دایره مینا

منتخب آثار وپژوهشهای دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار وپژوهشهای دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

مجموعه مقالات. اشعار وآثار علمی .پژوهشی. فرهنگی. اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

آخرین مطالب

وسوسه

پنجشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۶، ۰۲:۴۵ ق.ظ


با سلام و ادب استاد ابراهیم زاده با توجه به موضوع و تشریح فوق العاده شمادر میوه ممنوعه توضیح دهید

وسوسه در دل انسان (الذی یوسوس فی صدور الناس)توسط شیطان چگونه انجام می شود و شیطان از چه عواملی در ذهن انسان سو استفاده می کند و قران در این زمینه روی کدام تکیه بیشتر دارد ؟

 

باسلام

یکی از  جنبه های بشری بخش کالبدی بشر ونیازمندی های  تابع آن است

ازاین منظر ابلیس با توجه به هوش ودرایتی که  داشت والبته به همین سبب مامور به تکلیف سجده برآدم شد از نص وحکم وامرربانی ابا ورزید وبه اجتهادخود مبنی بر فهم ودرک چیستی و تسافل بشر اجتهاد کرد. با توجه به رصدی که ابلیس از آدم داشت پیش بینی هایی هم داشت که حتی فرشتگان هم بااو هم نظر بودند.

اما خداوند جنبه دیگر وجود آدمی را با روح خود آفریده بود وفرمود چیزهایی هست که من می دانم وشما نمی دانید

ازاین منظر همواره اجتهاد در برابر نص کفر آمیز وفساد آور بوده است.

پرداختن به حواشی واجتهادات ودوری وابا از نص باعث انحراف وفساد است

اهل خرد وقرآن پژوهان می دانند که بسیاری از تاویلات وتفسیرهای مربوط به قرآن در تعارض با نص حکیم است.

 درکتاب604 صفحه ای قرآن کریم ، میلیونها صفحه شرح برآن وجود دارد که اغلب آنها  کهنه و گمراه کننده  اند که   اجتهادات کالبدی مولفین درآن درج شده است.

اصالت کالبدی بشر دارای مطالبات و توقعات کامجویانه در حوزه ی غرایز سفلا شامل خشم. شهوت .خونریزی. زیاده خواهی و ددمنشی است و درصورت توسعه و تکامل مدنی بشر، نیازهای التذاذ خواهانه اش را از مجاری توسعه یافته تری همانند  شهرت طلبی. انحصار طلبی. ریاکاری.احترام خواهی ودروغ ... مطالبه می کنند

وجناب ابلیس هم انسان راازاین حیث مورد رصد وکنکاش  خودش قرار داده است و با توجه به توقعات کالبدی انسان  اورا راهنمائی می کند تا به لذت های مورد نظرش دست یابد. این راهنمایی ونجوا  "وسوسه " است که در تضاد باالهام غیبی الهی قرار دارد

وَإِنَّ الشَّیَاطِینَ لَیُوحُونَ إِلَىٰ أَوْلِیَائِهِمْ لِیُجَادِلُوکُمْ – انعام121

از این روشیطان  به پیروانش  راهنمایی ها ونجواهایی دارد وامدادهایی به سربازان جنی وانسی خود می رساند تا به او اعتمادواعتقاد راسخ تری پیدانند. .طعم گناه را برایشان لذیذ و شیرین می کند.تاازهمین تسافل وعقب ماندگی  به شیطان وابسته بمانند. زیرکی ابلیس همین است که به بخش کالبدی بشر التفات دارد وانسان توسعه نیافته اسیر خاک وکالبدش است.

وازاین سو خداوند نیز  به پیروانش  راهنمایی ها والهاماتی دارد وبرای آنها امدادهایی از غیب می رساند تا بر باورهایشان پایدار بمانند. طعم پرستش وبندگی را درکامشان شیرین می کندو  فهم ودرک آنها را بانور خویش متعالی می کند.وبه زیور پارسایی وذکاوت آرایششان می بخشد وخود آموزگاری پارسایان را به عهده می گیرد....

 

 انسانهای تکامل یافته ی  عصر مهدوی یا همان عصر رجعت کبری   می توانند شیطان را باچشم ببینند

تقابل شیطان به عنوان سرکرده بدی ها وامام عصر به عنوان رهبر نیکی ها محرز است.

دوجناح متضاد نبرد سرنوشت سازی را رقم خواهند زد که در نهایت موعود جهانی پیروز این نبرد خواهد بود.

قرآن کریم دراین  باره برای تکامل ورستگاری  انسانها راهکارها والهامات زیادی رااشاره کرده است وپیوسته اهل خرد را به تدبر وتفکر دراین کتاب ارزشمند فرا خوانده است.

والی الله المصیر

حمیدرضاابراهیم زاده

9اسفند1394


تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصار مولف محفوظ است

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۸)

القا شیطانی
وسوسه القای جهت ضرر رساندن است و یک تعبیر ظریف داره و آن را از صدای آهسته بهم خوردن زیور آلات معنا می کنند
اینقدر آهسته ، شاید جذاب و نرم
پناه به خدا می برم
ولی هست
شیطان که قسم جلاه خورد برای دشمنی با حضرت حق
تنها حربه و حقه  اش همان "وسوسه" و" کمین " شد

پاسخ:

باسلام وسپاس

 جناب ابلیس به عزت خود خدا سوگند ورزید تا آدم را اغوا کند واین اغوا دشمنی آشکاری است با وجاهت آدمی

دم آدمی از روح خداست. ونفخت فیه من روحی

دم آدم از روح قدسی رب الباری المدبر بود وهست

 

درست هست که ابلیس از امر ربانی ابا ورزید. چون اجتهاد خودش را به عنوان مخلوق دربرابرحضرت خالق  ابراز کرد.

 

اما احراز حقیقت فقط در چنته ی خداست. واوست صاحب همه ی حق ها.ومدبرالامور آفرینشهایش.

قسم جلاله شیطان برای دشمنی باآدم بود

ابلیس از غیرت حسادت گونه وتکیه براجتهادش(برداشت ضعیف شخصی) به این عرصه گرفتار شد. وآن نیز  بخاطر شدت  حب به ذات اقدس ربوبی بودجایی سوگند نخورد که با خود خدا گلاویز شود

 فبعزتک لاغوینهم اجمعین

 به عزت کسی که برایش عزیز است سوگند یاد کرد .یعنی قصد مبارزه ونبرد بااو را ندارد. این گفتگوی شکوه آمیز وگلایه ای از سر ناراحتی وسهم خواهی ابلیس است.که  اندکی دقت دررفتار ابلیس نشان می دهد گرعدو شود سبب خیر.

عداوت شیطان با آدمیت است ودلیلش هم حس حسادتش هست که هیزم حسادتش دراصل خود برتر بینی وعلو خواهی اوست.

دلیل لعن خدا براابلیس همین کج خلقی وبد سلیقگی درفهم ابلیس بود که اوراازخود راند.یعنی به مثابه بیرون کردن از کلاس کار باید درنظر بگیریم

شرارت شیطان وفتنه انگیزی هایش درحقیقت سنگ محک  میزان تکامل بشر است

نمی توان به آزمون وآزمون ساز فحاشی کرد

باید پناه برد به خدا ویا در آزمون باید مراجعه کرد به معلومات وصداقت فهم .

ازاین منظر در حدیث است که لا تسبوا الشیطان.  وتعوذوا بالله من شره- پیامبر اکرم. نهج الفصاحه ترجمه پاینده شماره2446

*مراجعه به مبحث هویت شیطان و سب ونفرین دراین وبگاه راهگشاست

انسانیت و مشکلات و مصایب همیشه بوده و هست
ولی انسانها در این ملاحظه سه حالت دارند
1.اذا مسه الشر جزوعا (معارج 20)
2.بردبار(و بشر الصابرین )
3.بردبار و شاکر (اللهم لک الحمد حمد الشاکرین لک علی مصابهم )
و سر اینکه گروه و دوم و سوم بودن ما همیشه کم است
یک مرتبه با جزعی می نالد
و شیطان از کمین گاه بیرون می کشد
بعد مثل تندین پیچکی برشاخه ای جلو می رود و جلوتر
پس ببین کی این دلت باز می شود وکی بسته می شود !!
دلی که باز می شود (رحمت ، مغفرت و ارامش الهی همراه دارد )
و دل بسته از ناامیدی و ترس سفت شده است !
الشیطان یعدکم الفقر و یامرکم بالفحشا و الله یعدکم مغفره منه و فضلا و الله واسع علیم
باز هم کروان می آید و شیطان فریاد می زند
فبما اغویتنی لاقعدن لهم صراطک المستقیم
وسوسه در راه حق دارم ،از چپ و راست بالا و پایین به او می شورم تا تسلیم شود
و لا تجد اکثرهم شاکرین
و اینجوری شاکر ها کم کم تر شدن !
هان بیدار شو
از این خواب و القای شیطانی
با تو ام !
توی که بارها و بارها قران به گوش ات رسیده ولی هنوز هیچ تکانی ، خضوعی ، مسکنتی و انقلابی در وجودت نیامده
نکنه این القائات شیطانی دلت را از کوه هم سخت تر کرده؟!
چطور شده که ظاهر کلام وحی را می بینی و باطن ات هنوز ویران است!
بگو من
از شر وسوسه گر شیطان صفتی که از نام خدا گریزان است و پنهان می شود به خدا پناه می برم

از حقه اش
از نیرنگ اش
از دروغ هایش
از ریا کاری هایش
و از مخفی کردن حق ....
و الذین اذا فعلو فاحشه او ظلموا انفسمهم ذکروا و الله فاستغفروا لذنوبهم و من یغفر الذنوب الا الله و لم یصروا علی ما فعلو و هم یعلمون
 ال عمران 135
با سلام و ادب
استاد متشکرم
راهنمایی شما صحیح است
لعنت برخود بی خودم :
لعنت به دل سیاه شیطان لعنت لعنت !
هنوز این در دهان و ذهن ام جاری نشده بود که از کنارم به صد ناز و عشوه رد شد و گفت : بی خود من لعنت نکن !
سریع دنبالش دویدم صدای هن هن صدام که شنید خودش با ناز نگاهم کرد و گفت : هان چته ؟ از اون ور لعن می کنی از این ور می خواهی بهم برسی ؟!
گفتم : چرا گفتی لعنت ام نکن !
با خنده مستانه ای گفت  : خوب من که ماه رمضان در غل و زنجیرم پس چرا هنوز شما جماعت آدم ها هنوز گناه می کنید ؟
با عصبانیت گفتم : ای لعنتی خوب یک جاهایی ما آدمک ها را دیگه نماینده خود کردی از بس دست آموز بودیم دیگه خودمان هم بدون استاد هم کار ماهارانه می کنیم!
بعد دوباره شیطان نگاه کردم اوه دیگه زیبا به نظرم نمی آمد کریه و بد منظر شده بود خشم تو چشم هاش فوران می کرد .
چیزی به ذهنم آمد با خود گفتم : هر چه هست نور است نور ... هر جا که خالی از منبع نور شوم این وسوسه است که این نفس رام نشده ام را به تا باتلاق بدی تشویق می کند !
دست بر سینه گذاشتم و گفتم : نفسم من آرام باش !
یکی در تو قلبم فریاد مظلومانه ای زد و گفت : شیطان محرک خارجی است این خر یا ببخشید این اسب یاغی درونی در یاب اونه که دهن بینه و با تقی ، وا می ره !
شیهه اسب را در میان تالاب تلوپ قلبم شنیدم
ناگهان به خود پیچیدم !
با خود گفتم : این اسب که نعل ندارد، لجام هم نکردی اون وقت از فرق وسوسه شیطان و هوای نفس می پرسی ؟! خیلی سر تق و لجوج تر از این حرف ها هستی
 به خودم خندیم و گفتم : خوب باشه لعنت به خود بی خودم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی