دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

۳ مطلب در شهریور ۱۴۰۲ ثبت شده است

عُجب ، توهم ، وقانون پذیری

چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۲، ۰۹:۴۵ ق.ظ

عُجب، تَوَهم ، قانون پذیری

آیا تا کنون به مفهوم عمیق کلمه عُجب اندیشیده اید؟؟
خود شگفتی در برابر
  افتخارات و داشته های اندک را عجب می گویند‌.
من ایرانیم و با فرهنگ عامه مردم رشد کرده ام.

با تمام آموزه ها و خرده فرهنگ های موجود بادقت برخوردکرده ام
همه ی ما از کودکی
  شنیده ایم که ؛ ما بهترینیم شریف ترینیم .باهوش ترین و...

الان در این سن می گوییم خدا لعنت کند کسانی را که به ما گفتند ما بهترین و قوی تری کامل ترین متدین ترینیم درحالی که به درستی تربیت نشدیم تا بهترین و تاثیر گزار ترین باشیم.
در این فصل از دوران ، دیگر هوش برتر قدرت تحلیل ریاضیات و ... نیست
الگوریتم های تحلیل هوشی عوض شده است.
اکنون هوش برتر مهارت رابطه . سازش. واکنش است
مفاهیم درست کلمات
  جایش دگرگون شد

ادم ها عاشق همه چی هستند و هر معیار خوشایندی را عشق می نامند.
حقوق اساسی کلمات بهم خورد.

خفقان آزادی بیان و برخی از رفتارکهای اجتماعی باعث شد تا مردم به آرگوها یا زبان مخفی وکنایه روی بیاورند و بافت سخن ازاین جا خراب شد
آرگو ها بیشتر شد

به‌تدریج توهم و تقلب و  تقلید و جو گیری برای ما ایرانیان شد نبوغ!
بسیار پرطمطراق گفته ایم ما جامعه اسلامی داریم وحکومت اسلامی را مدیریت می کنیم!
در حالیکه اصلا ما اسلامی نیستیم
چارچوب جامعه اسلامی را نمی دانند چیست وادعا می کنند.
از مدعیان می پرسیم که شهروند اسلامی را معنا کنید!؟
نمره رفتار اسلامی در پذیرش قوانین اسلامی ما چنده؟
آیا اقتصاد ما اسلامی است؟

آیا رفتارهای روزمره ما مطابق با احکام شریعت است؟
اگر بانکداری ما اسلامی نباشد
  یعنی حلیت در پول و سرمایه نداریم
پول و سرمایه نامشروع و یا شبهه ناک چطور صداقت و اعتدال و انصاف و عدالت می سازد؟
صداقت وامانتداری و مسئولیت پذیری در زندگی ورفتار همه اقشار از جمله
 
پزشک. معلم. کارمندان. کشاورز و کارگر
همه عرضه کنندگان خدمات وکالا و... چگونه است؟

مردم از زندگی خود راضی هستند وبه یکدیگر اعتماد دارند؟
اما در واقع بنظر می رسد که : جامعه ما از حیثیت اسلامی بودن خارج شد و از اسلامی شدن منصرف شده است.

درحالی که دین ما آیین مهارت زندگی و قوانین کرامت انسانی و صیانت از حقوق انسان است !
پس قوانین باید مقتضیات پذیر تعبیه شوند و با دقت اجرا گردند.

بدون سلیقه و تبعیض برای همه یکسان جریان داشته باشد.
از سویی دیگر قوانین موجود چه میزان کار گشایی می کند؟
آیا قانون‌چک
قانون گذرنامه
قانون رانندگی
قانون اداری واستخدامی
قانون تجارت
قانون دفاع و....
چیز بدی دارند؟؟

اگر قوانین موجود کفایت امورما را نکند باید ازآن سرپیچی کنیم؟

بی تردید قانون و یا قوانین موجود حتی اگر ناقص ونارساهم باشد باید ازآن پیروی کرد وخبرگان حقوقی و حقوقدانان باید برای رفع نارسایی قانون کوشا باشند
ازسویی دیگرهرچه وسعت فراگیری قوانین روز بروز بیشتر می شوند انسان محدودتر می شود!
تعارضات هم وجود دارد.
اقسام تجاوز هم رایج هست!
بی عدالتی و تبعیض هم رشد دارد!
قوانین با مقتضیات زندگی انسانها دچار رشد و افت هستند.
هنگامی که درک و پذیرشی برای قانون نداشته باشیم خطرناک می شویم.
حتی نپدیرفتن قانون رانندگی
نپذیرفتن قانون مالکیت آثار هنری
هر رویگردانی از پذیرش قانونی خطر ناک است.

قانون اگر برای گروهی ابزار کاسبی و منفعت طلبی باشد متاسفانه قانون منصفانه ای نخواهد بود.

قانون باید بدون تبعیض و سلیقه  در جامعه جاری و ساری باشد.
مونتسکیو کتابی
  بنام روح القوانین دارد که مطالعه اش برای اهل فضیلت خالی از لطف نیست
میگوید
" قانون ابزاری است در دست اغنیا برای شکار کردن و قید کردن ضعفا..."

این نکته یعنی اینکه جامعه نسبت به قانون بی اعتماد  وپر حاشیه است

و هنوز هم جوامع از تبعیص وتوهم  رنج می برد.

توهم دانایی

توهم‌توانایی و توانمندی

توهم دینداری

توهم دارایی

توهم....

همه توهمات عجب افرین هستند و با قانون در تضاد و تناقض می باشند.

سیستم آموزشی باید همه ی این توهمات و تبعیض خواهی ها و شتاب زدگی ها را از جامعه پاک کند و به جای آن مردم را به سوی حقیقت ها و پذیرش قانون راهنمایی کند.

تمام لطافت ها و هنجارهای نیک اجتماعی باید در سیستم آموزشی با دقت طراحی واجرا گردند.

از سوی دیگر مردم باید مسئولیت پذیری و دقت و محبت و گذشت و مدارا و واقع بینی را تمرین کنند  تا بتوانند در یک بازه کوتاه زمانی به چرخه ی جامعه هوشمند و پویا باز گردند. و باعث بالندگی در تخصص ها و هنجارها گردند.

والی الله المصیر

حمیدرضاابراهیم زاده

۲۷ شهریور۱۴۰۲

 

 

 

تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصار مولف محفو ظ می باشد.

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نقش هورمونها در رفتارهای اجتماعی

دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۲، ۰۷:۲۰ ب.ظ

این هورمون ها

شیزو فرن یا اسکیزو فرن و... اغلب بیماری های روانی منشا درد وفشار و نا هماهنگی هورمونی دارند.
انگل ها. باکتری های روده ای و گوارشی، می تواند کارکردهای هورمونی بدن را بخطر بیندازد و باعث بروز رفتارهای غلط گردد
تصمیمات غلط و  نادرست
توهم خود درست بینی
عصبانیت های زود هنگام
خنده و واکنشهای شادمانی بیجا

حرف ها و سخنان بی مورد و همه رفتارهای مخاطره انگیز ورفتارهای خوب ما  جنبه ی هورمونی دارد.
ما با پرکاری تیروییدآسیب روانی می بینیم
فقر آهن ومنیزیوم وکلسیوم
  وید باعث اختلال در هورمونهای شادی و توازن رفتاری ما می گردد 

گاه احساس خفگی داریم. یا ناخواسته و بی جا خستگی وتشویش و دلهره داریم

گاه بی خود عصبانی و خوشحالیم یعنی سوخت وساز  بدن خراب خوب نیست.
همه هورمونها و سرتونویین و هورمونهای عشق وامید به زندگی و تحمل و...درکارکرد مفیدزندگی ما موثرند.
تقریبا همه رفتارهای ما از تاثیرات هورمونی سرچشمه می گیرند.
وبسیاری از رفتارهای ما نیز دربهبود کارکرد هورمونی  ما موثرند

دست زدن یا شادی کردن برای ترشح هورمون شادی موثر است.

غم و غصه  خوردن تیرویید می آورد.

می گویند در غم ومصیبت و ماتم گلاب بو کنید یا شربت و غذای زعفرانی بخورید تا هورمونهایتان متعادل شود و خوب کارکنند.
 در غمها باید بهم کمک کنیم
داغدیده ها چرا حساسند؟؟
چرا تمایلات خود کشی دارند
چرا تمایلات ناسازگاری دارند و...
چون هورمون امید به زندگی شان خشکیده است.
برای باز آفرینی و تقویت روح و روان و یا کمک به حرکت هورمونها علاوه بر گفتگو و مشورت ، مواد عذایی و بوییدنی ها ولمس کردنی ها به ترشح هورمون و خوب حالی ما کمک‌می کند
ازاین رو خلق و خوی غلط انسان درمعاشرت وتغذیه گاه باعث بیماری وکژکاری های هورمونی او می شود و پزشکان براین باورند که تغییر عادات و خلق وخو برای سلامتی و بهبود رفتار موثراست.  
همچنین خواص غذایی نیز درکارکرد هورمونی ما موثرند.
خواص بوهایی همچون گلاب. عود و...
خواص آغوش و هم آغوشی و خواص دست دادن و لمس و ماساژ و نوازش
خواص سکس و... بر هیچ عاقلی پوشیده نیست
آدم سرد مزاج
  هورمونهایش توازن ندارد.
و روحیه خود کشی  وانزوا و ناسازگاری و درگیری و بی توجهی و آبرو ریزی دارد...

بنابراین برای تندرستی وتعادل مزاج باید بکوشیم ودقت کنیم تا به همه عادات تسلط پیداکنیم.

حمیدرضاابراهیم زاده

8شهریور1402

 

 

تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصارمولف محفوظ می باشد.

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

قدیس های زندگی ما

دوشنبه, ۱۳ شهریور ۱۴۰۲، ۰۳:۰۷ ب.ظ

قدیس های زندگی ما

زمین هرگز از حجت خداوند خالی نمی شود.   امام علی . نهج البلاغه حکمت 147

بسیاری از انسان های وارسته وپارسا در هر عصر و دین و طبقه ای توانسته اند بر جامعه ی خود تاثیر بسزایی داشته باشند و  موجی از احساسات نیک  را برانگیزانند و با آن بسوی نشاط و تعالی جامعه حرکت کنند. که در دانش عرفان به آنها حجت های خدا و یا اوتاد می گویند.

در زندگی نامه بسیاری از بزرگان و تاثیر گذاران اخلاق زندگی  دیده ایم که آنها  روش زندگی خود را بر مبنای مردم دوستی و حمایت از همنوعان ایجاد صلح و آرامش وسازش و ترویج رفتار درست تنظیم کرده اند.

کسانی که باعث رونق هنجارهای نیک اجتماعی بوده ودر هر شرایطی از ناهنجاری ها ابا می ورزند..‌

روشی که سیاستمداران وجویندگان نام و مقام از آن دوری می کنند ویا به صلاح منافع خود نمی بینند بلکه با تظاهر و ریاکاری خود را به این منش منتسب می دارند!

صفاتی که اوتاد وحجت های خدا بر زمین نسبت به اشاعه و ترویج آن می کوشند برای هیچ کس غریب و بعید نیست.

پایبندی به پیمان ها

وفاداری

گذشت

فروتنی

شکیبایی

صداقت

امانتداری

محبت

سخاوت

شجاعت

غیرت وحمیت

بخشش وکرامت

مروت

پاکدامنی و عفت

پارسایی و حیا

مداراگری  

تلاش

انصاف

نظم و انضباط

فروتنی

رازداری

چشم پوشی ازگناه و طمع

خطاپوشی

نوع دوستی

رافت و مناعت طبع

همدلی و تعاون

تعهد و تقید

مسئولیت پذیری

پاکیزگی

خوشرویی و....

همه رفتارها وهنجارهایی که انسان متعادل برای زندگی به آن نیاز دارد.

در وجود اوتاد و بزرگواران بعنوان مهارت رفتار زیستی موج می زند و به شخصیت آنها و زندگیشان رونق می بخشد.

بی گمان برای ترویج آن تلاش ها وپارسایی و شکیبایی زیادی لازم است تا در برابر ناملایمات از تداوم  این رفتارها رویگردان و خسته نشوند!.

تاریخ زندگی پیشوایان و بزرگان مملو از  داستانهایی است که آنها با رفتارشان در جامعه رقم زدند و محیط و جامعه خود را مورد تاثیر قرار دادند.

امروزه نیز زمین خالی از بزرگانی چون:مرشد احمد چلویی. شیخ محمود رضا امانی. شیخ رجبعلی خیاط. سید مهدی قوام. پوریای ولی. حاج رحیم ارباب. جهانگیرخان قشقایی. آقا موسی صدر و... نشده است.

بلکه بسیارند کسانی که بین مردم زیسته اند و رخ در نقاب کشیده اند و درخت وجودشان همچنان تنومند و پر بار است و یا کسانی که همچنان خورشید وجودشان در بین مردم  می تابد و اغلب گمنام و ساده زیست مانده اند.

آنها می خواهند تا مردم زندگی کنند و به زندگیشان بها بدهند و به هر بهایی زندگی نکنند و رفاه و عزت و آسودگی مردم را آرزوی خود می دانند.

هزگز شبیه طبقه ی ریاکاران و سیاست ورزان و دین بازانی نیستند که بخواهند از راه عواطف و احساسات مذهبی و ملی مردم برای خود نام ومال ومقام بسازند.و یا با ترساندن مردم برای خود ودوست داشتنی هایشان زندگی بسازند.

خداوند همه ی آنهایی که درمسیر خدا حرکت می کنند تا برای مردم آبرو و آسودگی و رستگاری و برکت بسازند را رحمت کند و وجود با برکتشان را برایمان حفظ فرماید.

 

والی الله المصیر

حمیدرضاابراهیم زاده

دوازدهم شهریور 1383

 

 

 

 

 

تمامی حقوق مربوط به این اثر در انحصارمولف محفوظ می باشد

 

  • حمیدرضا ابراهیم زاده