دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

۳ مطلب در مهر ۱۴۰۳ ثبت شده است

لذت و ذلت

شنبه, ۲۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۳۹ ق.ظ

یا ایها الانسان ! انک کادح الی ربک فملاقیه...

 

مبتلا بودن انسان به ضعف و بیماری و نسیان و مرگ و محدودشدن ناخوشی و خوشی هایش به اندک زمان، ویژگی اوست.

حال اگر کسی خوشی ناپایداری داشت

و مانند ابراهیم ادهم از پادشاهی به درویشی رسید،

درویشی اش را گران خریده است.

و کسی هم از درویشی به پادشاهی می رسد ،می داند که فرجام پادشاه و فقیر و ثروتمند و درمانده چیست.

مهم به سرانجام رساندن رسالت و مسئولیت پذیری های اوست. 

همه آیات قران به همین کلمات خلاصه  می شود

هیچ انسانی از پوسته آدمیت خارج نمی شود و زمین مقر و مفری ندارد بلکه سرانجام زمین او را می بلعد.

اگر آدمی از پوسته انسانیت خارج شد حیوانیتش او را بی اعتبار و آبرو می کند.

و اگر اوج گرفت قیمتش فزونی یافت.

 

کار کرد زندگی آدمیان ، مسئولیت انسان بودنش است. 

 مهم فریب نخوردن و متوهم نشدن است. فریب مانایی و دانایی و توانایی و دارایی نخوردن است

هر کس مسئولیت آدم بودنش را پذیرفت وامانت آدم بودن را به مقصد رسانید.

خواه با دارایی خواه با ناداری

نه دارایی لذت بی انتهایی دارد

نه ناداری را ذلت ابدی است.

آنکه امانت مسئولیت هایش را به فرجام رسانیدبه لذت جاویدان می رسد وآنکه خیانت کرد ذلیل می شود.

هیچ امتی رستگار نشد مگر آنکه مطابق با نقشه راه، درست حرکت کرد

وهیچ جامعه ای ذلیل و عبرت نشد مگر آنکه بی محابا درستی ها و روشنی ها را نادیده گرفت و گمراه شد.

 و سپس طغیان ودشمنی کرد و نابود شد و به ابد پیوست.!

کلا ان الانسان لیطغی

 ان رئاه استغنى

 ان الى ربک الرجعى

ارأیت الذی ینهى 

عبدا اذا صلى

أرأیت ان کان على الهدى

أو أمر بالتقوى... سوره علق

دعوت به پارسایی فراخوانی به احتیاط برای پرهیز از خطرهای جدی پیش و رو است.

انسان پیروز رستگار محتاط وپرهیزگار است.

 

والی الله المصیر

حمیدرضاابراهیم زاده

۲۵مهر۱۴۰۳

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

منجی و چرایی نیاز به منجی دنیای بشریت

جمعه, ۲۰ مهر ۱۴۰۳، ۰۹:۳۰ ق.ظ

پرده اول

مصلح یا مجدد دینی و یا منجی یک نوع متفکر کاریزماتیک روشمندی است که باعث راهنمایی وهدایت مردم از سطحی به سطح دیگر از باور ودگرگونی در روش اندیشیدن و زیستن می شود.

یعنی آدمهای جدیدی می آیند که گره گشتیی نموده و  کار را درست می کنند.

انسان کامل وخدا گونه ای که خردمندی او باعث امنیت مردمان دیگر دنیاست.

فیلسوف مهارت زندگی، مسلط به همه حوزه اقتصادی و اجتماعی به وجود می آید که قوانین را دگرگون‌می کند

باورهای ما به این فرد ،" مهدی" می گوید!

"مهدی" در همه ادوار بوده است!

از دوره امام علی ،مهدی های زیادی داشتیم که یکی از آنها هم" محمد حنفیه" بود  ۰

در دورانی که دانشگاه ومدارس و سواد آکادمیک بخاطر ظهور "هوش مصنوعی" دچار انقراص خواهد بود تصمیم گیرنده واقعی برای زندگی هوش مصنوعی و خرد دست ساز بشر است که از خود انسان قدرتمند تر خواهد بود.

 هوش مصنوعی تا دوسال دیگر به کمال  و بلوغ می رسد و بلای جان مردم می شود.  و انسانها از شر هوش مصنوعی در امان نخواهند بود.

ونیاز به" منجی "در این بخش از حرکت تکاملی گیتی خود را نشان می دهد.

منجی فردی روشمند بوده که قدرت دگرگون سازی افکار عمومی را دارد.

مثل کسانی که مبدع و خالق  اعداد وحساب وکتاب  بودند. یا علوم جدید را به مردم یاد دادند منجی هم یک اثر فاخر به همراه خود دارد.

در روایات داریم که در آغاز هر ۱۰۰ سال مصلح و مجدد دینی می آید که به دگرگون سازی دین کمک می کند!

این فرد در واقع همان فیلسوف و دانشمند قوانین ومهارت های زندگی است.

ادیان فرازمینی نیستند!

انبیا و پیشوایان ما کالبدی بوده واز آسمان نیامده اند.

خرافات بعمل امده منشا تلاشهای انحرافی برخی از علمای متعصب دینی است که برای اعتلای باور خود به آن متوسل شده اند.

درتشیع تبلیعات دینی و منجی گرایی  در عصر صفویه اوج بسیاری را پذیرفته است

قرن هاست که رواج تشیع اثنی عشری در حوزه ها و با تبلیغ صنف خاصی  در مساجد شهرها ومحلات و روستاها و ساخت مسجد وتکیه وحسینیه برای ترویج تبلیغات به سبک مسیحیان مرسوم شده است.

مقدس کردن  برخی از اماکن برای مصونیت از آسیب ، و سازماندهی اداره مالی مساجد با اتکا بر باورهای عمیق مردمی باعث شد که مساجد و تکایا به کلاسهای آموزشی تبدیل شود که در آن مروجین آموزه های خود را در این جلسات به ذهن مردم تزریق نموده و آنچه را که مورد نظر خودشان است مورد بهره وری قرار گرفته تا مردم  بصورت یکدست در مراسمات خاص آموزش ببینند و وسربازان این باور بمانند...

وذهن شیعی امروز برانگیخته شده از مهندسی باور علمای آ۹ن عصر است.

دوم

جامعه جهانی در تورم اقتصاد و مشکلات کنترل نقدینگی و...

در افزایش بیکاری

درتهیه مسکن و قیمت آن

در تعاملات اجتماعی

در بهبود ازدواج

در کنترل فحشا

در کنترل جرایم سازمان یافته

در کنترل بیماری ها

در کنترل هوش مصنوعی

در روشمندی اخلاق زیستی و...

ضعیف و ناتوان است و روز به روز بر تشتت این مسائل افزوده می شود.

سوای این ، هر نوع نقدینگی وتورمی در دنیا به شکاف طبقاتی روز افزون مبدل شده و  صاحبان ثروت را به اشخاص دیگری تبدیل می کند که منابع مالی مردم ثروتمند خون دل ضعفاست.

دانشمندان به حاشیه رانده شده اند

کارایی و کارکرد پول به حد اعلای قدرت خود رسیده و اکنون  به سرا شیبی نا کار آمدی خود نزدیک می شود

سقوط آزاد اخلاق مداری و هرج ومرج ناشی از قانون ستیزی و قانون گریزی

باعث نیاز دنیا به منجی است.

همه ی ادیان از انسانی کامل و بالغ حرف زده اند!
بالغ هر عصری؛ پیامبر وپیشوای آن زمان بوده است در غیر این صورت بالغین جوامع اوتاد زمانه ی خویش بودند ودر هر شکل و لباسی حامی کرامت انسان و مردم و زمین بوده اند.
بالغ زمانه ی امروز هم باید نسبت به همه مردم متفاوت بوده کمالات بیشتری را حائز باشد
این منجی در هر جامعه ای وجود دارد !

و قرار است ترافیک به عمل آمده از روش و مهارت زندگی مردم را روان کند.

کنترل و حل معضل علاوه براینکه دانش و روشمندی است بلکه کاریزمای قدرت نیز هست.دنیای بدون مشکلات و نزاع یکی از مهمترین آرزوی ساکنان زمین است.

برداشتن گرفتاری و مشکلات و نزاع از مردم در واقع نیازمند نیروی فوق العاده ماورایی است که به قرنها فقر و بدبختی و نزاع و مشکلات پایان دهد.‌...

واین پایان دهنده ی جنگ ها و گرفتاری ها و هم و غم ها و بر آورنده آرزوها

و آرامش برانگیز ترین فرد خدا گونه ی دنیا خواهد بود. که در همه جوامع و ادیان به منجی مشهور است.

سوم

فاجتباه ربه فجعله من الصالحین

سوره قلم آیه۵۵

از پیامبر اسلام روایت است که ؛ 

ان الله یبعث لهذه الامه فی راس کل مئه سنه من یجدد لها دینها. 

خداوند در سر هر صد سال از برای تجدید وترویج دین ، کسی را بر می گزیند. 

( ؛مستدرک از جامع الاصول)

در خطبه ی ۲۲۲ نهج البلاغه از کلام امیر المومنین آمده است که؛

خداوند که نعمت هایش بزرگ باد در هر عصری به ویژه در دوران فترت که جای پیامبران خالی است بندگانی دارد که (از راه الهام‌) در اندیشه و عقل باایشان سخن می گوید و چشم وگوش ودل آنان به نور هشیاری روشن می سازد...


همچنین از امام صادق در کتاب بحار الانوار جلد۲ صفحه۹۲ نقل است که فرمود؛

در هر قرن و زمانی، دادگرانی حامی دین می شوند که توجیه اهل باطل و تحریف غالیان و دعاوی جاهلان را از دین برطرف می کندند.  
حجت خدا. اوتاد. مجدد دینی. پیامبر وپیشوا و دانشمندان تاثیر گذار بر جامعه، همگی با مراتب مختلف و متفاوت وکار کردهای مهم  ومورد نیاز جامعه منجی محسوب می شوند و سربازان اراده ی خدا هستند
اگر چه الزاما پیام آور وحی نیستند اما مراتبی از صفات خدا را در خود دارند
و به کمالاتی رسیده اند.
در این میان براثر قشریگری ونادانی و عدم آگاهی مردم ممکن است منجی های دروغین و فاقد استعدادی هم ظاهر شوند که تا کنون از آنان زیاد دیده ایم.

باید دانست که منجی ها کارکرد دارند
منجی بدون تاثیر گذاری و فیک اصلا منجی نیست.
صرف ساختن شمایل و اطوارهای توهمی و تخیلی ادعای منجی گری لغو و باطل است.

 منجی های دروغین و فرقه سازی های شگفت انگیز آنها باری به دوش مردم بوده وفساد انگیز است.

آنهادر اثبات کارکردهای خود همیشه لنگ می مانند وضعف و دروغین بودنشان بیشتر به چشم می آید
منجی ها کارکرد دارند
منجی بدون تاثیر گذاری و فیک اصلا منجی نیست
بیهودگی و بی تاثیر بودن و قلابی بودنشان را به رخ می کشاند
هر اندازه مردم ظاهر گرا و خشک و متعصب باشند ظاهر سازها بیشتر جلوه گری می کنند تا به همان شمایلی که ظاهر خواهانه است در آیند واین جذب ظاهر سازی برای ظاهر گراها همیشه وجود دارد.
اما چون کارکرد وتاثیری هم ندارند زود افول می کنند.

به هر روی نقش وکارکرد منجی در جامعه مشخص بوده و از راه دروغ و ریا قابل ادعا نیست.

۴

توسعه در جامعه مدنی با ساختارهای تقنینی درست واصلاحات قوانین بشری امکان پذیر است.
آنچه که مشخص است
بزرگ ترین دشمن انسان و انسانیت او قوانین کنونی بشری است
انسان ها از قانون وتله های قانونی قانون گذاران و و مجریان قانونی به منجی پناه می برند
که قوانین جدیدی بخواهدتا انسان رااز بردگی واستثمار برون کشد
و خدا گونگی هایی را درخود بروز دهد که انسان ها  برای دگرگونی وتغییر به او باور می یابند ونا گهان دنیا را با قوانین یکدست وجدیدی وارد شوک و حیرت می کند ومستضعفین دنیاکه جمعیت بسیار زیادی از مردم دنیا را دارندهرگز به سمت قوانین نامنزه قبلی برنگشته و روز به روز باانقلاب بزرگ جهانی  همراه تر می شوند
قوانین در تعارض با امنیت و رفاه و عزت انسانیت است
و بعضا قوانین زائیده مطالبات اغنیاست و رفته رفته سمت وسوی قوانین با بردگی کشاندن انسان وخلع لباس کرامت از انسانیت است
منجی عالم بشریت فیلسوف و حقوق دان واقتصاد دان روزگار خودش خواهد بود که همه قوانین دست ساز بشری را به یکباره ملغی اعلام کرده و ملت های جهان و مستضعفین را به نافرمانی از آن قوانین و پیروی از قوانین نوفرا میخواند
وگرنه هیچ عوایدی برای ملت های به استضعاف کشیده نخواهد داشت و ظهور و حضورش بی فایده و ابتر است.
زیرا مردم می خواهند بدون بردگی و استثمار ودر نهایت امنیت و رفاه زندگی کنند...


۵ 

پرده ی پایانی

چرایی نیاز به منجی.

دنیا با سرعت زیادی به بلوغ خود نزدیک می شود.

مردم نیز خواسته یا نا خواسته با مقتضیات جهانی همراه می شوند وبه تدریج در چرخه ی گذار به سوی بلوغ از قوانین خسته می شوند و
از دست وپا گیر بودن و تعرض قانون به اقشار می نالند.
ازاینکه دنیای منظم  یکسویه برده داری را رواج می دهد واز گروهی برای گروهی برده می سازد
کنترل بیش از حد زندگی مردم باعث می شود  مردم تمام آزادی های مشروع خود را می بازند
واز همه مهمتر هوش مصنوعی انسان را مانند حیوان خانگی محبوس و تحت سیطره خود قرار می دهد.
اصالت آموزش دگرگون می شود!
مدارس و محافل آموزشی سرنگون‌می شوند و برای باسواد شدن، هیچ انسانی به مدرسه ومکتب و دانشگاه نزدیک نمی شود و سواد کار آمدی خود را می بازد. زیرا هوش مصنوعی  همه مطالبات انسان را پاسخگو می شود
وهوش مصنوعی هنگامی که به اوج قدرت می رسد انسان بدون او بی سواد وبیچاره محض خواهد شد...!
کسی که قرار است دنیا را نجات بدهد از همه جهات منجی است.
بی گمان موضوع ظهور منجی فقط دین نیست!
مردم دنیا در تبعیض دارایی و ناداری گرفتارند
دگرگونی در واحد پول جهانی.
دگرگونی در سبک زندگی  ورفاه مردم دنیا محرز می شود.
وموضوعات مسموع جانبی قتل و کشتار چیزی جز ناچاری  نخواهد بود و مرگ و قلع وقمع دغدغه منجی نیست!!!
بلکه دگرگونی سبک فکری و روش اندیشیدن همه ماجرا های بزرگ را حل خواهد کرد
بسیاری از علوم وصنایع بی فایده می شوند
و هیچ استفاده وفایده ای نخواهند داشت
مثل دوره رنسانس خواهد بود که
ناگاه ماشین ها جای خود را پیدا کردند
داروها ساختار مدار شدند
کشاورزی دگرگون شد و صنعت و تکنولوژی حقیقت را خیلی سریع پذیرفت...
اگر قرار باشد منجی موعود بیاید
قطعا پول جهانی و حقوق انسانی و بازار سرمایه و بازار کار و اعتبار دچار تغییرات بنیادین می شود.
ببینید واحد های پول جدید دنیا را
مثلا بیت کوین در زمره واحدهای پول جهانی است
هنوز هم هیچ سند مستدلی برای هویت مخترع ونابغه رمز ارز دیجیتالی وجود ندارد .
چندین نفر در ژاپن و کانادا مورد کنکاش و رصد و آنالیز قرار گرفتند اما این جناب ثروتمند کاملا نامرئی و پیچیده است.
اگر باجنگ وکشتار قرار است دنیا عوض شود اسکندر مقدونی وچنگیزخان هم رستاخیز ساز بودند و لابد مهدی زمان خود می شدند!!!
پس اینطور نیست.
امام وپیشوای زمان و دوران شخصیت وجیه المله ای است و بخاطر پاسداری از کرامت انسان معترضی جز شیاطین ندارد.
وبی تردید منتقدینش در این تقابل‌ تلاششان مالی واعتباری است....

 

 

والی الله المصیر

حمیدرضاابراهیم زاده

بیستم‌ تیر ۱۴۰۳

 

 

تمامی حقوق مربوط به این اثر در انحصار مولف محفوظ می باشد

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

کمرنگی های نا مراد

جمعه, ۶ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۱۶ ب.ظ


چرا خیلی هامان حسرت خاطرات دهه پنجاه و شصت وهفتاد را می خوریم !
سوای گذر از دوران کودکی ونوجوانی وحتی جوانی. و از دست دادن عناصر خاطرات
از کمرنگ شدن صمیمیت ها نگرانیم.
درحالیکه بسیاری از عناصر خاطرات ما همچون مادر بزرگهایی که زنده اند
پدر بزرگهایی که در قید هستند!
دایی ها وعمه ها و خاله ها وعموهایی که در دنیای ما هستند!
و همه خاطراتمان باایشان شبیه رویا و توهم شده است
شاید خودشان دگرگون شده ویا کسی دیگری شده اند
دایی وخاله مسلک
عمه  وعمو و عروس مسلک
زن عمو  و زن دایی مسلک و یا پسر دایی و دختر خاله و داماد محور شده اند!
 
و انگار بزرگی وبزرگواری از آنها ساقط شده باشد!
افسارشان به دست بروز رسانی و مقتضیات زمان افتاد
عنان زندگیشان در دست روزگار است و یابه دست باد سبک زندگی جدید صمیمیت و گذشت وعواطفشان پرواز کرد!
مهربانیشان رفت
خودشان موجود هستند اما رنگ  عواطفشان از بین رفته است!
دوران دهه شصت  دوران همدیگر دوستی و باور گرایی و محبت وگذشت بود
الان با وجود اینکه همه هستند
پول هم هست
ابزارهای زندگی قشنگ ترشد
رفاه  بیشتر شد
اما چیزی کم شد که نمی شود به آن آدمها نزدیک شد
ما که دوستشان داریم وشاید آنها هم دوستمان دارند
اما انگار جذام گرفته ایم و از هم دور مانده ایم
ما گذشت و محبت را از دست داده ایم
جای عمو وبرادر و خواهر و دایی و خاله و... کسان دیگری را جایگزین کرده ایم که همخوانی رفتار مالی وفکری بیشتری با ما دارند
این‌همان بلیه ای است که  تقریبابسراغ زندگی همه ماها آمده است
مثل کرونا خیلی ها را درو کرد
وخیلی ها را جابجا و....
آنهایی که ماندند حواسشان نیست!
همه ما
دایی ها و عموها و خاله ها وعمه هایی  داریم  که با او رابطه نمی گیریم سال به سال هم‌نه ! بلکه شانسی همدیگر را می بینیم
رفت وآمد به خانه برادر و خواهرها را به عیدها واگذار می کنیم!
خانه پدر و  مادرمان که می رویم مثل مهمان براش جلوه می کنیم!
سروقت شام وناهار وسپس
بالباس وهویت رسمی کنارشان می نشینیم‌ و گاه هم  خیلی رسمی حرف می زنیم و‌تمام
نهایتا گله‌گذاری از هم‌بصورت متقابل و رگباری پیش می آید
علاوه بر اینکه گذشت نداریم
از هم‌می ترسیم
اگر صمیمیت بهتری  ایجاد کنیم چه بلای سرمان می آورند؟
اگر درد دل کنیم باید عوارض و تبعاتش را بدهیم
با والدین وبرادر وخواهر وعمو و دایی وعمه وخاله هایمان نه زنگ می زنیم ونه به هم  پیامک‌و چت داریم
اما با برخی از افراد خارج از حریم خانواده شب و روزمان می گذرد.! 
باهمه نامحرمان ما محرمیم اما با خودی هایمان نامحرم!
با کسانی نزدیک تر ومحرم تر میشویم که روابط نزدیک عاطفی و مالی و اجتماعی بر قرار کرده ایم!
گویا آدم ها دیگر دنبال نسب و حسب نمی روند
دنبال خودشان‌می گردند!
وقتی با خواهر یا برادر و دایی و عمو و.... درد دل کردید
تبعانش را پس می دهید!
چون
آنها کاری را با امانتها و رازهایتان می کنند که دشمن خونی ات نمی کند!
توقعات تان از آشنا و دوست وخانواده برآورده نمی شود.
حرفها همین است؛
تا می توانی حد نگه دار!
برخی از تراپیست ها می گویند؛
دایی و عمه و خاله و عمو و برادر و خواهر همیشه فامیل نیستند!!!
با آنهاحد نگه دارید!
چه بلایی سرمان آورده ایم که دیگر فامیل و همدل و هم خانواده و رازدار هم‌محسوب نمی شویم.
مانند بسیاری از حروف ناخوانا نوشته می شویم اما خوانده‌نمی شویم .
مادر باهمه مادرانگی ها و عواطف و مهر سرشارش نا گاه خود را با تبعیض و قضاوت از مادرانگی ساقط می کند!
با تبعیض مهارت مادرانگی و پدرانگی فرد ساقط می شود!
شاید در گذار از سنت به مدرنیته
مفاهیم وکیفیت ارزشها عوض شده اند
آدمها از غرور و مال و خشم و شهوتشان نمی گذرند
البته شاید عروس و دامادهای جدید بخاطر تفاوتهای فرهنگی بر رفتار بزرگان و یا وابستگان تاثیر می گذارند!
بچه ها برای والدین برنامه ریزی می کنند
افتخار ویا پاسداری از وضعیت مالی،
ترس ومقایسه با وضعیت مالی وسطح زندگی بر روحیات و رفتارهای افراد تاثیر گذاشته است.
خساست ها و سعایت ها و حسادت های کنترل نشده ومهار ناپذیر به مرور آدم ها را از هم سلب کرده و در یک چشم بر هم زدنی قداست ها از بین می رود.
خانواده مقدس ترین‌نهادی است که در آن تربیت و پرورش نسل رخ می دهد
نجابت و پارسایی و متانت و شرف خانوادگی گران ترین و مقدس ترین عنصر هویتی هر فردی است که آسان و یک شبه بدست‌نمی آید.
وقار ونجابت  وکرامت های خانوادگی با سالهای سال پارسایی و عفت و‌حیا ورزی ومحبت و مهر ورزی ومسئولیت‌پذیری و امانت داری و گذشت و شکیبایی و توانمندی های نیک رفتاری بدست می آید.!
تاب آوری در برابر خشم و شهوت و نداری و دارایی و... از انسان هویتی عفیف ومقتدر می سازد
توانمندی در شکیبایی و محبت ومداراگری و راز داری و سر پوشی و امانتداری و مسئولیت پذیری و گذشت و ایثار و... از انسان‌هویتی عزیز و کاریزماتیک بر جای می گذارد.
و خانواده همه ی این کار کردها را در خود نهادینه نموده ودر اختیار نسل های خود می گذارد تا بااین سرمایه های مقدس ، بر زندگی خود  ودیگران و جامعه اش تاثیر بگذارد!
برای پر رنگ کردن باورها و عواطف نیازمند باز آموزی  وباز پروری و تمرین پایبندی به باورها هستیم.

و الی الله المصیر.

 

حمیدرضا ابراهیم زاده
ششم مهر ۱۴۰۳

 

 

تمامی حقوق مربوط به این اثر در انحصار نگارنده محفوظ می باشد

  • حمیدرضا ابراهیم زاده