دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

نذر و نقش آن در توسعه ی جوامع اسلامی

شنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۰۰ ق.ظ

نذر

موضوع مشارکت های نیک اجتماعی به عنوان یکی از نیازهای جوامع پیشرفته و سازمان یافته محسوب می شود.

در آموزه ها و باورهای اسلامی موضوعات مهم وگسترده ی زیادی وجود دارد که می تواند به توسعه وسازمان یافتگی جامعه ی اسلامی کمک های شایانی را داشته باشد. و مومن بودن به باورها ویا باور داشتن آموزه ها و رفتارکردن با همین باورها می تواند در توسعه یافتگی این جوامع تاثیر بسیار بسزایی را داشته باشد.

عمل به فروعات دینی وتوجه وپیگیری سیره ی پیشوایان دینی وبزرگان این حوزه می تواند به باروری باورهای فردی واجتماعی پیروان دین اسلام داشته باشد. توجه و پرداختن وعمل کردن به موضوعات مهمی همچون خمس و زکات وامر به معروف ونهی ازمنکر خیرات جامعوی بسیار بسزایی را درپی خواهد داشت.

به نظر می رسد یکی از ضعف های عمده ی جوامع اسلامی  کم توجهی به فروعات دینی وبه ویژه کم سوادی و بی سوادی در فهم مسائل فقهی و یا بی توجهی به رساله های توضیح المسائل مراجع است.

بنا براین شایسته است با درنظرگرفتن هویت خود درهرطبقه ی اجتماعی و تحصیلی  و اقتصادی ، نسبت به هویت فردی واجتماعی و صیانت از هویت  خود پایبند باشیم .  

موضوع نذر یکی از رفتارهایی است که در جامعه ی ما به عنوان رویکرد چند جانبه ی فردی واجتماعی ومذهبی مطرح است وتاثیرات مهمی را درهویت جامعوی وهنجارهای اجتماعی واقتصادی ما دارد.

"نذر آن است که انسان  برای خدا برخود واجب کند که کار خیری را بجا آورد، یا کاریرا که نکردن آن بهتراست ترک نماید." ( مساله ی2605 ازتوضیح المسائل آیت الله سیستانی)

باید گفت هیچگونه تفاوت کلامی وفقی در مورد نذر درفقه شیعی و اهل سنت وجود ندارد.

نذر یک  پیمان  تعهد آور بین فرد و خداست که با نیت انجام کاری به وساطت وشفاعت شخص،حالت،موضوع ومناسبتی صورت پذیرفته و نذر کننده متعهد می شود در ازای روا شدن حاجت یا انجام کار برای خشنودی خدا عملی را جبران یا خدمات یا وجهی را بعنوان پیشکش تقدیم کند.

نذر ممکن است شامل ارائه ی خدمات یا پرداخت وجه و دارایی یا قربانی کردن باشد ولی هرگز نباید مشکل ساز و شر باشد. وموضوع جاری شدن صیغه ی نذر ازاینجا اهمیت دارد که درآن از خشنودی خدا سخن بیاید.

نذورات معمولا صدقات و وقف ها و  قربانی ها را نیز دربرمی گیرد. اما همه صدقات ویا قربانی ها نذر نیستند.

نذورات برای رضای خدا و جلب خشنودی حضرت حق، با وساطت و شفاعت شخص ویا عملی صورت می پذیرد.

 مثلا:  نذرکردن برای روا شدن کاری با استمداد از ازحضرت سید الشهدا  که پس از رواشدن  انگشترش را به حرمش  ببخشند یا خدمتی برای ایشان  یا سفره ای به نام ایشان بگستراند.

یا مثلا : نذر کردن برای روایی حاجت و خواسته ای که پس از روا شدن نمازاول وقت  خود را ازآن پس درهرحالتی تا روز حیات  ترک نکند.یا دروغ نگوید یا به والدینش خدمت کند یا ترک مکروهی راانجام دهد و...

نذورات با نیت کردن و یا جاری شدن صیغه ی نذر که همان اقرار برای خود وتعهد برای ادای دین است رسمی و شرعی می شود و نیازی به شاهد وانشا نیست .اما می شود آن را نوشت .

نذر فقط برای ناذر و مال و جان نذر کننده  تعهد آوراست. و تا زمان قید حیات او الزام به  ادای آن وجود دارد درغیراین صورت باید مالی را برای ادای نذرش از قبل کنار بگذارد.

برای نذرکردن باید از کسی که ضمانت اجرایش را عهده دار خواهد شد اجازه گرفت.

مثلا:  برای شوهر یا فرزند اگر نذری منعقد می شود که ازمال ویا وقت وخدماتش استفاده شود ، حتما باید از ایشان کسب اجازه گردد.اما اگر نذر کننده خود ضامن اجرای این نذرباشد و از مال و درآمد خودش  صحه بگذارد مانعی نیست.

موضوع نذر یکی ازفرصت هایی است که می توان برای  توسعه و ارتقای رفاه و کرامت جامعه از آن بهره برد.

اوایل خرداد سال 1381درباره موضوع  نذرچند نگاه توسعه محوربه جامعه ارائه کردم وبرای تائید این نگاه با مراجع بزرگوار تقلید نیزمشورت کردم و درباره ی کارکرد و درستی این نگاه نظرآنان را جویا شدم. که هزار البته با رغبت  وتائید آن روبرو شدم.

درآن نگاه  نذورات را مطابق با نیت ها دسته بندی شد ودرباره تعمیم وفرهنگ سازی نگاه های کمتر توجه شده نیز سخن گفتم. و درکنار نذرهای  صرفا اقتصادی ،  سه نذر را در سه غالب متنوع  دسته بندی کردم.که دقت در این جنبش ونگاه می تواند باعث پیدایش رفتارها وهنجارهای هدفمند ونیک اجتماعی گردیده وبه توسعه ی پایدار جامعه خدمات شایسته وارزشمندی را داشته باشد .

متاسفانه آنچه که  درجامعه به عنوان نذر جاافتاده است نگاه صرفا زود گذری مالی است که در لوای سنت حسنه ی اطعام دهی وکمک به سفره های مساجد وبرگزاری جلسات  روضه و سفره وهیئت های مذهبی  و نظایر آن جریان دارد. که البته  علی رغم داشتن خیرات اجتماعی و فرهنگی،  بازدهی کمتری برای توسعه ی ارزشها و تعالی جامعه دارد. برای گسترش و دگرگون سازی این سنت نیازمند آگاهی بخشی صحیح درمورد هویت نذر وهدفمندتر کردن و دقت در اجرای این امر و ارزش اجتماعی می باشد.والبته بزرگان حوزه ی دین به ویژه علما و روحانیون ومبلغین وهمچنین مهندسان فکری وفرهنگی  جامعه ازجمله نخبگان و هنرمندان  وشاعران ومعلمان واساتید در بوجود آوردن این جنبش نقش به سزایی خواهند داشت.

 نخست  نذر فرهنگی.

بدلیل فروانی رویکرد به سمت اطعام دهی می شود با جایگزین کردن بخشی از این سنت به هویت اجتماعی وتوسعه ی جامعه ی پویای اسلامی کمک کرد.

-           با اهدای کتاب به کودکان و نوجوانان و اقشار مردم  و دانشجویان و کتابخانه ها  بجای هر کاسه آش و چلو قیمه و...  که درجای خود ارزشمند است ،به تغذیه ی روحی مردم وبه ویژه نسل های جدید توجه کنیم.  

-          باهزینه در حوزه مطالعه شاهد رشد فرهنگی واجتماعی وسلامت فکری جامعه و نسل هایمان خواهیم بود.

-          ایجاد اشتغال برای مددجویان.

-           ایجاد فرصت سرمایه گذاری برای جوانان.

-           کاشت درختان مثمر. وقرس نهال

-          تدریس رایگان درس ها وآموزش یا تحصص به مردم.

-          تقبل هزینه ی پایان نامه ها . مقالات.

-          تقبل هزینه نشر کتاب های مفید و مقالات

-          حمایت از مدارس مناطق محروم

-          حمایت از برگزاری محافل قرآنی و آموزش قرآن

-          حمایت ازدانشجویان و دانش آموزان . به ویژه دانش آموزان و دانشجویان کم بضاعت.

-            نگهداری وحمایت از محرومان وسالمندان و... همگی نذر فرهنگی است

دوم :  نذر سلامتی

-          خرید و یا سفارش دارو  درمان برای بیماران بی بضاعت ویا کم بضاعت

-          خرید و تجهیز وسایل پزشکی وکمک های اولیه برای خانواده ها یا درمانگاه ها و یا بیمارستان ها.

-           تاسیس درمانگاه ویا تجهیزات تخصصی مورد نیاز بیمارستانها.

-          تقبل هزینه ساخت حمام خانگی برای اقوام  وخصوصا بی بضاعتان.

-          آموزش های عام المنفعه برای ترویج سلامتی مردم.

سوم  :نذر اجتماعی

-          ایجاد و توسعه ی خدمات رفاهی برای مردم همانند مشارکت در پرداخت وام های قرض الحسنه.

-          ایجاد خدمات در حوزه های رفاه اجتماعی  درحوزه های راه و پل سازی . مدرسه سازی و...

-          تقبل کمک هزینه ازدواج. جهیزیه کم بضاعتان

-          کمک به هزینه ی تحصیل و تهیه ی لوازم تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان .

-           کمک به پاکبان ها.

-          سوار کردن عابرین بین راهی.

-          خدمت در بیمارستان ها درمانگاه با رعایت هماهنگی با مسئولین.

-           خدمت به جنگل ومراتع.

-          کمک به کشاورزان.

-           کمک به عابرین سالمند درمعابر سخت.

-           کمک به در راه ماندگان .

-          حمایت از حیوانات در ماههای سخت وسرد وگرم و....

-          تهیه  ما یحتاج روزانه ی مستمندان به ویژه سالمندان آبرومند ومحروم .

-          حمایت ازبحران زدگان ناشی از زلزله. سیل. سوانح وپیشامدهای ناگوار

روشن است که پیش نیاز همه ی نذر ها  نیت برای کار نیک برای  خشنودی خداست .

بنابراین بیشتر نذورات را می توان غیر مالی انجام داد.

رفتارهای فردی زیادی است که رویکردهای مهم  جامعوی را درپی خواهد داشت

-          نذر برای گناه نکردن.

-          خشم وبد زبانی را کنارگذاشتن

-          دروغ نگفتن.

-          غیبت نکردن.

-          خوب رانندگی کردن.

-           با خانواده خوش اخلاقی کردن.

-          به پدر و مادرو بستگان  توجه بیشتر کردن.

-           از خطای بد دیگران چشم پوشی کردن وبخشیدن.

-          نماز اول وقت خواندن.

رفتارهای نیک اجتماعی یکی از مهمترین نیازهای جامعه ماست که درمجموع نیکی کردن بخود ودیگران است.

برای نذر کردن حتما نباید خیلی هزینه کنیم ... نباید خیلی پول داشت...

ترک بسیاری ازعادات مکروه وبد خیلی بهتر از تقبل هزینه های جانبی دیگر است .

  می توانید برای مدت معین هیچ چیز را دور نریزید و حتی خرده نان را هم برای  پرندگان ومورچه ها کنار بگذارید

می توانید نذرکنید کینه توزی و قهر را کنار بگذارید وحتی  دوستان واقوام را آشتی دهید.

می توانید نذر کنید تا یک ماه هیچ جا زباله نریزید و یا زباله های رها شده را در سطل زباله بریزید.

می توانید نذر کنید تا اسراف نکنید  مثلا  تا چهل روز آب  وبرق وگاز را به اندازه نیاز مصرف کنید.

می توانید نذر کنید تا چهل روز ریا نکنید.

نذرکنید از کارتان نزنید.  گران نفروشید .احتکارنکنید.

می توانید نذر کنید تا دیگر به کسی تعارف بی جا نکنید.

نذرکنید تا به همه ی عهد های خود وفا دار باشید.

نذرکنید به حریم خصوصی کسی نزدیک نشوید و راجع به زندگی خصوصی دیگران پرس و جو نکنید.

می توانید نذر کنید خرافات وانحرافات را کنار بگذارید وتا چهل روز با واقعیت ها زندگی کنید.  

می توانید نذر کنید   برای بچه های فامیل یا همسایه ها کتاب بخوانید

می توانید نذر کنید یک هسته میوه کنار خیابان بکارید و تا سبز شدن آن، از او نگهداری کنید.

نذرکنید دیگر سرعت غیرمجاز نروید. بااحتیاط رانندگی کنید وبه قوانین احترام بگذارید.

نذرکنید تا عصبانی نشوید و بخواهید مدارا کنید

نذرکنید هرگز حرف های زشت نزنید. غیبت نکنید و تهمت نزنید و قضاوت بی جا نکنید.

نذرکنید تا جلوی رفتارهای بد خود را بگیرید.

نذر کردن فقط  به  اطعام نیست.

 نذرکردن درحقیقت؛ اکرام به خود وکرامت انسان واکرام  ایتام و مردم است.

اگر ازاین دیدگاه به موضوع گسترده ی نذر بنگریم می توانیم جامعه ی پرنشاط و سالم و توسعه یافته ای را بسازیم.

 

والی الله المصیر

حمیدرضا ابراهیم زاده

 18 اردیبهشت 1398




تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصارمولف محفوظ می باشد

 

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۳)

بچه مریض شد. شب اول  والدین گفتن: ولش کن تا صبح خوب میشه.
روز بعدش حالش بدتر شد. یکی گفت برین دکتر.

مادر بزرگش گفت: نمیخواد خودم براش دوا درست میکنم.   شربتی درست کرد و بچه خورد و بدتر شد.

گفتند ببرین دکتر.پدر بزرگ گفت: نه براش دعا مینویسم. نوشت .بچه باز بدتر شد.

گفتند ببرین دکتر.

فامیلا گفتن: دکتر برا چیه کبلایی عطار  هست.  ببرین اونجا. بردن  دوایی داد بچه بدتر وبدتر میشد.

گفتند ببرین دکتر. همسایه گفت: دکتر برا چیه. نذر کنین خوب میشه. نذر کردن بچه بدتر و بدتر شد. دیگر نفسش به سختی بالا میامد . از حرارت میسوخت و بیهوش شد.

با عجله بردن درمونگاه. با سرعت رسیدن و بچه رو خوابوندن رو تخت معاینه و دکتر اومد و گوشی را گذاشت و گفت: ای وای این بچه که یکی دو ساعته مرده و دیگه کاری نمیشه کرد.

فردای انروز همه در شهر فریاد زدند. دکتر  نمیخوایم. بچه تو درمونگاه مرده. ببندیدن این درمونگاهو . اینا دکتر نیستن معلوم نیست چی ان. بچه امونو کشتن
نذر یا خرافه ؟!

