دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

این قرآن به سرها

دوشنبه, ۱۳ فروردين ۱۴۰۳، ۰۵:۲۰ ب.ظ

 

بسم الله الرحـــمن الرحــــیم

 

این قـــــرآن به ســــرها 

 

هر عملی که خداوند آن را مقدس می شمارد پشتوانه متقن وفطری دارد.

 

 

  قرآن بعنوان کتاب راهنما و کاتالوگ کائنات و بشریت،احکام و دقایق و ظرایفی دارد که در پهن دشت حیات انسان کارائی عمیقی دارد. وآنچه که قرآن را مقدس ساخته بی شک معجزه بودن این کتاب الهی است. با دقت سازمانی می توانیم دریابیم که معجزه‌ی هر رسول اولوالعزمی مجموعه خدمات مادی و مجازی بودکه باید در همان روز مرئی باشد. موسی(ع) و معجزات عصا و مجموعه های وابسته به آن عصر در تقابل با سه عنصر (زر: قارون) (زور: فرعون) (تزویر: باعورا و هامانیان). اما کتابش و مجموعه ماندگارش سخنان وحی نبود. و یا عیسی مسیح(ع) و مجموعه تولد آدم‌وار و معجزات حوزه‌ی استشفاء و جانبخشی به مردگان با رویکرد بیداری اذهان مجازی و مادی (آیات 23-61  آل عمران )؛ اما کتاب انجیل کتاب دستورات مستقیم وحی نیست و مجموعه بجای مانده فقط داستان سفرها و کلام اشخاص و حواریون است. ابراهیم (ع) با معجزه آتش و گلستان، و معجزه طلب یقین برای معاد (260بقره) که کتابی از او باقی نماند نوح(ع) و آدم(ع) نیز همینطور و سایر انبیاء عظام که دین و مسلک ماندگاری نداشتند .

 اما رسول  مکرم اسلام معجزه اش کتاب است. کتابی که از وحی به ایشان ودیعه داده شد اگر به کوه و زمین سپرده می شد قطعاً متلاشی می‌شدند (احزاب 72-ه رعد 31-حشر21) فقط به انسان داده شد به تعبیر آیه 72 سوره احزاب ما امانت (تعهد، تکلیف، و ولایت الهی) برابر آسمانها و زمین و کوهها عرضه داشتیم، آنها از حمل آن سر بر تافتند و از آن هراسیدند (و اظهار ناتوانی کردند) اما انسان آن رابدوش کشید، او بسیار ستمکار و نادان بود (چون برخود ستـم کرد و قـدر این مقـام را ندانسـت)

 (( ظلوماً جهولاً)) یِ انسان مورد خطاب و عتاب قرار گرفته است.

 در می‌یابیم که کتاب بعنوان نماد دانش و دانش پژوهی، معجزه الهی رسول خاتم است درب دانش باید پس از انقطاع رسالت همچنان باز بماند. و در زندگی مردم اعصار آینده و حاضر پویا بماند. تنها دلیل ماندگاری جز پیشرفت دانش نیست و با نگاه امام صادق دانش نوری است در دست خدا و به هرکس که پسندد می‌سپاردش .

 بی‌شک قرآن هدایتگر و راهنمای انسانیت است. و باید فصل به فصل گشاده و بروز شود کلیدداران خاصش را بعنوان ابواب (درهای دانش) می‌طلبد که قطعاً پارسایان و منزه از خطاهایی باید «باب» این دانش باشند که شارح این کتاب عمیق باشند. و رسول خدا خود را شهر دانش و علی (ع) را درب و دروازه این شهر می شناساند و طبیعی است ائمه هدی در کلیت همگی ابواب این شهر بزرگ هستند و راهنمایان و شارحان و ناطقان قرآن هستند که در اجتماع انسانی نقش پیشوا را ایفا می کنند.

 جالب است که در لیالی قدر که مصادف است با ضربت خوردن قرآن ناطق و باب دانش مولی(ع) و شهادت ایشان ، هر سه شب با مقدمه و اصل و نتیجه به تعبیر عرفاً تخلی، تزکی، تجلی در این 3 شب مهندسی شده و علی (ع) که نماینده خدا و شارح فرقان است. فرق سرش می شکافد و در این 3 بخش علی نیز میهمان مسیر شناخت عباد میگردد. و البته تقارن این دو موضوع به هیچوجه اتفاقی و تصادفی مهندسی نشده است. و ما مردم قرآن بر سر میگذاریم تا :

 1) بگوئیم همه احکام و فرامین فرقان حکیم بالای سر ماست. و از خدا می‌خواهیم این صحنه را برایمان ثبت کند که از امشب به بعد قرآن و دستوراتش روی سرمان است و عامل و مطیعیم.

 ((سمعاً و طاعتاً)) پذیرای احکام الهی خواهیم ماند.

 2) بگوئیم که پرورگارا بواسطه قرآن و بخاطر کلام خود از گناهان و قصورات و تقصیراتمان چشم پوشی کن. یعنی استغفار ما را با شفاعت قرآن بپذیر . که شفاعت قرآن در نزد خدا چه در دنیا و چه در عقبی پذیرفتنی است.

 اگر به هر دو نظر بیاندیشیم و دل ببندیم و اعتقاد یابیم ، زیباست.

 3) اما اگر قرآن را بر نیزه ی سرمان آویزان کرده باشیم چه؟ نیزه رأس، خودسری‌هایمان و تداوم انحرافات و کجروی هایمان است. همه بلیاتی که از خود محوریها و اجتهادات غیر منزه‌مان تولید می‌شود که باید بخاطر این عمل فریبکارانه به اتهام غش در معامله و فریب و جعل و ... مواخذه و تنبیه شویم.

 

اگر خدای ناکرده پس از صبح شبهای احیا همه اعمال سخیف  و انحرافات (روز از نو روزی از نو) یکی پس از دیگری سر برآوردند. بنظر می‌رسد که در آن شبها در حال فریب واغفال فرشته‌ها و خدا بودیم، که البته خداوند و ملائک هیچگاه فریفته نمی شوند... پس بخود و عاقبتمان زیان رسانده‌ایم.

 از خداوند حکیم می‌خواهیم که قرآن را و سایه محبت قرآن را از ما جدا نسازد و این قرآن به سر کردنها را برایمان به شفاعت بپذیرد و از تقصیراتمان بگذرد و به ما توفیق عمل به خواسته‌هایش بدهد و ما را از زیانکاری در این دنیا و روز حشر برهاند و توفیق عمل به آیاتش را بر ما کرم نماید.

 البته جمله‌ای از امام موسی صدر وجود دارد که مباحثات علمی و مطالعه (سودمند) در این شبها از قرآن به سرکردن (البته به نگاه سوّم) بالاتر و مقبول تر است. 

 به همان نگاه معصوم  که فرمودند: یکساعت تفکر از هفتاد سال عبادت برتر است.

 

 

                                 حمید رضا ابراهیم زاده 22 مرداد 1390

 

   

 

کلیه حقوق برای مولف محفوظ است

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۳)

همه آماده پرواز هستیم ؟!
در شلوغی مسجد همه منتظر مراسم احیا شب قدر هستند
صدای ونگ ونگ کودکی گاه از دور و گاه از نزذیک تلنگری برای منه که ببین هنوز زار نزدی هنوز با تمام وجود گم گشته وجودت را طلب نکردی .
این نماز می خواند
و آن مرتب دانه های تسبیح را می چرخاند
آن دو نفر سرشان تو گوشی است مرتب به تصاویر و نوشته های هم ریز می خندند
نمی دانم فراز چندم جوشن کبیره
همه باز بلند می خوانند و از خدا می خواهند که خداآنها را از آتش نجات دهد
ولی اگر کمی بیندیشیم
می فهمیم که نجات از آتش هدف انسان نیست
انسان های رشد یافته همه آماده پرواز اند
البته تنها نمی روند
می کوشند هر که در آتش هم است نجات دهند و با هم به بالا ببرند
کاش کمی برای این کار قدمی بردارم
نه اندازه یک یا سه شب بیداری
به اندازه بیداری برای یک عمر و به طاقت همه جانم ....

مدل ما در شب قدر چرا در صدر نماز «الله اکبر» می‌گوییم؟ چرا تا پایان نماز، هر حرکتی انجام می‌دهیم «الله اکبر» می‌گوییم؟ برای اینکه به مقام ربوبی احترام بگذاریم و جایگاه خودمان را در مقابل پروردگار فراموش نکنیم. مهم این است که در محضر خداوند و نسبت به مقام ربوبی و نسبت به قدرشناسی پروردگار عالم، خودمان را صفر ببینیم چون ما قطعاً قدر خدا را آن‌چنان که شایسته است ندانسته‌ایم: «وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِه»(ایه 67زمر) آخرش بگم ما هنوز قدر خدا نمی دونیم تا چه برسه بفهمیم که شب قدر یک ادب حضوره شما باورتون نمی شه بزارید چند مدل براتون بگم تا شما هم حرف من قبول کنید
1.حتما شما هم دیدید، یه سری از آدم‌ها وقتی می‌خوان به فقیر پول بدن یه جوری کیف پولشونو در میارن که همه ببینن! یا اگه می‌خوان کار خوبی انجام بدن طوری انجام می‌دن که همه متوجه بشن، یا اگه می‌خوان وضو بگیرن و نماز بخونن طوری عمل می‌کنن که همه آدم‌های دو رو بر بفهمن این آقا یا این خانم اهل نمازه! به شب قدر برسه دیگه به اوج رسیده ،ی جور تو مسجد می شینه که همه اون دیده باشند و حداقل در یکی از خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ یَا رَب‏؛ ها دستی برای یکی از رفقا تکون داده باشه یا وکنار یکی از شخصیت ها نشسته باشه و گفته باشه که من از اول برنامه بودم واقعا چه فضای معنوی حکم فرماست این کارا یعنی ریا! به همین سادگی! یُرآؤُنَ النّاسَ جلوی مردم ریا می‌کنند )ایه 142 نسا)
2. کسی که از اول برنامه تا ته اون فقط برای خودشون و بچه کنکوریشون و دختر دم بختشون زجه می زنند و همه متوجه می کنند که فقط به فکر خودش هستند، صفای باطن ندارد. انسان های احمقی که فقط برای نجات و حاجت روایی خودشون ، دعا می‌کند، صفای باطن ندارد؛ درحالی‌که می‌بیند نجات خودش از مشکلات، به نجات همۀ عالم از مشکلات، گره خورده است. کمااینکه امام زمان(ع) می‌فرماید: «برای فرج، خیلی دعا کنید که فرج شما هم در همان است؛ أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُمْ»
(کمال‌الدین/2/ 485) 3. یک سری اصلا تو باغ نیستند فقط برای سوک سوک کردن آمدن و انگار آماده اند فقط فیلم نیایش بقیه راببینند و هیچ تلنگری در اونها نیست پیش خودشون میگویند: "ما که عرق نخورده‌ایم، چاقو نکشیده‌ایم، بی‌نمازی نکرده‌ایم، و خیلی از گناهان را انجام نداده‌ایم!" بعد ی نوچ نوچی می کنند می گند چقدر شهرمون خلافکار داره.... چقدر ما خوبیم خدایا اینها بخاطر خوبی ما ببخش والا .. بعد هم فرداش برای این همه تحمل بالاشون روی قیمت اجناس می زارند تا تلنگری برای این جماعت باشه ...
4. بعضی‌ها با خداوند متعال، خیلی خودِمانی می‌شوند!که انگار مسئول وصل بقیه به خداهستند نشستند و مشکلات بقیه می شمارند و با بادی در گو می گویند دعاش می کنم حتما حاجت روا می شی انگار یک جور با خدا حساب دارند که می توانند شفاعت همه همین الان بکنند حالا اگر تو حرم امام رضا نشسته باشند که دیگه نگو کل برنامه احیا ملتمس دعا از کل فامیل و آشنا ها تا خود طلوع آفتاب بهشون زنگ می زنند ور یا مفت هاشون برای شما که ی کم اون طرف ترشون نشستی دیگه اعصاب خورد کن شده که اگه چند لحظه بهشون کوک بشی می گی این اصلا دعایی خواند جز حواس پرتی بقیه !
پیش خودم می گم شب قدر، همیشه و هر سال تکرار می شود". چه دلیلی برای این گفته داریم؟"شاید خدا می خواد حداقل یک" الله اکبر" درست تا آخر عمر بگیم
ای یکدله و صد دله، دل یک دله کن
مهر دگران را ز دل خود یله کن
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی