثیرموسیقی بر روان و اعصاب ص 135).
دکتر آرنولدفریدمانی، پزشک بیمارستان نیویورک و رئیس کلنیک سردرد:
او با کمک دستگاههای الکترونی تعیین امواج مغزی و تجربیاتی که طی مراجعه هزارانبیمار به دست آورده ثابت کرده است یکی از عوامل مهم خستگی های روحی و فکری وسردردهای عصبی ، گوش دادن به موسیقی رادیو است مخصوصا برای کسانی که به موسیقی آن دقت و توجه می کنند.
هگل ، فیلسوف مشهورآلمانی:
ذکرو عبادت مسلمانان در معابد بی آلایش خود فکر می آورد. و دعای مسیحیان در کلیسا باعربده ی ناقوس و موسیقی و نقش نگار در و دیوار تشویش خاطر وانصراف ناظر.
و از دیگر آثار مخرب موسیقی که موسیقی دانان را گرفتار مرگ زودرس کرده:
«بتهون » در سی سالگی به کلی کر و از ضعف اعصاب سرانجام دیوانه شد. « باخ « موسیقیدان اتریشی، به اختلال حواس و کوری گرفتار شد « موزارت » و « شوپن « دو تن از موسیقیدانان نامی، دچار ضغف قوا و سل شدند.
«شوبرت »، « واکتر »، « مندلسن » و « دو کونیسی »، هر چهار نفر به اختلالات عصبی و پریشانفکری و کشمکشهای روحی مبتلا شدند.
«شومان » و « دووراک » ضعف اعصاب شدید گرفتند و سرانجام دیوانه شدند
نظرخودتان درباره ی موسیقی چیست؟
به نظر من موسیقی دو لبه ودو پهلو دارد. واگر بخواهیم تخصصی درباره ی جامعه شناسی آن بحث کنیم موسیقی نماد و سخنگوی فرهنگ ها وهنجارهای ملت هاست .و درواقع موسیقی منبعث از فرهنگ ها وآداب ورسوم وفولکوریک اقوام. ملت ها و جوامع است. مبانی موسیقی فاخر وحتی مذهبی اغلب ریشه درخود متون دینی وفرهنگی جوامع دارد.خیلی ازملودی ها ویاتمام پارامترهای موسیقایی با اعماق فطرت بشرقرین است.مثلا موسیقی آواز قرآن کریم وقتی آهنگ صبا ویا نغمه ی حجاز و...توسط قاری تلاوت می شود این آواز چیزی جز روح متن قرآن کریم نیست.صدای مرحوم عبدالباسط در تلاوت سوره ی مریم چیزی جز تبیین روح ماجرای مریم مقدس نیست. بسیاری ازآواهای محلی وبومی هم ازاین جزئیات مستثنی نیستند.دستگاههای موسیقیایی وابزارها وآلات موسیقی هم به ابعاد جامعوی وفرهنگ وعقاید آن جامعه تهیه ویا نواخته می شوند.سازقانون مخصوص آهنگ ها وآواهایی است که خود قانون سازان به آن نیازپیدا کردند و آن را خلق کردند تا حرفشان به گوش ملتها ویا مردمان برسانند. تار وسه تار وویلون و حتی نغمات آوازی وتحریرها هم همین پیچیدگی ها را دارند.بنا براین قضاوت درباره حلیت موسیقی کارسنگینی است وکسانیکه به ابعاد حرمت ویا حلیت آن نظرداده اند بالطبع نگاه عمیقانه تری نسبت به بنیانگذاران وشنوندگان موسیقی دارند وآن هم فهم آنها ودرک دوراندیشانه ی آنان نسبت به همه ی ابعاد شنیداری .روحی وروانی فردی واجتماعی است
بالطبع نا فرمی ها وناهنجاری های متنوعی وارد ساحت موسیقی شده است و اغلب شرافت موسیقی بومی وفاخر را مخدوش کرده است
بخش وسیعی ازموسیقی امروز هم مشمول دستخوش نا هنجاری های فالش از فرهنگ ها شده است
و به پیرو آن بخش زیادی را موسیقی مضر و بخشی کمتری دیگر را موسیقی سالم تشکیل داده است
نهی مردم وملت ها از شنیدن موسیقی فاخر و فولکوریک ویا موسیقی سالم دورازاخلاق وانصاف است
درجامعه ی ما اگرچه رویکرد بسیاری از عواطف مذهبی به سمت حرمت کنسرت ها واجرای موسیقی ها روان است. اما ازانصاف نگذشته نگرانی آنان نیز بجاست متاسفانه شرائط ایجاد شونده درکنسرت های زنده وحواشی پیرامونی آن که مدیریت ونظارت براین حواشی علی القاعده بسیار نارسا وضعیف است و بعضا مناظر نا بجای ونگران کننده ای درحواشی ایجاد می شود. که شان ومنزلت موسیقی فاخر هم زیر سوال می رود وشرع مقدس هم ازآن مشمئز است
حمیدرضا ابراهیم زاده
7 دی1392
- ۹۵/۱۰/۲۵
نه اینکه مجبوری
فقط برای حفظ مصلحتی!
این داستان منه
ی روز
یکی از دوستان
زنگ زد
گفت فقط خودت برسون
ادرس
داد و دیگه همین