دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

۵ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

تخلف فروشی جرم است

دوشنبه, ۲۴ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۱۴ ب.ظ

متن خبر
دبیر ستاد نهی از منکر : بدحجاب ها جریمه نقدی می‌شوند / بدحجابی جرم نیست ، تخلف است
دبیر ستاد امر به معروف:
🔹در طرح عفاف و حجاب ستاد، بدحجاب دیگر مجرم نیست بلکه متخلف است و به جای پرونده سازی و مجازات‌هایی که در قانون آمده است، شخص جریمه نقدی می‌شود./صداوسیما
🌐@khabare24
پانوشت؛
خذالعفو وامر بالعرف واعرض عن الجاهلین. اعراف۱۹۹
امربه معروف ونهی از منکر یکی از مهمترین درگاه های بهسازی و امنیت پایدار جامعه محسوب می شود
هر آسیبی که بر فرهنگ امربه‌معروف ونهی از منکر وارد می شود بر پیکره ی جامعه سستی وحقارت آلودگی پوشیده می شود! 
اگر پول مشکل غیرت وایمانشان را حل می کند پس چرا جامعه ی ما همیشه لنگ اقتصاد پویا وکار آمد است!؟
همواره شنیده ایم که فروش تخلف و گناه وجرایم حلال مشکلات بوده است.!
تخلف فروشی  درآمد دارد اما در شریعت ما پول حاصل از این نوع درآمدها ومشاغل مشکلدار است!

شاید مسکن وباز دارنده ای برای وضعیت زرد وسفید یک جامعه باشد اما برای وضعیت قرمز توانایی و کارایی چندانی ندارد. وباعث بروز خطرات بیشتر و پیدایش شکاف های طبقاتی نیز می شود.
مثلا شهرداری اجازه ساختمان سه طبقه به بیشتر در نوار ساحلی یا یک خیابان را نمی دهد
طرف تخلف می کند ومی سازد.
کمیسیون ماده ۱۰۰جریمه اش می کند مثلا  یک میلیارد تومان!
امامتخلف باج مورد نظر را می پردازد ولی درآن سود می کند و می فروشد پنجاه و یک میلیارد تومان!!!
این کارهای زشت در کشور قوانین شدند وسبقه ی دیرینه ای هم دارند!
جریمه حجاب!
درفرانسه یک جور و در ایران جور دیگر!
جریمه فروشی اقسام متنوعی دارد همانند
جریمه های نقدی دادگاه  و رانندگی و... همه تخلف فروشی اند!
دوستان تحلیل و آمار جرایم می فرمایند؛
خراسان رضوی دیار امام هشتم و شاخص زیارت ، به مرکز زناو فحشا مشهور شده است...!
قم مرکز لواط و لز و...!

شراب شیراز همچنان نقش را خود را دارد!
امیدوارم کلمه ی مرکز و رونق دروغ بوده و قابل رد کردن باشد.ومن بیش از هر کسی متمایل به رد کردن این آمار هستم .

اما این شایعه وشائبه قابل تکذیب نیز بسیار بسیار نگران‌کننده است.

انچه که باعث می شود این شایعات باشد وجود تخلفات است.
دشمنی بنام توهم دینداری ودانایی و توانایی ومانایی ومدیریت این شهرها را به این حالت کشانده است.
افراط وتفریط وبی برنامگی در مدیریت فرهنگ شهرهای مذهبی باعث سرطان رفتاری می شود.
پرسش اینجاست که آیا تخلف فروشی جرم نیست؟
قانون صراحتا تخلف فروشی را منع کرده و حتی جدیدا رای به منع ادامه فعالیت کمیسیون‌ماده ۱۰۰ را در شهرداری داده است.
اگر این مدل از بازدارندگی به رفتاری عمومی تبدیل شود چه پیش می آید؟
هرکس هر غلطی می کند و پولش را می دهد.
تعمیم همانا و  مختل شدن همان!
مشکل اینجاست که ما
فرهنگ رفتار زیستی بعنوان شهروند اسلامی یاایرانی نداریم.
این الگوسازی از شاخص الگوی زندگی ایرانی اسلامی هنوز محقق نشده است 
هنوز بمرحله پرینت نرسیده است.
پول می دهم ولی نوزده طبقه میسازم!
پول می دهم خلاف رانندگی می کنم!
پول در برابر جریمه ی هزار جور فسق وفساد درکنار این نوع نگرش پدید می آید !!!
نظام حاکم بر این تفکر شیطانی است.
سرمایداری وسرمایگذاری، امنیت وفرهنگ و قانون می خواهد!
هدفم از زندگی چیست؟؟
پول دارشدن؟
تلاش کردن وساخت وساز؟
آسایش و آرامش؟

قطعا آرمان زیستی هر انسان سلیم العقل و سلیم القلبی آسایش و آرامش است .

برای آرامش وآسایش نیازمند قانون خوب هستیم که از دل آموزه های مان تراویده باشد وبا مقتضیات زمان واقلیم  وفرهنگمان به روز شود.
باقانون باید زندگی کرد!
قانون ستیز وقانون گریز و فراقانون طلب دشمن ملت وآسایش وآزادی است‌.

قانونمداری باید فرهنگ شود.

هنه دربرابر قانون یکسان شویم

تبعیض ها و رشوه ها و...از عدم التزام به قانون است وباید با ان مبارزه کرد.

چگونه آسایش بخواهیم؟
چند روز پیش مقابل شهرک دریاکنار  موتور سیکلت سواری با دو راکب ازمن آدرسی را پرسید که شگفت زده شدم.
طرف از مشهد  با یک موتور سیکلت قراضه آمده بود بابلسر با دوتا سرنشین همسر و کودک. ونمی داند باید کجا برود. فقط در اینترنت چیزهایی از جاهایی شنیده است.
دریک کلمه فقط می خواهد خوش باشد.
اما ما می گوییم ماشین خوب بگیریم توشه ی راه ذخیره کنیم و هتل رزرو کنیم بلیط پرواز بگیریم و....
ما داریم  تلاش می کنیم به آسودگی وهدفی بنام خوشی برسیم که اغلب محقق نمی شود چون در ایجاد امکانات مورد نظرمان  کاستی داریم .
ممکن است عمر وسلامتی وحوادث این مجال را بما ندهد.
این گرو کشی حال را در زندگی مان نهادینه کرده ایم
اما آن‌ مشهدی قراضه سوار ،بنگاه زود بازده گشایش کرده است و دارد در آن ولحظه اش زندگی می کند.
آنها سبکی از زندگی را برای خودشان ساخته اند که به هر قیمت وبه هر روش کارشان راپیش ببرند.
این که ملت نیاز به مهندسی رفتار فرهنگی دارد را آموزش وپرورش ودانشگاه ورسانه های آموزشی باید جدی بگیرند.
ملت چطور باید بفهمند؟

بدون آگاهی و آموزش وفرهنگ سازی هیچ بستری ساخته نمی شود ویا سالم نمی ماند
اکنون که واقف شده اند بد حجابی جرم نیست و تخلف است!!!!
آیا مشکل بادریافت وجه از متخلف حل می شود؟
ملت باید بفهمند وبیاموزند که عفاف مقدم است بر هر رفتاری.
آموزش همگانی می طلبد برای درک وفهم عفاف
عفت چشم وگوش و زبان و دل وشکم و زیر شکم و...آگاهی داده شود.

عفت در خشم وشهوت و نگرانی وشادی آموزش داده شود.

مردم به حقوق شهروندی منتسب به عفاف آگاه شوند.
عفت الماس چند وجهی است  وهرگز یک روی سکه نیست!
تا مردم عفت مدار نشوند، دادگاه ها وصحن دادسرها مملو از بی عفت هاست!
بی عفت های حقوقی ومالی واخلاقی و...

آسیب دیدگان از بی عفتی دیگران همواره سر درگریبان به تظلم خواهی روی می آورند.
مجموعه ی ناتوان در مدیریت اقتصادی بدش نمی آید تا تخلف بفروشد.
و مدل های غیر عفیف بیشتری بوجود بیاید تقاضا وعرضه در بازار ضد عفاف پیش بیاید ودر آمدی هم کسب کند
به کجا رسیدیم  !؟
رسیدیم اول خط.
اساسا آیا ما حکومت اسلامی داریم ؟
یا کلا نمی خواهیم بااسلام کنار بیاییم.!
حکومت که اسلامی برپا نشده است وتا اسلامی شدن فرسنگ ها راه داریم وبرای شدن هیچ تصمیمی هم وجود ندارد
شعارهایی که سالهاست برای اسلامی شدن دولت و جامعه دادیم ومحقق نشد. زیرا چارچوب اسلامی بودن در برنامه های ما نیست.
درآمد ها و رفاه و بیمه وبانکداری که اسلامی نیست.
فرهنگ رفتاری که اسلامی نیست.!
دانشگاه که نتوانسته است جلوه ای از تمدن اسلامی بخود بگیرد.
حوزه ها که علمی نیست ودر فقهیه ی خود مانده است. وبرنامه نویسی برای شهروند اسلامی ندارد.
شهروند اسلامی کجاست؟
چه کرده ایم تا شهروند اسلامی را بسازیم.
خروجی دانشگاه ها ومدارس ما چه توانمندی هایی دارد ودر کجای زیربنای ما نقش دارد.؟

درگاه های تکامل و حرکت ومسیر درست را با هزار لطائف الحیل از انگ زدن تا رنگ  زدن مسدود کرده ایم.

تافردا می توانم استدلال بیاروم ما مدل پلشت یک نظام مدعی اسلامی هستیم که  شعارهایمان هم‌مشکلدار است.
تاکنون فقط بهانه گرفتیم وادا در آورده ایم همچون کودکان  که ادای مادر وپدر را درمی آورند و درخاله بازی سهمها و نقش ها را تقسیم می کنند!
ما نیز دچاراین توهم وتخیل هستیم.

بدون امر به معروف ونهی از منکر هیچ جامعه ای پویا وسالم نمی ماند.و برای داشتن حکومت اسلامی ما نیازمند پذیرش همگانی امر به معروف ونهی ازمنکر به شیوه درست آن هستیم.

دگرگونی واصلاح  بابیداری و خودسازی و امر به معروف ونهی از منکر امکانپذیراست.

آگهی دادن و برحذر بودن برای بهتر شدن میوه ی امر به معروف ونهی از منکر است.

ما مسلمانان و به ویژه شیعیان به برکت قرآن و اهل بیت،الگوهای کار آمد و تمیز وزیبایی داریم که می توانیم برای مهندسی فکری وفرهنگی و روشمندی الگوی رفتاری از آن بهره مندگردیم.

باید آموزش همگانی را برای پذیرش پیشرفت الگوی ایرانی اسلامی جدی بگیریم.

وهمه ی ابعاد وجوانب زندگی مردم را به زیور آسایش اسلامی مزین کنیم.

 

والی الله المصیر

حمیدرضاابراهیم زاده

۲۴ مرداد۱۴۰۱

 

تمامی حقوق مربوط به این اثر در انحصار مولف محفوظ می باشد

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

مطبوعات محراب عبادتند اگر...

چهارشنبه, ۱۹ مرداد ۱۴۰۱، ۰۸:۲۰ ب.ظ

 

بنام خداوند جان و خرد        کزین برتر اندیشه بر نگذرد
جان نباشد جز خبر در آزمون        هرکه را افزون خبر جانش فزون       ( حضرت مولانا)
 

 عرصه مطبوعات و اطلاع رسانی همچون محراب عبادت، مقدس است. با توجه به اهمییت خبر، خداوند یکصد و بیست و چهارهزار پیامبر را به رسالت برانگیخت تا پیامش را آنگونه که خود دوست دارد و به همان ظرافت ودقت به مردم برساند/

در آغاز جزء سی‌ام می فرماید: عمّ  یتسائَلون عنِ الَّنباء العظیم  حتی  نبی  اکرم (ص) پیام‌رسان خداست.

مطبوعات با جان و مال و روح و زندگی و حیثیت مردم سر و کار دارند. با قلم اهالی مطبوعات اخلاق وعقیده برای مخاطبان ساماندهی میشود.  

 یکی  از اسرار مطبوعات و نشریات این است که برای مردم حجت و برهان به شمار می‌روند.

 

گویا عرصه خبر و اطلاع رسانی آنقدر با زندگی و ساختار زندگی مردم عجین شده است که باید آن را مربی و مادر فرهنگ جامعه دانست. بی تردید در این گذار امتیاز این قسمت از رسالت اهالی مطبوعات (خبرنگاران- روزنامه نگاران-  عکاسان و خبرپردازان عزیز) بر رسالت سایر اهالی قلم محرز است. زیرا صاحبان خرد و اندیشه تولید علم می‌کنند و مطبوعاتیان علاوه بر تطهیر و تفسیر علوم و اخبار، آنرا توزیع  و ترویج می‌دهند.

 

همه‌ی قوانین بشری، توقعات ملی به وسیله‌ی ابزار قلم در جامعه نمود می‌یابد. به قول مرحوم آقای نقشبندی باید برعتبه و درگاه مطبوعات بوسید هنگامیکه  همه‌ی همت و سعیشان برای روشنایی و هدایت افکار عموم است.

 

 حرم مطبوعات همان محراب عبادتی است، که امام موسی صدر فرمودند. زیرا باتوجه به وسعت تقدس و وظائف، مطبوعات عرصه و جایگاهی همچون دانشگاه و مسجد و محراب دارد. 

 

خبرنگاران و نشریه پردازان جدید به عرصه عبادت خوش آمدید.    

 

  

17مرداد1390

 

حــمید رضــا ابــراهیــم‌زاده

بـابـلســـر


 

http://hamidrezaebrahimzadh.blogfa.com/post-224.aspx

 

کلیه حقوق برای مولف محفوظ است.

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

روزخبرنگار مبارک باد

چهارشنبه, ۱۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۲۰ ب.ظ

داخل ماشین رادیو گفته بود امروز روز خبرنگار است...

اصلا از بس که توی آمپاس ملق وارو می زنیم .یادم رفت که خبرنگارها هم روز دارند...

باخودم گفتم؛ یه مطلب آماده داشتم براشون.لابد مدیر وبلاگم این کار را خودش کرده.

اومدم دیدم که نه متاسفانه ایشون هم حواسش نبود.

گشتم مطلب سال قبل را پیدا کنم  نبود که نشد. کاش خودش بود ویه متنی میذاشت.

بااین اوضاع احتمالا اونم توی بساط من گرفتاره وباهام قهر کرده.

 بخاطر این روز یاد یه خاطره ی قدیمی افتادم که به شما هم میگم

روزی که من خبرنگار شدم

تقریبا بیشتر از ده سال پیش یکی از رفقام که خبرنگار ونماینده ی  یک روزنامه ی مطرحیه،بمن گفت:

جای من برو کنفرانس خبری یکی  از مدیران  کل و ارشد استان حضور داشته باش.وضعییت را ببین پرسش وپاسخه دیگه...

برام کارت خبر آماده کرد و اسمم رو گذاشت توی لیست. خودش رفت پی الواطیش.

صبح فردا من هم دوربین عکاسی  و ضبط خبری اش را برداشتم و رفتم سالن کنفرانس.

ابتدا بحث سر مسائل و حواشی دانشجویان شد . و همه خبرنگاران به نوبت سوال می پرسیدند.

به من که رسید خودم را معرفی کردم. وگفتم نماینده فلان روزنامه هستم ...

سوالی کردم. ولی جواب قانع کننده نبود. بعد دوباره شروع کردم به تشریح ابعاد وحواشی آن موضوع.

مدیر مربوطه دید من دارم حرف کارشناسی می زنم. گفت: شما خبرنگارید یا نظریه پرداز؟

گفتم : من بخاطر دوستم اومدم تهیه خبر. ولی اینجا که اومدم متوجه شدم  اینجوری شد.

صدای خنده و پچ پچ  حضار  بود و تعجب من!

آقای مدیر ارشد هم با تبسمی آمیخته از تسلط گفت:

بسیار خوب. ورود شما را به ویژه در جمع اصحاب قلم وخبر .خیر مقدم میگیم.

واز اینکه اینقدر با تسلط سوال کردی  فکر می کردم چون روزنامه  شما ارگان سیاسیه  لابد کارشناس فرستادند!؟

خنده حضار بلند شد. و گفتم منظورم این نبود . من پرسشم برای احقاق حق دانشجویان بود.

گفت: نظرت عالی بود. به پیشنهادات شما حتما فکر می کنم و قول می دهم:

برای اجرا کردنش اعتبار لازم را به این صورت تخصیص بدهم....

گفتم: از زاویه ی یه خبرنگارآماتور موقت بخاطراینکه امروز توفیق زیارت و آشنایی با مدیر منصف ولایقی مثل شما نصیبم شد خدا را شاکرم.

تشکر کرد  وبه احترامش بلند شدم ونشستم.

و چند نفر دیگر هم سوال پرسیدند. من حواسم به  نوشتن تیتر های تهیه خبر بود و یادداشت کردن مطالب مهم.

که یه دفعه آقای مدیر خطاب به من گفتند شما نظرتان چیه؟

گفتم :درباره چی؟

گفتند: درباره طرح واگذاری اشتغال دانشجویی در نهادهایی که نیروهای پاره وقت می خواهند.

گفتم: اگر به کلاس ودرس دانشجو خدشه ای وارد نمیشه که خیلی عالیه.

ولی امکان پذیرشش از طرف  نهادها پائینه...

اما باید این مسیر را برای حضور دانشجو در محل کار نهادها هموار کنید...

گفتند: امیدوارم این آقا یه روز خودشون مدیر بشوند و ایده وطرح های خودشون را اجرا کنند.

بعد از پایان کنفرانس خبری. آقای مدیر ارشد ازمن دعوت کرد که به اتاق کارش بروم وازبقیه خداحافظی کرد.

دراتاق خوش مبلمانش نشستم  وبا هم کلی حرف زدیم و کاربه درد دل رسید از سختی های کار مدیریتیش.

وآخر سر یک هدیه ی نفیس هم بمن داد.

وگفت بیشتر بمن سر بزن....

ناهار را با بقیه خبرنگاران همان جا صرف کردیم. روز خوبی بود روز خبرنگاری من.

غروب عکسها وخبرها واطلاعات دسته بندی شده را به رفیقم دادم.

فرداش صبح علی الطلوع حضرت رفیق  بمن زنگ زد که ... توبیخ شدم

میگم:  برا چی؟

میگه : این حزب روزنامه با اون حزب مدیر ارشد سر این مسائل  مخصوصا ایده های تو کلا مشکل دارند. ..

این چه کاری بود که تو کردی.؟!

گفتم : خودت گفتی مصالح را ببین و بپرس.من خبرنگار عاریه ای شما بودم. مصالح شماهم کم ازآجر وسنگ نداشت.

 منم مانیفست نگار جوی رئیس کل حزب شما که نبودم؟!!!.

گفت :افتضاح شد رفت اگه رئیسم قانع نشه باید برم مصالح فروشی شاگردی کنم

-----

حقیقتا روزنامه نگاری وتهیه ی خبر وکارهای مربوط به خبروفرهنگ مردم کار حساسیه

به نگاه من مسئولیت اصحاب قلم و خبر مسئولیت رهبری فکر جامعه است.

اصحاب خبر با آبرو و اعتبار دولت و ملت سر و کار دارند.

اخبار و اطلاعات با جان ومال وناموس مردم عجین شده اند.

اهل رسانه وقلم می توانند با تربیت ذائقه ذهن مردم را تربیت کنند

بنا براین کار مقدسی است. مثل معلمی وتبلیغ.

این روز عزیز را بخدمت شما عزیزان  اهل خبــر واصحاب قلـم.

وبلاگیان واهالی فضای مجازی که آنها هم  کار گذار عرصه ی خبر وقلم هستند تبریک عرض می کنم.

  آرزوی سلامتی وتوفیق  برای همه خبرنگاران واصحاب قلم وخبردارم 

   حمیدرضا ابراهیم زاده
  هفدهم مرداد1392

 

http://hamidrezaebrahimzadh.blogfa.com/post-60.aspx

 

کلیه حقوق برای مولف محفوظ است.

