دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

چرا شلاق واعدام ؟!

سه شنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۸، ۰۹:۰۰ ق.ظ

چرائی شلاق واعدام.


- سلام ..... چرا به زانی و زانیه و کسیکه مشروب می خوره باید شلاق زد؟؟


باسلام

جرایم و بزه ها همواره باعث آسیب به فرد و تضییع تکامل او وتاذی جامعه ی اوست.

به تنبه کشاندن. یا بیدار کردن قوه ی بالغ فکری.و یا هوشیارکردن و سوهان دادن  وسمباده کشیدن درک و بینش از غبار خطا وزنگار درحدود وتعزیرات ملاک  است.

گناهان حق الناسی که باید جبران و یا به رضایت  شاکی و زیان دیده منجر شود.

گناهان درونی که با توبه وندامت و انابه و تصمیم به ترک و یا تصحیح و ترمیم برای پرکردن خلا یا  تغییر مسیر فکر و رفتار منجر می شود.

گناهانی است که هم به خدا. هم به شخص وهم به جامعه زیان می رساند وجرم علاوه بر جنبه خصوصی اش جنبه عمومی هم دارد وباعث  سلب آسایش روانی جامعه ویا تحقیر عفت و امنیت درجامعه می شود و ازاین منظر مدعی العموم صاحب اختیار برای تنبه ویا تنبیه مجرم می شود

الزَّانِیَةُ وَالزَّانِی فَاجْلِدُوا کُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ  وَلَا تَأْخُذْکُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِی دِینِ اللَّهِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ   وَلْیَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ [نور:٢] "به زن زناکار و مرد زناکار صد تازیانه بزنید، و اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید، نباید شما را در [اجرای] دین خدا درباره آن دو نفر دلسوزی و مهربانی بگیرد، و باید گروهی از مؤمنان، شاهد مجازات آن دو نفر باشند."

 جرم های مورد اشاره علاوه برآسیب زدن به خود مجنی ومجنی علیه علی الظاهر باعث  تخریب وتشویش اذهان و عفت عمومی  می شود

گاه با تشر و تعهد برخی از مجرمین را تنبیه می کنند .

گاه باقهریه و شدت تحکم و قصاص و تلافی. گاه با شلاق وحد وتازیانه.

ظاهرا دردی که در تازیانه هست  تقریبا جنبه ی حیوانی رفتار را به رخ خطا کار می کشاند.

ومزه ی لذیذ امر خطا  وجرم انتسابی را از ذائقه و دهانش می اندازد. اما درباره ی باز دارندگی جرم باید به مقتضیات زمان وتحولات وتکامل بشر هم دقت هایی داشت. تاالان چون جرم همان جرم است وهمکاری زانی و زانیه تقریبا بیشتر شده طبیعی است که این  حکم باهمین کیفیت اقل کارایی را دارد.

اما تبدیل تازیانه به وجه نقد را درصورتی که تازیانه منجر به فوت محکومین نمی شود و یا زیانهای غیرقابل بازگشتی را به مجرم نمی رساند بنظرم بی خود هست باید دربرابر بزه انتسابی اجرای حد و تازیانه الزامی باشد...

درباره شرب خمر هم همین هست.

اعتیاد به خمر عقل را ذایل و عفت  شخص را مضمحل می کند وازاین دریچه به جامعه آسیب می رساند.

البته درباره جرم بودن این چند نوع خطا ویا گناه کسی  ویا آئینی مخالفت نکرده. اما در نحوه  تنبیه تغیرات وتصرفاتی حاکم است.

برداشتن برخی از تنبیهات خوب است اما عوارضش را هم دارد.

- برداشتن سنگسار خوب است. اما بازدارندگی جرم هم شل می شود ویا منجر به تقویت جرم شده است.

- برای کسانی که به نوامیس تجاوز می کنند ویا به قهر وعنف  عفت عمومی جامعه را مخدوش نموده و آرامش و عفت عموم را  به تشویش می اندازند دادستان  موظف به اتخاذ شدت برخورد و اعلام حکم مفسد فی الارض  بودن مجرم  وهمینطور درخواست اعدام  دراسرع وقت می شود. باتوجه به انبوه وفراوانی  حجم  بزه ی تجاوز. ناموس ربائی وجرائم حوزه ی ناموسی عنف . بنظر می رسد اجرای حکم اعدام همچنان لازم است

- درباره قاچاقچیان مواد مخدر دست حاکم شرع باز است. حبس ابد ویا جرایم نقدی سنگین ونقره داغ کردن مفسدان حوزه اقتصادی بهتراز اعدام است.

- درباره سارقان  ودله ها با توجه به حجم بیکاری وتورم بنظرم وادارکردن اینها به اشتغال وتنبیه مالی وجبران خسارت بهتر از قطع دست است.

- درباره ی جرم های عقیدتی مثل ارتداد و یا فحاشی های مذهبی هم بنظر می رسد دردرجه ی اول گفتگو. مشاوره. ردیه برنظرات وسپس مراحل دیگر  ازحبس تا احکام ثابت دیگر طبیعی است. تنبه وتنبیه عقیدتی زمان بر و تقریبا نیاز به  فرصت بیشتری دارد.

- اجرای احکام جایگزین برای مجرمینی که به تشخیص دادستان وقاضی ،حضورشان درجامعه خطری را ایجاد نمی کند و یا تهدیدی برای امنیت روانی جامعه محسوب نمی شود وهمچنین  برای زندان زدایی و شلاق زدایی نیز در برخی مواقع  بسیار بهتر از زندان وشلاق جواب می دهد .

مثلا: وا داشتن مجرمین به مطالعه کتاب خاص و آزمون گرفتن از آنها. واداشتن آنان به خدمات عمومی و پاکبانی .  واداشتن آنان به خدمات در بهزیستی و کمیته امداد واماکن متبرکه ومساجد وبیمارستانها . واداشتن آنان به درختکاری و جنگلبانی. واداشتن آنان به یادگیری تخصص . و یا یاد دادن تخصص. بسیار مناسب تر از تمرکز مجرمین در یک مکان و بدآموزی وهم افزایی مجرمانه خواهد بود.

بی تردید هدف از زندان وشلاق وجزای نقدی و تبعید و... چیزی جز تنبیه و بیداری و ندامت و رد خسارت نیست.  قضات ودادستان ها اختیارات وسیعی در اجرای احکام جایگزین متناسب با  جرائم افراد دارند.  ازهمین جا به عزیزان مان در دستگاه قضا پیشنهاد می کنم  که باتوجه به مصوبات گوناگونی که برای اجرای احکام جایگزین وجود دارد. بسیاری از محکومینی که بار اول در دادگاهی به احکام غیر از قصاص نفس و ... و حبس ابد و رد مال محکوم می شوند. می توانند با کمترین هزینه ی عمومی و اجتماعی  به وسیله  احکام جایگزین به مسیرعادی زندگی خود برگردند. و البته این اقدام دربسیاری از کشورهای توسعه یافته در حال اجرا شدن است.

- وهمچنین بنظر می رسد دستگاه قضا درایران هرچه بطرف نقره داغ کردن مفسدان اقتصادی وقاچاقچیان برود درانصاف ورزی موفق تر است وهرچه در اعدام  نسبت محاربین ومتجاوزین به عنف  مصمم ترباشد برای امنیت جامعه بهتر است.

امنیت بانوان وامنیت اقتصادی وامنیت خانواده با بهای سنگینی بدست می آید. و مخدوش کردن امنیت در جامعه بمنزله ی محاربه و تاذی به حقوق بشر است... دوستان روشنفکر اگراحکام جایگزین بهترومناسبت تری برابر با بزه انتسابی افراد دارند  بفرمایند قطعا مورد دقت قرار خواهد گرفت.

 

والی الله المصیر

حمید رضاابراهیم زاده

22 بهمن  1394

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۵)

مقصر یابی:
کدامیک بیشتر مقصر اند
1.خانواده
2.آموزش و پرورش
3.صدا وسیما
4.قانونگذاران
5.محافظان جامعه
6.فرهنگ سازان
7.نادیده گرفتن قانون و دین توسط ....
تا این گفت همهمه به پا شد
یکی گفت : در کشور ما خبر مهمتراینکه فلان پلیس آمریکا یک جوان سیاه پوست را کتک زده
اون یکی گفت :به دنیال اشد مجازات بودن خوبتره یا به فکر جبران فقر مالی و فرهنگی بودن !
سخنران مجموعه ساکت کرد و گفت : کسی منکر این نیست که باید زمینه جرم از بین برد
در حین حال نباید اصل تناسب مجازات با جرم فراموش کرد وگر نه آنهایی که می خواهند مرتکب جرم شوند با حساتبگری در مواقعی ارتکاب جرم را ترجیح می دهند
یکی بلندگفت : قرار بود انسانیت ما ارتقا پیدا کند ولی تعصب الکی پدر مردم را درآورده !

اون یکی گفت :بهانه هایی مثل بیکاری و اعتیاد قابل قبول نیست
کنار دستی اش با تایید گفت : اجتماع و سیاست مقصر  نشان دادن نه خود فرد مجرم مجازات کردن چه افتضاحی را به دنبال داره!
از اون وسط یکی گفت : کمبود زندان و قید وثیقه در مجازات مجرمین کی منکره! تازه مجرمان افراد که ما دیدیم همه افراد بی پولی هستند یعنی پولدار ها اشتباه نمی کنند یا همین که پولدار بود و می تواند افراد ساکت کند و مهر عدم اشکال به رفتارشان زد ؟!
اون دور دور ها یکی گفت : جالبه نیروی انتظامی تو میدان ونک دنبال موی دختراس !
همین جور بحث داغ بود
که من باید از جلسه خارج می شدم
به نظر شما کدام درست می گفتند و چرا؟!
ﺭﻭﺯﯼ ﻣﺮﺩ ﻣﻮﻣﻨﯽ ﺳﻮﺍﺭ ﺑﺮ ﺧﺮ ﺍﺯ ﺩﻫﯽ ﺑﻪ ﺩﻫﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﯿ ﺮﻓﺖ. ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺭﺍﻩ ﻋﺪﻩ ﺍﯼ ﺍﺯ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﮐﻪ ﺷﺮﺍﺏ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﻭ ﻣﺴﺖ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻣﯿ ﺒﻨﺪﻧﺪ ﻭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺟﺎﻣﯽ ﺭﺍ ﭘﺮ ﺍﺯ ﺷﺮﺍﺏ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺗﻌﺎﺭﻑ می ﮑﻨﺪ. ﻣﺮﺩ ﺍﺳﺘﻐﻔﺮﺍﻟﻠﻪ ﮔﻮﯾﺎﻥ ﺳﺮﺑﺎﺯ ﺯﺩ ﻭ ﻭﻟﯽ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﺑﺮﺩﺍﺭ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ. ﺑالاخرﻩ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﻬﺪﯾﺪ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺷﺮﺍﺏ ﺗﻌﺎﺭﻓﯽ ﺭﺍ ﻧﺨﻮﺭﺩ ﮐﺸﺘﻪ می شود. ﻣﺮﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﺣﻔﻆ ﺟﺎﻥ ﺭﺍﺿﯽ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺍﮐﺮﺍﻩ ﺟﺎﻡ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﮔﻔﺖ:ﺧﺪﺍﯾﺎ ﺗﻮ ﻣﯿﺪﺍﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﻦ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺣﻔﻆ ﺟﺎﻧﻢ ﺍﯾﻦ ﺷﺮﺍﺏ ﺭﺍ ﻣﯿﺨﻮﺭﻡ.ﭼﻮﻥ ﺟﺎﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻟﺐ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﮐﺮﺩ ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ ﺧﺮﺵ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﺗﮑﺎﻥ ﺩﺍﺩﻥ ﺳﺮﺧﻮﺩﮐﺮﺩ ﻭ ﺳﺮ ﺧﺮ ﺑﻪ ﺟﺎﻡ ﺷﺮﺍﺏ ﺧﻮﺭﺩ ﻭ ﺷﺮﺍﺏ ﺑﺮ ﺯﻣﯿﻦ ﺭﯾﺨﺖ ﻭ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥﺧﻨﺪﯾﺪﻧﺪ.ﻣﺮﺩ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ ﺩﻟﺨﻮﺭﯼ ﮔﻔﺖ: ﭘﺲ ﺍﺯ ﻋﻤﺮﯼ ﺧﻮﺍﺳﺘﯿﻢ ﺷﺮﺍﺑﯽ ﺣﻼﻝ ﺑﺨﻮﺭﯾﻢ ﺍﯾﻦ ﺳﺮ ﺧﺮ ﻧﺬﺍﺷﺖ. ﻋﺒﯿﺪ زاکانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی