اجل معلق
اجل معلق
"اجل" بمعنای سر رسید و فرجام مهلت و زمان بندی تعیین شده می گویند.
قرآن کریم بیشترین هشدار درباره ی محدودیت حضور در دنیا را با واژه " اجل " داده است. و با آمدن اجل "واقعه ی مرگ " هرکسی رخ می دهد.
وَ لِکُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا یَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا یَسْتَقْدِمُونَ «34»
مرگ در" بهترین بزنگاه" و موقعیت حیاتی هرکسی می تواند رخ دهد. و یکی از حقوق پروردگار ما استفاده از عنصرمرگ برای پویش و تکامل بشر است.
بنابراین اجل برای همه مردمان و آفریدگان خدا هست تا حق خدا جریان یابد.
گاه ساعتی تعیین شده ی مرگ افراد درحالات خوب و یا در حالات بد و یا اضطرار رخ می دهد.
اجل کارش بستن پرونده ی مرگ انسان هاست.
زونکن و پرونده ای است که تمام اطلاعات زندگی و مرگ ما درآن رقم خورده است.
مرگ فلانی در ساعت فلان حتما رخ می دهد. اما نحوه ی مرگش هنوز در دست بررسی و منوط به رفتارهای متوفی است.
یعنی در بسیاری از موارد شدت و نحوه ی مرگ و فرجام پرونده زندگی ما بخود ما بستگی دارد.
چند روز پیش راننده آژانس بسیار مودب از هم ولایتی های ما گوشه ای منتظر سرویس ایستاده بود که به ناگاه ماشین ترمز بریده ای از لاین مخالف چرخیده و ایشان را قیچی می کند و منجر به فوت ایشان می شود...
یادم هست چند سال پیش چرخ کامیونی در جاده اصلی در رفت و مستقیم وارد فرعی شد و رفت داخل کوچه دقیقا خورد به خانمی که می خواست به نانوایی برود وجانش را همان جا گرفت.
یا شنیده ایم فردی از خیابان می گذشت صاعقه ای به او برخورد کرد و او را به کشتن داد.
اینها اجل معلقند!
از تعلیق آمده اند می توانست نباشد. و ضایعه ی مرگش طور دیگری رقم بخورد.
مرگ با "اجل معلق " بسیار تلخ و گزنده است . بصورت ناگهانی و بی ضابطه رخ می دهد.
اما باید گفت؛ در دایره تدبیر حکمت خداوندی ما چیزی بنام "مرگ ناگاه " نداریم.
یکی از کفریات ما گفتن واژه ی " در گذشت نابهنگام" است.
هنگامش دست خداست به هیچ کس ربطی هم ندارد.
قُل لَّا أَمْلِکُ لِنَفْسِی ضَرًّا وَلَا نَفْعًا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ لِکُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ إِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ فَلَا یَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلَا یَسْتَقْدِمُونَ ﴿یونس: ٤٩﴾
بگو: من برای خود قدرت دفع زیان و جلب سود ندارم، مگر آنچه را که خدا بخواهد؛ [وظیفه من فقط ابلاغ پیام خداست] برای هر امتی سرآمدی معین و اجلی محدود است، هنگامی که اجلشان سرآید، نه لحظه ای پس می مانند و نه پیش می افتند.
یکی از دیگر حرفای زشت مردم به هم دیگر هنگام تسلیت می گویند:
"ان شالله غم آخرت باشه"
یعنی چی ؟ شما ان شالله بمیرید و داغی را نبینید!
دو اهانت در یک زمان. نخست دعای نابودی بجای آرزوی عاقبت بخیری و دومی تعیین تکلیف برای خدا !
یا اینکه قرار هست خداوند به آرزوی موهن طرف از سیستم عامل مرگ استفاده نکند!.
مرگ حق جاری خداست و سبب تکامل ما انسانها می شود.
جوان ناکام چیه؟؟؟ جوان با کام کیه.؟!
واقعیت اینست که ما در بندگی بی ادبیم.
نمی دانیم حق ما در خواستن و توقع چیست وحق خدا در ارباب بودن چیست ؟!!....
مطابق با بسیاری از آیات و روایت نیکی ها و خوش دلی ها باعث تعویق اجل و یا نحوه مرگ می شود و همچنین بد کرداری ها و بدرفتاری ها و بد خواهی ها باعث تسریع در زمان مرگ و نحوه مرگ خواهد گردید...
امام صادق(ع) درباره تاثیر گناهان و بی تقوایی در مرگ های زودرس می فرماید:
«نغوذبالله من الذنوب التی تعجل الفناء و تقرب الاجال و تخلی الدیار و هی قطعیه الرحم و العقوق و ترک البر»؛
به خدا پناه می برم از گناهانی که نابودی را شتاب می دهند و مرگ ها را نزدیک می سازند و خانه ها را ویران می کنند و آنها قطع رحم و آزردن و نافرمانی پدر و مادر و ترک احسان و نیکی است.»
باتوجه به محدودیت زمان زندگی و موهوم بودن نحوه زندگی ومرگ درنهایت آرمان همه ی ما انسانها عاقبت به خیر شدن است.
یکی از راههای عاقبت به خیری استغفار است.
وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُمَتِّعْکُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى وَیُؤْتِ کُلَّ ذِی فَضْلٍ فَضْلَهُ وَإِن تَوَلَّوْا فَإِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ عَذَابَ یَوْمٍ کَبِیرٍ ﴿هود: ٣﴾
یَغْفِرْ لَکُم مِّن ذُنُوبِکُمْ وَیُؤَخِّرْکُمْ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى إِنَّ أَجَلَ اللَّهِ إِذَا جَاءَ لَا یُؤَخَّرُ لَوْ کُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿نوح: ٤﴾
در بسیاری از مواقع خداوند دگرگونی های ارزشمند افراد را به حسن اراده اش می پذیرد و به جای لحاظ و برشماری گناه به آنان ، مبادله ی گناه به نیکی را صورت می دهد.
تبدیل سیئات به حسنات فقط در صورت ندامت و بازگشت و تلاش برای جبران مافات امکان پذیراست که فرمود:
وَالَّذِینَ لَا یَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ وَلَا یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا یَزْنُونَ وَمَن یَفْعَلْ ذَ لِکَ یَلْقَ أَثَامًا ﴿٦٨﴾
یُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَیَخْلُدْ فِیهِ مُهَانًا ﴿٦٩﴾
إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا ﴿٧٠﴾
وَمَن تَابَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَإِنَّهُ یَتُوبُ إِلَى اللَّهِ مَتَابًا ﴿٧١﴾
بی تردید مطالعه دقیق کاتالوگ آفرینش (قرآن ) راهنمای بسیار موقری برای رهیافت به موفقیت وسلامت است. و تدبر ودقت به نشانه های قرآن یکی از کلیدهای اصلی فهم آفرینش و حیات است.
والی الله المصیر
حمیدرضا ابراهیم زاده
12 اسفند 1398
* ثواب این اثر تقدیم به روح پاک دایی عزیزم مرحوم حاج قدرت رضا زاده که ادب و وقار وتدین و متانتش ستودنی بود.
تمامی حقوق مربوط به این اثر در انحصار مولف محفوظ می باشد.
- ۱ نظر
- ۱۲ اسفند ۹۸ ، ۱۸:۵۶