 

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

صیانت از حقوق شهروندی و کرامت انسانی

سه شنبه, ۴ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۳۵ ق.ظ

این روز ها که تب گشت ارشاد بالاست و اقشار مردم نیز واکنشهای تند و متفاوت  بسیار تاثیر گذاری بر چگونگی اجرای ان دارند.
در بسیاری از دیدنیها وفیلم های کوتاه وکلیپ ها داریم که پلیس مرد به زور و اکراه دختر جوانی را در آغوش گرفته تا با خود همراه کند دراین بین یک بانوی ارشاد شونده طی روزهای گذشته بدلیل بیماری فوت شد. تکرار این صحنه های خشن و طالبانیسمی باعث مخدوش شدن عواطف وافکار عمومی گردیده است.
و بسیاری از بزرگان ومراجع ونخبگان و سیاستمداران و... نگران طرز برخورد پلیس با کم حجاب ها وبد حجاب ها هستند.
پرسش اینجاست که شرع اسلام کدام را حرام دانست وحرمت قائل شد؟
بد حجابی 
یا تماس با نامحرم؟ 
روشن است 
تماسی که اجبارا دست وبدن زنان را در آغوش ویا در دست مردان قلدر گشت ارشاد را موجب می شود عند حرام است.
وباید مقابلش ایستادگی کرد
حرمت عفاف مهم است که گشت ارشاد  به عفت یک زن تعرض می کند
به نام تذکر وارشاد که مراتب بسیار لطیف وخداپسندانه ای دارد، فعل حرام کردن جرم سنگین تری است.
اگر بدحجابی یک بدسلیقگی و رفتار نامتعارف است ومستوجب تذکر و تعقیب است.
دست زدن به تن وبدن یک زن ودختر نامحرم قطعا بزه وگناه کبیره است. و بدرفتاری بازنان وکتک زدن انها وبرانگیختن خشم مردم عواقب وتبعات بسیار مخرب وسنگینی را در پی خواهد داشت .
عده ای منورالفکر به گرد هم جمع شدند ومی خواهند الگوی اسلام ناب طالبانی را بسازند.
این درحالیست که حجاب فضیلت است و عفاف واجب.
صیانت از حقوق شهروندی وکرامت انسانی اوجب واجبات است.
بسیاری از جرایمی که امروزه براثر بی درایتی کارگزاران در لوای جرایم اقتصادی از اختلاس و رشوه و تبعیض و سرقتها و زور گیری ها...رخ می دهد از سوی پلیس با چنین اقتداری پیگیری نشده است. وحال آنکه نوجوانان  وسرمایه های ملی و اجتماعی ما بخاطر بد سلیقگی ویا بهتر گفته شود به نشانه اعتراض علیه گرانی ها وتورم ومضایقات اقتصادی و ناراستی های موجود و وجود تبعیض ها و تعارضات شعاری ، از پوشش کامل ودلخواه ما استنکاف می ورزند. را در بد ترین حالت نسبت به خود دلیر و مقاوم کرده ایم.
و بااین رفتاربیشترین ضربه را به انسجام‌ملی و حاکمیت و مشروعیت ملی نظام و شرع متین اسلام  وارد کرده ایم.
 رفتاری که آب به آسیاب مخالفین عفاف وحجاب  می ریزد و تمام وکمال وبدون هیچ هزینه ای به اهداف پلیدشان نایل می شوند .

کمی درنگ وتدبر لازم است تا باپختگی بیشتری به سمت ساختار سازی فرهنگی و حقوق شهروندی جامعه حرکت کنیم.
والی الله المصیر
حمیدرضاابراهیم زاده
اول مرداد۱۴۰۱


تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصار مولف محفوظ می باشد

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

سنت و مدرنیته در اسلام

دوشنبه, ۳ مرداد ۱۴۰۱، ۰۶:۳۰ ق.ظ

 

 

 

سنت و مدرنیته  در اسلام

تعریف جامعی که از سنت شده است:

سنت  باور یا رفتاری است که در یک گروه یا جامعه از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود،  و دارای معنای نمادین یا اهمیت ویژه‌ای است و ریشه آن به گذشته برمی‌گردد. تعطیلات عمومی و نیز لباس‌های غیرمنطقی اما به لحاظ اجتماعی معنی‌دار (مانند کلاه‌مویی که قضات در برخی کشورهای غربی در دادگاه‌ها بر سر می‌گذارند) نمونه‌های بارزی از سنت هستند. حتی هنجارهایی نظیر سلام و احوال‌پرسی کردن نیز سنت تلقی می‌شوند. سنتها می‌توانند در طول هزاران سال به حیات خویش ادامه دهند یا اینکه گسترش پیدا کنند. در عین حال سنتهایی هم هستند که به دلایل سیاسی یا فرهنگی در طول مدت کوتاهی ایجاد شده‌اند. /تعریفی است موضوع سنت

ودرتعریف مدرنیته هم آمده است که:

دوران نوین، دوران مدرن یا مدرنیته (به لاتین: modernity) به جامعهی نوین اطلاق می‌شود. مدرنیته دوره‌ای تاریخی است که بین سده پانزدهم میلادی تا سده بیستم را در بر دارد و واجد جنبش‌های متعدد فرهنگی و عقلانی است.

اما سنت های الهی  نیز درقرآن اینگونه تعریف شده اند:

سنت در لغت یعنی راه، روش، طریقت و دستور؛ سنت از ماده «سَنَّ یَسُنُّ جمع آن «سُنَن» است. بنابراین، تعریف لغوی سنت الله یا سنت الهی؛ یعنی راه و روش خداوند، و دستور خداوند. سنت الهی در اصطلاح عبارت است از: روش خداوند در اداره نظام هستی و موجودات.

سنت الاولین در قرآن شامل حقوق خدا بر انسان وکاینات است.

«سُنَّةَ مَنْ قَدْ أَرْسَلْنا قَبْلَکَ مِنْ رُسُلِنا وَ لا تَجِدُ لِسُنَّتِنا تَحْویلاً»؛ سوره اسرا 77

 این سنت (ما در مورد) پیامبرانى است که پیش از تو فرستادیم و هرگز براى سنت ما تغییر و دگرگونى نخواهى یافت.

سنت آفرینش.سنت مرگ. سنت هایی همچون آفرینش جهان پس ازمرگ. و پلن و نقشه ی هستی.تکامل بشر و بسیاری از موضوعاتی چون توحید. نبوت و معاد  هیچ تبدیل وتغییری در آن راه ندارد

که فرمود: سنت الله فی الذین خلو ا من قبل  ولن تجد لسنت الله تبدیلا / سوره احزاب 62

و  درباره نبوت پیامبر اسلام وشیوه ی دعوتش ورسالتش می فرماید:

ما کان علی النبی من حرج فیما فرض الله له سنت الله فی الذین خلو من قبل وکان امر الله قدرا مقدورا / احزاب38

واقعیت این است که خدا وند رسالت رسول  کرم یا پیامبر مدرن اسلام را با مسیح (ع)در یک راستا سنت خود می داند

و مهندسی کارخود را قدرا مقدورا می داند.

این یعنی پایه های تکامل سنت خدا به واسطه گذار تاریخ وزمان از کلیم به مسیح واز مسیح به احمد...

 اما بسیاری  ازسنت های اجتماعی که از مهندسی خدا شعبه می شوند. اغلب با مقتضیات زمان همراهند

حتی رسول اسلام هم با لحاظ مقتضیات تکامل زمان و مهندسی خدا رسالتش امضا شد.واینگونه سنت های اجتماعی باپذیرش مقتضیات زمان نو و مدرن می شوند

مثلا ازدواج سنت پیامبر اسلام است که فرمود هر که به آن علاقمند باشد ازمن وهرکه از آن رویگردان باشد از من نیست و...

رسوم ازدواج از زمان رسول خدا تاکنون دچار بسیاری از افت وخیزهای مقتضیات زمان مدارانه قرار گرفت.  درحالیکه

ازدواج سنت الهی ولایتغیر هست.

شاکله ی ازدواج این است مردی از زنی که در قباله ازدواج کسی نیست خواستگاری می کند وبا لحاظ مدت ونوع ازدواج وتعیین مهریه  ازدواج  شکل  می گیرد و سنت را می پذیرد.

الباقی می شود حواشی که ازحالت سنتی  به حالات مدرن  درحال تغییر است

 بله بران و قند شکنی وانواع واقسام فرهنگهایی که رخصوص مراسم ازدواج وجود دارند همه وهمه میشود  حاشیه یک ازدواج که ازمتن اصلیش هم  پررنگ ترشده است و ازدواج را از حییز آسانی اش ساقط کرده است آن روزها بمجرد قبول زوجیت و خواستگاری  زمانی برای یک مراسم آسان  انتخاب می شد وعملا زوجین به زندگی مشترک وارد می شدند  و مسئولیت های آن را می پذیرفتند . اما امروزخود بله برانش  با دعوت همه ی خدم وحشم نهایتا با رستوران   و...روبروست

دراین کشاکش نیزبسیاری از سنتها ی اجتماعی در تکامل زمان  به تحلیل می روند و دچار فرسایش می شوند.

مثل مراسم  حمام دامادی  در حمام عمومی . که تقریبا از مد افتاده و دچار تغییر وتحول شده  است.

اما شاکله ی ازدواج خراب نمی شود

ولی داشتن خونه ی شخصی وماشین برای داماد میشه رسم جدید!

حالا بازخوردها و فرسایش  رسوماتی مانند ازدواج در جای خود نیاز به جستجو ی بیشتری دارد.

همه شما فرایند این تجدید وتحویل وتبدیل سنت ها را می دانید و به آسانی آن را درک می کنید

مدرنیته مزاحم ومبطل شاکله و ستون سنت ها نیست.

بلکه بخاطر مقتضیات نو آورانه وسرعت وشتابش با تفاوتهایی همراه است و اقبال عمومی بیشتر و برتری دارد.

همین  تکنولولوژی مدرن  2018 درسال2025 کم کار برد و یا ناکار آمد  می شود همچنانی که در دهه ی اخیر وقایعی به سرعت پدیدهای سابق را تکمیل کرد.

مثلا برید یا پست چاپار با پست نامه وتمبر  ترمیم شد.اما پیامک تقریبا  بساط  نامه های کاغذی را  جمع کرد

وبه زودی پیام رسانان و نامه های جدیدی  می آید که به نوشتن و اینترنت نیاز نیست...

اما اصل ارتباط ونامه هست.زیرا انسان به ارتباط سریع و آسان نیازمند است.

فرایند تبدیل وتحویل وتغییر وگذار از چاپار به پست.تلگراف. پیامک. تلگرام و.... به وسیله ی بلوغ  انسانیت و زمان شکل گرفت.

با ظهور هیچکدامشان عنصر ارتباط باطل نشد.

درموضوع رسالت انبیای الهی  و پدید آمدن ادیان نو وضع به همین منوال بوده است.

همچنانی که با ظهور حضرت مسیح  خدا پرستی باطل نشد و با ظهور نبی اکرم  وجاهت توحید عیسوی  و رسالت انبیای خلف باطل نشد بلکه شاخه ی تازه ای بر درخت بالنده ی جهانبینی الهی جوانه زد و  قامت درخت  را به علو کشانید.

که حضرت حق فرمود: والذین یومنون  بما انزل الیک و ما انزل من قبلک بالاخره هم یوقنون. /سوره بقره 4

آمن الرسول  بما انزل الیه من ربه والمومنون کل آمن بالله و ملائکته وکتبه و رسله لانفرق بین احد من رسله وقالوا سمعنا و اطعنا غفرانک ربنا و الیک المصیر/ سوره بقره285

باور به پیامبر و رسولان قبل از او لازمه مسلمانی ماست.

بقول مولانا :  چون ک صدآید نود هم پیش ماست          نام احمد نام جمله انبیاست

بنابراین برای همراهی با مقتضیات زمانی وحضور انسانی کامل دین مدرن هم بایدمقتضیات پذیر باشد.

و اسلام مدرن هم  درپیرو مقتضیات زمان جریان می یابد.

فقه پویای شیعی در واقع مدرنیته ای است در هرم پروتستانیسم و...

 اما دراصول؛ توحید ونبوت ومعاد هیچ تغییری ایجاد نمی شود.

اینها رگه های طلای فهم وباورند

فرایند گذار سنت ومدرنیته در مذهب وگذار از سنت به سمت تکامل کرامت انسان  در واقع نیاز بشر روز است.

  کسی نمی تواند بخدا کافر باشد و به دنبال تکامل و صیانت از کرامت انسان هم باشد.

ادیان همه یکی هستند. و یکی پس از دیگری درجه ی تکاملش بیشتر است. دوره لیسانس نافی دوره کاردانی یا دیپلم به پایین نیست بلکه مکمل و باعث رونق و علو  آنان است.

نقدی هم برگذشتگان نیست زیرا آنچه را که گذشتگان کامل و راستین ما انجام دادند درآن زمان بهترین  عملکرد وکردار متقارن با شرائط آن روز بوده است.

حتی اگر به کسی که درجه ی دکترا دارد بگوییم شما دیپلم تان را بد گرفته اید.این حرف در واقع نقدی نا کار آمد است.چون چیزی را عوض نمی کند

و مدرنیته بلوغ سنت ها ست.

به همین نسبت تمدن های بشری یکی پس از دیگری پیشرفته تر و سازمان یافته تر گردید ند

مدنیت انسان به تدریج شکل گرفت وانقلاب ها پس از دیگری باعث رونق و رفاه انسان گردید

انقلاب کشاورزی در بابل

انقلاب مسکن وشهر نشینی دربین النهرین

انقلاب صنعتی در اروپا

و اکنون  انقلاب رسانه ای بر پایه ی اطلاعات و آموزش رایگان به همه ملت ها به ثمر رسیده است و درحال تکامل است.

هرکدام پس از دیگری بار سنگینی را بردوش گرفتند تا انسان نخستین به انسان خلاق فعلی مبدل شود.

در نگاه اسلام این رشد و بلوغ  ازجانب  خلاقیت خداوند به انسان منتقل گردیده است.

  ذات اقدس ربوبی دو صفت دارد :

یکی  صفت ذاتی اوست که کسی نمی تواند به آن متمثل گردد و یا درکسی تجسم نمی یابد مثل یکی بودن. نیاز به والدین و زن وفرزند وخواب و خوراک نداشتن و نامیرا بودن و...

صفاتی همچون:  احد.صمد. لم یلد ولم یولد و...

اما صفات فعلی خدا درانسان قابل تجلی است.

مانند :شکیبا بودن. مهربان بودن. دانشمند بودن. آفریننده بودن و...

الصبور. الجمیل. الرازق. العلیم. الرحمان  و..

که خلاق نیز  صفت فعلی خداست و در انسان قابل تجسم است. و انسان بااین صفت حضرت خلاق  به مدرنیته دست یافت .

نقش سنت و مدرنیته در توسعه یافتگی

هیچ جامعه ای به خودی خود توسعه یافته نمی شود مگر با  دقت در بستر سازی و پدید آوردن زیر ساخت های لازم  و آموزش  هدفمند و پویا و همگانی مردم برای پذیرش توسعه ی همه جانبه.

و بی تردید عرصه ی توسعه جامعه ایرانی به لحاظ دارابودن مجموعه مختصات و قابلیت های خودش .متفاوت با جامعه سوئدی وفنلاندی و...است.

زیرا بسترهای فرهنگی  و ساختار بومی و زیست محیطی این دو متفاوت است.

چشم انداز توسعه جامعه ی اروپایی با تکیه بر باورها وفرهنگش محقق می شود. به همین روال چشم انداز توسعه ی جامعه ی ایرانی با  پشتوانه ی باورها وآموزه های ملی و مذهبی ایرانیان محقق خواهد شد.

در کاتالوگ باورهای ایرانی، شما پندار نیک .گفتار نیک و رفتار نیک را می بینید.

در باور راستینمان در قرآن و آموزه های دین اسلام هم جمله ی ؛  "قولوا  لناس حسنا " را داریم.

آیات و نشانه ها یی همچون :

لا یغتب بعضکم بعضا

لایسخر قوم من قوم

لا تجسسوا

لاتقربو الزنا

لا تقربوا مال الیتیم

لا تاکلو االربا

ولا تقتلوا اولادکم

لا تنابزوا بالالقاب

ولا تقف مالیس لک به علم . و..... را داریم

همه ی  لا ها ولن های قرآن  برای رعایت حقوق بشر ویا حق الناسی است که خداوند برای رعایت حدود وحریمش در قرآن کریم و تمام  ادیان وآموزه های انبیا به آن تاکید داشته است.

اگرچه  غالب این آموزه ها ازمرحله ی شعار به کردار و رفتار درهمه ی جوامع توسعه یافته ی دنیا و جوامع  مدرن دنیا مانند سوئد و بلژیک وفنلاند وسویس وهلند ودانمارک و... کشیده شده است .  ولی رسوب باورها و آموزه های قرآنی در جوامع اسلامی و جامعه ایرانی بخاطر عدم التفات به آموزه های دینی و بد باوری و توهم دانایی و یا بهتر باید گفت؛ ناباروری باورهایی که  لازمه ی توسعه فرهنگی ماست کمتر به آن توجه می شود.

اگر در سنگاپور علت حجم بالای مبادلات تجاری اش با کشورها. رتبه ی دانشگاهی اش نسبت به ملل دیگر را به دقت رصد کنید ، می بینید هزینه ی زیادی را برای باروری باورهایشان و یا توسعه پذیری جامعه ی خود داده اند.

به باورهایشان جامه ی عمل پوشاندند و هزینه های لازم را برای رسوب باورهایشان درجامعه پرداخت کردند .

آموزش وپرورششان محور توسعه است. باورها وسنت های دگرگون ناپذیرشان و آموزه های مدنی شان با ظرافت در کتب درسی شان چیده شده است.

این عمل  به باورهاست که آنان را توسعه پذیر کرده است.و ارتشا ودزدی وخیانت وجرم وجنایت وتبعیض وتورم وطلاق وضریب جینی شان را کنترل و یا کم کرده است

درجوامع مدرن وتوسعه یافته ؛ شاخص رشد اقتصادی و علمی آنان به با فرهنگی شان گره خورده است.

تخلفات درقوانین رانندگی شان با رشوه و اغماض بخشیده نمی شود.کسی جرات تقلب وتخلف و رشوه  ودله دزدی ندارد.

ویژه خواری وتبعیض جایگاهی در جوامع توسعه یافته ندارد.

عیوبی که در جوامع توسعه نیافته می بینیم از بد باوری و توهم دانایی  مردمان وحکام این جوامع است

جاه طلبی و توهم دانایی بلیه ای است که همچون بیماری  صعب العلاج  بر جان عزت و نجابت وحمییت  ایرانیان افتاده است.

خداوند در قرآن توسعه ناپذیزان را اینگونه معرفی می کند:

الم تر انهم فی کل واد یهیمون . انهم یقولون مالا یفعلون.

آیا ندیدی آنان در هر سرزمینی  در توهم خویش سرگردانند؟؟

آنان شعار می دهند از عمل وکردار خبری نیست. /شعرا226

ان الله لا یغیرما بقوم حتی یغیروا ما با نفسهم .. /رعد 11

بی تردید  خدا وند خواهان دگرگونی کسانی نمی شود که خود را به خواب وتوهم زده اند .بلکه خودشان باید بجنبند وبا شتاب به سمت پویایی و تکامل  حرکت کنند. وخدا راهنمای کسانی است که از خود هزینه می کنند. جان. مال. آبرو و...انسانهای راستین و پیام آوران بسیاری برای تکامل  وکرامت انسان هزینه شد.

برای مدرن شدن وتوسعه یافتگی  انسانها پیامبران  و  امامان کشته شدند...

چشم پیر تاریخ چه فجایعی را بچشم دید تا انسان به این مرحله از کرامت ورشد برسد.

بااین حال انسانیت هنوز هم به بلوغ نرسیده است

جنگ های مذهبی پایه ی همه منازعات دنیا.جنگ نفت وآب و... برای منافع گروههای ویژه خوار هنوز هم کابوس کودکان جهان است.

مدرنیته یعنی  هوشمندی وهدفمندی در پذیرش همه مقتضیاتی که به کرامت انسان عزت می بخشد  نه اینکه اورا به تحجر بکشاند.پایبندی به سنت های قویم هرگز انسان را به تحجر نمی برد بلکه چشم انداز اوست برای رسیدن به تکامل وتعادل وتوسعه.

قرآن کریم  به عنوان معجزه پیامبر آخر الزمان به نبی اکرم کرامت شدو قرآن کتابی است که نماد دانش محسوب می شود. و در حقیقت دانش نیاز و پاسخگوی تکامل و توسعه یافتگی همه ی امت ها وملت های دنیا است.

ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین. / آیات دوم وسوم سوره بقره

کتابی که درآن تردیدی نیست و روشنگر پارسایان است.

پارسایان درواقع زیرکانی هستند که همه ی جوانب احتیاط خود را برای گذر سالم ازمسیر تکامل وگذار زندگی شان به خرج می دهند تا در تکامل وصلابت شان خدشه ای وارد نشود.

همه ی آنچه که قرآن می گوید برای بشر مدرن امروز بنیان آرزوهایش است. شالوده ی حرکت هایش است. آنچه این کتاب برای عزت انسان می گوید ؛ درواقع  راهگشا و پیام و فصل الخطابی برای تکامل اوست.

والی الله المصیر

حمیدرضا ابراهیم زاده

دوازدهم فروردین 1397

 

* تمامی حقوق مربوط به این اثردرانحصارمولف محفوظ می باشد

  • حمیدرضا ابراهیم زاده