آموزش وپرورش ومعضل توهم
آموزش وپرورش و توهم پویا
باوجود اینکه عصاره ی انقلاب ما فرهنگی بوده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی جز نخستین شوراهای عالی کشور می باشد، اما متاسفانه آموزش و پرورش از چهار دهه پیش تا کنون دچار تنزل و لغزش و ریزشهای بسیاری درحوزه شانیت کار وهنر معلمی شده است.
شاید با مداخلات بی رویه درحوزه های مختلف سیاسی واجتماعی و اقتصادی شیب از دست دادن شان آموزش و به پیرو آن شان معلم تند تر شده باشد، اما در واقع معلم نتوانست دراین سال ها نقش محوری خود را بعنوان محور وکلید توسعه بشناسد و یا راه خود را ادامه دهد.
درخلال سالها فرصت ،آموزش وپرورش نتوانست ذهن و عواطف ملی را به سمت "محورتوسعه" بودن معلم اقناع کند .
ارزش معلم بمرور با رویکرد کارمند محور کردن شغل وهنر آموزش و تحت شعاع قرار گرفتن حوزه های مالی و عدم دسترسی به پیشرفتهای تکنولوژی وپسرفت ارتقای دانش و تخصص معلمان تنزل یافته است و نمی شود این حقیقت بارز را نادیده گرفت و یا با هیچ ابزاری این حقیقت را توجیه کرد!
آموزش و پرورش به عنوان دستگاه مولد علم از خاصیت ارزشمند تولید علم سترون شده است و می شود گفت؛ غالب حرف ها ودغدغه های مسئولین دولت ها درباره توسعه و یا تکریم آموزش وپرورش یک سخنرانی فرمایشی و صوری است
زیرا هیچ حرکتی برای دگرگونی آموزش وپرورش علی رغم داشتن منشور وسند تحول آموزش وپرورش ، صورت نگرفته است.
اساسا آموزش بصورت درست ودقیق بودجه نویسی نمی شود!
و ما درآموزش وپرورش به شیوه ی های سنتی اکتفا کرده و از هیات علمی بودن مدارس آموزشی ساقط شده ایم و پژوهش محور نیستیم.
آموزش پرورش ما متهم است به توهم سیستماتیک.!
توهم ساختاری وعمیقی در وجود آموزش و پرورش رخنه کرده است و زدودن این زنگار وتطهیر وتعدیل این منابع بسیار هزینه بر وطاقت فرسا و سخت است.
تبدیل معلم به مسلک کارمند متوقع ، یکی از بزرگترین آسیب های آموزشی است و با وجود تربیت نیروهای جدید و تشکیلات دانشگاه فرهنگیان ، این رویکرد ازشتاب ساقط نشده است و نیروی جدید بسرعت همرنگ با فرسوده های بی انگیزه می شوند.
تلقین والقای توهم دانایی و توانمندی و اشراف وخود برتربینی در قشر معلم و به تبع آن مداخله درموضوعات سیاسی واجتماعی واقتصادی باعث شده است که شتاب شکاف بین ارزشها و اهداف موجود وتناقضات بین هدف و رفتار ومضایقات اجتماعی و اقتصادی بیشترخود رانشان بدهد. ازاین رو انتظارمی رود با کشف این نقطه ضعف و ایجاد دگرگونی ، توهم در ساختار آموزش باید بسرعت جای خود را به واقع نگری ودگرگونی بالنده و مفید بدهد.
شورهای عالی درآموزش وپرورش با حضور اندیشمندان ونخبگان حوزه آموزش ومدیریت اموزشی وارد شوراها شوند و با عضویت مستمر ومفید خود باعث تغییرات اساسی گردند.
البته داشتن وزیر و معاونین وزارت خانه بزرگ و حساس آپ از خود بدنه آموزش وپرورش مهمترین کلید حرکت سند تحول آموزشی خواهد بود.
سیاسی نکردن آموزش وپرورش هم در بهبود وترمیم این دستگاه مهم آموزشی است
بها دادن به دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم و تجمیع مراکز آموزش تربیت معلم.
تشکیل شورای عالی مدیریت منابع انسانی .
شورای تالیف
شورای آموزش
شورای .... برنامه ریزی کتب درسی
شورای تالیف کتب
شورای آموزش ضمن خدمت معلم و نظام هوشمند و هدفمند ارزشیابی و ارتقای معلم
ایجاد الگو های تدریس و روش تدریس برتر
پیاده سازی نظام آموزش محوری در مدارس
تشکیل شورای پژوهشی
شورای پرورشی و مهارت های زندگی
آخرین مطابقت ها با نظام های آموزشی و علمی دنیا
آخرین بازنگری های علمی و تطبیق آن با مقتضیات دانش روز
بهداشت وتغذیه دانش آموز
بهبود سرانه ی آموزشی و پژوهشی
بهبود بنیه رفاهی و زندگی ومعیشت معلمان.
جدی گرفتن انجمن اولیا ومربیان مدارس .
همکاری با سازمانهای فرهنگی علمی دنیا .....
همه اینها یک تشکیلات سالم آموزشی را رقم می زند
این ساختارسازی ها درست ودقیق انجام نشده وناقص است و اصلاح این امر به دست خود معلم و مطالباتش است.
وقتی از بدنه ی آموزش وپرورش دستگاه تولید علم را تبدیل به یک نهاد فرمایشی می کنیم همینمی شود که ارزش هنرمعلم از حالت تقدس به حالت تنفر در می آید ومنزلت اجتماعی ان نیز تنزل می یابد.
بدنه ی متوهم. غیر متخصص و غیر متعهد با وزرایی که از جنس غیر معلم بر آپ تحمیل می شوند، باید تطهیر وترمیم شده و تقویت و تربیت منابع انسانی با جدیت وشتاب اعمال گردد.
باید تمام جزئیات طرح ها به دقت بودجه نویسی بشود
آموزش به معنای واقعی بودجه نگاری شود
حالت فوق العاده برای تغییرات اساسی آموزش وپرورش رقم بخورد
از ستون حقوق معلم و خدماتی های آپ تا نوسازی ها وفضاهای آموزش وهمه ی آنچه را که بستر آموزشی می دانیم بدقت مورد رصد ودگرگونی قرار بگیرد
پژوهشکده های آموزش وپرورش تاسیس شده وهیات امنایی اداره شوند.
مثل پژوهشکده مهارت زندگی .ریاضی. نجوم و.. سرانه محور شوند.
تبعیض آموزشی برداشته شود. و اقسام مدارس متنوع تجمیع شوند.
رقابت باید برابر باشد ودریک نوع فضای آموزشی صورت پذیرد.
مراکز فعالیت نخبگان وفرزانگان دانش آموزی باید درهر شهر به تفکیک سطوح فعال گردند .
معلمان فعال و پویا وخلاق مورد تشویق جدی و اساسی قرار گیرند
پیشرفتهای تحصیلی معلمان در ارتقای آنان لحاظ شود و نظام هماهنگ ارزشیابی در حق معلمان اعمال گردد.
مدارس کشور را با دگرگونی های چشمگیر باید به عتبه های آموزشی تبدیل کرد.
باید ارزش فرهنگی بودن به آموزش وپرورش بازگردد
و بی گمان بیشترین تلاش و مجاهدات این دگرگونی به دست خود معلمان است.
والی الله المصیر
حمید رضا ابراهیم زاده
20 مرداد1400
تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصار مولف محفوظ می باشد
- ۰۱/۰۸/۱۳
کرونا زیستبوم جدیدی را برای تمامی اقشار ایجاد کرد و در این میان دانشآموزان و والدین آنها نیز از این قضیه مستثنا نیستند.
این زیستبوم جدید، نزدیک به دو سال است که آموزش در مدارس و دانشگاهها را دچار تحول کرده است. دانشآموزانی که از پشت نیمکت کلاسهای درس به فضای خانه منتقل شدند و صفحه سیاه و عمیق گوشی موبایل، رابطه آنها را با درس، معلم، مدرسه و همکلاسیهایشان شکل داده است.
مادرانعلاوهبر انجام فعالیتهای خانهداری باید بیشترین زمان خودرا به آموزش و یادگیری فرزندانشان اختصاص دهند و مهمتر اینکه آنها علاوهبر نقش مادری باید در خانه نقش معلم را نیز ایفا کنند و پابهپای فرزندشان در کلاسهای مجازی حضور داشته باشند. کیفیت آموزش دانشآموزان با تدریس از راه دور پایین آمده است
بگذریم که بخاط نداشتن گوشی هوشمند سال گذشته کودکانی به مرز خودکشی رسیدند
بگذریم که اسم اش فضای مجازی است اینترنت همه جا جواب نمی دهد
بگذریم که مادر حقوق معلمی نمی گیرد و فوق العاده ای هم ندارد ولی فقط برای رشد و بالندگی فرزندش همکاری می کند و این حق را در آموزش و پرورش در زیست بوم کرونا هیچ شناسه ای ندارد !
بگذریم که مخابرات و شبکه های اینترنتی از این چالش مردم بهره ها برده اند ...!
بگذریم که ... آموزش و پرورش هیچ برنامه ای کار گشایی برای مردم نداشت و.... همچنان ادامه دارد....