دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

۱۰ مطلب در دی ۱۴۰۳ ثبت شده است

زینب (س)

پنجشنبه, ۲۷ دی ۱۴۰۳، ۱۲:۰۹ ق.ظ

                      سلام علی قلب زینب الصـبـور

زینب زینت بخش نام ماه علی وتسلی بخش قلب نازنین زهراست.

بانوی دانشمندی که در داغ عزیزانش سرود؛

«ما رایـت الا جمیــلا»

به راستی که سرهای بریده. زیبایی های همراه  زینب بودند که قرار شد تا ابد جاودانه باشند.

شاید اگر زینب نبود حدیث نینوا تا ابد خاموش می ماند.

اوکه قراربود ازتکه های جگر برادرش امام حسن(ع) و حلقوم بریده برادرش سید الشهدا(س)   ودست جدا از بدن برادرش قمر بنی هاشم (ع)  وداغ لاله های فتاده در خاک وخون برای پدرش دلگویه هایزیبایی  ببرد وبگوید ؛پدر جان  خاطرات بعد از تو گیسویم را به ناگهی سپید کرد وجانم فسرد...

چقدر دل می خواهد زینب بودن!!

بی تردید زینب بودن برای او هزینه ای بسیار سنگین داشت.

نام فرزندانتان را زینب نگیرید.زیرا ثقل این نام تحمل می خواهد.

نام  دخترتان را زینب بگیرید  زیرا زیبایی وفرزانگی وفرخندگی وحیا را به همراه دارد

کسانیکه زینب هستید وکسانیکه ارادتمند نام ماه زینبید؛

بدانید که این نام بلند درکهکشانها به زیبایی ویکرنگی ونجابت وبردباری وشرافت ورحمت وفاداری وحیا متبرک است.

    

 

-----------------------------------------------------------------------------------

 مختصری از زندگی نامه ی آن بانوی  بزرگ

درروز پنجم ازماه پنجم یعنی ماه جمادی‌الاولی سال پنجم هجرت، مطابق با دوم اکتبر 626 میلادی، مصادف با پنجشنبه12مهرماه سال پنجم خورشیدی ازبطن فاطمه علیهاالسلام متولد شد. با این تولد، حضرت فاطمه(ع)، سومین فرزند خود را به دنیا آورد و پدر نیز خود را به زینت «زینب» آراست.

 رسم خانواده‌ علی(ع) و زهرا(ع) این بود که نام‌گذاری نوزاد خود را به‌بزرگِ خانواده واگذار می‌کردند، امّا وقتی این نوزاد زهرا چشم به‌جهان گشود، بزرگ خانواده یعنی پیغمبر(ص) در مسافرت بود و آنان چند روزی صبر کردند تا پیامبر از مسافرت آمد و همین که مژده ولادت دختر فاطمه(ع) را شنید، در اولین فرصت به خانه فاطمه(ع) رفت، و نوزاد را طلب نمود و او را در آغوش خود فشرد و بوسه‌های متعددی به گونه‌اش نثار فرمود. و نام کودک را زینب نهاد.

کلمه‌ «زینب» از دو بخش «زین» یعنی زینت و «اَب» یعنی پدر ترکیب یافته است، و زینب یعنی زینت بابا.

آن خاتون ارزشمند هفت معصوم شامل جدش رسول خدا.پدرش علی  ولی الله ومادرش فاطمه عصمت کبری و برادرانش حسن وحسین (ع)وامام سجاد(ع) وامام باقر(ع) رادرک نموده ومعاصر با آنان زیسته است. وخود نیز بعنوان دانشمند معاصر با اهل بیت به تدریس علوم وحیانی مبادرت می ورزید واز این روی به عقیله ی بنی هاشم شهرت یافت. همسرش عبدالله بن جعفر بن ابی طالب  بود و دوپسرش نیزدر حادثه کربلا به همراه سایر شهدا به شهادت رسیدند

وفات و مرقد حضرت

در تاریخ وفات و مدفن حضرت زینب علیهاالسلام اختلاف است. همانطور که در تاریخ ولادت و وفات برخی از ائمه هم اختلاف است. در هر حال به احتمال قوی آن حضرت در پانزدهم رجب سال 62 هجری  مصادف باسیزدهم فروردین ماه سال61 خورشیدی رحلت نمود و به نقل از کتاب "اخبارالزینبیات" در مصر خانه مسلمة بن مخلد الانصاری دفن گردید. و عده کثیری از مورخین این خبر را قبول دارند.

و گروهی می‌گویند: زینب مدفون در شام (سوریه. دمشق)، زینب صغری است؛ چنانچه روی سنگ قبرش ترسیم شده است و زینب کبری در مصر از دنیا رفت.ویا بنا به قولی  مسموم وبه شهادت رسیده است.

چند حدیث ازحضرت زینب علیهاالسلام:

وسیله ارتباط خلق و خالق

ابوبکر با این سند: محمد بن زکریا، جعفر بن محمدبن عماره ‏کندى، پدرش، حسین بن صالح، حى دو مرد از بنى ‏هاشم، از حضرت ‏زینب علیهاالسلام دختر على علیه‌السلام روایت کرد که زینب علیهاالسلام فرمود: «قالت فاطمه علیهاالسلام: ... و نحن وسیلته فى‏ خلقه و نحن خاصته و محل ‏قدسه و نحن حجته فى غیبه و نحن ورثه انبیائه...» «ما وسیله‏ ارتباط خدا بامخلوق‏هاى او هستیم. ما برگزیدگان خداییم و جایگاه پاکى‏ ها، ما راهنماهاى روشن خداییم و وارث پیامبران اوهستیم‏».

بهشت جایگاه شیعیان

ابى‏ حجاف (از محمدبن عمر بن حسن)، از زینب، به نقل از فاطمه علیهاالسلام و اشجع، بلیدبن سلیمان (از ابى‏ حجاج، محمدبن عمرو هاشمى) اززینب دختر على علیه‌السلام نقل کرد که فاطمه علیهاالسلام فرمود: «قالت فاطمه علیهاالسلام : ان رسول الله قال لعلى اما انک یابن‏ ابى‏ طالب و شیعتک فى‏ الجنه‏» «و سیجى‏ء اقوام ینتحلون حبک ثم‏ یمرقون من الاسلام کمایمرق السهم من الرمیه.» رسول خدا به‏ على علیه‌السلام فرمود: «اى پسر ابوطالب! همانا تو و رهروان تو در بهشت‏ند و به زودى قومى مى‏ آیند که از دوستى تو سخن مى‏ گویند. آنگاه از اسلام فرار می‏کنند. مانند پرت شدن تیر از کمان.»

دوستى آل محمد صلى الله علیه و آله و سلم

روایتى مشهور به «فاطمیات‏» در باب دوست داشتن آل محمد که بااین اسناد نقل شده است:

«... عن فاطمه بنت السجاد على بن الحسین زین العابدین علیه‌السلام عن‏ فاطمه بنت ابى عبد الله الحسین علیه‌السلام عن زینب بنت امیر المؤمنین علیه‌السلام عن فاطمه بنت رسول الله صلی‌الله‌علیه‌ و‌آله قالت: الا من مات على حب آل محمد مات شهیدا» «آگاه باشید هر کسى که ‏بر دوستى آل محمد بمیرد، شهید است.».

          سلام بر دل بردبار زینب که از داغ یادگاری هایش هنوز می سوزد...

                    روحش شاد ویادش پر تلا لو وجاودانه باد

                        
                                 حمید رضا ابراهیم زاده     4/3/1392

 

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

دفینه های خرد

چهارشنبه, ۲۶ دی ۱۴۰۳، ۱۰:۰۰ ق.ظ

سوال :

باسلام وعرض ادب و احترام

منظور از دفائن العقول درخطبه ی اول نهج البلاغه چیست؟

باسلام وسپاس  :

در  فراز36 و37 خطبه ی اول  نهج البلاغه،  امام نیک باوران حضرت علی(ع) درباره دلایل بعث رسل (بعثت) می فرماید:

و یثیروا لهم دفائن العقول  

از دلایل بعثت انبیا برانگیختن و به فعالیت رسانیدن حقایق مخفی شده در عقول است.

«فبعث فیهم رسله» خدا رسولان خود را در میان مردم مبعوث فرمود؛ «و واتر الیهم انبیائه»؛ انبیای خودش را یکی بعد از دیگری فرستاد .

یعنی به یکی قناعت نکرد، پشت سر هم فرستاد که هر کدام آمدند و نفر قبلی را تأیید و تأکید کردند.

چرا؟

بخاطرلحاظ جنبه ی تکامل بشرو مراتب رشد .وبا توجه به تحول وانقلاب خرد فردی واجتماعی ومقتضیات زمان سیربعثت همراه با نیاز ورشد عقلی جامعه تدریجا تکامل می یافت که در مقاله ی مقتضیات بعثت به این موضوع هم  اشاره کردم .

هیچ منافات  و تفاوتی درپویش امر رسالت، بین انبیا  وجود نداشت وندارد. فقط به مقتضای پیشرفت ذهنی بشر پیامبران جدید به همان مقتضیات زمان  ومکان   جدید به روز می بودند

میفرماید:  

« وَ الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُون»  سوره بقره آیه 4

 

چون که صد آید نود هم پیش ماست       نام احمد نام جمله انبیاست / مولوی

 

«آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ

کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ

وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَکَ رَبَّنَا وَإِلَیْکَ الْمَصِیرُ»؛ بقره 285

باور به رسالت  نبی اکرم ، باور به همه ی انبیا وپیام آوران  سابق است

باوربه همه ی ابعاد رسالت پیامبران ازآدم تا خاتم  ازکتاب تا مکتب یعنی یقین داشتن به یگانگی خدا .

اینجاست که حضرت امام فرمود:

 

«لیستأدوهم میثاق فطرته و یذکروهم منسی نعمته و یحتجوا علیهم بالتبلیغ و یثیروا لهم دفائن العقول»؛

تا ادای عهدی را که خداوند در فطرتشان با آن ها بسته بود از آنان بخواهند و نعمت های فراموش شده او را به یادشان بیاورند و با ارائه دلایل بر آنان اتمام حجت کنند و دفینه های خرد آنان را برایشان برانگیزند.

 

منظور از "حقایق مخفی شده در عقول" چیست ؟

 بنظر می رسد:

یثیر درواقع منقلب کردن وجوشش وفعال سازی امری خاموش باشد.

جوشش عقول یا قلیان خردها یعنی به فعالیت واداشتن ذهن وخرد که انرژی بالقوه وساکن است.

مانند پف کردن ذغالی که زیرش آتش باشد ویا آتش زیرخاکستر.

   طبق نظر بسیاری از اندیشمندان فلسفه و... :

عقل مجموعه ای محصور و مدون از استعدادها را در خود دارد . منتها با تحصیل ویا تحریک دانش خاموش، ما  آن را بدست می آوریم.

تحصیل یعنی بازیابی وبدست آوردن وریکاوری از فایلی که در حالت عادی فولدر ساکنی بیش نیست اما با بازکردن وفعال کردن این فولدر اطلاعات اقدام به حرکت های بزرگ وبازدهی موثرمی کند.

عقول همان عقال ولگام  شتر واسب است که برای کنترل واحصا بکارمی آید .

عقل ، پاسبان و نگه دارو قید و بند  کننده وشکارچی است.

عاقل در واقع دربند کننده ی دانش وسازمان دهنده ی نگهدار دانش ویا احساس است.


اعتبار دانش ودانایی به جوشش و تحول و تکامل و کارایی آن وابسته است.

اما:

دانش نوری است که درقلب فراوری می شود ویا فرود می آید.

 

امام صادق:

العلم نور یقذفه الله فی قلبه من یشاء ./مصباح الشریعة، ص 16

دانش نوری است که به اراده ی خدا درقلب هرکسی که بخواهد پرتو می افکند.

 قرآن به عنوان معجزه ی رسالت نبی اکرم کتابی است که نماد دانش بوده و حجت وبرهان وفصل الخطاب و کرامات مردم آخرالزمان محسوب می شود.

این کتاب بر قلب نبی اکرم نازل شده است نه برمغز ایشان.

و إنه لتنزیل رب العلمین نزل به الروح الأمین 192

علی قلبک لتکون من المنذرین193

بلسان عربی مبین ..شعرا194

 

«قل من کان عدوا لجبریل فانه نزله علی قلبک باذن الله » بقره97

 

در این مبحث ،عقل با بعثت نبی اکرم  که معجزه اش دانش است .تحریک به فعالیت می شود ودانش سیال به نبوغ واختراع وتحول می انجامد.

نور دانش در قلب کسانی قرارمی گیرد که حضرت حق به ظرفیت وظرافت آن اعتماد بیابد وخوشش آید و اراده به اعتبار فرماید

بنا براین دل  اهل خرد منور به نور خداست. وچشمه های جوشان نبوغ از " نور" واحد چراغ ازل  جان می گیرد وتا ابد می تابد

همه ی امامان ومعصومین واولیا ی خدا. همه ی دانشمندان ونوابغ علمی همه ی خردمندان وصاحبان اندیشه وفهم ، دفینه های خرد هستند که به مرور همراه با مقتضیات زمان رخ بر می افروزند.

ودنیا را با نگاه وخرد ودانش  خویش متحول ساخته و در پویایی دانش و تکامل بشر نقش مهم وبنیادینی را ایفا می کنند

ودر یک جمله بعثت پیامبر موجب  جوشش نبوغ و پویش خرد و تکامل منزلت وهویت انسان کریم  و رسیدن به توسعه ی همه جانبه در رفاه وعزت وتعالی کرامت انسان است.

والی الله المصیر

 حمیدرضا ابراهیم زاده

18 خرداد1393    

 

تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصار مولف محفوظ است

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

خانواده و قدرت باورها

سه شنبه, ۲۵ دی ۱۴۰۳، ۰۷:۰۷ ق.ظ

تبرّی و اعلان برائت اعضای خانواده از یک دیگر و شکاف خانوادگی عمیق باعث برهم خوردن توازن فرهنگ  خانواده گرایی و صله رحم و همدلی و اتحاد خانوادگی و انسجام ملی خواهد شد.
خانواده مقدس ترین نهاد مدنی در تاریخ شکل گیری بنیادهای مدنی بشر است.

و قدرت حمایتی و آموزشی بسیار بالایی دارد.

خانواده ها در هر کارى پشتیبان و یاور هم بوده اند.
در دهه های اخیر شاید بخاطر مسائل مالی ، اجتماعی و سیاسی، بسیار دیده شده است که برادر از برادر برائت جسته و پدر از پسر و مادر از دختر و خواهران از هم...
این حجم برائت و کینه داستان بسیار خشنی را درپی خواهد داشت که جایش در فرهنگ اسلامى و ایرانی نیست.
و کمر انسجام خانوادگی و خانواده دوستی و حرمت خویشاوندی و صله رحم را می شکند!
به فرض فقدان همگرایی های اعتقادی و سیاسی و مالی ما بین مرز کفر و ایمان نیستیم که خاندان رسالت را درصدر اسلام مصداق مثالمان بسازیم!
ما ایرانیان و مسلمانان از امت واحده با مشترکات فراوان بوده و حتی از یک تبار و هویت نجیب زادگی هستیم ...
این شکاف ها به خودی خود باعث کینه توزی و تسویه حساب های سنگین زود هنگام خواهد شد.
اسلام ما آیین رحمانی است!
آیین دوری از کینه وغیض ونیزنگ.
آیین رافت و مهربانی است.

آیین گذشت و تعهد و تعلق به باورها
در درجه نخست ما انسانیم.

و سپس مسلمانیم واز یک پیکره ی ملى به وجود آمده ایم.
دست از تندروى ها و زیاده روى ها و افراط و تلنبار کردن کینه بردارید!
اکنون در شرایط و حالتی هستیم که شرافت و دین و باور مردم در خطر است.باور مردم سرمایه مهم و بلکه تنها امیدشان به زندگی و زیستن در روش زندگی است. اگر باورها یا ایمان‌مردم آسیب ببیند هیچکس نمی تواند جامعه و امنیت جامعه را جمع کند!
 
جز عذاب الهی و هلاک دسته جمعی!

همان رفتاری که خداوند با امت های ناسپاس پیشین انجام داد!
اگر باور مردم سترون شود هیچی به هیچی بند نیست!

هشدار و خطر اینجاست.!

اگر باورها در میان مردم کمرنگ و بی اثر شود یعنی مردم چیزی برای از دست دادن ندارند!

چیزی برای تکیه دادن و اتکا ندارند!
آن زمان روز جلای وطن ملت ماست.

هیچ باوری به نوع دوستی و وطن دوستی و پایداری و غیرت و مسئولیت پذیری و امانتداری و راستگویی و... وجود نخواهد داشت!
صائب تبریزی گفت:
زر میندوز  اگر خانه پر از شهد شود
آن زمان روز جلای وطن زنبور است
‌ما بخاطر ترس از دست دادن باور و دین و عزت و هویت اجتماعی خود درحال آوارگی هستیم.
نه فقط ما شیعه ها!  و مسلمانان. حتی مسیحیان و ارامنه و زرتشتیان هم دارند آسیب می بینند.
شکاف در اعتماد به خدا و دستور ایشان در مهارت زندگی ، در یک‌ کلمه شکاف درتوکل به خدا! ضربه بسیار بسیار جبران ناپذیری است که عرش را می لرزاند و شیطان را به قهقهه می اندازد.
در این حالتی که اکنون زندگی می کنیم برخی از مردم با بی توجهی نسبت به آموزه ها و باورهایشان و با بی رحمی تمام از همدیگر انتقام می گیرند به هم دروغ می گویند و خیانت می کنند.

بازار دروغ و تهمت و دزدی وفریب داغ است

بازاز گرانفروشی و احتکار کالا و خدمات داغ است!
به راز و مال وجان و ناموس و باور و عزت و اعتبار هم خیانت می شود.
از روزی که دروغ شایع شد ، بی دروغ زندگی کردن سخت و محال شد.

مردم به گرفتاری های دست ساز خود دچار شدند.
فرار از مسئولیت!
بی گذشت بودن!
بی غیرتی و بی رحمی نسبت به هم  رواج یافت.

باید برای استواری باورهای مردم هزینه کرد و به آغوش باورهای راستین پیوست!

 

والی الله المصیر

حمیدرضا ابراهیم زاده

۲۱ آذر۱۴۰۲

 

تمامى حقوق مربوط به این اثر در انحصار مولف محفوظ مى باشد

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

هنر توکل داشتن

سه شنبه, ۲۵ دی ۱۴۰۳، ۰۷:۰۳ ق.ظ

یکی از مهمترین جاذبه های معماری  هویت فرهنگی ایرانیان توکل و به وکالت سپردن امر بر حضرت آفریننده است.
و این هنر هندسه هویت مسلمانی گری و  ایرانی گری را به زیبایی ترسیم می کند
حافظ بیت زیبایی دارد که می گوید
تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست
راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش...
خداوند در ذات خود باقی جاویدان است وهرچیز جز او توهم و نابود شدنی وفنا پذیر است.
کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال والاکرام.
و توکل علی الله
وعلی الله فلیتوکل المومنون.
الیس الله بکاف عبده؟
قل الله ثم ذرهم...
فرمود بگو خدا وهمه چیز را وا بنه
این واگذاری امور  و به وکالت سپردن در کارها هیچ منافاتی با تلاش و کوشش انسان برای حرکت در مسیر تکامل وخوشبختی ندارد.
اما نتیجه همیشه به خواست خداست
اگر او نخواهد آن نمی شود وتلاشتان بیهوده می ماند.
ولا تقولن لشای انی فاعل ذالک غدا
نگویید فردا فلان کار را به نتیجه می رسانم...
باید بگویید ان شا الله...
اگر خدا بخواهد... این وکالت دادن
و توکل علاوه براینکه شرط عقل است
بلکه خدارا امین و معتمد وموثق دانستن است. از این رو خداوند و فرشتگانش به کسی که باعقل وتدبیر خود حسابگری نکند بهترین چینش را برایش رقم خواهند زد...
یادمان باشد با حسابگری و زیرکی وتکیه بر تدبیر وخرد خود به سراغ مسایل نرویم.
زیرا اغلب نتیجه ای کال و نارس می دهد ..
باید نظر خدا وفرشتگانش را جلب کرد تا به خوشبختی وآسایش رسید.
اذا قضی امرا فانما یقول له کن فیکون
امر و اراده خداوند شدنی وحتمی است
ان‌یمسسک الله بضر فلا کاشف له الاهو
وان یمسسک بخیر فلا راد لفضله...
بحثی بین متکلمین معتزله و اشاعره و... وجود دارد ماهیت تقدیر وتلاش است که
همین بحث در کار کرد فرهنگ در توسعه هم مطرح است.
در فرهنگ ما این شعر حافظ و ابیات دیگری از شاعران دیگر نیز وجود دارد
که‌منشا آن وحیانی است.
ودر برخی از نفوس نهادینه شده
که پذیرش امر سخت و سهل وممتنع و تقدیر وتدبیر و بالاخره هندسه اراده خدا را مطرح می کند.
همین هندسه روحانی که در روش زندگی مردمان ما بعنوان مردمان معتدل ومیانه رو نقش آفریده،بلکه باعث ایجاد معماری جدیدی در فنداسیون فرهنگ ما و آفرینش کتابهایی  همچون بوستان وگلستان و بهارستان و... گردیده است
و همچنین در همه جای هنر های ایرانی و اسلامی هم این هندسه وجود دارد
و یکی از رخدادهای بزرگ روح ایرانی همین فرهنگ است.
والی الله المصیر
حمیدرضاابراهیم زاده
۱۸دی ۱۴۰۳

 

تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصار مولف محفوظ می بتشد

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

ادب مرید در آداب ارادت

جمعه, ۲۱ دی ۱۴۰۳، ۱۰:۵۹ ق.ظ

ترکیب بندی از صغیر اصفهانی در باره ی شفاعت پیامبر رحمت و پیشوای محبت موجود است که  می گوید؛
چون احمدم شفیع بود روز رستخیز
گو این تن بلاکش من پر گناه باش
آنرا که دوستی علی نیست کافراست
گو زاهد زمانه و گو شیخ راه باش...
در حالیکه ارادت نشانه های عملی و بازخوردهای پررنگ رفتاری دارد
که نشانه های ارادت باید درمتن زندگی و سلوک رفتاری مرید پیدا باشد.
ارادت زبانی نشانگر حقیقت تام و کامل پیروی نیست.
پیرو خط خاتم انبیا و حاتم اولیا به بایدها و نبایدهای این حرکت التزام قلبی وعملی دارد؛
دروغ و غیبت و خیانت و دزدی و ربا وریا و زنا و تجسس و حسد و بخل وعجب و....گناهان برایش بد است
و به امانت داری و مسئولیت پذیری و خوش قولی و وفای به عهد و خوش رویی وراستگویی و مهربانی و نیک کرداری و...ملتزم است.
چگونه کسی می تواند مورد حمایت ما قرار بگیرد در حالی که هیچ جایی از پندار وگفتار وکردارش در پیروی از ما نیست؟؟؟
پیرو علی؛ پارسایی و ادب و وقار ومتانت وحیا وغیرت دارد و به پیروی از پیشوایش سر خم می کند..
پارسایی ومودب بودن به آداب مهرورزی؛ کارت هویت شیعه ودوستدار علی واهل بیت است.

به تعبیر امام صادق " شیعه ی ما باید باعث سرفرازی ما باشد نه باعث سرافکندگی ما."

بنابر این ارادت پیروان طریقت محبت واخلاص باید واقعی و آزموده باشد.!
که حضرت حق در آغاز سوره عنکبوت فرمود؛
احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنا و هم لایفتنون؟
آیا مردم گمان می برند به ایمان گفتاریشان بسنده می کنیم و آنها را نمی آزماییم؟؟؟


والی الله المصیر

حمیدرضا ابراهیم زاده

ششم مهر ۱۳۹۱

 

 

تمامی حقوق مربوط به این اثر در انحصار مولف محفوظ می باشد

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

مدار یک جامعه

پنجشنبه, ۲۰ دی ۱۴۰۳، ۰۱:۱۵ ق.ظ

مدار یک جامعه

بیشتر شما تلوزیون و یا رادیوی باز را دیده اید. یک صفحه سبز  پراز نقطه ها وخط های مدار الکترونیکی.

این همان جامعه است!

همکاری قطعات باهم در کارکرد و هویت یک دستگاه موثرند.

از اقسام خازن ها ودیودها و مقاومت ها و ترانزیستور ها و آی سی ها گرفته تا خروجی ها و ورودی برق و همه درکنار هم شاکله ی یک دستگاه را تشکیل می دهند.

قوانین مخصوصی نیز برای سنجش توانمندی و استفاده و کارکرد و چینش این قطعات وجود دارد!

این دستگاه  مهندس زیرکی دارد که به همه کارایی قطعات و چینشهایشان آگاه است

 مدارها و قطعات الکترونیکی مدارها نقشه و ژنوم هستند

که در آن روی سکه ی هویتی خود قطعه ها را برخود سوار می کنند

از سازمان  مدار و چینش هدفمند وهوشمندانه ی مجموعه این قطعات یک دستگاه درست می شود وکار می کند. رایانه ها. ماشین حساب ها. ضبط و رادیو وتلوزیون و گوشی و... دارای مدار الکترونیکی هستند.

جامعه موفق و هدفمند نیز دارای مدار ونقشه و قطعات کارآمد بر روی خود می باشد تا دستگاه درست کند.

هر قطعه فاسد و سوخته باعث می شود  دستگاه ازکار بیفتد 

و هر نقشه غلط ویا مخدوش وزخمی باعث می شود دستگاه ابتر و بی نتیجه باشد

همه افراد جامعه استعدادها وتخصص های خود را دارند

اگر بجا بکار گیری شوند هیچ دستگاهی  نمی سوزد .

مدار الکترونیکی همان جامعه است

همکاری قطعات باهم در  تشکیل و وجود هویتی یک دستگاه!

این قطعات را اول هر ترم سر کلاس درس خود  می برم. و بادقت درباره ی کارکرد شان حرف می زنم.

کارکرد قطعات و جنس و استعدادهای قطعات باید دستگاه را به کار بیاندازد!

لزومی ندارد که همه افراد جامعه پزشک و معلم و مهندس برق باشند!

یک دستگاه به  اقسام پلاستیک  وشیشه و مواد و  قطعات  مجهز می شود تا بااستفاده از استعدادهایشان کارکند.

ما در دستگاه اجتماعی خود نیاز به همه استعداد ها و گروهها داریم!

از پاک بان تا ارایشگر.

از مهندس پتروشیمی تا کارگر معدن.

از روحانی تا پارکبان.

ازشاعر تا آهنگر.

از مهندس خودروساز تا آشپزباشی.

از آرایشگر  تا خیاط .

از نگهبان تاسیسات تا  بازرس ویژه و... همه گروه های شغلی قطعات این دستگاه بزرگ ومهم هستند.

استعدادها در واقع سرمایه های این دستگاه هستند.

از همه اقشار واستعداد ها باید برای کارکرد درست در دستگاه خود استفاده کنیم.

و‌ظیفه مهندسان فکری وفرهنگی و سیاسی و اجتماعی همین است که قطعات و استعدادها را درست و بجا بکار بگیرند تا جامعه مسدود نباشد.

والی الله المصیر

حمیدرضاابراهیم زاده

۴ خرداد۱۴۰۱

 

تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصارمولف محفوظ می باشد

 

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

وام قرض الحسنه

سه شنبه, ۱۸ دی ۱۴۰۳، ۰۸:۲۴ ق.ظ

در نوجوانی ام کتابی خونده بودم که خیلی ها به دیگران کمک می کنند تا وجدان درد نگیرند! و پاداش خدمت موثری هم نمی گیرند
مثلا کسی درحال غرق شدن است و شخصی دیگر می شتابد تا نجاتش دهد.
نویسنده می گوید: با توجه به روش اندیشیدن ناجی، برای تسکین وجدان دردش پاداش نجات دهنده یک شبه است و چیزی عایدش نمی شود
حداکثر درحد مژدگانی!
شاید نجات داد تا شب را راحت بخوابد و در دادگاه خاموش وجدان تبرئه شود و آسوده بماند!
 این سخن ذهنم را  مشغول کرد 
با اینکه اسم کتاب از یادم رفت. اما ساختار سخن سرایی و عنصر کلیدی سخنانش در ذهنم مانده است.
بزرگ شدم متوجه این حرفش شدم که ؛ گاه کمک می کنیم تا ترحم کنیم!
یابرای رهایی از کشمکش وجدان کاری برای خود کرده باشیم!
یا مژدگانی درخوری بگیریم!
اما
پاداش دیگری هم هست که پاداش دهنده شما را متوجه درستی کارتان می کند!
می گویند کاری نکنیدتا کسی که به شما محبتی کرده پشیمان بشود. و راه کمک به دیگران را نبندید.
نمک دان نشکنید!
چون‌کن فیکون می شوید!!!
اما آسیب زدن به ناجی واقعا راه کمک را مسدود می کند.
ظهر روزی در اوج گرماسرراه زنی را سوار ماشینم کردم اینقدر موذی بود که ازکرده ام پشیمان شده و دیگرهیچ راه مانده ای را سوار نکردم...
پاداش یک راحتی هست از جانب خدا!
پاداش بجا و به هنگام آفرینشکر" کمک های غیبی" است
خدا قرض شما رابه درستی و بهتر ونیکوتر ادا می کند.


قرض همان کمک و همکاری و کار خوب است و منظور از قرض همکاری و کمک در بحران است.

و قرض دادن فقط کمک مالی و پول و وسیله نیست!
بلکه بسیاری از خدمات در قالب واژه قرض قرار می گیرند.
قرض الحسنه وام نیکویی است که بانی و بنیانگذار آن آفریدگار گیتی است.
در این صورت شما باخدا همکاری می کنید
پس در گردش کار حضرت آفریننده برای روز مبادایتان پس انداز می کنید.
اگرچه انسان عاقل و فهمیده  برای مزد و روز مبادا کاری نمی کند، انسان فهمیده برای خشنودی خدا و آفریننده خیر و نیکی کار می کند.!
به نظرمی رسد ریشه همه بدی ها "نسیان" یا فراموشی است.
ما فراموش می کنیم  ابدیت جای دیگری در انتظار ماست.
ما فراموش می کنیم  فقر بیماری و نا خوشی ابدی نیست.
همان طور که فراموش می کنیم‌ سلامتی دارایی زیبایی و خوشی ابدی نیست!
مشکل نسیان هست
برای فراموش نکردن‌هم‌الزاما نیازی نیست مومن به معاد باشیم.
همینکه انسانیت خود را پاسداری کنیم کفایت می کند.
آموزه های ما نص و ریشه ی وحیانی دارد!
و نگارنده ی دستو العمل وکاتالوگ هستی در باره چرخه ی خیر و نیکوکاری می گوید؛
 مَّن ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا کَثِیرَةً وَاللّهُ یَقْبِضُ وَیَبْسُطُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ. «سوره بقره آیه ۲۴۵»

"کیست که به خداوند وام دهد، وامى نیکو تا خداوند آن را براى او چندین برابر بیافزاید و خداوند(روزى بندگان را) محدود و گسترده مى سازد، و به سوى او بازگردانده مى شوید."

اگرچه خداوند نیازی به کمک ما ندارد اما همکاری کردن و غیرت بندگانش را دوست می دارد.
خدا از ما در چرخه اش استفاده می کند و دعوت به همکاری می کند و همان را پس انداز زندگی مان می کند و به هنگام خاص وگرانیگاه استراتژیکی خاص زندگی مان آن قرض را ادا می کند!
این‌پاداش مهم است
کاینات همه ی رفتارهای مارا در خود ذخیره می کند.
وگردش نیکی  ها در چرخه رفتار هوشمند کاینات می ماند تا به وقتش.!!
ما هنوز درک وآگاهی درست ودقیقی از باطن آموزه هایمان نداریم و همین نقطه ضعف ما "توهم" آور است.
 چو ندیدیم حقیقت ره افسانه زدیم
اساسا ماشیرینی مسلمانی را نچشیدیم!
همیشه از پشت ظرف عسلِ اسلام، پشت ظرف را لیسیده ایم و مزه دستمالی خود ودیگران را با مزه عسل اشتباه گرفته ایم!
گر مسلمانی از این است که حافظ دارد  وای از پس امروز بود فردایی!!!
در مقطعی از تاریخ ایران ما با تناقض مواجه شدیم.
اسلام اجباری یک بخش مهم از دلایل تناقض رفتاری ما ایرانیان است.
اما مدار استعمارگری ودورویی ماایرانیان قبل از اسلام وجود داشت.
قبل از اسلام هم‌ما ایرانیان برای سایر ملت ها نگران کننده بودیم
دقت زیادی کردم چرا متوهمیم!
حس برتری جویی ماایرانیان دلیل توهم‌ماست
برتری جویی بدون تلاش و دستاورد واقعی
برتری جویی به قیمت استثمار ملتها
برتری جویی با چنگ ودندان نشان دادن وکار وتلاش نکردن!
برتری جویی با غارت ودزدی وفریبکاری 
برتری جویی با دروغ و فرار از واقعییات
باعث شد تامردم متوهم باشند واین ژن معیوب در نسل های ما جریان بیابد.
این توهم هرگز در بازار آزاد رفتارهای اجتماعی خریداری ندارد!
بلکه باعث تنافض و پسرفت و تحقیر ما شده است!
باید برای درک و فهم دقیق آموزه ها به دقت آموزش ببینیم
نهضت خودسازی فردی و همگانی برای درست اندیشیدن ودرست گفتن ودرست رفتار کردن راه بیاندازیم

والی الله المصیر

حمیدرضاابراهیم زاده
۱۶ اردیبهشت۱۴۰۱


تمامی حقوق این اثر در انحصار مولف محفوظ می باشد

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

پول

جمعه, ۱۴ دی ۱۴۰۳، ۰۷:۳۸ ب.ظ

پول

 و سرمایه ابزاری است برای پیشبرد کارهای اجتماعی و...

اما اگر به  هدف و یا دغدغه اصلی تبدیل شود می تواند براحتی وبی صدا  آسایش راازجامعه و افراد و جویندگانش سلب کند.

ما آدمها در مشقت می افتیم تا پول بدست بیاوریم وبا آن رفاه وامنیت بخریم!!!!

اما جدیدا کار بجاهای باریک کشیده شده است

تندرستی و رفاه و امنیت مان را می فروشیم تا پول بخریم.

تلاش بی فایده ای است این دور تسلسل که بازهم باید باپول تندرستی و آسایش و رفاه تهیه کنیم...

یااز راه درست و نادرست آسایش و تندرستی مان را مخدوش می کنیم

ویا از راه نادرست تر ومتوهمانه تر رفاه و آسایش دیگران و نجابت خود را بمخاطره می اندازیم.

مرزهای حرکت  وتکامل با ثروت و پول در حقیقت به مدیریت و سبک زندگی  ما مربوط است.

چه انتظارات وتوقعاتی از زندگی خود داریم و می خواهیم چگونه و به چه قیمتی زندگی کنیم ؟

انسان باید به زندگی قیمت بدهد نه اینکه  با پول قیمت پیدا کند و یا به هر قیمت و شکلی زندگی کند!

سرمایه های ماندگار اعتبار و اعتماد ناشی از وقار ونجابت و باورها ست درغیراین صورت سرمایه ای جز حباب نیاندوخته ایم.! 

دراین نگاه پول و سرمایه ابزاری است که توانمندی و ذخایر ماهوی مردم را  بچالش می کشاند وانسانها را برده ی خود می کند و خود را در حدی به عنوان نیاز عالی انسانها غالب می کند و حتی جویندگان سینه چاکش را مبدل به مشرکین و کفار می کند زیرا در ناخوداگاه خود  پول وسرمایه را شریکی برای ذات اقدس ربوبی می پندارند .

پدیده ی جالبی است .

اگر ذائقه ی دارایی و پول و ثروت در جامعه درست مدیریت نشود انسانیت را به فنا می دهد و جامعه را هرز ودریده و هار می کند!

پیامبر اسلام فرمودند

أقلُّ ما یکونُ فی آخِرِ الزّمانِ أخٌ یُوثَقُ بهِ أو دِرْهَمٌ من حَلالٍ

کمیاب‌ترین چیز در آخر الزمان برادرى قابل اعتماد یا درهمى حلال است.

اعتماد و اعتبار مهمترین وحلال ترین سرمایه ی هر کسی است .

 نمی دانم درکدام بخش از آخر الزمانیم!؟

قرنهاست که بشر گمان‌می برد در آخر الزمان است.

اما مدیریت نکردن تمنیات و توقعات، عدم التزام به آموزه ها و تربیت ناپذیری در رفتار های اقتصادی خودمان را نباید بگردن پول زبان بسته بگذاریم .

این ماانسانها هستیم که کرامت داریم و سرمایه راابزار حرکت تکاملی خود قرار داده ایم.

نه اینکه پول وثروت سگ هاری برای دریدنمان و ماری در آستین‌مان باشد....

 

والی الله المصیر

حمیدرضاابراهیم زاده

۲۳ آذرماه۱۴۰۰

 

 

تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصار مولف محفوظ می باشد

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

کریسمس مبارک

سه شنبه, ۱۱ دی ۱۴۰۳، ۱۰:۰۰ ق.ظ

 

کریسمس مبارک

 

 

 

آغاز سال نوی میلادی را به هموطنان عزیزم

اربابان کلیساهای ایران

ارامنه ی محترم  جهان 

هموطنان مسیحی ایران تبریک عرض می نمایم

امیدوارم دراین سال جدید به لطف خداوند، بشریت به صلح وآرامش جهانی نزدیک تر وبا هم نوعان مهربان ترشده

ودرپناه ذات باریتعالی محبت ومودت دربین انسانها بیش از گذشته رواج داشته باشد

 

شادابی وسلامتی شما را ازخداوند تمنا دارم

 

حمیدرضا ابراهیم زاده

اول  ژانویه

 

Merry Christmas

 

In the name of God

 

Father Boy  Holy Spirit   

 

The beginning of the New Year, dear compatriots


Lords churches Iran

Dear Armenians of the world

I congratulate to Christian of Iran

 


 
I hopethisnew year, thanks to God,humanityclosertopeace,globalpeacecoatedwithfellowkind

 

  And in refuge Essence of God's love among men over the past and firendly is common

 

I beg God happiness,healthy for you

 

HAMID REZA EBRAHIMZADEH

 

 1 .JAN. 2020

 

 

تمامی حقوق مربوط به این اثردرانحصار  مولف محفوظ است

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

تاثیرات ناامنی و نااطمینانی بر اقتصاد پایدار و  توسعه اقتصادی.

وقتی ناامنی باشد ؛
حالت بازار پناهندگی و  فرار به پناهگاه است
ماهیت نااطمینانی
۱. نااطمینانی اقتصادی؛ شامل نوسانات در شاخصهای اقتصادی رشد "جی دی اس". نرخ بیکاری توم و نرخ بهره است.
۲.نااطمینانی سیاسی؛  تغییرات سیستماتیک سیاستگذاری. انتخابات.  سیاسی رویدادهای بلند مدت مثل تحریم و جنگ و...
۳. نااطمینانی ژئوپلوتیک؛ تنش وجنگ سرد بین کشورها
۴.نااطمینانی تکنولوژیک ومحیطی؛
نو آوری ها. تهدیدات امنیت سایبری. تغییرات آب و هوایی واقلیمی.


تاثیر این ۴ ماهیت بر رفتار سرمایگذاران
۱. اجتناب از ریسک
۲.نوسانات؛ ناامنی وبی اعتمادی ونا اطمینانی باعث افزایش نوسانات بازار می شود واکنش های متقابل سرمایگذار وانتظارات بازار ومحیط تجاری  ناپایداری می آفرینند
۳.رفتار توده ای؛ پیروی کور از حرکت های ناخواسته بازار به جای تکیه بر تحلیل های درست خود.
۴. ترجیح نقدینگی؛  باتوجه به نگهداری دارایی های بسیار نقد شونده و نقدینگی در حالت بی اطمینانی ؛ گستردگی  شکاف قیمت خرید وفروش و هزینه های معاملاتی رخ می دهد


تاثیر بر قیمت دارایی ها
۱. سهام
۲. اوراق قرضه
۳. ارزها
۴.کالاها

تجربه های جهانی

۱‌. بحران های مالی جهانی سالهای ۲۰۰۷و ۲۰۰۸
۲. همه پرسی برگزیت ۲۰۱۶
۳. همه گیری کویید۱۹ سال ۲۰۲۰


اثرات بلند مدت
۱. تصمیمات سرمایگذاری
۲.ساختار بازار
۳. رشد اقتصادی

کاهش تاثیرات نااطمینانی
۱‌. تنوع بخشی
۲.هجینگ؛ استفاده از ابزارهای مالی مانند آپشن ها . فیوچرز ومشتقات برای حفاظت از سرمایگذاران در برابر زیانهای احتمالی
۳. اطلاع رسانی
۴. اقدامات سیاسی؛ تسهیل پولی. تحریک مالی ودگرگونی مقررات وقوانین.

*حمایت سیاستگذار در زمان نااطمینانی
*ریزش بورس در سال ۱۳۹۹ موجب بی اعتمادی مردم شد
*تصمیمات سیاست گذار در بازار سرمایه خلق الساعه و برنامه ریزی نشده است...


نتیجه؛
نااطمینانی یکی از جنبه های کلیدی و اساسی  از بازارهای مالی است که می تواند بطور قابل توجهی بر رفتار سرمایگذاران. قیمت دارایی ها و ثبات بازار تاثیر بگذارد
با درک منابع واثرات نااطمینانی سرمایگذاران سیاستگذاران می توانند کارکرد بهتری در چشم انداز پیچیده و اغلب ناپایدار مالی جهانی داشته باشند در حالیکه نااطمینانی هرگز نمی تواند بطور کامل از بین برود
استراتژی های موثر و تصمیم گیری آگاهانه می توانند به کاهش اثرات منعی آن کمک کرده  و به بازارهای مالی پایدارتر و مقاوم تر منجر شوند.


*حمیدرضاابراهیم زاده
جامعه شناس و پژوهشگر حوزه توسعه

  • حمیدرضا ابراهیم زاده