نقش مسجد در تربیت وتوسعه
س: آیا مساجد توان تربیت و جذب نوجوانان جامعه ی ما را دارد؟
باسلام
در شریعت اسلام جائی برای تاذی حقوق وکرامت انسان وجود ندارد
اساسا کرامت انسان باعث بعثت پیامبران شده است
انسان برای تکامل و عزت خود نیازمند به پویشی برمحور پاکیزگی فکر و روح وجسم است...
از آغاززعامت اسلام مکان انسجام سازماندهی این آموزه ها وپویش ها مسجد انتخاب شده است.
مساجد بربنای پارسایی بنیان نهاده شده است.
بنابراین اصالت تاسیس مساجد برای تربیت کردن است.تربیت بنیاد فکر. ساختن روح. وسلامتی جان و درون وباطن است
ازاین لحاظ ساحت مساجد مقدس می شود وباید برعتبه اش بوسید.
اگر اعضای هیئت علمی مساجد وروسای آن صلاحیت این مجموعه را ندارند ساختار مسجد معیوب نیست
بلکه سازمان مدیریتی ناپسندی دارد.
اگرهم عیوبی دارد قطعا قابل اصلاح و ترمیم است . باید به آنها راهکار داد. تا با خلا مخاطب مواجه نشوند.
طبعا برای اصلاح شیوه های تربیتی آن یا بقول ما بخش آموزشی مجموعه راباید به افراد کاردان سپرد.
وبالتبع اگر خلائی دراین رابطه وجود دارد دلیلی نیست ما همه کاسه وکوزه را روی سرمسجد خراب کنیم.
انحلال مسجد مثل انحلال آموزش عالی محال است. مثل انحلال آموزش وپرورش و...که درحقیقت فقط کادر سازمانی آن منحل می شود نه خود سازمان.
باید بپذیریم که اگر ماها در جاهایی نواقصی درحوزه ی تربیت ورفتار داریم .راه اصلاح. تعمیر. ترمیم وتطهیر بسته نیست
پارسایی یعنی دقت وزیرکی برای خطا وتخلف نکردن.
تهذیب همان ویرایش و ترمیم واصلاح است.
تهذیب همین است که همه ی اصلاحات در فرد وجامعه صورت بپذیرد. عبادت وپرستش در واقع همان تربیت یافتن وتوسعه پذیری است
مدل توسعه ومهندسی توسعه درجوامع اسلامی نیز بر محور قرآن واهل بیت است وبقول بزرگان دین ،کتاب وسنت و عقل واجماع برای راه گشایی به درک تمدن وتوسعه است
اصلا دینداری جمود وآزار نیست
شما جوامعی که درآن تخلف وجرائم کمی دارند را نگاه کنید، دلیل خالی بودن زندانها و سلامت اخلاق مردم در چیست؟
دقیقا در حفظ کرامت انسانی وحقوق شهروندی است.
مگر ادیان چیزی جزاین می خواهند؟
بلژیک. هلند. سوئیس. فنلاند برای آموزش وپرورش خود محورهای دین مدارانه را تزریق کرده اند.
آنها عمل کردند ولذت توسعه رادریافتند.
اما جوامع توسعه نیافته ویا محترمانه عرض کنم درحال توسعه همچنان جنجال برسر "حق با من است" دارند.
وقتی دقت در رعایت حقوق شهروندی به حداقل برسد ومبلغین آن فاقد درک وسواد اجتماعی و بینشی باشند و ازهمه بدتر تطهیر نایافته ونامنزه به دین ودین داری نگاه کنند همین می شود که تمام جنگ ها در کشورها وجوامع مدعی " حق دارم" رخ می دهد. وجهان سوم محل نبرد آموزه های دینی است.
درنگاه افراد خارج ازگود اساسا دین دارد می جنگد.
ولی واقعیت این است این دین نیست که می جنگد این فهم دینی افراد است که دارد تجاوزمی کند و...
توصیه می کنم دوستان عزیزروحانی و مبلغ وروشنفکران ونظریه پردازان ما تحمل خود را درپذیرش انتقاد وشنیدن جواب انتقاد بالا ببرند
به هرحال تربیت تیغ دو دم است.پس باید نهایت ظرافت ودقت را برای امر تربیت بکارگرفت.
و بالتبع هم افزایی شیوه های تربیت دینی دراین مقطع چاره سازاست.
اساسنامه مسجد برپایه ی تربیت و انسجام منظم شده است
وقتی فضای مسجد از نخبگان ویا پژوهندگان ونسل نو خالی می شود. قطع یقین ازخلا مدیریت ونظارت و فکر بزرگواران فرهیخته محروم خواهد بود
مسجد درجامعه امروز با تز وپورپوزال اعضای خوشدل ومدبر وهدفمند جان و رونق می گیرد
کلیسا ها وکنیسه ها وصومعه ها هم همینطور دقیق مدیریت می شوند. کوچکترین آبادی جوامع توسعه یافته مکانی برای عبادت وتجمع دینی وتربیتی مردم دارد وکاردینال وکشیش به آنجااعزام می شوند.
انها اجازه نمی دهند فقط کارافتادگان علاقمند ویا افراد با فکر افراطی و.. وارد مجموعه مدیریتی کلیسا وکنیسه بشوند. مطالعه بفرمائید چه دقتی برای برنامه های فکری واعتقادی مردم دارند.
البته همین سیاق از اداره مراکز دینی توسط مسلمانان هم در اروپا وآمریکا و اقیانوسیه جدی گرفته می شود
الان دراروپا مساجدی که در رم . انگلیس و آلمان و... اداره می شوند دراصل مراکز مطالعات وتربیت و ترویج آیین اسلامی هستند.
متولیان وهیئت امنایش دراصل اعضای هیئت علمی آن مسجد هستند.
مساجدی که درآمریکا واروپا اداره میشوند همه ی آنها دارای مدیریت توانمند علمی وتخصصی هستند .
وبرخی از مراجع و یا دولتهای اسلامی برای آن مساجد هزینه می کنند وپشتوانه ی مالی و معنوی آن هستند
دراین مساجد سالانه صدها نفر به اسلام مشرف می شوند.
طبیعتا درغرب پذیرش اسلام چیزی جز تحقیق ومطالعه نیست ...
اگرسه ضلع تخصص وتقید وتعبد یک مثلث در آموزشگاههای
تربیتی جوامع دین مدار دایر باشد .
اساسا تحقق توسعه وتکریم حقوق وکرامت انسانی روان تر وسریع تر خواهد شد و ما اصلا نیاز ی به شعار نداریم .
اصرار میکنم دوستان ما به ویژه روشنفکران وصاحب نظران حوزه تربیت و توسعه با مساجد انس بگیرند ودرکادر مدیریتی اش روزانه یکساعت وقت بگذارند قطع یقین حرکت های خوبی پیش می آید.
بااین رویکرد فضا برای بی برنامه ها بسته و دست نااهلان هم ازاین قلمرو مقدس قطع می شود
اگه مسجد جای مقدسی هست دلیلش فقط آموزه ها یش هست.
تربیت و دانش وجه مقدس بودن مراکز مقدس هست
بنابقول استاد ما باید در دبستان و دانشگاه را بوسید. و این واقعا جمله جای تامل دارد.
به نظرمتنوع سلیقه دراین نوع مباحث باعث خیزش و جهش هست. ا
انتقاد همه ی بزرگواران هم درباره شعار زدگی ، روا و بجاست.
درحقیقت شعار گرایی وشعار زدگی آفت جان خیزش های اسلامی است.
برای برون رفت ازاین خطر وآفت راهی جز حرکت نداریم
مرحوم آقای علی صفایی مشهور به ع ص کتابی دارند بنام حرکت. که مطالعه اش خالی از لطف نیست.
دوستانی که به حوزه ی تربیت و مهندسی تربیت علاقمندند حتما این کتاب را نگاه کنند.
ومفهوم واقعی حرکت اونجا خوب اشاره شده :
ایشان در قسمتی از این کتاب گفته بودند:
« کفر متحرک ، به اسلام می رسد ولی اسلام راکد پدر بزرگ کفر است .سلمان ها در حالی که کافر بودند حرکتشان آنها را به رسول منتهی کرد و .. . ( کتاب حرکت ص 12)
به هرحال حرکت به سمت آموزش همگانی حقوق شهروندی و فهم سواد اجتماعی برای همه ی طبقات امت اسلامی واجب است.
آنچه که درغرب جدی گرفته شده ، درنصوص اسلامی توصیه شده. ولی همچنان مهر وموم شده درجامعه اسلامی خاک می خورد.
این طرح مصائب سیاه نمایی وگزاف اندیشی نیست
همین شیوه های گزنده ومبتلا به در مدیریت مساجد. همین درسنامه های دینی مدارس
همین جرائم وقیحانه درلباس متدینین
همین بد دینداری کردنها
همین جرائم انبوه
همین طلاق ها
همین خودکشی ها
همین اختلاسها
و...
نشان از کمبود آشنایی مردم وزمامداران نسبت به حقوق شهروندی است
حق الناس شعار نیست. حق است باید داد وگرفت.
این مردم هستند که با انتخابات درست دزندگی . باحضور در مجامع مهم واستراتژیکی مثل مدیریت مساجد. وحتی عضویت در کتابخانه ها و انجمن اولیا ومربیان مدارس باید شهد نظارت و مدیریت خود را به مذاق هموطنان بچشانند.
واجب است که دغدغه های تربیتی مسائل اجتماعی مان را جدی بگیریم اهتمام به امور مسلمین واجب وضروری است .
مثلا وقتی ریختن زباله بد است. باید زشتی ها وگزشهای این تخلف را باورش کنیم.
از انداختن آدامس تا پرتاب یه نایلون زباله درمعابر و... همش تعدی وتجاوز به حریم خود ودیگران است.
وقتی 30 سال پیش درخارج ازایران ،انداختن آدامس جرم بود. بعضی ها درایران این برخورد را جبر دولتها می دانستند!
الان هم دربعضی کشورها به ازای تحویل هرقوطی مستعمل نوشابه به باجه ی جذب قوطی ،یک مداد یا شکلات یا نوشیدنی هدیه می دهند.
این توجهات یعنی آموزش برای پذیرش کارهای خوب وتربیت برای تکریم حقوق بشر.
یعنی این دولتها اساسا به حقوق مردم خود ازحال تا آیندگان توجه دارند
برای آموزش ملت ها جدیت و هزینه ی ملی و سازمان دهی زیر ساخت ها لازم است.
در پذیرش آموزه ها عزم ملی و برنامه ریزی دولت ها باید مجدانه باشد
واگر ما مشتاق همه ی این توسعه پذیری های ریز ودرشت برای جامعه و مملکت خودمانیم.باید از همین حالا آموزش ببینیم و درست تربیت کنیم وبه آموزه های دینی و ملی خود باور داشته و پایبند باشیم.
آرزو و هدف دستورات ادیان جز این نیست
والی الله المصیر
حمید رضا ابراهیم زاده
25/8/1395
تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصار مولف محفوظ است
- ۵ نظر
- ۳۱ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۰:۰۵