دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

قرآن یعنی دوستت دارم

پنجشنبه, ۹ فروردين ۱۴۰۳، ۱۰:۵۶ ب.ظ

 

 

 بسم الله الرحمن الرحیم

 

بی تردید قرآن راهنمای  ( کاتالوگ) روشنگر برای فهم بشر نسبت به خود وهستی وآفریننده ی خود است

قرآن دیوان عاشقانه ی خدا برای بشریت است که بر قلب نازل شد .

خداوند به انسان عشق ورزید واورا به نمای خود ساخت. وقلب اورا خانه خود پنداشت.

همه قلبها حرم خداهستند.

بقول امام صادق : القلب حرم الله فلاتسکن ...

حب ودوستی از راه مغز وعقل پدید نمی آید بلکه دوست داشتن فقط کار قلب است

وقلبهاهستند که درک کننده عشق ومودتند و پذیرای امر ربانی هستند

همواره عقلها حسابگر وناچیزند ودر پذیرش امر بزرگ بسیار ناچیز وعاجزند

این قلب است که به وسعت اقیانوس های جهان جا دارد و نادیدنی ها را درک می کند.

قرآن با قلبها سر وکار دارد

عقلها برای پذیرش فهم قرآن بدلیل توسعه نیافتگی وتکامل نیافتگی  محدود وحسابگراست

 وازاین رو در این مقطع مغزها با قلبها در تضادند.

حب ومودت از ازل با وجود انسان عجین بوده است. وانسانها فقط از این راه مطیع ورام عاشق خود می شوند

برای معشوق تسلیم شدن وتمکین عاشق اصل وفا داری وعشق متقابل ولذت های نامحدود است.

حقیقت اسلام تسلیم شدن است

بقول معصوم: الاسلام هوالتسلیم

معشوق خوب وزیبا روش وخوشرو باتسلیم وتمکین عاشق دوست داشتنی تر وماندنی تر می شود.

محور مهندسی اسلام وهمه ی ادیان الهی برپایه ی محبت وحب است

پروردگار عاشق پیشه  به واسطه ی حب ومودت خویش  آفرینش انسان و به تبع آن کائنات وعالم ایجاد را اراده فرمود

حضرت دوست بخاطر نیاز معشوق همه هستی را درتصرف او قرار داد.

واورادر زمین وزمان  مکنت داد

میل واراده ی ذات اقدس ربوبی ،نسبت به انسان نسبت حبیب ومحبوبی است.خداوند عاشق و دوست انسان است.

اورا به زیباترین وجه وبهترین صورت آفرید

وَصَوَّرَکُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَکُمْ وَرَزَقَکُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ ۚ ذَٰلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ ۖ فَتَبَارَکَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ [غافر٦٤]

وبرای همین درکالبدش از روح خود براودماند

فَإِذَا سَوَّیْتُهُ وَنَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِینَ ﴿ص: ٧٢﴾

و انسان فی نفسه روح الله است.

پروردگار هرگزتمایلش را نسبت به انسان مخفی نکرد واز شدت حب به انسان اورا جانشین خود ساخت و حتی دستور داد سجده اش کنند!

وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِیهَا مَن یُفْسِدُ فِیهَا وَیَسْفِکُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ قَالَ إِنِّی أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ ﴿البقرة: ٣٠﴾ 

بنابرین حاکمیت قلب برهستی محرز است.که درک کننده ی تجلیات ولذت های فوق حیوانی است

میل به جاودانگی وعشق ورزی وایثار ومروت و... فقط از راه قلب انسان قابل درک و التذاذ است

*وحی بر قلب پیامبر نازل شد .

 قلبها پذیرای توحید ورسالت  انبیا هستند وعقلها در تضاد 

قلب پیامبر بیت المعمور است وازاین جهت این خانه جز مهبط وحی چیز دیگری نیست

رسول خدا هیچگاه از میل وتمنای درونی اش جمله ای نگفت هرچه فرمود ازوحی بود ویا به وحی متصل بود

و ما ینطق عن الهوی .ان هو الا وحی یوحی -  سوره  نجم 3و4

اگر غیر ازین می شد هشداری برای او واهل باور ازجانب خدای رحمان ترسیم شده است:

وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَاعِرٍ ۚ قَلِیلًا مَّا تُؤْمِنُونَ [٦٩:٤١]

و گفته شاعری نیست، امّا کمتر ایمان می‌آورید!

 وَلَا بِقَوْلِ کَاهِنٍ ۚ قَلِیلًا مَّا تَذَکَّرُونَ [٦٩:٤٢]

و نه گفته کاهنی، هر چند کمتر متذکّر می‌شوید!

 تَنزِیلٌ مِّن رَّبِّ الْعَالَمِینَ [٦٩:٤٣]

کلامی است که از سوی پروردگار عالمیان نازل شده است!

وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِیلِ [٦٩:٤٤]

اگر او سخنی دروغ بر ما می‌بست،

 

لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْیَمِینِ [٦٩:٤٥]

ما او را با قدرت می‌گرفتیم،

ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِینَ [٦٩:٤٦]

سپس رگ قلبش را قطع می‌کردیم،

 

فَمَا مِنکُم مِّنْ أَحَدٍ عَنْهُ حَاجِزِینَ [٦٩:٤٧]

و هیچ کس از شما نمی‌توانست از (مجازات) او مانع شود!

 وَإِنَّهُ لَتَذْکِرَةٌ لِّلْمُتَّقِینَ [٦٩:٤٨] واین قطعا یادآوری وگوشزدی برای پارسایان است

·         ونبی اکرم اگر تحریف ویا اشمئزازی هم در حرکت رسالت پیش می آورد

وَلَوْلَا أَن ثَبَّتْنَاکَ لَقَدْ کِدتَّ تَرْکَنُ إِلَیْهِمْ شَیْئًا قَلِیلًا [١٧:٧٤]

و اگر ما تو را ثابت قدم نمی‌ساختیم (و در پرتو مقام عصمت، مصون از انحراف نبودی)، نزدیک بود به آنان تمایل کنی.

إِذًا لَّأَذَقْنَاکَ ضِعْفَ الْحَیَاةِ وَضِعْفَ الْمَمَاتِ ثُمَّ لَا تَجِدُ لَکَ عَلَیْنَا نَصِیرًا [١٧:٧٥]

اگر چنین می‌کردی، ما دو برابر مجازات (مشرکان) در زندگی دنیا، و دو برابر (مجازات) آنها را بعد از مرگ، به تو می‌چشاندیم؛ سپس در برابر ما، یاوری برای خود نمی‌یافتی!

 

وَإِن کَادُوا لَیَسْتَفِزُّونَکَ مِنَ الْأَرْضِ لِیُخْرِجُوکَ مِنْهَا ۖ وَإِذًا لَّا یَلْبَثُونَ خِلَافَکَ إِلَّا قَلِیلًا [١٧:٧٦]

و نزدیک بود (با نیرنگ و توطئه) تو را از این سرزمین بلغزانند، تا از آن بیرونت کنند! و هرگاه چنین می‌کردند، (گرفتار مجازات سخت الهی شده،) و پس از تو، جز مدت کمی باقی نمی‌ماندند!

 

سُنَّةَ مَن قَدْ أَرْسَلْنَا قَبْلَکَ مِن رُّسُلِنَا ۖ وَلَا تَجِدُ لِسُنَّتِنَا تَحْوِیلًا [١٧:٧٧]

این سنت (ما در مورد) پیامبرانی است که پیش از تو فرستادیم؛ و هرگز برای سنت ما تغییر و دگرگونی نخواهی یافت!

بنا براین نص وحی  به  قلب پیامبر نازل شده است واز همین روی از  قلب انسان  برای پذیرش امررحمانی وحی بهره گرفته    است

قُلْ مَن کَانَ عَدُوًّا لِّجِبْرِیلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَىٰ قَلْبِکَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقًا لِّمَا بَیْنَ یَدَیْهِ وَهُدًى وَبُشْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِینَ ﴿البقرة: ٩٧﴾

وَمِنَ النَّاسِ مَن یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیُشْهِدُ اللَّهَ عَلَىٰ مَا فِی قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ ﴿البقرة: ٢٠٤﴾

مَا أَصَابَ مِن مُّصِیبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَمَن یُؤْمِن بِاللَّهِ یَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ ﴿التغابن: ١١﴾

إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَذِکْرَىٰ لِمَن کَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَهُوَ شَهِیدٌ ﴿ق: ٣٧﴾

وَاصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ الَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِیِّ یُرِیدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَیْنَاکَ عَنْهُمْ تُرِیدُ زِینَةَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِکْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَکَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا ﴿الکهف: ٢٨﴾

پیامبر شاعر ودیوانه  نیست

  وَیَقُولُونَ أَئِنَّا لَتَارِکُو آلِهَتِنَا لِشَاعِرٍ مَّجْنُونٍ ﴿الصافات: ٣٦﴾  

 أَمْ یَقُولُونَ شَاعِرٌ نَّتَرَبَّصُ بِهِ رَیْبَ الْمَنُونِ ﴿الطور: ٣٠﴾  

 وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَاعِرٍ قَلِیلًا مَّا تُؤْمِنُونَ ﴿الحاقة: ٤١﴾

 

        مسلما هیچ پیامبری دیوانه نیست

 

(1) وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ ﴿القلم: ٥١﴾  

(2) کَذَٰلِکَ مَا أَتَى الَّذِینَ مِن قَبْلِهِم مِّن رَّسُولٍ إِلَّا قَالُوا سَاحِرٌ أَوْ مَجْنُونٌ ﴿الذاریات: ٥٢﴾  

(3) کَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ فَکَذَّبُوا عَبْدَنَا وَقَالُوا مَجْنُونٌ وَازْدُجِرَ ﴿القمر: ٩﴾  

(4) وَقَالُوا یَا أَیُّهَا الَّذِی نُزِّلَ عَلَیْهِ الذِّکْرُ إِنَّکَ لَمَجْنُونٌ ﴿الحجر: ٦﴾  

(5) فَذَکِّرْ فَمَا أَنتَ بِنِعْمَتِ رَبِّکَ بِکَاهِنٍ وَلَا مَجْنُونٍ ﴿الطور: ٢٩﴾  

(6) قَالَ إِنَّ رَسُولَکُمُ الَّذِی أُرْسِلَ إِلَیْکُمْ لَمَجْنُونٌ ﴿الشعراء: ٢٧﴾  

(7) وَیَقُولُونَ أَئِنَّا لَتَارِکُو آلِهَتِنَا لِشَاعِرٍ مَّجْنُونٍ ﴿الصافات: ٣٦﴾  

(8) فَتَوَلَّىٰ بِرُکْنِهِ وَقَالَ سَاحِرٌ أَوْ مَجْنُونٌ ﴿الذاریات: ٣٩﴾  

(9) ثُمَّ تَوَلَّوْا عَنْهُ وَقَالُوا مُعَلَّمٌ مَّجْنُونٌ ﴿الدخان: ١٤﴾  

(10) مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّکَ بِمَجْنُونٍ ﴿القلم: ٢﴾  

(11) وَمَا صَاحِبُکُم بِمَجْنُونٍ ﴿التکویر: ٢٢﴾

  

همواره عقلا بزرگترین نقادان رسالت وبعثت انبیا هستند.

 وچون درک ورهیافتی نسبت به امرقلبی ندارند بی شک با ترازوی عقل به مصاف قلب می شتابند

وحاکمیت قلب را بر بدن وهستی را نمی پذیرند واز اینکه قلب از سلطه وحاکمیتشان خارج نشود  به شدت برآن هجمه می آورند .نزاعها وستم ها بر اهل دل روا می دارند....

واهل دل را مجنون  وشاعر پیشه می خوانند.

دراین گذاربحث های کلامی بوجود آمد. طماعان  به اعتبار ظاهرگرایان به اقتدار رسیدند

 به تبع نیاز ظاهرپرستان متنسک؛ اسلام خشن تاسیس شد.

وازهمین مقطع پای سیاستگزاری های دین مدارانه  برای محدود کردن کرامت انسانی بازشد

وآنهایی که معنا واصالت اسلام وکرامت انسان را درنیافتند  اجبارا یا کراهتا یا تعصبا از راه های خشک مغزی وارد حوزه ی سیاستگزاری های  دین ودینداری شدند

وبه پیروی ازمباحث  کلامی  بایدها ونبایدها وبازدارنده های خشن نیز از لابلای این مسائل وارد جرگه دینداری گردید. وفتاوی محارب هم برای دفاع وهجمه پدید آمد.وبعضا انسان درخدمت منادیان جدید دینی قرار گرفت.

مال وجان وناموس انسان به فتوای همین منادیان نامنزه به مخاطره افتاد وبه نام اسلام جنگها شد.سرها بریده شد.زندانها پراز بی گناهان شد ناموسها هتک شد.اموال تصرف شد و....

از آنطرف عقل گرایان تلاش کردند تا علتهایی برای ایجاب ووجوب شرایع بیابند.

درصورتی که شریعت واحکام الهی  با ابزار عقل قابل درک واثبات نیست بلکه با عنصر قلب پذیرفته شده وبا عرفان وبینش فطری بشر منطبق است

همه ی آداب ومناسک شریعت زیر بنای درک وحلقه ی اتصال به معرفت وفهمیدنی های هستی است

سلوک طریقت برای وصول به حقیقت است.

همه ی ریاضت ها واجرای احکام والتزام به فروعات دینی برای جسم وروح بشر به مثابه سمباده کشیدن وغبارروبی است برای جلب وجذب تجلیات الهی ودرک جلال وجمال قدسی پروردگار. انسان وهستی است

حاکمیت محرز قلب بر بدن وروح وهمه هستی باعث شده استتا قرآن  برقلب انسان فرود بیاید. همچنان که باران بر خاک تشنه نازل می شود. قلب انسان هم همین عطش را نسبت به محبت عاشق راستین خود دارد

اگر قلب را آلوده به زخارف  نکنیم قلب انسان تا ابد الاباد زنده می ماند اما عقل حسابگر تا ابد الاباد حیران ومجهول می ماندوخیلی زود به هجمه ی توفان نسیان وبحران تسلیم می شودوزوال عقلی انسان را درحوزه معنوی ازحیز انتفاع خارج می کند ومحجور وجامد می شود

بااین حال حتی  قلب هرمحجوری می تواند پذیرنده ی محبت  وعشق نسبت به همه افراد باشد.وحتی دلخوشی هایش را بازیابد وبااینکه به از عنان عقل گریخته است به راحتی به حاکمیت قلب تن می دهد...

بااین نگاه دریافت ما از ادیان خدمت گزاری برای انسانیت است.بعثت و رسالت انبیا رنج های اولیای خدا فقط برای هویت کرامت انسان بوده است.کرامت انسان باعث خلقت ایجاد دوعالم گردیده است. انسانی که معشوق خداست.

وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا [اسرا:٧٠]

: ما آدمی زادگان را گرامی داشتیم؛ و آنها را در خشکی و دریا، (بر مرکبهای راهوار) حمل کردیم؛ و از انواع روزی های پاکیزه به آنان روزی دادیم؛ و آنها را بر بسیاری از موجوداتی که خلق کرده‌ایم، برتری بخشیدیم.

 نکوداشت حرمت معشوق پروردگار برای همه موجودات لازم الاجراست

وکل ادیان وکتابهای آسمانی دیوان عاشقانه خدا برای بشر است

از پیامبر اسلام داریم که فرمود:هل الدین الا الحب؟

آیا دین جزعشق است؟!!!

حب ومودت وعشق ؛ عصاره دین اسلام است. ودر یک کلمه قرآن کتاب دوستت دارم است

حمیدرضاابراهیم زاده

                                                                 تهران- 6 شهریور  1393

 

تمامی حقوق این اثر درانحصار مولف است

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۶)

  • خرید خانه در آلانیا
  • خیلی خوب و عالی بود

    پاسخ:
    متشکرم.سلامت باشید
  • مدیر سایت کانون مهدویت
  • سلام ،بسیار خوب بود ، در این راه ثابت قدم بمانید یاحق
    پاسخ:
    سلام وسپاس از مهرتان/ امیدوارم در پرتو مهر   قرآن همواره محفوظ .سربلند بمانید
    با سلام و ادب
    استاد ابراهیم زاده مطلب بسیار مفید و ارزشمند است متشکرم
    قلب(حرارت و حرکت) و عقل (هدایت و روشنی )دو کانون در وجود ادمی است عقل در سه مورد یعنی دل، عشق و حیرت واپس زده است و با دو تا چهار تاجواب نمی دهد
    در مقابل داریم وقتی گناه را در قران می آورد " فی قلوبهم مرض" و داوی این ذنب را استغفار نامیده است و به توضیح کوتاه : تهذیب نفس با عقل و ایمان 
    در تشریح این مطلب در صورت تمایل همراهی نمایید
    پاسخ:
    عقل وقلب
    عقل از عقال است ونگاهبان احساسات .کارش تقید دادن ودربند کشیدن ومحدوده ساختن وبایدها ونبایدها گفتن است  وبرای روشمند کردن مواجهات وکردارها وبرای مصلحت طلبی وسلامت گزینی بدن واقتدار روح  نقش نظارت استصوابی رابر عملکرد اعضا  ایفا میکند
    قلب ودل حاکم بلا منازع بدن واعضا وجان وجانان است. با هرچه که رنگ تقید پذیرد مخالف است. عقل ونقل همواره با سلایق وعملکرد قلب درستیزه اند
    اما هنگامیکه قلب مطیع عقل شود با او دوست وهمگن وقرین میشوند
    عمدتا انسانها در پیروی از عشق به قلب تکیه می کنند کسی نداریم بامغز عاشق شده باشد
    قرآن هم بر مغز نازل نشد بلکه بر قلب فرود آمده است. وعقل ونقل مشرکین درمصاف با وحی منزل بوده است.
    انقلابات درونی وروحی  به سرکردگی قلب آغاز می شوند اما عقل ونقل نه تنها ازاین انقلابات استقبال نمی کنند بلکه با آن مبارزه هم میکنند
    گناهان اغلب عقلی هستند. تمرد شیطان از منطق وعقل حسابگر او بود
    شیطان خرد اندکش را با دو دو تا چهارتا کنار هم چید وگفت نمیشود براین بدبوی نهیف پست سجده کرد.
    فرشته ها هم از روی تردید پرسیند بااینی که خونریز وفساد آوراست کنار بیاییم؟
    خداوند هم گفت: اما من چیزایی میدونم که شما نمی دونید....
    غالب جرایم وبزه ها هنوزهم که هنوزه عقلی بررسی می شوند جرم دل فقط عاشق شدن ودوست داشتن است. اگر کسی نامشروع کسی را دوست داشت بازهم به عقلش اتکا داشت. قلب واقعا عشق نامشروع  وموهن ندارد
    -دزد برای پریدن از دیوار وبرداشتن مال دیگران اول فتوا می دهد که لازم است  وبرای خودش حق می تراشد بعد می دزدد
    -قاتل هم به فتوی  عقل خودش جان کسی را می گیرد
    -توهین کننده وغیبت کنند ونمام هم به فتوای چشم وزبان و گوش وعقلش این غلط را می کند
    - کار دل پذیرش امر آسمانی وحب شدید است
    لوکان...لوشق قلبی
    ایمان وباور عشق آدم هست
    گناهان قلبی عمدتا با فشار عقلی به سراغ آدم می آید وبا همین ندامت واستغفار جمع می شود
    چشم وگوش جاسوس دل محسوب می شوند
    قلبی که جاسوسش خراب باشد آشیانه ی فساد می شود
    عقلی که حامی قلب آرام ومطمئن نباشد محکوم به نیستی است
    دیوانگی ازاین منظر برای اهل دل باصفا است.

    خدا همان معشوقی ست که عاشق بود
    قرآن
    یعنی
    دوستت دارم
    و دوستت دارم هایی که خدا در مقام عاشق  به بنده اش  می گوید باید بی بدلیل و بی نظیر  باشد و هیچ عاشقی را یارای ابراز این شدت محبت وعمل بدان نیست مگر آنکه خود برای معشوقش شبیه خالقش شود
      خداست و بنده نوازیش در شایسته ی ستایش
    خدا برای اینکه عشقش را به بنده اش  ثابت کند  در قرآن، این  نامه ی عاشقانه همواره از لطف خود سخن گفته 
    که ای بنده ی من
    من برای تو تواب الرحیم هستم
    من توبه ی پدرت، آدم را پذیرفتم 37 بقره
    و تو به امید این مهربانی و پذیرش از من  می خواهی که  تو و فرزندانت را  فرمانبردار خویش کنم و  توبه ات را بپذیرم 128 بقره
    و تو وقتی مرتکب گناه  می شدی نزد پیامبرم آمدی و از خدا آمرزش خواستی و رسول من برایت آمرزش خواست  چرا که مرا توبه پذیر و مهربان می یافتی 64 نسا
    و من به تو در ازای  توبه ایمان و عمل صالح ات بشارت آمرزش دادم 82 طه
    پس من توبه ی هر که را که بخواهم می پذیرم 27 توبه
    زیرا این منم که توبه ی بندگانش را می پذیرد104 توبه
    پس مرا تسبیح گوی 3 نصر
    غفارالرحیم هستم
    من به رسولم گفتم به بندگانم خبر ده که من آمرزنده و مهربانم 49 حجر
    پس رسولم به امید این بخشش از من تقاضای عفو کرد 16 قصص
    و رسولم به امید این بخشش برای فرزندانش از من طلب عفو نمود98 یوسف
    و به بندگانم که بر زیان خویش اسراف کردند  نوید رحمت و بخشش دادم 53 زمر
    و فرشتگانم را آنگاه که نزدیک بود آسمانها  بر فراز یکدیگر در هم شکنند   واسطه ی بخشش خود کردم تا برای ساکنان زمین آمرزش طلبند  5 شوری
    و من به واسطه ی مهربانیم  برای  عذاب تو مهلت تایین کردم 58 کهف
    زیرا که جز من، خدایی آمرزنده ی گناه  پذیرنده ی توبه هیچ خدایی نیست3 غافر
    نعیم هستم
    باغهای پر نعمت 8 لقمان ، بهشت پر نعمت 56 حج و 65 مائده  و یونس 9 و نعمتهای جاودان  21 توبه، برای تو مهیا کردم
      صاحب فضل عظیم هستم 74 ال عمران و 105 بقره و 21 حدید
    صاحب اجر عظیم هستم 22 توبه
    صاحب فوز عظیم هستم 64 یونس 13 نسا 73 نسا 119 مائده  72 توبه  111توبه 64 یونس 71 احزاب 60 صافات 9 غافر 57 دخان 5 فتح 12 حدید 12 صف 9 تغابن 
    صاحب فوز کریم هستم  11بروج
     ارحم الراحمین هستم151 اعرافو64 یوسف 83 انبیا
    خیر الراحمین هستم 118 مومنون
      صاحب رزق کریم هستم 74 انفال  4 انفال 31 احزاب
    صاحب  اجر کریم هستم
    18 حدید 11 حدید
    صاحب مکان کریم هستم 31 نسا
     وکیل هستم
    بر خدا توکل کن که او کارسازی را کافی ست 81 نسا
    این است خدای یکتا که پروردگار شماست  خدایی جز او نیست پس او را بپرستید  که نگهبان هر چیزی ست 102 انعام
    بر خدا توکل کن  زیرا خدا کارسازی را بسنده است 3 احزاب 48 احزاب
    پروردگار تو برای راهنمایی و یاری تو کافی است 31 فرقان
    و از جایی که گمانش را ندارد روزی اش می دهد و هر که بر خدا توکل کند خدا او را کافی است 3 طلاق
     نصیر هستم
    شما را جز او کار ساز و یاوری نیست 31 شوری
     پروردگار تو برای راهنمایی و یاری تو کافی است 31 فرقان
     حفیظ هستم
    پروردگار من  نگهبان همه چیز هست 57 هود
    ودود هستم
    از پروردگارتان آمرزش بخواهید  و به درگاهش توبه کنید که پروردگار من مهربان و دوست است 90 هود
    او آمرزنده و دوست دارنده است 14 بروج
    مهیمن هستم
    ایمنی بخشم 23 حشر
     وهاب هستم
    گفتی دلهای ما را به باطل متمایل نکن و رحمت خود را بر ما ارزانی دار که تو بخشاینده ای 8 ال عمران
    گفتی  ای پروردگار من مرا بیامرز  و مرا ملکی عطا کن که پس از من کسی سزاوار آن نباشد که تو بخشاینده ای35 ص
    شکور هستم
    خداپاداششان را می دهد و از فضل خویش چیزی بر آن می افزاید زیرا آمرزنده و پذیرای سپاس است30 فطر و 23 شوری
    اگر به او قرض دهید برایتان دو برابرش می کند و شما را می آمرزد که او شکر پذیرنده و بردبار است 17 تغابن
     لطیف هستم
    خداوند با بندگانش مهربان است 19 شوری
     رزاق هستم
    خداست روزی دهنده 58 ذاریات و 6 هودو 64 نمل و 60 عنکبوت
    به هر که بخواهی بی حساب روزی می دهی 27 ال عمران و 40 غافر
     روزی هر که را بخواهی افزون می کنی 52 زمر
    برایتان از آسمان روزی می فرستم 13 غافر
    و از چیزهای پاکیزه و خوش روزیتان دادم 64 غافر
    صاحب رزق کریم هستم4 سبا
    صاحب رزقی بی پایانم 54 ص
     هادی هستم
    پروردگار تو برای راهنمایی و یاری تو کافی است 31 فرقان
    واسع هستم
    آمرزش پروزدگار تو وسیع است 32 نجم
     عفو هستم
     گناهانتان را عفو کردیم باشد که سپاسگزار باشیم 52 بقره
    باشد که خداشان عفو کند که خدا عفو کننده و آمرزنده است 99نسا
    اوست که توبه بندگانش را می پذیرد و از گناهان عفوشان می کند و هر چه می کنید می داند25 شوری
     صاحب فضل هستم
    بگو فضیلت به دست خداست 73رال عمران
    اگر برای تو خیری بخواهد هیچ کس فضل او را باز نتواند داشت  فضل خود را به هر کس که بخواهد می رساند 107 یونس
    و پروردگار  فضلش خود را به مردم ارزانی می دارد  ولی بیشترشان شکر نمی گویند 73 نمل و 61 غافر
    تا کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند از فضل خود پاداش دهد 45 روم
    صاحب فضل کبیرم
    کسانی که ایمان آورده اند  و کارهای شایسته انجام دادند  در باغهای بهشتند هر چه بخواهند نزد پروردگارشان هست و این فضل و بخشایشی بزرگی  است 22شوری
    مومنان را بشارت بده که از سوی خدا برایشان فضیلتی بزرگ است47 احزاب
    و اعتماد  میوه ی درخت عشق هست و وفاداری و صادق الوعده بودن  عاشق به معشوق اولین شرط عشق ورزی هست
    صادق الوعده هستم
    خدا به وعده ای که به شما داد وفا کرد 152 ال عمران
    آنان که ایمان آورده اند و کارهای نیک انجام داده اند  اجرشان را به تمامی خواهد داد  و از فضل خویش بر آنها خواهد افزود173 نسا
    پاداش هر کس برابر کردارش به تمامی  ادا شود 70 زمر
    می گویند  سپاس خدایی را که هر وعده که به ما داد راست بود  آن زمین را میراث به ما داد 74 زمر
    خدا پاداششان را به تمامی می دهدو از فضل خود چیزی بر آن می افزاید زیرا آمرزنده و پذیرای سپاس است 30 فطر
    اینان کسانی هستند که کارهای نیکشان را می پذیریم و از گناهانشان در می گذریم  در زمره ی اهل بهشت اند هر  وعده ای که به آنها داده شد راست است 16 احقاف
    آنچه شما را وعده می دهد راست است 5 ذاریات
    این همان چیزی است که به هر  توبه کننده پر هیز گاری وعده اش داده بوند 32 ق
    و خدا از میان آنها   کسانی را که ایمان آورده اند و کارهای شایسته کرده اند به آمرزش و پاداشی بزرگ وعده است29فتح
    خدا به وعده ای که به شمانهاده بود وفا کرد152 ال عمران
    خدا وعده داده است و وعده خود خلاف نمی کند 6  روم
    پس صبر کن که وعده ی خدا حق است 60 روم 55 غافر
    چه کسی  بهتر از خدا به وعده ی آنها وفا می کند.111 توبه
    آنچه را خدا ارزانیشان داشته  است گرفته اند 16 ذاریات
    در آنجا  جاوید اند  وعده ی خداراست است  9 لقمان و 98 کهف
    خدا به شما که ایمان آورده اند و کار شایسته کردند وعده دادتا روی زمین جانشینشان گرداند 55نور
    خدا خلف وعده نمی کند 31 رعد 20 زمر
    فرشتگان شما را به بهشتی که وعده داده ام بشارت می دهند 30 فضلت
    به پرهیزگاران بهشت جاودان وعده داده ام  15فرقان
    خدا به کسانی که ایمان آورده و کارهای  نیکو انجام داده اند وعده ی آمرزش و مزدی بزرگ داده است9 مائده
    و این رجز خوانی  خدا ست و خودش را این چنین عاشقانه  برای  بنده اش  معرفی می کند
     البته می گوید که تو مختاری  و حق انتخاب داری 3 انسان
    و  می گوید
    اینها همه که هستم  و گفتم   برای تو و به خاطر توست
    و آغوش من به روی تو همواره باز خواهد بود
    زیرا فقط این من هستم  که برای نگهداری تو کفایت می کنم 35 زمر
    و فقط این منم  که به همه کس پناه می دهد 88 مومنون 

    -ن.ع. ف
    فوق العاده است متشکرم
    با نظر حضرتعالی به این نتیجه رسیدم که :
    تنها عقل است که دربین مردم عادلانه تقسیم شده است زیرا همه فکر می کنند که به اندازه کافی عاقلند!
    جمله اخری شما بسیار نکته داشت
    عالی
    پاسخ:
    از بذل نگاهتان بی نهایت سپاسگزارم.
    قرآن غریب --- می‌گن اون دنیا قرآن از دست بعضی‌ها شکایت می‌کنه. می‌گه منو خریدن ولی نخوندن. منو خریدن ولی فقط از زیرم رد شدن که برن مسافرت. منو خریدن تا بذارن تو خونه جدیدشون. منو خریدن تا به عروس و داماد هدیه بدن. منو خریدن برای مراسم ختم. اما من برای هدایت بودم، برای خوندن و عمل کردن. قرآن این قدر مظلومه که نمی‌گه روزی چند جزء بخون، نمی‌گه روزی یه جزء بخون، می‌گه هرچه قدر تونستی بخون. کاش بخونیم و عمل کنیم. فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآن هر چه‌قدر برایتان میسر است قرآن بخوانید (بخشی از آیه ۲۰ مزمل)
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی