دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

۵ مطلب در دی ۱۳۹۷ ثبت شده است

خواجه ی تاجدار

شنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۱۵ ب.ظ


 

  خواجه تاجدار   ( همچنان پای یک مرد در میان است ) 

 

 

 این مقدمه‌ی همیشه مفروض 

 

«سالها پیش سر کلاس درس دوستی با یکی از همشاگردیهای مونث، بحثشان سر موضوع بالا گرفت  کار که از کار گذشت خانمه فرمود وای از فرا دستی این مردا! و آقاهه گفت وای از افاده‌ی شما زردها.

بله زردها شایدبخاطر اینکه زنها هم یه پا مرد شدند و حضورشان در قامت یک مرد علامت هشدار و خطر و... است  و از آن روز به بعد واژه‌ی (زردها) به زبانم افتاد.»

 

باز هم رد پای یک مرد بچشم می آید. 

 

سرعتی که جنس قوی برای چپاول غنای هستی ارزشمند بانوان گام برمی دارد به میزان عطش کام‌هایش بسیار بالاست گروهی که هنوز زن را ابزار مرد می‌پندارند. بازیچه‌ای که مرد باید با آن همه تمنیات و نیازهایش مرتفع شود. ارزش او به شادابی و جذابیت‌های فیزیکی و دلبری‌های اعتباری اوست.

و گروهی که زن را برای بچه ساختن و پخت و پز و... می‌دانند و اکتفا به این امور را برایش مقدس می‌دانند.

گویا زجر کشیدن و تحمل کردن و دم برنیاوردن  برایش رسالت است.

 

در زبان لاتین واژهwo  به کمرمرد لاتینman-men  دخیل شده است.women زن یعنی وسیله‌ای برای مرد.

در افسانه‌های یونان بانویی بنام پاندورا نماد زنانگی است. که جز برآوردن نیازهای جنسی مرد کاری در این دنیا ندارد. بالطبع در ذهن میلیاردها انسان زنی که  از ازل دارای سابقه‌ایی چون باقیمانده‌ی گل جناب آدم باشد روزگارش بهتر از آن نمی شود و وظائفی برایش مترتب میشود که خدا را باهمه‌ی عظمتش به تعجب وا مید ارد که کجا من همچنین حرفی زدم.

چرا حرف تو دهن خدا می گذارید؟

 

 

میان برنامه - افول زن سالاری

 

( در درسهایمان داشتیم که مادران و بانوان نخستین، سران و روسای قبائل بودند مدیران با درایتی که  باعث ترقی انسان نئا آندرتال به انسان متمدن کنونی شدند و..

و اما این وسط چه اتفاق و کودتایی رخ داد که زن زنده بگور می‌شد الله اعلم.

شاید مردها با بدست گرفتن قدرت تلافی همه‌ی عقده‌های حقارت را سرشان درآوردند. با نگاهی به فعال ترین و اجتماعی‌ترین موجودات همچون زنبور و مورچه متوجه میشویم که آنها هنوز تا کودتای بزرگ علیه ملکه راه درازی در پیش دارند. اگر چند قسمت از فیلمهای کره‌ای و چینی را ببینند حتما این جرقه در ذهنشان نقش می‌بندد که باید از یوغ ملکه رها شوند. و اگر موفق شوند احتمالا مرغوبیت عسل شان چینی می شود!)

 

 این زردها 

 

درهر صورت بانوان جهان با وجود اینکه  مسبوق به سابقه‌ اند اما هنوز جایگاه مشخص خود را نپذیرفته و یا نیافته‌اند و دست به کارهای شاق و خارق العاده میزنند اقدامات مردانه‌ای که خود مردها هم از آن مشمئز هستند از کار در معدن و مشقات رانندگی سنگین بلدوزر و کمباین تا سلاخی حیوان و انسان.

البته گاه این حیوان، خود شوهرِمادر مرده‌ای است که واجب‌ا لقتل فتوای  حضرت سرکار زرد شده است.

از حضور در معاملات تن فروشی تا حضور در بازی فیلمهای پرنوگراف و... بنظر می رسد روندی را که برخی از مردها با پشتیبانی عرف و قانون و... برای تبعیض و تأذی زن بکار گرفته‌اند وعجیب اصراری دارند تا زن را از جرگه انسانیت خارج کنند باعث بروز این فجایع شده باشد.

 


 و چرا؟ 

 

و چرا برای تحقیر یک مرد به او لباس زنانه می‌پوشانند؟

و چرا برای تحقیر یک زن به او ضعیفه میگویند؟

و چرا زن شدن  وزن بودن هزینه گزافی دارد؟

و چرا مادر شدن دیگر نمی‌صرفد ؟

و چرا...

 

 داغی که بعضی از مردها به پیشانی  زنها زده اند 

 

بانوانی برای برون رفت از تحقیر و فشار به زرد شدن روی آوردند

بانوانی که دیگر زن ماندن را به صلاح نمی‌دانند.

فرهنگ زن بودن و زن ماندن و مادر شدن به شدت تخریب شده است.

مادری که سلطان عشق و غم بود امروز میگوید مرا مامان صدام نکن بگو لیندا جون! 

 

هنگامی که برای مردان پشتیبانان قانونی و فرا قانونی برای تهدید هستی یک زن  بوجود آمد، هر مردی در هر موقعیتی هر چه دلش خواست کرد و بالای چشمش دیگر ابرو نبود !

ویا اگر بود نخ نما شده بود!

و پا توی کفش لیندا جون گذاشت. روزی شد که او مبدل به زن بور شد. و به طائفه بانوان یکبار دیگر جسارت شد و نیشش را در قلب بانوان کاشت. او همانی است که باید یک بانوی وزین و زیبا  کاملا تابع محض منویات این انتر باشد. و حال فرهنگ زن ماندن نیز باین مسافت اشتباه دچار تزلزل نمی شود.؟

 *

 در اسلام و مباحث عرفانی اسلام،

زن دارای جایگاه تعریف شده‌ای بنام  آیینه‌ی جمال خدا و مقام مادر و مدیر ارزشها و مقام مربی و تربیت نسل است.

از نگاه رسول محبت : از دامن زن مرد به معراج رسد.

غالب عرفا متفق‌القولند که کائنات برای پیامبر، و پیامبر و همه دنیا محض صفای رخ بانوی دوعالم حضرت زهرا(س) خلقت شده است. در این نگاه زنانی چون مریم مقدس، یوکابد مادر موسی، آسیه همسر فرعون، خدیجه همسر نبی اکرم، و فاطمه همسر علی (ع) و زینب دختر امام متقین هر کدام به ارزش میلیون ها مرد مقدس می‌ارزند.

و در نهایت کرامت انسانی بانوان هیچ تفاوتی با مردان ندارد...

 

    خواجه تاجدار

 

یک مرد در بدترین شرایط  قیافه‌ای و مالی و تحصیلاتی وعقلی و... خود را نیاز وخدای زنان عالم می داند.

گویا همه حوریان برای رویت حضرت ایشان صف به صف شده و منتظرند خاک مقدمش را توتیای چشمانشان کنند.

او همان است که هرگاه به آینه احوالات قناسش می نگرد از تعفن احوال خود مشت به آینه می کوبد و می‌گوید اگر زن آفریده می شدم جایم فقط سینه‌ی گورستان بود و بس حتی هیچ باغ وحشی حاضر نبود این بینوا را بعنوان نمونه‌ی زشت‌ترین حیوان بپذیرد. و حال چون خبر مرگش، مرد آفریده شده چنان کلاسش بالا می‌رود که می‌اندیشد از پس همه‌ی زنان دنیا بر می آید و...

 

  و بانو 

 

 برخی از زنان گمان می برند تجلی زیبایی های شان  برای به بردگی کشاندن مردها کافی است !.

این گروه از بانوان برای به رخ کشاندن  جذابیتهای فیزیکی‌شان دست به ابتکاراتی  محیرالعقول می زنند.

این بانو خود را به تیغ جراحان زیبایی می‌سپارد. با هزار بارتوبه و اقدام به ترک تحصیل، مدرک دکترا می گیرد.

برای باربی شدن باشگاه زیبایی اندام راغلغله می کند.

و همه‌ی مکافات اشتغال را تحمل میکند تا در مسیر تند باد هوسهای یک مرد، به قلاب چشمهای آقا! جذابیتش گیر کند.

و به هر شرایطی تن می دهد که یک انتر زندگی‌اش را تباه کند.

و ازین پس زن باید به هر دری بزند تا رضایتش را جلب کند و سر آخر یا خودش را بکشد یا او را یا هوو را...

 

 تبصره:


همه‌ی زنها زرد نیستند و همه‌ی مردهای چند بار داماد شده هم انتر نیستند.

شرایط حاکم بر عرف به گونه‌ای است که متأسفانه هرکس بخود اجازه می‌دهد تا سنتها وهنجارها را بشکند.

اما شکستن بت‌های رایج اعم از بد بودن مادرخوانده و هوو و مرد چند زنه و زن .. برای مردم تابو شده شده است.

قبیح آن است که حلال خدا حرام نشان داده شود و تلخ و گزنده باشد و حرام خدا حلال نشان داده شود و شیرین و گوارا شود.

این نیاز جامعه است که در اسلام طلاق و تعدد زوجات و اقسام ازدواج را برنامه‌ریزی کرده است...

واین سنت الهی است که همواره زن ومرد درکنارهم آرام گیرند ودر پرتو مهر همدیگر به کمال برسند

شاید دیگر نیازی به توضیح مکررات نباشد.

 

                  حمیدرضا ابراهیم زاده - بابلسر  1389/5/19   



  کلیه حقوق برای مؤلف محفوظ است.

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

باشرف ها

پنجشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۵۹ ق.ظ


شرف هر هویتی به پشتوانه های معنوی آن هویت معتبراست.


شرف پارسایان ،پارسایی  ومحتویات اخلاقی وپنداری اوست که  به لباس و جنسیت وسن واحوال مادی او ربطی ندارد


بقول شاعر: تن آدمی شریف است به جان آدمیت


نه همین لباس زیباست نشان آدمیت...


قسم خوردن ها ی منفی یامثبت یعنی کشاندن شرافت روی میز قضاوت.


اساس وبیس هرکسی شرف و نجابت اوست که همه ی این شرافتها معنوی است


کسی به صد تن طلا قسم یاد نمی کند.کسی به یصدهزارمیلیارد دلار وجه نقد قسم یاد نمی کند


 اما به جان مادرش . به ارواح امواتش .به کتاب خدا. به  جان وناموس و...قسم یاد میکند وقسامه ایجاد می شود


حتی:روایت داریم اماکن شریفه به شرافت موضوع مورد بحث آن مکان شریف می شوند: شرف المکان بالمکین


شرف خانه ی خدا. مقبره رسول خدا و عتبات عالیات به قداست  خدا  ورسول و گلگون کفنان قرارگرفته در آنجا و صاحبان آن مکان مرتبط است نه به ضریح مطلا و نه پارچه ها و سنگ وشیشه های قیمتی آن مکان.


اگر عتبه ومنبری بوسیده می شود بخاطر روح وعملکرد معنوی آن عتبه وکتاب و ومنبر وچوب وسنگ است.

وگرنه که صرف بوسیدن عتبه  شرک بوجود می آید حتی به دور خانه وحرم امن الهی گشتن وخدا را حس نکردن هم شرک آفرین است.


 شرف بقات واماکن متبرکه وعتبات  به ارزشها وکرامت صاحبان بناهای یادبود متکی است...


رسالت نبی اکرم برای این مقدس است که در جهت اعتلای انسان وارزشهای انسانی این بعثت بزرگ رخ داده است.


وگرنه حکمران وسیاس به اندازه کافی وجود داشت که مردم را به بردگی بکشانند.


 اماانسان کاملی را مبعوث به انجام وظیفه نمود تا خدمتگزار شرافت انسان باشد ونه فرمانفرمای انسان:


لست علیهم بمصیطر – غاشیه 26


دین در خدمت انسان است نه انسان در خدمت دین


دین ودینداری موقعی شرافت دارد که ارزش متعالی انسان را مورد اقبال ورشد قرار دهد نه اینکه فرمانروای امت باشد

موقعی دین تاج سر مردمان می شود وشرافت می یابد که شرافت وقداستش درجهت اعتلای انسانیت موثر باشد.

نه تحقیرکننده  وتحریف کننده و در بند کشنده انسان.(اعراف157)


بنابراین دین وقرآن وخدا ورسول شرافت های ذاتی انسان هستند وانسان به شرافت خود می بالد چون محتویات وعصاره وجودیش مقدسات است.

پروردگار بهترین چهره را  در رخساره انسان بوجود آورد واز دم خود بر کالبد انسانیت دمید تا بگوید روح من در درون ووجود توست. اورا جانشین خود قرار داد تا بگوید او  شرافتش ازمن است...


آبروی مومن را  شریف تر ازکعبه قرار داد  تا بگوید بهای انسانیت صالح من هستم


خودرا خونبهای معشوق  خود قرار داد تا بگوید همه چیزش من هستم


کشتگان خنجر تسلیم را

هرزمان از غیب جانی دیگراست

عقل کی داند که این رمز ازکجاست

کاین جماعت را زبانی دیگراست (لوایح عین القضات)


پس همه انسانیت جان خداست. ثمره خداست عشق خداست.


عالمی که کائنات وهستی اش برای عزت وشرف  انسان است .نه مکان شناس است ونه زمان بردار.


منزل عشق ازمکانی دیگراست مرد معنا را نشانی دیگراست (مولا احمد جام)


ازاین رو شرافت وکرامت انسان مستقیما با اراده واشتیاق رب اعلی مرتبط است.

والی الله المصیر


حمیدرضاابراهیم زاده

21بهمن 1393

 

* تمامی حقوق مربوط به این اثر در انحصارمولف محفوظ است

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

سنگ هوس

يكشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۴۳ ق.ظ


می رسد نغمه ی آخته از بانگ جرس

سخن از درد دل و داغ نهانی  و قبس


ای که با شهوت من کامروایی داری

باخبر باش که دل می شکند سنگ هوس


از جفای هوست شهر دلم سنگ شده

داد از این شهر و پریشانی و پندار قفس


و در آشوب  نگر حال دل و جان و تنم

نرسد جان به تنم لحظه به دیدار نفس


سوختم از بوسه ی داغ  لبت ای آبرو

خنکم  کن  ز حریق لب تبدار تو بس


 قامت روح که  عریان شده در فقه  نهان

 و چه آسان به عیان لخت  شدم ناگه پس


آفتی بر دل و جان و ره و دینم  دادی

عقل را گوی که آید سر دل میر عسس

 

حمیدرضاابراهیم زاده

22/10/1394

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

این فراری ها

جمعه, ۱۴ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۵۶ ق.ظ

 

 

 آرایش زنان

 

س:چرا زنان آرایش می کنند؟

شرح پرسش:    

    به نظر شما دلیل اصلی آرایش کردن زنان چیست؟آیا دلیلش اینه که با آرایش کردن احساس بهتری دارن یا می خوان از بقیه عقب نمونن یا...

ج:

باسلام وآرزوی توفیق وسلامتی برای همه ی زنان میهنم وبانوان آزاده ی دنیا.

 

زن برای بقا وحفظ وجود پرنشاط وحاشت (زیبایی های بکر) خود نیاز به جلوه گری دارد.

زنانی که باچنگ ودندان  می خواهند بگویند ماهستیم.

ما زیبائیم. مازنده ایم. ما تغییر می دهیم. ما می سازیم وتولید میکنیم.....

ابراز وجود برای دیده شدن وتاثیرگزار بودن برای زنانی که بواسطه نگرش ابزاری مردانه تحقیر شده اند بااین علائم ظهور می یابد.

واقعیت این است تمنای جلوه گری توقع مردانه ای است که زنها را به جلوه گری تشویق میکند

زنان می خواهند جذاب دیده شوند.وآنگونه زیبا وپرنشاط ولوند به چشم آیند که مردان توقع چنین مشاهداتی را دارند

تمام بدبختی هایی که زن به دوش  می کشد  ازضعف اعتماد به نفس اوست.

 وبدترازآن جامعه ی مرد سالارانه ای که زن را فقط برای جذابیت فیزیکی اش مطالبه می کند

توقع مردانه ای که ریشه در تنوع طلبی و جاودانه های خواهی هایش دارد

آرایش نوعی فراراز واقعیت ویا سپر وسنگر دفاعی ونقابی برای به رخ کشیدن است

بزک کردن با آراستگی هم معنا نیست.

 

آراستگی اعم از نظافت وخوش پوشی وبریدن ازنازیبایی هاست...
چیزی که بجای آرایش معمول درجامعه جا افتاده است درحقیقت  بزک کردن است

 

درچنین جوامعی زیبایی روح زن   دیده نمی شود واگرهم زنی موقر ونجیب ومتین و باحیا ازخود باورهایی را بروز دهد همان توقعات مردانه می خواهند اورا به وحاشت خود برگردانند وبه یادش بیندازند تو باید زیبا ودوست داشتنی بمانی و...

وای ازاین دراز دستی های خلاقانه.

وای...!

نکته اینجاست که زن باید به سیرت خود بیشتر بپردازد تا توقعات صورت مدارانه ازاو رفع شود

 و زن باید کلاس خود را که نجابت. ووقاراوست حفظ کند

وبااعتماد به نفسش در دنیای خود موثر باشد.

زن در آرایش عمومی مستعمره ای بیش نیست وهمواره از باطن ویا ریخت خود می هراسد

زنانی که مدام به فکر لیفتینگ و بوتاکس و آرایش وجراحی هستند بی تردید ترسو ترین وشاید ضعیف ترین افراد جامعه محسوب شوند

 

- تبصره زیبا شدن نیک است.وگاه تلاش برای حفظ طراوت برای زن تکلیف است اما افراط برای جلوه گری ودلبری کاری است عبث ومذموم که فرجام محتومی جز افسردگی و عقده های حقارت ندارد.

که درهمه ی جوامع زنان خوب زنانی هستند که کمتر از خود می گریزند

- پیشنهاد به همه ی زن های خوب هموطنم:

کتاب زنانی که باگرگها می دوند -کلاریسا پینکولا استس  ازکتابخانه ها قرض بگیرید ویا به هم قرض بدهید ویا به هم هدیه کنید.مطالعه اش  چیزای جالبی دارد ومن چهار سال پیش این کتاب را توی کلاس درسم تحلیل کردم خوب جواب داد.

 

 

حمیدرضا ابراهیم زاده

1395/1/24

 

 

* تمامی حقوق مربوط به این اثردرانحصارمولف محفوظ است

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

مه شکن

پنجشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۷، ۰۹:۱۰ ق.ظ

هوالذی قدر فهدی

درمسیر زندگی ورفاقت وسیاست و...

گاه مسیر حرکت صعب العبور وطاقت فرسا می شود

تردید وفتنه و بحران شمارا به بیراهه ها دعوت می کند

وقتی فضا آکنده ازدروغ  وتوهم  وفتنه ها شد

باورها  مورد تهاجم قرار می گیرند

بهتر است دروغ را باورنکنید

بهتراست زبان به کام گیرید

وسکوت اختیار کنید

تا غبارها رسوب کند

وبینش و دیدبانی مه شکن می خواهید

تا بتوانید  به سلامت  به سر منزل مقصود برسید

همیشه تردید وفتنه وبحران، باورها را به یغما می برند

بدانید وآگاه باشید که چشم فتنه برداشتهای حسابگرانه ای است

که می خواهد باورهای شما را به میل خویش تغییر دهد

والی الله المصیر

 

اول مهر 1393

حمیدرضاابراهیم زاده



* تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصار مولف است.

  • حمیدرضا ابراهیم زاده