* سلام استاد......
آیا عشق ورزیدن به همنوع ازمراتب عشق
محسوب نمی شود وپرستش عاشقانه
معشوق کفراست.؟
بنام خداوندگار جان خرد
عشق اولین فکر وتجربه ی خداوندی است
برای ابداع عالم ایجاد همه ی ابداعات الهی
ناشی از عشق است واین نبوغ مادرش جز حب
الخیر لشدید نیست
خدا وند جمال عاشقانه اشرا مخفی نمی
کند وهرگز از ظرف عاشق نسبت به معشوقش انسان خارج نمی شود
به فرموده نبی اکرم : هل الدین الا
الحب؟ هل الایمان الا الحب؟؟؟1
مرز کفر وایمان راتردید هایمان مشخص می کند وگاه حجاب هایمان را
می پرستیم وبه آن دل داده می شویم.
حجاب هایی که باآن دلخوشی میکنیم. وهم وگمان ما ست که بجای
ایمان ،کفررا سوغات راهمان می کند.
از کفر من تا دین تو راهی به جز تردید نیست2
دلخوش به فانوسم نکن، اینجا مگر خورشید
نیست
با حس ویرانی بیا تا بشکند دیوار من
چیزی نگفتن بهتر از تکرار طوطی وار من
بی جستجو ایمان ما از جنس عادت می شود
حتی عبادت بی عمل وهم سعادت می شود
با عشق آنسوی خطر جائی برای ترس نیست
در انتهای موعظه دیگر مجال درس نیست
کافر اگر عاشق شود بی پرده مومن می شود
چیزی شبیه معجزه با عشق ممکن می شود
دانش وپارسایی فقط ره عشق را هموار می
سازد ومیزان روشنایی زوایای دوست داشتن و
درک عاشق ومعشوق را نسبت به هم فراترمی برد
اما چون غالب دانش عقلی ونقلی است چندان
ارادتی به مبحث الهامی ووحیانی و عشقانی ندارد.
وقرآن یکی از عجایب است چون کتاب عقل
بشری نیست واز راه سواد به پیامبر تدریس
نشد. بلکه همه آموزه ها ومحتویاتش قلبی
است وازراه دل به پیامبر نازل شد و گفت
بخوان به نام پروردگارت....
مبانی حضور الهام وعشق و طهارت قلب پیامبر، اعتماد خدا
به ایشان را می رساند
عاشق ومعشوق باید به هم کاملا
اعتماد واتکال داشته باشند ودراین مبحث
معمولا معشوق باید اعتماد به عاشق را درک ولمس کند تاخود درآینه ی عشق به
مرتبه عاشقی برسد . واگر بخواهد با دانایی کم خود وحسابگری هایش ره عشق را طی کند این مسیر هرگز فرجام خوشی ندارد.
حضرت
حافظ می فرماید:3
تکیه بر تقوی ودانش درطریقت کافریست
راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش
لیکن معشوقه پرستی کفر نیست.معشوقه ها جلوه
جمال حضرت جمیل می شوند واین ذوب در عشق مجازی شدن آزمونی برای بشر محسوب می شود وبهتراست
بگوییم معشوقه همواره در ازمون ورزمایشی
کالبدی ومجازی است برای درک حضرت عاشق. خدا تنها عاشق واقعی وتنها نیاز انسانیت است.ووقتی
ما معشوقگان ،جمال عاشق ازلی وکمالش را دروجودمان لمس میکنیم یک عشق کامل دوطرفه بین
ما وخدا ایجاد می شود وما عاشق وواله ی کسی می شویم که کلید عشق به دستش بازشد.
بالتبع انسان حریص دراین عشق دنبال بهیمیت
است وخداوند اورا درکوره زندگی دنیوی می پزد وسمباده می دهد تا راه رسم عاشقی را بیاموزد
ورنگ عشق را به تن بپدیرد. همه آیات قران مبین این اصل است که خداتنها دوست دار حقیقی
انسان است.... اگرانسان این اصل رادرک کند ازشدت عشق قلبش می ایستد وخداوند کسی را
که دوست ترش بدارد اورا می کشد ودیه اش را باقیمت خودش پرداخت می کند.4
اما درعشق زمینی پایه ها وبنیان های نمادین ودرس آموزی نهفته است که بشر
را متنبه به عبرت میکند
حتا خود قرآن هم میفرماید از رفتا
رووجود حیوانات درس بگیرید5
وَإِنَّ لَکُمْ فِی الْأَنْعَامِ لَعِبْرَةً
قرار نیست انسان بع بع کند. یعنی
پندهایی که درباطن پدیده هاست را بکارگیرد. مثل همین نشخوارکردن چهارپا که هیچ
چیزی را آنی نمی بلعد . سرفرصت همه ی محتویاتی که درروزبرداشت کرده را مورد
ارزیابی فرار می دهد و و مواد لازم را به
خورد معده ی خود می دهد و محتویات مشکل
دار را حذف واخراج می کند
انسان هم می تواند بلعیده های فکریش را
نشخوار کند وهر تفکر وحرف ورفتاری را به خورد وجودش نسپارد....
وعشق زمینی هم یکی از همین پدیده هاست:
الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا
وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ أَمَلًا ﴿الکهف:
٤٦﴾.6...
عشق زمینی ومجازی یک مشق هست. یک
نردبان و یک مقطع کارآموزی است
که المجاز قنطره الحقیقه درنگاه عرفا وادبا ومتصوفه این سخن بسیار متین ومشهور
است به همین معناست که اگر کسی طعم شیرین راازمزه ی تلخ وسایر مزه ها نتواند تشخیص دهد چطور مدعی درک
وفهم حلاوت عسل هست؟
لذت های دنیا فقط محدود به اموزش درک ما نسبت به
لذت بردنی هاست.واصالتی ندارد واعتباری است.
زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ
النِّسَاءِ وَالْبَنِینَ وَالْقَنَاطِیرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ
وَالْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَٰلِکَ مَتَاعُ الْحَیَاةِ
الدُّنْیَا وَاللَّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ 7
خلقت انسانیت یکباره تکامل نداشت.
ومثل کودک به تدریج به فهم وبلوغ شعور می رسد. پس دراین پروسه لازم است هم چیزهایی را بیاموزد
وهم رشد کند. وغالب آیات وعده داده شده به پارسایان ازهمین بهشت دنیوی تمثیل آورده میشود. لذت های جنسی. آشامیدنی. آرمیدنی و...درهمین
دنیا هم هست. چون فهم انسان به حوزه
کالبدی اش نزدیک است قرآن از اشارات اینچنینی برای تفهیم حقایق به بشر استفاده میکند. ودرحوزه عذاب هم همینطورهست. ازاینرو نافص الخلقه ها ومعلولین
هم فهم آرامش و رفاه را در می یابند.
لذا زن ومردی که هم دیگررا دوست دارند گرایش مجازی
و زمینی عمیقی نسبت به هم پیدا می کنند.که منتهای حب مواقعه وآمیزش وجماع است.زن در
مرد خدارا می بیند ومرد در زن نیز جمال خدارا.8 وگاه همدیگر پرستی به زبان
وکلام می آید وبدین ترتیب اگر در همین صفت بهیمی غور وبررسی شود منجر به احساس دقیق پرستش می شود و جایگاه عبادت وعبود یت برای زن وشوهر
بااین تمثیل تفهیم می شود.واما خداوند غیوراست
وبه بنده اش یا معشوقش بی نهایت غیرت می ورزد وامر به غسل جنابت می دهد. که غبار تشبیه
از دل وجان بنده اش شسته شود...
رویکرد عاشق غیرت است ومعشوق نامحدودیت
طلبی.......
زن مجلا وآینه جمال حضرت
خداست ومرد مظهر وجلال خداوند است9 واین دو بعد ارز خلا درانسان با عشق مجازی قابل فهم ودرک بیشتر
است ازاین جهت
زن را کشتزارمرد می داند
که: نِسَاؤُکُمْ حَرْثٌ لَّکُمْ فَأْتُوا حَرْثَکُمْ
أَنَّىٰ شِئْتُمْ وَقَدِّمُوا لِأَنفُسِکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّکُم
مُّلَاقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ 10
زنان شما، کشتزارهای شما هستند؛ پس هر زمان
که بخواهید، میتوانید با آنها آمیزش کنید. و (سعی نمائید از این فرصت بهره گرفته،
با پرورش فرزندان صالح) اثر نیکی برای خود، از پیش بفرستید! و از خدا بپرهیزید و بدانید
او را ملاقات خواهید کرد و به مؤمنان، بشارت ده
واززاویه دیگر زن وشوهر را لباس هم می شمارد
هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ
لَّهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ کُنتُمْ تَخْتَانُونَ أَنفُسَکُمْ 11
لباس مهر ومحبت . لباس عشق
باید به عشاق زمینی بیاید تا چشمه های درک مهر وعشق ازلی برانسان بجوشد
وانسان به عنوان محور وصاحب کرامات وهدایای خداوند می تواند در قامت
معشوق وعاشق حی لایزال واقع گردد12
والی الله المصیر
حمید رضا ابراهیم زاده
مازندران /نهم خرداد94
*- منابع
1- معانی الاخبار شیخ صدوق ص 20
2-شعر از افشین ید اللهی
3- دیوان حافظ
4- کلیات حدیث قدسی
5- نحل 66
6-کهف46
7-آل عمران14
8- فتوحات مکیه/ محی الدین عربی مبحث عشق
9- نام کتاب ومضمونی از تفسیر آیت
الله جوادی آملی زن آینه ی جمال خدا
10- بقره223
11- بقره187
12- مقاله حقیقت عشق مجازی مولف د.
حمیدرضاابراهیم زاده
* تلخیص این متن منتشر شده دریکی ازشبکه های مجازی
* تمامی حقوق مربوط به این اثردر انحصارمولف می باشد.