زهرای اطهر الگوی زمان ها
چگونه فاطمه زهرا می تواند الگوی زنان امروزی وبلکه الگوی رفتاری همه مردان وزنان باشد.!؟
اول
ویژگی های الگو بودن
چیستایی الگو "به چه چیزهاو چه کسانی الگو می گوییم.؟"
مختصات الگو واسوه بودن درجامعه و در مقتضیات زمان الگوچگونه رسم می شود.؟
الگوها مقیاس ومتر ومداد های مشخصی دارند که سمت و سوی شان تعالی و پویایی وعزت و اعتبار وامنیت است. وبه قواره جامعه می آید و جامعه را به کمال وآرامش می رساند!
بعنوان مثال الگوهای خیاطی از اندازه ها وزوایای مشخصی تهیه می شوند که به قواره واندام فرد بیاید. ویا قالب ها وسازه های صنعتی که مدلی برای مونتاژ وتکثیر قطعات وکالاها استفاده می شوند.
قالب ها والگوها گاه اسطوره های ما هستند که در میان ما زیسته اند ونماد فضائل واعتبار واقتدار جامعه ما شده اند در خود چنین تاب آوری ها وتوانمندی های شاخصی را بروز داده اند که کمتر کسی توانایی تحمل وشکیبایی تحقق آن را داشته است.
گاه در رفتارهای انسانی، با توانمندی ها وتاب آوری هایشان به کمالات وافتخاراتی دست یافتند که باید از آنها قالب و نماد ساخت.
تاب آوری در برابر خشم و شهوت و فقر وطغیان توانمندی و... در واقع همان حیا وشکیبایی هایی است که در برابر ناملایمات این چنینی باعث توانمندی افراد می شود.
نماد های حیا، پارسایی، عدالت، انصاف، سخاوت، گذشت، شکیبایی، شجاعت، ایثار، امانتداری، مسئولیت پذیری، مدارا، مهربانی و عشق ورزی و.... در هر جامعه ای وجود دارد که با پیروی و گسترش آنها می توان جامعه و نسل های نو را به سوی پویایی ونیکی و رهپویی، رهنمون ساخت .
انسانهایی نیز در این راستا در جامعه زیسته اند که تعاملات اجتماعی شان باعث تولید نماد شده است.
حیا وگذشت و جوانمردی و شجاعت وامانتداری وسخاوت افرادی که در زمان خود باعث تحولات و تاثیرات بسزایی شده ودر طول زمان به اسطوره هایی کم نظیر مبدل شده اند. همانند اسطوره های باستانی و یااسطوره ها ونمادهای زمانما که تاثیرات ژرفی را برای جامعه وبلکه دنیا گذاشته اند.
شهدا مظهر گذشت وایثار هستند.
علمایی که نماد دانش های زمانه خود شده اند.
پهلوانانی که نماد سخاوت جوانمردی شده اند و...
دوم
تاب آوری های زهرای اطهر به عنوان الگوی شکیبایی که می تواند به توانمندی ایشان مبدل شود.
فاطمه ی زهرا یگانه یادگار پیامبر بود وشاخصه های فردی زیادی داشت که می توانست از جایگاه پدرش بهره های سیاسی واجتماعی واقتصادی ببرد اما چنین نکرد وپارسایی پیشه کرد و در تاریخ اسلام تاثیر بسزایی گذاشت او باتوجه به شرائطش دنبال رانت، ویژه خواری،تحکم و مداخله در امور حکومتی ومطالبات اقتصادی وقضایی وسهم خواهی ها نرفت! وهرگز خویشتن را به حب جاه و مقام وجایگاه سیاسی واجتماعی نیالود!
سوم
فاطمه به تمام معنا به آموزهای وحیانی دین و تئوری باورهای الهی جامه عمل پوشانید.
اوتوانست باالتزام عملی به آموزه ها، دیگران را به این تفکر وا دارد که انسان امن واهل، مسئولیت پذیر است و مسئولیتمهم اجرای باورهایش را به درستی پذیرفت!
اونیز همچون دختران دیگر دنیا آرزوی ارزشمند و دیرین پوشیدن لباس زیبای عروسی داشت.و پی برد که خلعت ولباس زیبنده خوشبختی را باید در چنین شبی به تن کند!ولی در مواجه با نیازو نیازمند و فوریت زمان ، لباس زیبای آرزوهایش را درشب عروسی خود به نیازمندی داد که اورا خطاب قرار دادکه بانوی من! مرا بپوشان که نیازمندم....
او آموخته بود که چیزی را که دوست تر می داشت راباید ببخشد.
ایشان هم به آیه ۹۲ آل عمران التزام عملی فرمود؛ لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون.
چهارم
فاطمه شخصیت منزوی وخانه نشین وآفتاب ومهتاب ندیده ای نبود.
بلکه در بطن جامعه جریان داشت وبا مردم درارتباط بود ومحدوده ارتباطش نیز کاملا مدیریت شده وهدفمند و مشخص بود!
به خانه اش سلمان وابوذر ومقدار وعمار وعلی و... رفت و آمد می کرده اند واز او راهکار و سفارش می جسته اند و...
همچنین ایشان اهل کار در بیرونمنزل بود و اداره" فدک " که شهرک ویا بستان بزرگی بود ومملو از کارگر وساکن بودند باایشان بود .
درواقع فدک مدت های زیادی توسط ایشان اداره می شد!
و علیرغم این موضوع به کارهای خانه و تربیت فرزندان برومندش نیز رسیدگی می کرد.
پنجم
فاطمه زهرا سلام الله به قانون همسایه داری و شهرنشینی اعتقاد داشت!
یکی از بن مایه های تعاملات زیستی، صیانت و حفظ حقوق شهروندی است
شهروندان نسبت به هم حقوق متقابلی دارند که در همسایگی نماد ونمود بیشتری دارد.
عمده ترینمشکلات امروز ما عدم رعایت حقوق همسایگی و آپارتمان نشینی است.
ایشان در ان گرانیگاه زمانی در اوج سفارشات خود بچه های کمسال خویش را به حفظ ورعایت حقوق شهروندی و تکریم همسایگی فرا خواند.
در حالیکه هنوز قوانین شهروندی و همسایگی وآپارتمان نشینی وجود نداشت.!
ایشان به اینماجرا پایبند بود و...
الجار ثم الدار. حکایتی شنیدنی که مادر جوان برای پسران خردسال خویش چنین توصیه می فرماید.
ششم
در وصف حیا و تقوای ایشان در مراقبت از این حیا می توان به حجاب گرفتن ایشان در برابر شخصی نابینا اشاره کرد؛
حجاب فاطمه زهرا سلام ا...علیها در برابر نابینا
شخصی که نابینا بود از حضرت فاطمه اجازه خواست تا به حضور او برود، حضرت فاطمه اجازه داد ولی در طول ملاقات حجاب بر سر داشت
. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم به او فرمود: چرا حجاب در بر نمودی در حالی که او تو را نمی دید؟
حضرت فاطمه گفت: اگر او مرا نمی بیند، من او را می بینم، و او بوی تن مرا نیز حس می کند
پیامبر فرمود: شهادت می دهم که تو پاره ای از وجود من هستی.
(مجلسی، بحارالانوار، ج۴۴، ص ۹۷۰)
هفتم
در سیره عملی ایشان ونکوداشت تعاملات و رفتارهایش ماده موثری بنام نزول آیات درباره اش داشتیم!
مثل نزول سوره هل اتی که بخش آغازین آن در باره ایشان است.
و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا انما نطعمکم لوجه الله لانرید منکم جزاءًو لا شکورا... (سوره دهر ۸و۹)
جاییکه برای سفره آسمانی ارسالی از خدا هم نیازمند را مقدم دانست.
ویا نزول یک سوره کامل به نام و برای ایشان که خیر کثیر است و مایه مباهات خداوند شده است.!
بااینتوصیفات و دقت در زندگی بانویی که در زندگی کوتاهش تاثیراتی این چنینی برجامعه اش داشته است؛این بانوی ارزشمند و فرهیخته چطور می تواند الگو نباشد!؟
بنظر می رسد ما درشناخت الگویی مانند ایشانمطالعات مان بسیار قشری و سطحی بوده است.
وجود نازنین ایشان نیازمند دقت و مطالعات ژرف تر می باشد.
برای دریافت ابعاد گونا گون رفتارهای الگو مدارانه ایشان که خود اسوه ی تعاملات زیستی و زندگی فردی واجتماعی است نیازمند به ژرف نگری در سیره عملی ایشان هستیم.
و به برکت مهر ماندگار ایشان بایست مطالبات امروز نسل جدید را با روشمندی ها و سیره عملی زندگی ایشان مقایسه کرد و بهره برد.
اللهم صل علی فاطمه و ابیها وبعلها وبنیها و السر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک.
امیدوارم که با مطالعه سودمند ودقت در رفتارهای اجتماعی وفردی معصومین، خداوند ما را در مسیر پیروی از اهل بیت و اسوه هایی همچون زهرای اطهر موفق وثابت قدم بدارد . آمین
والی الله المصیر
حمیدرضا ابراهیم زاده
نهم آذر۱۴۰۳
تمامی حقوق مربوط به این اثر در انحصار مولف محفوظ می باشد
- ۱ نظر
- ۲۵ آذر ۰۳ ، ۲۲:۰۰