می ایستم و به آنچه بین مردم اتفاق می افتد نگاه می کنم. برای لحظه ای روی میز خالی می شود. نظافتچی حرم سریع می آید و روی میز و کناره های آن را جارو می کند. دو نفر خانوم که حدود 40 ساله به نظر می رسند و دو بسته ی سفید نمک روی میز می گذارند. می ایستد رو به امامزاده و زیر لب چیزی زمزمه می کنند و خم می شوند، به احترام دست بر سینه می گذارند و عقب عقب از صحن خارج می شوند. دم در پر از مردان و زنانی است که دور تا دور پله های ورودی نشسته اند. پیرمردی با عینک ته استکانی پای پله ها نشسته است و می گوید:" خدا هدایتت کند. نکن این کارو. ظلمه." نگاهش می کنم. نزدیکش می نشینم. می گویم : سلام پدر. چی شده؟ - سلام بابا. این مردم نمی دونم چشون شده. آخه بنده صالح خدا، فقط می تونی یک بسته نمک برداری یا شاید هم دوتا. بیشتر از دوتا گناهه، معصیته، ظلمه. نگاه می کنم به سوی میز نمک. مردی 7یا8 بسته نمک در پلاستیکی گذاشته و در پلاستیک ها را می بندد. - می گم این نذر نمک برای چیه پدر جان؟ - روی اون پارچه سفید نوشته که ریشه شرعی نداره. رد اشاره پیرمرد را می گیرم و در بالای میز نمک به پارچه سفیدی می رسم. " اطلاعیه ای در خصوص نذر نمک : عطف به مراجعات و سوالات مکرر زوار محترم،‌ باستحضار می رساند، پس از بررسی سوابق تاریخی و منابع شرعی هیچگونه مستند یا توصیه ای در خصوص نذر نمک وجود ندارد و نذر مذکور هیچگونه استنادی ندارد." می پرسم پس این همه نمک که اینا نذر می کنند برای چیه؟ وقتی مستند نباشه از کجا این سنت شکل گرفته؟ عینکش را از چشمانش بر می دارد. چشمانش را گرد می کند و به سمت حرم نگاه می کند آرام آهی می کشد. - این امامزاده آقای باکرامتی ست. هر کسی به نیتی اینجا می آید. خیلی ها هم به آنچه می خواهند رسیده اند. خیلی ها . از قدیم همه به کرامات آقا واقف اند. هر چه باشد پسر امام بوده و از نسل پیغمبر. ولی این مردم گاهی یه کارایی می کنند که اصلا آدم نمی داند چی بگه. همین مردی که الان پلاستیکش را پر نمک کرد و برد اصلا به این فکر نمی کند که کارش درست نیست. بیشتر از یکی یا دو تا برداشتن ظلم در حق دیگران است. حس می کنم که دارد بیراهه می رود دو باره می پرسم پدر جان، دلیل نذر نمک چیه؟ ----- حالا از این نمونه نذر های آبکی کم نداریم یکی نذر شمع می کنه یکی نذر هم زدن آش نذری می کنه اون یکی با خنده میگه من نذر خوردن دارم ----- اینها مسخره کردن خدا و پیغمبر نیست ؟ استاد در صورت صلاحدید در مورد این نذرات بی پایه و اساس هم صحبت کنید و بگوییددر پس رفت جامعه دینی چه می کنند .ممنون
پاسخ:
دقت و توجه به مقتضیات زمان برای هر موضوعی لازم است
مثلا در دوره ای شمع وچراغ لمپا ونفتی وگرد سوز کار این لوسترها را می کرد. برای روشن کردن اماکن و خانه ها ومساجد شمع چیز خوبی بود . تامین نفت وروغن همینطور
الان که دیگه دوران چراغ لوستر واینها ست.هزینه ی آّ ب وگاز وبرق را باید حساب کرد. هزینه ها درجای خودشون زیاد وجود دارند.
هزینه کتاب دانشجو واستاد  را باید داد
هزینه ی آتزمایشگاه علمی ودرمانی را باید داد
هزینه بیمارستان و سنوگرافی و ... را باید داد
باید وقف را بروزترش کرد نذر راهمینطور
کاراز نمک و آش واینها گذشت. مردم نیازشان  اساسی تر وکلیدی ترشد
جایی دیدم عروسک برای سقاخونه نذر کردند.
گفتند عروسک  وسط کار وسفره میزاریم براش گریه می کنیم.
خوب فقها باید علاجی بکنند
این حرف وحرکتها کم نیستند باید بادقت بیشتری بمردم کلید وراه بدهیم. که نیازشان برای درک وفهم بیشتر ازگریستن برعروسک و نمک نذری است.
البته من مخالف آش و نان وخرما وشام نیستم. ولی اولویت اول جامعه نمی دانم.
غذا برای عزاداران لازم وخوب هست. زیاده روی نه.
شایدم اصلا اولویت این نباشه و قس علی هذا
خدا عاقبت مارا بخیرکنه
استاد ارجمند باسلام ممنون از پاسختون ....از جمله کارکردهای نذر مملو بودن آن از ارزش های انسانی و اسلامی است. که در کنار همیاری و دوستی مردم نشان دهنده فرهنگ، آداب و رسوم و عقاید و سنت های ماست و نشانه هایی از عواطف، احساسات و یکدلی مردم است. جمع شدن همه اعضای فامیل و یا همسایگان به بهانه کمک کردن برای آماده سازی نذری زمینه انسجام، همبستگی و وفاق اجتماعی و همدلی را به همراه می آورد. از طرف دیگر ادای نذر موجب اجتماعی شدن و درونی کردن ارزش ها و اعتقادات دینی و تقویت باور های جمعی می شود. اما در کنار کارکردهای مثبت نذر می توان به برخی انحرافات صورت گرفته در آن نیز اشاره کرد. از جمله این انحرافات تشریفات زدگی، فخر فروشی و اسراف است. بر خلاف گذشته که هم نوع غذاهای نذری ساده و بی آلایش بود و هم هدف صرفا ادای نذورات بود، این روزها مشکلات زیست محیطی به دلیل استفاده از ظروف یکبار مصرف نیز اضافه شده است. تشریفات زدگی و نذر غذاهای لوکس و تجملی و تهیه اکثر این غذاها در رستوران های معروف شهر و رها کردن ظروف غذا در کوچه ها و یا جوی های آب و به موازات آن ایجاد مشکلات زیست محیطی همگی فلسفه نذر و نذری دادن را زیر سوال برده اند. امیدوارم همه ما در جهت دهی صحیح نذروات موفق باشیم .سپاس.
پاسخ:
سپاس از نگاه ارزشمندتان.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی