دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات،یادداشتها وآثار پژوهشی واجتماعی حافظ ومترجم قرآن کریم و نهج البلاغه و شاعر و خوشنویس و پژوهشگر حوزه جامعه و رسانه؛ استاد دانشگاه دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

۳ مطلب در تیر ۱۴۰۴ ثبت شده است

بهشت بی بهانه ۲

جمعه, ۷ تیر ۱۴۰۴، ۰۶:۵۳ ب.ظ

تمام صعوبات زندگی ما افطار دارد و منقضی میشود. 
روزه داری سخت است  اما می دانیم که به افطار منقضی ومنتهی میشود و تحملش می کنیم این انتظار وتحمل برای گرفتن پاداش، مقدس وشیرین است
فطر وافطار گرسنگی  و روزه داری 
فطر وافطار فقر وتنگدستی 
فطر و افطار نگرانی و ...
همه مشکلات ودلواپسی ها فرج وگشایشی دارند.
و با شکیبایی درست، این انتظار به فرجام نیک منتهی می شود
عید باشکوه گشایش ها  همیشه نزدیک است وبه بهترین شکل به ما  ابلاغ می شود!
فان مع العسر یسرا
ان مع العسر یسرا
سیجعل الله بعد عسر یسرا
فسنیسره للیسری
فذکر ان نفعت الذکری
بهشت آسایش با آزمایش وآزمون و پذیرش هزینه به انسان داده می شود 
بهشت را به بها بدهند
به بهانه ندهند!
بهشت سعادت 
بهشت حاکمیت الله
بهشت با بهای سنگین بدست می آید
احسب الناس ان یترکوا
ان یقولوا آمنا
وهم لایفتنون؟؟

 

والی الله المصیر

 

حمیدرضا ابراهیم زاده

ششم تیر ۱۴۰۴

 

 

تمامی حقوق مربوط به ابن اثر در انحصار مولف محفوظ می باشد.

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

جنگ سرد و طلاق عاطفی ۲

جمعه, ۷ تیر ۱۴۰۴، ۰۵:۴۵ ب.ظ

آسیب شناسی صله رحم جنگ سرد و طلاق عاطفی خانواده ها
جنگ سرد و طلاق عاطفی خانواده ها در دو دهه جدید سرعت گرفته و عوامل بسیاری برآن  تاثیر گذاشته است که بی تردید باید گفت عامل اقتصادی و مالی و وقت، بهانه ای برای فرار از مسئولیت نسبت خانوادگی است که در اندازه کوچک تر همسران و فرزندان ویااعضای خانواده ها به آن دچارند.. 
ضعف نظام تربیتی برای تربیت متخصصان اخلاق مدار و ضعف کارکرد بزرگان خاندان ویا والدین بی تدبیر و بی مسئولیت در رفع ومنع تبعیض و بی برنامگی در تالیف قلوب اعضا و خروج از فضای  فضائل اخلاقی و مهرورزی و منشور گذشت باعث فروپاشی خانواده می شود.
خانواده هایی که با جنگ سرد دچار می شوند از آموزه های راستین و اخلاق اجتماعی فاصله گرفته و با توجه به توانمندی های مالی و تحصیلی و...خود را مقتدر و بی عیب توجیه می کنند.
صله رحم ها دراین خانواده ها معامله محسوب می شود و قرضی قلمداد شده و به سرعت به سمت فخر فروشی و خودنمایی و تخلیه صمیمیت پیش می رود و درواقع اتفاق بزرگی به نام جنگ سرد دراین نوع رابطه ها رخ می دهد.
بنا براین بی تدبیری در سبک زندگی و رواج تفکر اشرافی گری و کم نیاوردن از یکدیگر و سختی رقابت در فخر فروشی بمرور آنها را نسبت به هم دشمن ودلسرد می کند.
حجم روابط  سازنده و روابط عاطفی کاهش یافته وکارکرد صله رحم منقضی شده با کوچک ترین تلنگری روابط مسدود و قطع می شود.
دراین فصل از روابط، بزرگان خاندان و خانواده و یا والدین نقش تعیین کننده ای داشته اند که با جانبداری و یا تبعیض از نقش وکاریزمای خود بصورت تدریجی خلع شده اند.
و به دلیل ضعف در تصمیم درست و کدخدامنشی عاقلانه احترامشان نیز به تدریج ار بین می رود
اغلب احترام بزرگ ترها با رفتارهای جانبدارانه و یا منفعت طلبانه ازبین می  رود. برای حفظ حرمت بزرگان، باید رفتار و التزام عملی خودشان را نسبت به دیگران و بزرگانشان بررسی نمود.
هنگامی که خانواده ها مرزهای ارزشها و هنجارهای نیک را جابه جا و دگرگون کنند و به جای تکریم هنجارهای نیک  و روابط عاطفی به سوی حواشی جلب می شوند.
مثلا به جای اهمیت دادن به حیا و عفت ورزی و نجابت و امانتداری و مسئولیت پذیری و مهربانی و گذشت و رعایت احترام بزرگتر و حفظ حرمت و کرامت یکدیگر  به صورت افراطی به توانمندی های افراد وجایگاه وپست وشغل و مقام دولتی و اقتصادی و سطح تحصیلات و مدرک تحصیلی و مال و دارایی  و زرق وبرق  در دگرگونی در آرایش و پوشش و... اهمیت می دهند.
بااین گونه رفتارها ومنش های افراطی گرایانه هنجا رها جابجا می شود و ارزش معرفت وگذشت کمرنگ می شود ومهربانی و همدلی از بین‌می رود و در درون خانواده، سطح و طبقه ای فاخر رسم شده وشکاف واقعی ایجاد می گردد.
اغلب این شکاف ها پایدار می مانند و دو طبقه جدید همدیگر را دفع  و تحقیر وتقبیح می کنند
این شکافها گاه ممکن است بر طرف شود اما هرگز روزهای سخت جنگ سرد وبی محلی های دیگران از یادشان نمی رود واین نزاع و رقابت به حدی جدی می شود که قطع رابطه رخ می دهد
تربیت در خانواده و آموزش نجابت در این خانواده توسط والدین باعث همدلی می شود. تعاون و همدلی وهمدردی و دستگیری از هم. خونگرمی و التفات به یکدیگر.
ارزش مداری وارزشمندی براساس  مهربانی و گذشت و مسئولیت پذیری در قبال هم .
شکیبایی وتاب آوری در برابر ناملایمات.
تکیه بر باورهای ارزشمند و التزام عملی به آموزه های دینی و...
باعث تقویت محبت و دوستی خانواده ها می شود.
خانواده های به هم پیوسته و مذهبی ایمان بیشتری به کرامت یکدیگر دارند!
و کرامت  یکدیگر و مردم و خود را بهتر مراقبت و رعایت می کنند.
تربیت درون خانواده باید بر مدار آموزه های راستین دینی ایجاد گردد...

والی الله المصیر
حمیدرضاابراهیم زاده
۴.۴. ۱۴۰۴

 

تمامی حقوق مربوط به این اثر در انحصار مولف محفوظ می باشد

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

این مذهبی ها

چهارشنبه, ۵ تیر ۱۴۰۴، ۰۸:۱۶ ق.ظ

انسان هابا ویژگی های روشمندی در رفتار هم قابلیت دسته بندی شدن دارند و به طبقه جدید اجتماعی نیز دامن می زنند.

رفتارمذهبی افراد یکی از قابلیت های رفتاری است که باید به عنوان یک توانمندی و روشمندی در رفتار بررسی شوند.

واژه "مذهب" از ریشه "ذهب" به مفهوم طلا مشتق و گرفته شده است‌.

اشتقاق بسیار جالبی است هم به معنای ذهاب و رفتن و هم به معنای طلا، بستگی به نوع کار بردش دارد.

بااین حال مذهبی ها طلایی هستند.

رفتارهایشان ناشی از تاب آوری هایی است که در مقابل نادیده گرفتن وچشم پوشی از اشتها های کجروانه است.

صبر و شکیبایی در برابر خشم و شهوت و غم ومصیبت و نداشتی و ناداری و دارایی و...

چشم پوشی از حرام و منکرات، در هر حالتی صبوری می خواهد

این که انسان در برابر پدیده های تلخ و شیرین از خود بردباری و ظرفیت نشان دهد و ذوب نشود و تاب بیاورد از تاب آوری های اوست و جنس رفتارش را قیمتی می کند.

و همین رفتار باعث می شود که انسان توانمند و متخلق به رفتار طلایی محسوب شود و دیگران از این شخصیت وکاریزما احساس خوشایند و امنیت داشته باشند .

 شاخصه های دیگری نیز  رفتار طلایی دراین افراد دیده می شود.

مسئولیت پذیری در برابر وظایف انسانی

مسئولیت های نوشته نشده و نوشته شده ای که بخاطر انسانیت به آن دچاریم. وباید آن را بپذیریم و به درستی و دقت انجامشان دهیم.

مسئولیت انسان بودن مهمترین مولفه ای است که انسان را به پذیرش روش درست می نماید.

انسان فروتن ، با گذشت ، مسئولیت پذیر،موقر، امانتدار، راز دار، وفا دار، بردبار، راستگو، با حیا، خوش گمان و...  انسان مذهبی محسوب می شود، کلاس و کاریزما دارد و رفتارهایش طلایی است.

مذهبی بودن به سبک آرایش و پوشش خاص نیست.

انسانهای مذهبی به باورهایشان جامه عمل می پوشند.

این التزام عملی به باورها باعث بارور شدن  باورها و آموزهایی می شود که در دستورات دینی به آن اشاره می شود.

 دستورات دینی که درواقع سبک زندگی و روشمندی در نحوه اندیشیدن و زیستن است؛ نهاد انسانیت را نهاد وسازمان شیک و طلایی می طلبد.

بنابراین انسانهای شیک وبا کلاس در رفتار؛ دروغ نمی گویند

بخل نمی ورزند.

حسادت نمی ورزند.

کینه توز نیستند

ریا کاری ندارد

ربا نمی خورند

دزدی و اختلاس نمی کنند

زنا نمی کنند

خیانت نمی کنند

بدعهدی ندارند

پیمان شکن نیستند

بی غیرت نیستند

بی رحم نیستند

بی انگیزه و بی اراده نیستند

بی مسئولیت نیستند

تملق وچابلوسی نمی کنند

حق کشی نمی کنند.

شهوت پرست و شهوت مدار نیستند

بهانه جو و ناسازگار نیستند.

بی ظرفیت نیستند.

متکبر نیستند

عبوس نیستند.

بی نظم نیستند.

نانجیب نیستند.

قانون گریز و قانون ستیز نیستند.

بی عار نیستند.

متجاوز نیستند.

ددمنشی ندارند.

در واقع  مذهبی ها متحجر و بی فرهنگ نیستند و بر محور نجابت و اصالت و یک فرهنگ و قانون روشمند حرکت می کنند 

احترام خدا را نگه می دارند و به مردم یا همنوعان خود آسیب نمی زنند.نجابت داشته و مناعت طبع شان زبان زد است.

ددمنشانه و وحشیانه رفتار نمی نمایند.

این  رفتارها ویژگی انسان تراز و مذهبی است که تعادل رفتاری دارد و راه و روش زندگی شان امنیت آور است برای کسی آسیب محسوب نمی شوند وهمواره الگوی دیگران بوده و باعث تکیه واعتمادند. و در نزد دیگران وجیه و معتبرند.

بنابر این شاخصه های مذهبی ها همین طلایی بودن شخصیت و شیک بودن در رفتارهای آنهااست.

برای خالص تر شدن و طلای ناب شدن باید اخلاص ورزید و دقت را بالاتر برد .

خلوص افراد مذهبی امنیت بیشتری را به همراه خواهد داشت و جنس اعتبارشان را طلایی تر و گران تر خواهد کرد. رفتاری که معصومین و پارسایان تاریخ و پیشوایان ما از خود بروز داده اند از خلوص بالایی برخورد است و باعث می شود که بتوان ازاین رفتار ومناسک به عنوان الگو بهره برد. و از سیره آنان استناد جست.

 

والی الله المصیر

حمیدرضاابراهیم زاده

دوم مرداد۱۳۹۴

 

تمامی حقوق مربوط به این اثر در انحصار مولف محفوظ می باشد

  • حمیدرضا ابراهیم زاده