دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

جوان وجوانی

چهارشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۹:۰۸ ب.ظ


جوان و جوانی

 

خجسته سالروز  ولادت جوان  شایسته حضرت علی اکبر(ع) را به روز جوان اختصاص داده ایم

علی اکبر جوانی است که سرمایه ی  سید الشهدا  (ع) و  بلکه آبروی تشیع در کارزار ولایت مداری و جوانی محسوب می شود

  جوان و جوانی سرمایه ای است که همه ی جوامع به داشتن جمعیت جوان وسرمایه ی جوانی  برنامه های توسعه پذیرانه ی خود را منظم وهدفمند می کنند تا بااین سرمایه  جامعه ی خود را به اعتلای رشد وتکامل ورفاه وعزت اجتماعی سوق دهند.

جوان وجوانی  فرصت 14 ساله‌ای است که خداوند بعنوان نعمت بما ارزانی داشته  است و قطعاً روزی از همه ما می‌پرسند که با آن چه کردیم و یا اینکه از ما می‌پرسند که با جوانان تان و جوانی شان چه کردید؟

 بی‌تردید  درجوامع توسعه یافته ودرحال توسعه  جوانی ، فرصت  محسوب شده است و نه تهدید .

 فرصت برای تولید ، فرصت برای اعتزاز و عزت و صلاحیت .

والزاما  پیرامون  اصلاح الگوی مصرف باید به مصرف  گوهر جوانی هم اشاره ای سنگین ورنگین داشت

جوانی هم از نعماتی است که در شرف مصرف شدن است ، و مصرف بهینه از عمر بطور قطع از همه مصارف نعمات دیگر ارزنده‌تر و دست نیافتنی‌تر است و باید مورد اصلاح فرد و یا مسئولین امر قرار گیرد . شاید امروزه دانشمندان تمام پژوهشهای پزشکی شان را صرف تمدید دت جوانی و اطاله عمر کرده‌اند و هر چه بیشتر می‌کوشند بیشتر پی به ارزش عمر به ویژه جوانی می‌برند و کمتر به ثمره می‌رسند .

در کشورهای  توسعه یافته  و پیشرفته دنیا و حتی در کشور خودمان توسط روشنفکران دینی و اقتصادی و سیاسی نیروی جوان به عنوان سرمایه یک کشور محسوب شده‌اند . و بیشتر به عنوان یک فرصت ارزشمند تاریخی به آن نگریسته می‌شود .

   در حقیقت مدیریت ساماندهی امر جوان و جوانی ، بزرگترین دغدغه اش ساختن ذائقه سالم و ارزشمند و تربیت نسل فعال و کوشا و با ایمان است .

  تشکیل مثلث تقید تعهد تخصص آمال و آرزوهای همه مسئولین و مدیران ارشد برای سامان دادن آینده ایران روشن است .

احساس می‌کنم بقول مرحوم شهید مطهری: در حقیقت تربیت تیغ دو لبه است و باید به آن امر تخصصی دقت بسیار موشکافانه به خرج داد.

  تربیت نسل جوان گوهر ناشناخته‌ای است که به آن بسیار کم توجه شده است .تربیت صحیح درک و ذائقه و قوه بالغه جوان اساسی ترین نیاز کشور وجامعه ی  ماست و در جهان بعنوان مدیریت برنامه ریزی منابع انسانی و جوان و جوانی بسیار پر جاذبه و پر دغدغه گشته است .

بااین حال  قطعاً تلاش  هدفمند دشمنان دانای با برنامه برای تضیع واتلاف سرمایه ی جوانی جوامع ما  و کسالت وقشریگری  دوستان نادان بی  برنامه ، مؤثرترین آسیب وجدی ترین معضل جوامع درحال توسعه  خواهند بود .

ودرک این موضوع  براهمیت مسئولیت مدیران ونخبگان وهمه مهندسان فکری وفرهنگی  دراین حوزه  را بیش ازپیش می افزاید

این وظیفه ی مهندسان فکری وفرهنگی  ماست که بعنوان مربی ، معلم وشاعر وهنرمند ومبلغ دینی   به رسالت خویش در بهسازی درک و ذائقه دینی و معارفی جوانانمان کوشاتر باشیم .

 با این وجود اینکه می دانیم که معیار  توسعه یافتگی ومدل پیشرفت جامعه ی ما باید با الگوی پیشرفت اسلامی وایرانی  ترسیم وهمراه شود. ومهندسی توسعه ی جامعه  ما درچشم انداز  آینده روشن ایرانی باید قرآن باشد .

باروری باورهای دینی  مهمترین  واساسی ترین کلید  حرکت برای تکامل وتوسعه یافتگی جامعه ی ایرانی اسلامی است.

  قرآنی شدن جوانان و رسوب باورها در زندگی  مردم  همان  عزت وتوسعه یافتگی با مدل جامعه ی ما خواهد بودو در موفقیت مهندسی فرهنگی وفکری، بارورشدن باور ها ویا عملیاتی کردن  فروعات دینی در زندگی  یک اصل غیر قابل انکار است و ترویج و تبیین دستورالعمل قران و محتویات و خواسته های  این معجزه الهی در زندگی   قطعاً حلّال مشکلات جامعه ما  است .

 

   از خداوند خاضعانه میطلبم که مجاهدت های معلمان دلسوز و مربیان و مروجین و مبلغین دینی و پژوهشی را پر رونق تر در عرصه پرورش متجلی سازد .


 حمیدرضا اابراهیم زاده

27/5/88



*تمامی حقوق مربوط به این اثردرانحصارمولف محفوظ است.

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۲)

باسلام و ادب
استاد ابراهیم زاده ضمن تشکر از متن تان در صورت تمایل توضیح دهید
خیلی از والدین و مربیان از عدم مسئولیت پذیری نوجوان و جوان خود می نالند از آن طرف هم خودشان راهکارهای درستی برای حس مسئولیت پذیری ندارندچون یا باسرزنش ، تهدید و مقایسه قصد دارند آنها را متعهد کنند شما چه راهکارهایی را پیشنهادمی نمایید .
سپاس
پاسخ:
با سلام وسپاس
نوجوانی وجوانی مقطع هویت یابی و تثبیت هویت ویا بلوغ هویت  فکری و عقلی محسوب می شود
طبعا بحران  های فکری وسرکشی های  ذهنی و حلول اشتیاق جنسی باعث ایجاد ذهنیت ها و  یا خود بزرگ بینی ها مقطعی میشود
جوان  تازه به دوران رسیده گمان می برد یافته هایش ازمسیر زندگی  نو وبدیع تراست . وباهرگونه انتقادی بصورت تنش آمیز برخورد می کند
برای  برون رفت از تنش ها باید با منطق ومدیریت مهارت کلامی با آنها برخورد کرد تا هیچ خلائی دراین آستانه برایش  مادام العمر باقی نماند
بسیاری ازمردم هنوز درخردسالی وعوامیت کودکی واوایل بلوغ خود غرق هستند.
آنها  به درستی ویا در حقیقت تربیت نیافته اند ودربسیاری ازمقاطع حساس زندگی کودکانه با خود  وجامعه ی خود برخورد میکنند
غرور ویا فریبی که به خود داده اند  ومی دهند بقول ما همان اعتماد به نفس کاذبشان باعث می شود  تصمیمات غلط زیادی را درزندگی خود مرتکب می شوند که این خطاها ویا اشتباهات بزه فراوانی را درجامعه ایجاد می کند که زیان آن گاه مادام العمر وبال گردن خود ویا جامعه ومیراث خانواده شان می شود
بنابراین بهتراست والدین ومعلمان با منطق وانصاف وظرافت ودرایت بیشتری دربرابر هر پرسش وپرخاشی برخورد داشته باشند وبالغ فکری جوانه هارا بیدارکنند
اگر با لغ فکری کسی بیدارنشود یعنی فردی در50 سالگی هم به بلوغ فکری نرسد مخاطرات بسیاری را با توجه به شرائط  خود همراه می برد وتناقضات فراوانی را تا آخر عمر برای خود وافراد دیگر تحمیل میکند
هرجوان یک پروژه ویک سازمان ذهنی وهویتی  دارد وباید باهر کسی به شرائط  ومقتضیات هویتی او برخورد کرد تا بالغ فکری اش بیدار وبالنده شود.
وبیدارگران این بلوغ والدین  ومعلمان و هنرمندان و مهندسان فکری وفرهنگی جامعه هستند که با دعوت به حق و با عنایت به سلیقه هایی هنرمندانه ی خویش جامعه را به سمت بلوغ وتکامل سوق می دهند.
والی الله المصیر
روحیه مسئولیت پذیری :
این روحیه از والدین و اطرافیان به نوجوان و جوان انتقال پیدا می کند
یعنی اینطور نیست که شب بخوابی صبح بیدار بشی نوجوان مسئولیت پذیر بشه
ریز ریز رفتار پدر و مادر مسئولیت پذیر شدن و یا نشدن به اون یاد می دهند وقتی پدر یا مادر زیاد سخت گیر باشند فرزند به "خود سرزنش" تبدیل می شود شاید نوجوان یا جوان خود سرزنش با همتای خود که وظیفه شناس هستند شباهت بسیاری داشته باشه ولی خود سرزنشی یک آفت مسئولیت پذیری است و شادی ، آرامش از اون می گیره.و شوخ طبعی از اون می گیره .
پس چه کنیم ؟
-اگر اشتباه کرد و اشتباهات خودش را دید با دیده اغماض از اون بگذریم و خاطرات اشتباهات خودمون در سن اش برایش بگوییم
-اگر به خود سرزنشی رسید ساز تشویقی خودمون را روی رفتارش کوک کنیم
-مسئولیت پذیری تا حد توان را به نوجوان از رفتارمان نشان دهیم نیاز به نصیحت نیست .
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی