دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

دایره مینا

منتخب مقالات. یادداشت ها و آثار پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی دکتر حمیدرضا ابراهیم زاده

بایگانی

نقش مسجد در تربیت وتوسعه

سه شنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۰۵ ق.ظ

س: آیا مساجد توان تربیت و جذب نوجوانان جامعه ی ما را دارد؟

باسلام

در شریعت اسلام جائی برای تاذی حقوق وکرامت انسان وجود ندارد

 اساسا کرامت انسان باعث بعثت پیامبران  شده است

 انسان برای تکامل و عزت خود نیازمند به پویشی برمحور پاکیزگی فکر و روح وجسم است...

از آغاززعامت اسلام مکان انسجام سازماندهی این آموزه ها  وپویش ها مسجد انتخاب شده است.

 مساجد بربنای پارسایی بنیان نهاده شده است.

 بنابراین اصالت تاسیس مساجد برای تربیت کردن است.تربیت بنیاد فکر. ساختن روح. وسلامتی جان و درون وباطن است

 ازاین لحاظ ساحت مساجد مقدس می شود وباید برعتبه اش بوسید.

 اگر اعضای هیئت علمی مساجد وروسای آن صلاحیت این مجموعه را ندارند ساختار مسجد معیوب نیست

 بلکه سازمان مدیریتی ناپسندی دارد.

 اگرهم عیوبی دارد  قطعا قابل اصلاح و ترمیم است . باید به  آنها راهکار داد. تا با خلا مخاطب مواجه نشوند.

 طبعا برای اصلاح شیوه های تربیتی آن یا بقول ما بخش آموزشی مجموعه راباید به افراد کاردان سپرد.

وبالتبع اگر خلائی دراین رابطه وجود دارد دلیلی نیست ما همه کاسه وکوزه را روی سرمسجد خراب کنیم.

 انحلال مسجد مثل انحلال آموزش عالی  محال است. مثل انحلال آموزش وپرورش و...که درحقیقت فقط کادر سازمانی آن منحل می شود نه خود سازمان.



 باید بپذیریم که اگر ماها در جاهایی نواقصی درحوزه ی تربیت ورفتار داریم .راه اصلاح. تعمیر. ترمیم وتطهیر بسته نیست

 پارسایی یعنی دقت وزیرکی برای  خطا وتخلف نکردن.

 تهذیب  همان ویرایش و ترمیم  واصلاح  است.

 تهذیب همین است که همه ی اصلاحات در فرد وجامعه صورت بپذیرد. عبادت وپرستش در واقع همان تربیت یافتن وتوسعه پذیری است

 مدل توسعه ومهندسی توسعه درجوامع اسلامی نیز بر محور قرآن واهل بیت است وبقول بزرگان دین ،کتاب وسنت و عقل واجماع برای راه گشایی به درک تمدن وتوسعه است

 اصلا دینداری جمود وآزار نیست

 شما جوامعی که درآن تخلف وجرائم کمی دارند را نگاه کنید، دلیل خالی بودن زندانها و سلامت اخلاق مردم در چیست؟

 دقیقا در حفظ کرامت انسانی وحقوق شهروندی است.

 مگر ادیان چیزی جزاین می خواهند؟

 بلژیک. هلند. سوئیس. فنلاند برای آموزش وپرورش خود محورهای دین مدارانه را تزریق کرده اند.

  آنها عمل کردند ولذت توسعه رادریافتند.

 اما جوامع توسعه نیافته ویا محترمانه عرض کنم درحال توسعه همچنان جنجال برسر "حق با من است" دارند.

  وقتی دقت در رعایت حقوق شهروندی به حداقل برسد ومبلغین آن فاقد درک وسواد اجتماعی و بینشی باشند و ازهمه بدتر تطهیر نایافته ونامنزه به دین ودین داری نگاه کنند همین می شود که تمام جنگ ها در کشورها وجوامع مدعی " حق دارم" رخ می دهد. وجهان سوم محل نبرد آموزه های دینی است.

 درنگاه افراد خارج ازگود اساسا دین دارد می جنگد.

 ولی واقعیت این است این دین نیست که می جنگد این فهم دینی افراد است که دارد تجاوزمی کند و...

 توصیه می کنم دوستان عزیزروحانی و مبلغ وروشنفکران ونظریه پردازان ما تحمل خود را درپذیرش انتقاد وشنیدن جواب انتقاد بالا ببرند

 به هرحال تربیت تیغ دو دم است.پس باید نهایت ظرافت ودقت را برای امر تربیت بکارگرفت.

 و  بالتبع هم افزایی شیوه های تربیت دینی دراین مقطع چاره سازاست.

   اساسنامه مسجد برپایه ی تربیت و انسجام  منظم شده است  

  وقتی فضای مسجد از نخبگان ویا پژوهندگان ونسل نو  خالی می شود. قطع یقین ازخلا مدیریت ونظارت و فکر بزرگواران فرهیخته محروم خواهد بود

مسجد درجامعه امروز  با تز وپورپوزال اعضای خوشدل ومدبر وهدفمند جان و رونق می گیرد

کلیسا ها وکنیسه ها وصومعه ها هم همینطور دقیق مدیریت می شوند. کوچکترین آبادی جوامع توسعه یافته مکانی برای  عبادت وتجمع دینی وتربیتی مردم دارد وکاردینال وکشیش به آنجااعزام می شوند.

 انها اجازه نمی دهند فقط کارافتادگان علاقمند ویا افراد با فکر افراطی و.. وارد مجموعه مدیریتی  کلیسا وکنیسه بشوند. مطالعه بفرمائید چه دقتی برای برنامه های فکری واعتقادی مردم دارند.

 البته همین سیاق از اداره مراکز دینی توسط مسلمانان هم در اروپا وآمریکا و اقیانوسیه جدی گرفته می شود

 الان  دراروپا  مساجدی که در رم . انگلیس و آلمان و... اداره می شوند دراصل مراکز مطالعات وتربیت و ترویج آیین اسلامی هستند.

 متولیان وهیئت امنایش دراصل اعضای هیئت علمی آن مسجد هستند.

 مساجدی که درآمریکا واروپا اداره میشوند همه ی آنها دارای مدیریت توانمند علمی وتخصصی هستند .

 وبرخی از مراجع و یا دولتهای اسلامی برای آن مساجد هزینه می کنند  وپشتوانه ی مالی و معنوی آن هستند

 دراین مساجد سالانه صدها نفر به اسلام مشرف می شوند.

 طبیعتا درغرب پذیرش اسلام چیزی جز تحقیق ومطالعه نیست ...


نتیجه تصویری برای مسجد


  اگرسه ضلع تخصص وتقید وتعبد یک مثلث در آموزشگاههای تربیتی جوامع دین مدار دایر  باشد .

اساسا تحقق توسعه وتکریم حقوق وکرامت انسانی  روان تر وسریع تر خواهد شد و ما اصلا نیاز ی به شعار نداریم .

اصرار میکنم دوستان ما به ویژه روشنفکران وصاحب نظران حوزه تربیت و توسعه با مساجد انس بگیرند ودرکادر مدیریتی اش روزانه یکساعت وقت بگذارند قطع یقین حرکت های خوبی پیش می آید.

 بااین رویکرد فضا برای  بی برنامه ها  بسته و دست نااهلان هم ازاین قلمرو مقدس  قطع می شود

اگه مسجد جای مقدسی هست دلیلش فقط آموزه ها یش هست.

 تربیت و دانش وجه مقدس بودن مراکز مقدس هست

بنابقول استاد ما باید در دبستان و دانشگاه را بوسید. و این واقعا جمله جای تامل دارد.

  به نظرمتنوع سلیقه  دراین نوع مباحث باعث خیزش و جهش هست. ا

انتقاد همه ی بزرگواران هم  درباره شعار زدگی ، روا و بجاست.

  درحقیقت شعار گرایی وشعار زدگی آفت جان خیزش های اسلامی است.

برای برون رفت ازاین خطر وآفت راهی جز حرکت نداریم

مرحوم آقای علی صفایی مشهور به ع ص کتابی دارند بنام حرکت. که مطالعه اش خالی از لطف نیست.

 دوستانی که به حوزه ی تربیت  و مهندسی تربیت علاقمندند حتما   این کتاب را نگاه کنند.

ومفهوم واقعی حرکت اونجا خوب اشاره شده :

 

ایشان در قسمتی از این کتاب گفته بودند:

 « کفر متحرک ، به اسلام می رسد ولی اسلام راکد پدر بزرگ کفر است .سلمان ها در حالی که کافر بودند حرکتشان آنها را به رسول منتهی کرد و .. . ( کتاب حرکت ص 12)

 به  هرحال حرکت به سمت آموزش همگانی حقوق شهروندی و فهم سواد اجتماعی برای همه ی طبقات امت اسلامی واجب است.

 آنچه که درغرب جدی گرفته شده ، درنصوص اسلامی توصیه شده. ولی همچنان مهر وموم شده درجامعه اسلامی خاک می خورد.

 این طرح مصائب سیاه نمایی وگزاف اندیشی نیست

همین شیوه های گزنده  ومبتلا به در مدیریت مساجد. همین درسنامه های دینی مدارس

همین جرائم وقیحانه درلباس متدینین

همین بد دینداری کردنها

همین جرائم انبوه

همین طلاق ها

همین خودکشی ها

همین اختلاسها

و...

نشان از کمبود آشنایی مردم وزمامداران نسبت به حقوق شهروندی است

حق الناس شعار نیست. حق است باید داد وگرفت.

این مردم هستند که با انتخابات درست دزندگی . باحضور در مجامع مهم واستراتژیکی مثل مدیریت مساجد. وحتی عضویت در کتابخانه ها و انجمن اولیا ومربیان مدارس باید شهد نظارت و مدیریت خود را به مذاق هموطنان بچشانند.

واجب است که  دغدغه های تربیتی مسائل اجتماعی مان را جدی بگیریم اهتمام به امور مسلمین  واجب وضروری است .

 مثلا وقتی ریختن زباله بد است.  باید زشتی ها وگزشهای این تخلف را باورش کنیم.

 از انداختن آدامس تا پرتاب یه نایلون زباله درمعابر و... همش تعدی وتجاوز به حریم خود ودیگران است.

وقتی 30 سال پیش درخارج ازایران ،انداختن آدامس جرم بود. بعضی ها درایران این برخورد را جبر دولتها می دانستند!

 الان هم دربعضی کشورها به ازای  تحویل هرقوطی مستعمل نوشابه  به باجه ی جذب قوطی ،یک مداد یا شکلات یا نوشیدنی هدیه می دهند.


 تصویر مرتبط

این توجهات یعنی  آموزش برای پذیرش کارهای خوب وتربیت برای  تکریم حقوق بشر.

 یعنی این دولتها  اساسا به حقوق مردم خود ازحال تا آیندگان توجه دارند

برای آموزش ملت ها  جدیت و هزینه ی ملی و سازمان دهی زیر ساخت ها لازم است.

 در پذیرش آموزه ها  عزم ملی و برنامه ریزی دولت ها باید مجدانه باشد

واگر ما مشتاق همه ی این توسعه پذیری های ریز ودرشت برای جامعه و  مملکت خودمانیم.باید از همین حالا آموزش ببینیم و درست تربیت کنیم وبه آموزه های دینی و ملی خود باور داشته و پایبند باشیم.

آرزو و هدف دستورات ادیان جز این نیست

 والی الله المصیر

حمید رضا ابراهیم زاده

 25/8/1395

تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصار مولف محفوظ است

  • حمیدرضا ابراهیم زاده

نظرات (۵)

مسجد و من !
کودکی و نوجوانی ام با مسجد و رفتن به مسجد گره خورده
یادمه تو صف ها نماز می نشستیم و بازی می کردیم
و مامان و بقیه می گفتند اگر دختر های خوبی باشید بعد نماز جایزه دارید
ما هم صدای هم در نمی آوردیم و آروم بازی می کردیم تا نماز تمام شه بعد خانم پیر زنه یا همسایه ها بیسکویت ، کیک و شکلااتی بهمون می دادن .
وقتی که اولین بار با مادر بزرگم نماز خواندن یاد گرفتم
خونه مادربزرگم بودم
مادر جون داشت نماز می خواند
می نشستم کنارش مکبری می کردم
الله اکبر رکوع
الله اکبر سجده
نماز که تموم شد دویدم تو بغل مادر جون یادمه بوسه باران ام کرد (خدا بیامرز )من گذاشت کنارش گفت دیگه بیا تو ظهر با هم تمرین کنیم بعد ببرمت مسجد جلالی
منم لبخند زدم
گفتم مامانی من وایسم تو سجاده شما
گفت آره
وسط نماز بودم که زنگ خونه مادر جون به صدا در آمد من وسط حمد بودم 
آروم گفت تا آخر سوره برو تا در باز کنم
منم همین کار کردم
ولی مادر بزرگ داشت با همسایه حرف می زد و من همین جوری وسط نماز هی به خودم می گفتم برم رکوع یا نه همین جور ایست خبر دار ایستاده بودم
مادر جون و همسایه تو اتاق آمدن
تازه فهمیده بود که من در اولین نمازم خیلی نگه داشته
گفت نماز بسه بیا جانماز جمع کنیم
بهم بر خورد
فوری رکوع و سجده ها را انجام دادم
نماز که تمام شد

با قهر جانماز جمع کردم
گفتم من با شما مسجد جلالی نمیام
مادر جون و زن همسایه هر دو می خندیدند زن همسایه می گفت تقصیر مادر جون شما نیست من مقصرم وسط نماز شما اومدم
من ناراحت ی گوشه کز کرده بودم
دوباره صدای زنگ خونه مادر جون بلند شد
وای ناهید ختر عمه ام اومده
با هم رفتیم تو حیاط بازی


عمه ام اینها خودشون برای ظهر مهمون کرده بودن
مادر جون تو اشپز خونه مشغول بود
به مسجد ظهرش نمی رسید
رفتیم اجازه بگیریم بریم مسجد
وقتی گفتند فقط مواظب کوچه و ماشین ها باشید ما بال در آوردیم
سر کوچه من ناهید سر کدوم مسجد داشتیم بحث میکردیم
که من دست ناهید کشیدم بردم مسجد جلالی
وای دقیقا جای مادر جون ما تو تا نشستیم
خیلی مرتب جانماز ها پهن کردیم
من تسبیح برداشتم داشتم صلوات می فرستادم مدل مادرم و مادر جون
ناهید تو باغ نبود
در و دیوار مسجد نگاه می کرد
نماز که داشت شروع می شد
چندتا خانم جان با ترفند می خواستند ما را از صف اول بکشند عقب که ما دو تا راضی نشدیم
نماز شروع شد
نماز ظهر که تمام شد
فقط صدا جیغ و داد دو تا پیر زن همه را متوجه ما کرد
داشتند به زور ناهید از صف بیرون می کردن
آخه تو حرکات نماز ی کم عقب جلو تر رفته بود
بنده خدا اشک تو چشم هاش دست من سفت گرفته بود
و عقب نمی رفت .
گفتم ناهید بیا بریم عقب
فوری با هم نماز عصر بودن اقتدا خواندیم و آمدیم خونه
نیومده ناهید همه رابرای عمه ام گفت
مادر جونم هم می شنید
-
-
-
حالا بعد از سال ها وقتی یاد مادر جونم می افتم باید برم مسجد جلالی همون صف اول دقیقا همون جای همیشگی اش
ولی اشک و فاتحه برای رفتگان هنوز تو اون نقطه همیشه هست
ولی بچه ها را که تو صف نماز می بینم ذوق می کنم و آفرین بهشون می گم حتی اگه همین جوری نشسته باشند یا غلط غلوط نماز بخواند
اصل حضور کودک و نوجوان تو مسجده !
بقیه را نرم نرم یاد می گیره

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی